• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Jag har ju förstått att stålvarianterna är de mest besvärliga. Spekulerar bara om det är lönt att gå in till en AD överhuvudtaget? Undviker helst dryga bemötanden som "haha, jaaa duuu, du vill ha en TT Datejust du ja... Ja, vi kanske kan skriva dig på listan om du kommer in efter jul och sen kan det väl ta nåt år eller två (din stolle)".
I annat fall får man väl vänta tills produktionen är så pass igång igen att man kan börja snacka procent på priset istället. Om dessa gamla goa tider någonsin kommer tillbaka.

Håller helt med om de första styckena.
Däremot vänta tills "produktionen är igång igen" lär nog inte fungera. Rolex lär nog inte öka produktionen så pass att det bara är att gå in och handla och dessutom förhandla om priset på en sportstål..
 

G.Clooney

Cartier
Håller helt med om de första styckena.
Däremot vänta tills "produktionen är igång igen" lär nog inte fungera. Rolex lär nog inte öka produktionen så pass att det bara är att gå in och handla och dessutom förhandla om priset på en sportstål..
Ja, nä, det var bara jag som drömde högt.
Men drömmen avsåg inte procent på sportstål utan DJ TT - känns ju något lite troligare även om det nog är ett bra stycke tid tills dess.
De (Rolex) har ju lyckats väldigt bra med sin "begränsade" tillgänglighet.
 

Morelife

Omega
När jag besökte Krons förra året berättade säljaren att de fått rapp på fingrarna av rolex för att de hade för få modeller ute på visning i montrarna. Och fick snällt gå in o hämta fram i kassa skåpet, oavsett om det var modeller till salu eller ej.
Dessa goa tider kommer förmodligen aldrig tillbaka kanske om ”hypen” lägger sig men återstår att se.
 

Uschi

Breitling
Dessa goa tider kommer förmodligen aldrig tillbaka kanske om ”hypen” lägger sig men återstår att se.
Har den inte redan lagt sig i o m att det till stor del är "vanligt folk" med tillgång till billiga pengar som drivit efterfrågan de senaste åren? Rolex har såklart råd att låtsas som att tillgången är i stort sett obefintlig under en längre tid, men jag kan verkligen inte se att det kommer att vara två års våntetid på en Sub om det ekonomiska läget i världen fortsätter nedåt.
 

Morelife

Omega
Har den inte redan lagt sig i o m att det till stor del är "vanligt folk" med tillgång till billiga pengar som drivit efterfrågan de senaste åren? Rolex har såklart råd att låtsas som att tillgången är i stort sett obefintlig under en längre tid, men jag kan verkligen inte se att det kommer att vara två års våntetid på en Sub om det ekonomiska läget i världen fortsätter nedåt.
Ska bli intressant att se vart vi landar inom 1-2 år. Lyssnade på en intressant video på youtube gällande det här se länken nedan:


Vad tror ni?
 

Fowley90

Omega
2-Faktor
Ja, nä, det var bara jag som drömde högt.
Men drömmen avsåg inte procent på sportstål utan DJ TT - känns ju något lite troligare även om det nog är ett bra stycke tid tills dess.
De (Rolex) har ju lyckats väldigt bra med sin "begränsade" tillgänglighet.
Kan bara meddela min egna erfarenhet efter att ha varit inne hos två AD i Stockholm. DJ TT i 36 blev jag erbjuden att köpa på dagen på båda ställena i flera olika varianter. Ang 41mm så sa ena stället att det var 2-3 månaders väntetid och på det andra stället så hade de en 41mm som de erbjöd i rosegold men om jag ville ha en specifik konfiguration så var det ca 3-4mån beroende material, utförande och tavla. Ingen historik tidigare.

Så om jag vore du så skulle jag försöka, tror inte du behöver vänta allt för länge :)
 

FlipSwede

Audemars
Jag har ju förstått att stålvarianterna är de mest besvärliga. Spekulerar bara om det är lönt att gå in till en AD överhuvudtaget? Undviker helst dryga bemötanden som "haha, jaaa duuu, du vill ha en TT Datejust du ja... Ja, vi kanske kan skriva dig på listan om du kommer in efter jul och sen kan det väl ta nåt år eller två (din stolle)".
I annat fall får man väl vänta tills produktionen är så pass igång igen att man kan börja snacka procent på priset istället. Om dessa gamla goa tider någonsin kommer tillbaka.
Det vore en mardröm för alla inblandade utom en slutkonsument om det inträffade.
Ett scenario så hemskt det håller butiksägare och provisionssäljare sömnlösa.....

Sedan ang dryga säljare.
Vad är problemet?

Nog fan kan du och alla andra vara lika,dryga tillbaka eller gå ut ur butiken om ni blir otrevligt bemötta.
Skulle någon finna,sig I att Icapersonal behandlade er tråkigt och likt förbannat stanna kvar och be om att få handla just icas falukorv och deras makaroner?

Rolexklockor oavsett modell som är i produktion är ju knappast svåra,att få tag i
Eller är det gratis pengar från ÅF som lockar ?
 
Senast ändrad:

Uschi

Breitling
Det vore en mardröm för alla inblandade utom en slutkonsument om det inträffade.
Ett scenario så hemskt det håller butiksägare och provisionssäljare sömnlösa.....
Fattar inte varför du alltid känner att du måste vara dryg mot folk i dina svar...

F.ö. så drar jag mig också för att besöka Rolex återförsäljare av ungefär samma anledningar som beskrivits. Det är aldrig kul att bli avvisad, oavsett vad det handlar om, men om man kommer in med x-antal hundratusenlappar och vill köpa något fint, så är väl det sista man vill höra att man inte duger som kund.
 

FlipSwede

Audemars
Fattar inte varför du alltid känner att du måste vara dryg mot folk i dina svar...

F.ö. så drar jag mig också för att besöka Rolex återförsäljare av ungefär samma anledningar som beskrivits. Det är aldrig kul att bli avvisad, oavsett vad det handlar om, men om man kommer in med x-antal hundratusenlappar och vill köpa något fint, så är väl det sista man vill höra att man inte duger som kund.
Det är inte min mening att vara dryg eller tråkig mot folk men jag förvånas ärligt talat över hur vuxna människor är så känliga att de inte klarar av att få ett nej.

Det är liksom ingen rättighet att få handla lyxprylar alldeles oavsett vad man själv tycker.
Butiken har ingen skyldighet att sälja till dig likalite som någon måste handla I en butik där man blivit eller upplevt sig oförskämt tråkigt eller drygt bemött.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har ju förstått att stålvarianterna är de mest besvärliga. Spekulerar bara om det är lönt att gå in till en AD överhuvudtaget? Undviker helst dryga bemötanden som "haha, jaaa duuu, du vill ha en TT Datejust du ja... Ja, vi kanske kan skriva dig på listan om du kommer in efter jul och sen kan det väl ta nåt år eller två (din stolle)".
I annat fall får man väl vänta tills produktionen är så pass igång igen att man kan börja snacka procent på priset istället. Om dessa gamla goa tider någonsin kommer tillbaka.
Ja jo men vem bryr sig. Vill du ha klockan kan ju inte det vara viktigt för dig.
 
Senast ändrad:
Det är inte min mening att vara dryg eller tråkig mot folk men jag förvånas ärligt talat över hur vuxna människor är så känliga att de inte klarar av att få ett nej.

Det är liksom ingen rättighet att få handla lyxprylar alldeles oavsett vad man själv tycker.
Butiken har ingen skyldighet att sälja till dig likalite som någon måste handla I en butik där man blivit eller upplevt sig oförskämt tråkigt eller drygt bemött.
Du har helt rätt i att det inte är någon rättighet att få köpa, tja egentligen någonting överhuvudtaget. Och klockbranschen är inte annorlunda än någon annan. Bra kunder har förtur, oavsett om det är i klockbutiken, nattklubbskön, bilhandlaren eller doktorn för den delen heller (privata sådana såklart). Vill man ha något som många andra vill ha får man finna sig i att världen inte är ”first come, first served”. Däremot så tror jag att många kan reagera på bristen av ärlighet i många fall där bortförklaringarna inte är ärliga. Istället för att säga ”tyvärr, vi har återkommande kunder som spenderar mer och vill ha samma klocka” så blir svaret ”kön är stängd”. Själv har jag sällan problem med att bli avvisad så länge förklaringen är uppriktig.
 

FlipSwede

Audemars
Du har helt rätt i att det inte är någon rättighet att få köpa, tja egentligen någonting överhuvudtaget. Och klockbranschen är inte annorlunda än någon annan. Bra kunder har förtur, oavsett om det är i klockbutiken, nattklubbskön, bilhandlaren eller doktorn för den delen heller (privata sådana såklart). Vill man ha något som många andra vill ha får man finna sig i att världen inte är ”first come, first served”. Däremot så tror jag att många kan reagera på bristen av ärlighet i många fall där bortförklaringarna inte är ärliga. Istället för att säga ”tyvärr, vi har återkommande kunder som spenderar mer och vill ha samma klocka” så blir svaret ”kön är stängd”. Själv har jag sällan problem med att bli avvisad så länge förklaringen är uppriktig.
Jag håller helt med dig.

Men vi återkommer väl till att folk tar ett nej som en personlig förolämpning,det är kränkande,man blir ledsen och förminskad,känner sig orättvist behandlad,ja kalla det vad du vill om man får ett rakt NEJ.

Inte heller tror jag butiksbiträdena vill ägna sina arbetsdagar åt att tjafsa med vuxna barn som blir något av ovanstående.
Utan det är helt enkelt lättare att dra någon vit lögn.

För till sist är det ingenting annat än en affärstransaktion där bägge parter vill maximera sin vinst.
 
Jag håller helt med dig.

Men vi återkommer väl till att folk tar ett nej som en personlig förolämpning,det är kränkande,man blir ledsen och förminskad,känner sig orättvist behandlad,ja kalla det vad du vill om man får ett rakt NEJ.

Inte heller tror jag butiksbiträdena vill ägna sina arbetsdagar åt att tjafsa med vuxna barn som blir något av ovanstående.
Utan det är helt enkelt lättare att dra någon vit lögn.

För till sist är det ingenting annat än en affärstransaktion där bägge parter vill maximera sin vinst.
Jag vet iofs inte om jag håller med om att kunden är ute efter att ”maximera sin vinst”. Jag har köpt en del klockor genom åren men aldrig sett det som något som ska generera pengar (men såklart helst inte heller tappa massa i värde då det då skulle bli väldigt svårt att motivera köpen om det var ren konsumtion). Som sagt, jag tror många kan hantera ett nej på ett bra sätt om de inte får känslan av att butiksbiträdet ljuger för dem (vilket då skapar en dålig känsla). Sjävklart aldrig kul att bli avvisad men jag tror också de flesta (såklart inte alla) som vill köpa ex en Rolex delvis dras till märket för att det är lite otillgängligt. Hade alla som ville och hade råd fått köpa den modell de vill ha hade Rolex varit, tja Omega (utan att dissa Omega nu, väldigt fint märke).
 

FlipSwede

Audemars
Jag vet iofs inte om jag håller med om att kunden är ute efter att ”maximera sin vinst”. Jag har köpt en del klockor genom åren men aldrig sett det som något som ska generera pengar (men såklart helst inte heller tappa massa i värde då det då skulle bli väldigt svårt att motivera köpen om det var ren konsumtion). Som sagt, jag tror många kan hantera ett nej på ett bra sätt om de inte får känslan av att butiksbiträdet ljuger för dem (vilket då skapar en dålig känsla). Sjävklart aldrig kul att bli avvisad men jag tror också de flesta (såklart inte alla) som vill köpa ex en Rolex delvis dras till märket för att det är lite otillgängligt. Hade alla som ville och hade råd fått köpa den modell de vill ha hade Rolex varit, tja Omega (utan att dissa Omega nu, väldigt fint märke).
Kunderna vill ju minimera vad de betalar.
Annars är det ju bara köpa drömklockan till marknadspris av någon seriös gråhandlare,eller välrenomerad privatsäljare här på forumet och ha den på armen inom 48timmar.

Men det är väl där skon klämmer.
Någon Annan fick köpa billigare av ÅF och tjänar nu pengar på mig.

Självklart måste lyx vara för ett utvalt fåtal så den stora massan trånar efter att bli medlemmar I klubben.
Kunde vemsomhelt ramla in och köpa precis vad de ville skulle även Rolex AP och PPs butiker vara lika tomma på köpande kunder som det märke du refererar till och en hel drös med andra....

Trots att servicen där är oklanderlig och produkterna minst lika bra.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
För många kommentarer för att dra in citat. Men instämmer med @FlipSwede . Förstår att många svar kan verka dryga. Men efter att samma fråga avhandlats 300+ gånger så hamnar det i samma diskussion. 😀

Förstår att det kan kännas virrig med kö-tider. Ibland orättvist och att man kan bli förbannad på AD.

Men som diskuterats det är en lyxkonsumtionsvara som ingen behöver. Där det per definition också alltid kommer att vara en begränsad upplaga (tror inte att många ställer sig kö på en Tissot i dagsläget eller ser den som särskilt exklusiva när alla kan köpa dem).

Strategin att producera för att möta efterfrågan har ju inte fungerat. Omega är ett bra exempel på det. Inte för inte att de nu ökar priserna och begränsar produktionen med kö på de populäraste modellerna (tror själv inte på att hoppa på den strategin nu). 🤔

Vill inte dömma någon i tråden. Men när en återkommande antal medlemmar här och utanför KS tjatat sig till en Rolex hos AD och sedan sålt en vecka senare för 200% över list så förstår jag AD. Tillhör den skaran som anser att AD borde hålla cert och tag första 24 månaderna till alla som köper en. Sedan om man vill sälja den inom den perioden får man meddela AD och förklara varför. Oschysst och konsumenträttsvidrigt? Javisst, kommer det att få bort de värsta fallen! Förmodligen.
✌️
 

BankAnden

Panerai
Ja, nä, det var bara jag som drömde högt.
Men drömmen avsåg inte procent på sportstål utan DJ TT - känns ju något lite troligare även om det nog är ett bra stycke tid tills dess.
De (Rolex) har ju lyckats väldigt bra med sin "begränsade" tillgänglighet.
Min bedömning är, precis som @Fowley90 skriver, att en TT kommer du få snabbt. Kanske på dagen, eller några få månaders väntan. Om du bor i Stockholm och svänger in på Nymans/Krons, så lär du få positivt bemötande och besked.
 

BankAnden

Panerai
Fattar inte varför du alltid känner att du måste vara dryg mot folk i dina svar...

F.ö. så drar jag mig också för att besöka Rolex återförsäljare av ungefär samma anledningar som beskrivits. Det är aldrig kul att bli avvisad, oavsett vad det handlar om, men om man kommer in med x-antal hundratusenlappar och vill köpa något fint, så är väl det sista man vill höra att man inte duger som kund.
Jag tror inte du ska känna/tänka att du blir avvisad och inte duger som kund, utan helt enkelt att det är för många andra som vill samma sak. Svårt att hjälpa alla 🙂 Men självklart ska ett nej vara både trevligt och vettigt framfört, just för att inte skapa den tråkiga känsla du beskriver
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Jag tror inte du ska känna/tänka att du blir avvisad och inte duger som kund, utan helt enkelt att det är för många andra som vill samma sak. Svårt att hjälpa alla 🙂 Men självklart ska ett nej vara både trevligt och vettigt framfört, just för att inte skapa den tråkiga känsla du beskriver

Jag tror jag ska maila Bergströms o fråga hur det går😎 Det är så man får hålla på - tjata så där lagom. De har ju byggt om i Göteborg nu med två våningar. Dubbelt så många dinkor borde det finnas då - enligt min beräkning😂
 
Kunderna vill ju minimera vad de betalar.
Annars är det ju bara köpa drömklockan till marknadspris av någon seriös gråhandlare,eller välrenomerad privatsäljare här på forumet och ha den på armen inom 48timmar.

Men det är väl där skon klämmer.
Någon Annan fick köpa billigare av ÅF och tjänar nu pengar på mig.

Självklart måste lyx vara för ett utvalt fåtal så den stora massan trånar efter att bli medlemmar I klubben.
Kunde vemsomhelt ramla in och köpa precis vad de ville skulle även Rolex AP och PPs butiker vara lika tomma på köpande kunder som det märke du refererar till och en hel drös med andra....

Trots att servicen där är oklanderlig och produkterna minst lika bra.
Nu är ju andrahandsmarknaden för lyxklockor ganska stor så jag tror inte det är missunnsamhet mot den som säljer klockor där som gör att vissa personer känner sig dåligt bemötta ibland hos återförsäljarna. Inte heller tror jag det är avundsjuka utan som sagt tror jag det många gånger kan handla om att man får lögner istället för ärlighet. Man får exempelvis höra att klockan är svår att få tag på och sedan på omvägar att de finns i lager. Sedan är det viktigt att poängtera att de allra flesta blir extremt väl bemötta och att det nog är undantaget än regeln att någon lämnar en AD med en känsla av negativt bemötande. Besviken ja, men det vore väl konstigt om man inte blev det om man nekas ett köp.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Inte heller tror jag det är avundsjuka utan som sagt tror jag det många gånger kan handla om att man får lögner istället för ärlighet. Man får exempelvis höra att klockan är svår att få tag på och sedan på omvägar att de finns i lager.
Jag tror att som AD och sitta och berätta för kunder att "DU" inte har möjlighet att köpa klockan ungefär 15ggr/dagen och behöva dras med allt från bedjanden till vredesutbrott så är det enklaste sättet att döda diskussionen att säga att den inte finns eller att det tar ett tag. Om man läser igenom ex. denna och andra trådar här med diverse som anser det närmast "vara en medborgerlig rättighet" att få handla Rolex så får man en idé om vilken typ av kundprofiler som kommer in. 🤯

Man ska ju även vara medveten om att vissa klockor verkligen endast har en begränsad tilldelning per AD och år. Rolex fördelar ju per invånarantal/marknad etc. etc. Visst har ofta AD vissa klockor på hyllan, men att alla AD har hyllmeter på lagret med exklusiva modeller "som samlar damm" är mer åt foliehattshållet.
1692210396336.gif
 

chtfse

Cartier
Vad är era erfarenheter kring att sälja tillbaka sin klocka som man har köpt av AD:n till samma AD?

Inte nödvändigtvis för att tjäna pengar utan snarare för att man har tröttnat på klockan eller anser att den inte passar in i ens livsstil. Blir man svartlistad direkt, eller får man förtur på nästa heta modell?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Vad är era erfarenheter kring att sälja tillbaka sin klocka som man har köpt av AD:n till samma AD?

Inte nödvändigtvis för att tjäna pengar utan snarare för att man har tröttnat på klockan eller anser att den inte passar in i ens livsstil. Blir man svartlistad direkt, eller får man förtur på nästa heta modell?
Det brukar ofta ge pluspoäng. Dock en dålig affär om man vill få pengar tillbaks. Endast lönsamt som dellikvid vid köp av annat.
 
Topp