Kul med en tråd där man "får" prata om detta, fått skit i andra trådar för att kommentera på priser osv.
Bor i Hongkong och här får man lite andra perspektiv på saker och ting, användandet av lyxklockor är helt otroligt utbrett. Skulle inte förvåna mig om cirka 5% av den vuxna befolkningen äger en Rolex. Stod i kassan till Marks n Spencer matbutiken i området jag bor igår. Tjejen i kassan har en Rolex GMT two tone på armen. Har någon någonsin sett det i Sverige på säg ICA? Man bor i en lägenhet på 40 kvadrat med syskon och föräldrar, men man prioriterar ändå en Channel väska och en Rolex. Trots hur klockgalna många är här, så finns det nog ingen på hela forumet (hoppas jag) som skulle prioritera att bo under hemska levnadsförhållanden men ändå köpa lyx-prylar som Rolex.
Detta är ju dock inget nytt, utan HK-bor har betett sig såhär i årtionden. Man kan ju på sitt sätt säga att denna hype blivit ett lyckokast för många vanliga arbetare i Hongkong. Min partners hårfrisör har fyra stycken Rolex Daytona, man kan ju hoppas han säljer dom snart och får råd med en kontantinsats till en lägenhet.
Som redan diskuterats igenom historien har det blivit samlarhypes på mängder av prylar. Klock-hypen låg och puttrade i ganska många år då fler och fler Rolex klockor började handla över list. Det som verkligen behövdes för att lyfta detta till helt nya nivåer är den finansmarknad vi haft senaste åren. Det enorma pumpandet av pengar ifrån Centralbanker, låga räntor samt politiker som sänkt skatter, stimulans checkar osv satte klock-hypen i overdrive-mode. Covid och att man inte kan resa, inte spenderar pengar på resor, sitter hemma och tittar på sociala medier blev den sista spiken som behövdes för att lyfta raketen ut ur stratosfären, nu är det helt bonkers.
När väl en bubbla blåsts upp såhär, är det väldigt svårt att estimera hur och var detta ska sluta. Klockor kan likväl gå upp 100% till som att det är slut imorgon. Jag tror dock inte klockor lever i sin egen värld, frånkopplat vad som händer på börsen, husmarknaden, krypto osv. Utan det är snarare dessa som skapat klockmarknaden. Jag är övertygad om att klock-marknaden kommer följa börs och krypto med en viss lagg. För att knyta an till HK storyn, ja en stor del av världsefterfrågan kommer ifrån Kina i dagens värld. Kinesiska börserna har gått dåligt länge, Kina tech aktier har rasat, alla jag pratar med i Mainland Kina säger att det är tuffa tider där. Kommer de köpa fler eller färre Rolex närmaste tiden? Garanterat färre. Artikeln länkad här påstår att bostadsmarknaden är svag vilket fått kineser att spekulera i klockor istället. Kineser spekulerar i allt och så fort den marknaden blir svag så får du en ytterligare en stor grupp säljare istället för köpare.
Growth aktier är ner kraftigt senaste veckorna, Facebook/Meta -20% i eftermarknaden, bitcoin har tappat ifrån 65k till 37k. Om dessa tillgångar fortsätter ned, säg vi ser bitcoin i 15k och aktiemarknaden ner -20% till, finns inte en chans att klock-marknaden fortsätter i ett vakum och går vidare uppåt. Korrektionen kommer och då som flertalet sagt i tråden, då kommer de som bara köpt för att rida vågen, de säljer snabbt.