• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Fick skriva upp mig på listan i början av 2020 tack vare en bra present till butiksägaren 👍👍👍😊.
B978C5CD-3077-4EFD-9966-4CB66D74BB18.jpeg

Den här annonsen har stigit ca 50’ sen den publicerades..

En av få som konstant bumpar sina annonser... uppåt...

Är alla lustiga färger på OP hypade? Och även 36mm? Är inte de för litet för att den ska bli så populär? Nästan en damklocka.
Nja, storleksmässigt är den väl rätt men den ser ju ut som en Oris från Mumbai.

Ska man skratta eller grata..

36 manader ( Ja du laser ratt. 3ar) vantetid pa en sketen DJ41mm fick jag veta idag. Svensk AF.
Har alla blivit galna eller vad ar det som pagar? Iofs sa gar det inte fa tag pa en oht har....Very very rare watch Sir. We haven't seen one in over a year Sir....

Ska man skratta eller grata..

36 manader ( Ja du laser ratt. 3ar) vantetid pa en sketen DJ41mm fick jag veta idag. Svensk AF.
Har alla blivit galna eller vad ar det som pagar? Iofs sa gar det inte fa tag pa en oht har....Very very rare watch Sir. We haven't seen one in over a year Sir....
Wtf!? Vilken spec? Har ju varit 6-12 på de mer populära, som fluted, blå, jubilee.

Har noterat att annonserna börjat sticka även för slät...inte för att jag tror att ens en mästersäljare på LW kan få någon att hosta upp 130 för den

Priserna går upp till dess de inte längre gör det. Pengar är just nu billigt och inflationen skenar. Därför köper random folk med pengar på banken lättflyttade hajpklockor. Det lär fortsätta till dess det finns bättre alternativ för pengarna. Det är liksom inte klockintresserade människor som driver marknaden för moderna rollar, Nautilus och Royal Oak. Det är ren och skär spekulation och det vänder den dag priserna antingen stagnerar eller vänder nedåt. Gissa om det blir trångt i dörren när dessa ointresserade klockägare vill komma ut ur sina tillgångar?

För oss som gillar klockor så är det antingen bara att titta på, försöka profitera på marknaden eller kasta sig huvudlöst in på samma spår. Jag rekommenderar det första alternativt en fin exit om man har andra hål att fylla. Marknaden för hajpklockor lär inte fortsätta öka 20-50% per år i evigheter.

Det sagt så kanske klockor varit för billigt tidigare? Who knows.. Jag tror bara inte att man ska tro att det finns intresse bakom dagens, och kanske morgondagens, prisnivåer.

Var försiktig.

Priserna går upp till dess de inte längre gör det. Pengar är just nu billigt och inflationen skenar. Därför köper random folk med pengar på banken lättflyttade hajpklockor. Det lär fortsätta till dess det finns bättre alternativ för pengarna. Det är liksom inte klockintresserade människor som driver marknaden för moderna rollar, Nautilus och Royal Oak. Det är ren och skär spekulation och det vänder den dag priserna antingen stagnerar eller vänder nedåt. Gissa om det blir trångt i dörren när dessa ointresserade klockägare vill komma ut ur sina tillgångar?

För oss som gillar klockor så är det antingen bara att titta på, försöka profitera på marknaden eller kasta sig huvudlöst in på samma spår. Jag rekommenderar det första alternativt en fin exit om man har andra hål att fylla. Marknaden för hajpklockor lär inte fortsätta öka 20-50% per år i evigheter.

Det sagt så kanske klockor varit för billigt tidigare? Who knows.. Jag tror bara inte att man ska tro att det finns intresse bakom dagens, och kanske morgondagens, prisnivåer.

Var försiktig.
Naturligtvis finns det inte nagot specifikt intresse for just klockor for de som vill tjana pengar,men hur manga brinner for tex elbilar som tjanar slant pa Teslaaktier?

Men vi gasar till det rasar! Galler bara att inte vara sist pa bollen om och nar det borjar skaka...eller sa ar det da man ska kopa allt till lagpris och bara vanta pa nasta cykel uppat.

Wtf!? Vilken spec? Har ju varit 6-12 på de mer populära, som fluted, blå, jubilee.

Har noterat att annonserna börjat sticka även för slät...inte för att jag tror att ens en mästersäljare på LW kan få någon att hosta upp 130 för den

Vem bryr sig om vad fattiga kunder i Sverige tycker och tanker?
Handlar kineser och indier for mer slantar sa skicka klockorna dit da.....Numer ar det internationell marknad.

Det jag fragade efter var Slate och AzzuroBlue. Och jag har inga problem med svaret. Det ar som det ar.
Bara jag som inte hanger med i svangarna och far vara glad at vad jag redan har i min skrotlada

Pratade med Engströms Ur i Jönköping igår: Enligt dem finns det ingen möjlighet att betälla en Datejust 36, Förutom en 36 mm i Gulguld, vilket för mig inte är intressant. Är ute efter en med blå eller svart tavla.
Frågade även på OP 36 och Submariner. Samma svar: tyvärr…..
Riktigt tråkigt.

Pratade med Engströms Ur i Jönköping igår: Enligt dem finns det ingen möjlighet att betälla en Datejust 36, Förutom en 36 mm i Gulguld, vilket för mig inte är intressant. Är ute efter en med blå eller svart tavla.
Frågade även på OP 36 och Submariner. Samma svar: tyvärr…..
Riktigt tråkigt.
Så känns det som intresset skenat för när jag pratade med dem i början på januari (typ10e) gick det att beställa vad som med de ”vanliga” tavlorna av dj36 och dj41

Rolex vet hur man skrämmer fart på en modell som tidigare inte haft någon hype. Men med undantag för den turkosa är de verkligen skitfula de där tavlorna.
Alla är vi olika, dessa tavlorna är de enda som ens skulle få mig intresserad att dra på mig en Rolex igen. Säger väl mer om min smak än någonting annat kanske men det är uppenbarligen inte bara jag som gillar glada färger ¯\(ツ)

Alla är vi olika, dessa tavlorna är de enda som ens skulle få mig intresserad att dra på mig en Rolex igen. Säger väl mer om min smak än någonting annat kanske men det är uppenbarligen inte bara jag som gillar glada färger ¯\(ツ)
Ja, det är ju såklart smak det handlar om. Kanske är min smak tråkig, men jag tycker de där grälla färgerna funkar dåligt på urtavlor.
Men kul att du gillar dem.

• Like
Reactions: v0n
Detta fenomen kommer fortsätta. Inget snack om saken.

Delar din uppfattning - jag tror det finns en stor risk att marknaden som vi var vana vid för Rolexar tidigare inte återkommer inom överskådlig framtid.

Min observation är att intresset för Rolex (och vissa andra märken tex PP, AP) breddats nåt enormt samtidigt som tillgången på produkten är konstant och som lök på laxen exponeringen i sociala media som underblåser det hela. Så även om det skulle finnas sämre tillgång på kapital förväntar jag mig personligen ingen nedgång i efterfrågan.

Har lite beslutsångest jag gärna skulle vilja få hjälp med.

Alternativ 1 - Stå på en intresselista för en klocka med estimerad leveranstid på 12-18 månader. Ingen handpenning

Alternativ 2 - Betala handpenning med estimerad leveranstid 6 månader. Binder dig således till köpet.

Utifrån ert perspektiv, anser ni det värt att binda sig till ett köp för att potentiellt få klockan 6 månader tidigare? Hade köpt klockan om den låg framför mig idag, just väntetiden jag hakar upp mig på, mkt kan ändras på 6 månader, är ju inte säkert heller att man får loss den tidigare i alternativ 2.

Hur ser nu på väntetider och bindande vs ej bindande? Ngt man bara skall acceptera kanske?

Delar din uppfattning - jag tror det finns en stor risk att marknaden som vi var vana vid för Rolexar tidigare inte återkommer inom överskådlig framtid.

Min observation är att intresset för Rolex (och vissa andra märken tex PP, AP) breddats nåt enormt samtidigt som tillgången på produkten är konstant och som lök på laxen exponeringen i sociala media som underblåser det hela. Så även om det skulle finnas sämre tillgång på kapital förväntar jag mig personligen ingen nedgång i efterfrågan.
Så du tror de som ”investerar” i klockor kommer att hålla hårt i dem när värdet antingen stagnerar eller börjar falla? Jag tror att marknaden kommer att överflödas väldigt snabbt vid en nedgång med tanke på att ägarna enbart har dem för finasiell gain.

Det råder ingen brist alls på klockor. Det som är brist på är att köpa dem under marknadspris. Precis som vilken annan tillgång som helst. Allt går att få tag på så länge som man är villig att betala det som det kostar.

Så du tror de som ”investerar” i klockor kommer att hålla hårt i dem när värdet antingen stagnerar eller börjar falla? Jag tror att marknaden kommer att överflödas väldigt snabbt vid en nedgång med tanke på att ägarna enbart har dem för finasiell gain.

Det råder ingen brist alls på klockor. Det som är brist på är att köpa dem under marknadspris. Precis som vilken annan tillgång som helst. Allt går att få tag på så länge som man är villig att betala det som det kostar.
Med tanke på den exploatering som sker framförallt på alla sociala medier kommer marknaden alltid vilja ha vissa märke och modeller. Det är en enorm kraft som inte skådats tidigare och om inte tex Rolex bygger några fabriker till och börjar spotta ut subs och Daytona kommer efterfrågan bestå
Det är vad jag tror. Ingen har facit

Med tanke på den exploatering som sker framförallt på alla sociala medier kommer marknaden alltid vilja ha vissa märke och modeller. Det är en enorm kraft som inte skådats tidigare och om inte tex Rolex bygger några fabriker till och börjar spotta ut subs och Daytona kommer efterfrågan bestå
Who knows.. Det som driver efterfrågan idag är inte direkt den ökade viljan att ha en fin klocka. Det är den snudd på garanterade värdeökningen.

Trender kommer och går. Folk glömmer snabbt hur det brukar fungera. Sportrollar kommer att gå att köpa över disk, för listpris, fler gånger i världshistorien. Det vågar jag lova.

Who knows.. Det som driver efterfrågan idag är inte direkt den ökade viljan att ha en fin klocka. Det är den snudd på garanterade värdeökningen.

Trender kommer och går. Folk glömmer snabbt hur det brukar fungera. Sportrollar kommer att gå att köpa över disk fler gånger i världshistorien. Det vågar jag lova.

- Har gjort den här resan flera gånger: serietidningar, märklintåg, Leica- o Hasselbladskameror. Allt har sin tid och sitt slut. Jag tror du har rätt, men det får tiden utvisa. Jag har levt i 67 år, mycket har hänt under den tiden.

Om man tänker att en stor del av klockköparna- /säljarna köper och säljer för pengar som inte finns eller som går att sätta in på kontot förstår man att "hypen" inte är en hype. Klockor är bara en annan variant av valuta. Det finns mycket obeskattade pengar runt om i världen som behöver placeras i sånt som det går att placera i. Man kan inte köpa aktier för svarta pengar utan att det syns för då uppstår frågan om det är rimligt.

Senast ändrad:

Om priserna börjar falla så finns det garanterat många säljare men jag tror inte priserna börjar falla. Jag tror vi har lång tid med uppgång kvar.

Dessutom tror jag att produkten i sig tilltalar många "lyxkonsumenter" - som annars köper smycken, väskor m.m. samtidigt som de tilltalar det andra spektrat som gillar tekniken och mekaniken. Plus den stora mängden som intresserar sig när alla andra intresserar sig.

Tillbaka
Topp