• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

FlipSwede

Audemars
Yup. Som fotograf säljer jag en del fotoprylar och blir konstant kontaktad från USA men också typ Lettland för att det är så sjukt billigt i deras ögon. Förhoppningsvis leder det till turistboom 😝
Ja den enes bröd den andres död.

Kul att se fotografi fortfarande lever I dagens digitala värld.
En gång för sådär 100år sedan var Eder Flip väl bekant med RA4 C41 och E6....
 

Daniel_st

Cartier
På tal om dryck som bjuds när man köper dyr klocka, vad kan man förvänta sig när man till slut får köpa en ny Rolex hos svensk ad? Jag har aldrig fått något då Jag köpt ny Omega iallafall, kanske för att priset hamnade 18% under list :p.
 

Torshalla

Omega
På tal om dryck som bjuds när man köper dyr klocka, vad kan man förvänta sig när man till slut får köpa en ny Rolex hos svensk ad? Jag har aldrig fått något då Jag köpt ny Omega iallafall, kanske för att priset hamnade 18% under list :p.
Fick ”Champagne” både hos Omega och hos Rolex… även om jag köpte inte hos Rolex (fick bara mitt namn på listan)
 

Strauss

Omega
2-Faktor
Tjena,

Har varit borta ett tag för att jag tycker att klockorna, främst de större ”finare” tillverkarnas priser har dragit iväg. Men det känns som att det börjar bli rimligare nu när jag sneglat på Stålsubs bland annat. Kommer det fortsätta ner eller har det börjat stabiliserats?
 

FlipSwede

Audemars
Jag är glad du missat det.
Hur är snacket i usa om kö, listor, grey Market för rollar nu när hösten är runt hörnet?
Det är tomt hos varenda Rolexhandlare.
Ja undantagen är nån OP31 PM Dam TT DJ med diamanter om man har jättetur.

Det är I princip helt meningslöst besöka dem för annat än gratis slafs&blask.
Ringer vi inte dig så finns det ingenting för dig att köpa.
Plus bor du inte lokalt så åk till din lokala handlare,kom inte hit.
Undantaget givetvis rena turistorter,men de har ju sina kunder redan och behöver väl inte fler.
Men Ibland har ju någon turen på sin sida,som jag hade på Maui.

Jag bryr mig inte om tramsare på YouTube och deras spåkulor.
Kollar isåfall vad man begär på MODA,men visst har priserna rasat rejält,men ändå kostar ju de flesta herrmodeller mer beg än nya.

Min handlare skriver upp mitt intresse på vadsomhelst tex Daytona med Meteorittavla
Men min telefon är bara tyst.....
 

Patriik

Omega
2-Faktor
Det är tomt hos varenda Rolexhandlare.
Ja undantagen är nån OP31 PM Dam TT DJ med diamanter om man har jättetur.

Det är I princip helt meningslöst besöka dem för annat än gratis slafs&blask.
Ringer vi inte dig så finns det ingenting för dig att köpa.
Plus bor du inte lokalt så åk till din lokala handlare,kom inte hit.
Undantaget givetvis rena turistorter,men de har ju sina kunder redan och behöver väl inte fler.
Men Ibland har ju någon turen på sin sida,som jag hade på Maui.

Jag bryr mig inte om tramsare på YouTube och deras spåkulor.
Kollar isåfall vad man begär på MODA,men visst har priserna rasat rejält,men ändå kostar ju de flesta herrmodeller mer beg än nya.

Min handlare skriver upp mitt intresse på vadsomhelst tex Daytona med Meteorittavla
Men min telefon är bara tyst.....
Kul och höra hur det är på andra sidan, tack för svar.
 

FlipSwede

Audemars
Kul och höra hur det är på andra sidan, tack för svar.
Ja Sverige har ju ett helt otroligt utbud av klockor tillsalu.
Och så tramsbilligt så det är inte sant om man kan köpa TaxFree.

Dock vill man (officiellt) inte sälja (Nymans/Krons) Rolex till oss som inte är skrivna I Sverige,och inga taxfreepapper skrivs heller på Rolex. RobE gör dock detta.
Nu tror jag ju att man kan töja på reglerna om en turist vill ha en strösslad Pearlmaster,PM dam Cellini eller annat som inte är sålt med ett telefonsamtal.

Men sålänge SEK är värdelös tycker jag begauktioner och andra märken än just Rolex AP och PP är riktigt roligt när jag är på besök
 

W&D1905

Breitling
Tjena,

Har varit borta ett tag för att jag tycker att klockorna, främst de större ”finare” tillverkarnas priser har dragit iväg. Men det känns som att det börjar bli rimligare nu när jag sneglat på Stålsubs bland annat. Kommer det fortsätta ner eller har det börjat stabiliserats?
Upplever att det stabiliserats en del men det är ju helt omöjligt att försöka spå någon längre trend beroende konjunktur, ränteläge, inflation etc. Men med tanke på den svaga kronan lär det bli en del valutajusteringar som tas i beräkning vid nya listprisjusteringar vilket nog gör att även värdet på andrahandsmarknaden förmodligen också kommer hållas uppe hyfsat ok vilket ger väll ytterligare stöd till stabilisering. Men med de mest exklusiva modellerna som droppat så är det ju mest marknadsentimentet som avgör då det är sånna brutala premier mot listpris.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
På tal om dryck som bjuds när man köper dyr klocka, vad kan man förvänta sig när man till slut får köpa en ny Rolex hos svensk ad? Jag har aldrig fått något då Jag köpt ny Omega iallafall, kanske för att priset hamnade 18% under list :p.
Detta beror givetvis på om det är lillördag och personal behöver ta några fördrinkar själva, då plockar de fram en flaska för du ska få smaka lite och sen tömmer de den själva när du lämnat butiken.

Skämt o sido.. jag har köpt två Rolex i butik och har aldrig fått någon bubbel..
Blev dock erbjuden lite kaffe och en bit chocklad, vid mitt sista köp.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Det är tomt hos varenda Rolexhandlare.
Ja undantagen är nån OP31 PM Dam TT DJ med diamanter om man har jättetur.

Det är I princip helt meningslöst besöka dem för annat än gratis slafs&blask.
Ringer vi inte dig så finns det ingenting för dig att köpa.
Plus bor du inte lokalt så åk till din lokala handlare,kom inte hit.
Undantaget givetvis rena turistorter,men de har ju sina kunder redan och behöver väl inte fler.
Men Ibland har ju någon turen på sin sida,som jag hade på Maui.

Jag bryr mig inte om tramsare på YouTube och deras spåkulor.
Kollar isåfall vad man begär på MODA,men visst har priserna rasat rejält,men ändå kostar ju de flesta herrmodeller mer beg än nya.

Min handlare skriver upp mitt intresse på vadsomhelst tex Daytona med Meteorittavla
Men min telefon är bara tyst.....

Var i NYC i juli och besökte WoS vid Hudson Yards. De hade ett gäng tvåton till försäljning per omgående. Explorer 1 och DJ41 utan diamanter samt en DJ36 med palm motif. Alltid nåt 😂
 

FlipSwede

Audemars
Var i NYC i juli och besökte WoS vid Hudson Yards. De hade ett gäng tvåton till försäljning per omgående. Explorer 1 och DJ41 utan diamanter samt en DJ36 med palm motif. Alltid nåt 😂
Inte illa!

Hoppas själv på tur I LasVegas nästa vecka,men nöjer mig med att äta gott,se nån bra show och hälsa på hos AP&Gaudin.

Skulle det sedan finnas något I klockväg så är det bara en bonus.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Detta beror givetvis på om det är lillördag och personal behöver ta några fördrinkar själva, då plockar de fram en flaska för du ska få smaka lite och sen tömmer de den själva när du lämnat butiken.

Skämt o sido.. jag har köpt två Rolex i butik och har aldrig fått någon bubbel..
Blev dock erbjuden lite kaffe och en bit chocklad, vid mitt sista köp.
Märkligt! Jag har fått bubbel när jag bara kommit dit för att testa lite (och tydligt informerat om det). Kan säkert bero på tid och hur stressigt det är.
 

G.Clooney

Cartier
Märkligt! Jag har fått bubbel när jag bara kommit dit för att testa lite (och tydligt informerat om det). Kan säkert bero på tid och hur stressigt det är.
Hade jag varit en handlare av vilket liknande slag som helst så hade jag bjudit på skumpa närhelst så passade mig själv, helt efter de aktuella omständigheterna.
 

RobHK

Cartier
Jag försökte köpa en Slate Dial DJ 41mm med fluted bezel nyligen. Gjorde ett ärligt försök, ställde mig på listan i Sverige,och i Hongkong kontaka olika ADs under en 3-4 månaders tid. Var otroligt trögt, kopplade in sambon som smoochade upp en av säljarna på kantonesiska istället. Inte ens det hjälpte för att allokera den DJ vi ville ha. Vi blev erbjudna andra klockor dock när dom väl förstod att vi är seriösa:

Two tone sky dweller
En DJ 41mm Silver dial, vanlig bezel
En Sea-Dweller

Vi tackade nej till samtliga klockor och jag köpte tillslut en GMT Coke i riktigt bra skick ifrån 2006/2007 utan papper till samma pris som DJ 41an med silvertavla. Otroligt mycket mer nöjd än jag nog ens varit över klockan jag frågade efter. Långt inne satt det men nu är Rolex oskulden tagen.
 

Utopian Time

Omega
Paneristi
Professional Dealer
2-Faktor
Fick beställa en OP36a (i princip valfri färg) av en svensk AD för ett tag sedan. Har köphistorik sen tidigare, men spontant känns det som de har lättat ordentligt på vissa modeller. För något år sedan var det ett rakt nej på OP trots, tidigare köphistorik.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Fick beställa en OP36a (i princip valfri färg) av en svensk AD för ett tag sedan. Har köphistorik sen tidigare, men spontant känns det som de har lättat ordentligt på vissa modeller. För något år sedan var det ett rakt nej på OP trots, tidigare köphistorik.

Vad innebär ”fick beställa”?
 

Perpetual

Cartier
2-Faktor
Köpte Rolex hos Svensk AD,inte en käft i butiken mer än jag. Fick varken bubbel,kaffe eller ens ett glas vatten 🙃
Märkligt att man kan ha sådan dålig kundservice och fortfarande få vara AD för Rolex. Jag gissar att du inte heller fick någon/några giveaways? Får man fråga vilken modell du köpte?
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Fick beställa en OP36a (i princip valfri färg) av en svensk AD för ett tag sedan. Har köphistorik sen tidigare, men spontant känns det som de har lättat ordentligt på vissa modeller. För något år sedan var det ett rakt nej på OP trots, tidigare köphistorik.
I princip som i grön och turkos? :)
 
Topp