• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Bra surr i denna nya tråd och skönt att få skriva om värde utan att få knäpp på näsan.

För mig som 1) älskar klockor 2) varit ett stort Rolex-fan före hypen och 3) är mycket intresserad av investeringar och generella marknadsfenomen kring värdeökning/minskning, så är det som sker nu en perfekt cocktail där mitt intresse galopperar. Fascinerande och skräckblandad förtjusning på samma gång.

Utgår från att (överbetalda) jänkare lätt betalar 40-50tUSD för en Daytona, men känns som att dessa priser i EU är B2B spekulation/gråis-priskarusell-bonanza.
Nja.....Manga gapiga Grahandlare ar amerikaner tror vi.
Men hur manga av Er tittar pa kinesiska sociala media?
Foljer ni hur klockmarknaden i Kina/HK/Singapore ser ut eller antar ni att alla dar ar fattiga bonder som knappt kan klockan och att Rolex AP och PP kunde bry sig mindre om vad dessa kunder vill ha?

Sanningen ar nog narmare att Europeer och Amerikaner kan ga och skita ner sig nar femtio miljoner Kineser vill ha nagot.
Och med en snabbvaxande medelklass dar som absolut INTE vill ha kinesiska lyxmarken men garna Europeiska.....da spelar det nog ingen roll vad en hel hog med fattiglappar tycker ar orimligt pris for en Daytona.

Än sålänge kan ju hypen drivas av "vanliga" dödliga. Är man motiverad så kan många med ett jobb som inte har massiva skulder köpa en Rolex till dagspris även om så krävs lån...
Nånstans går brytet, när det börjar kosta pengar som är utom räckvidd för dom flesta utom dom riktigt täta placerarna.
300k / 400k? Nånstans måste det stanna upp. För dom som tror vi håller dagens takt så är vi snart där.
Investerarna checkar ut innan toppen och in i något nytt och så börjar det om.

Bra surr i denna nya tråd och skönt att få skriva om värde utan att få knäpp på näsan.

För mig som 1) älskar klockor 2) varit ett stort Rolex-fan före hypen och 3) är mycket intresserad av investeringar och generella marknadsfenomen kring värdeökning/minskning, så är det som sker nu en perfekt cocktail där mitt intresse galopperar. Fascinerande och skräckblandad förtjusning på samma gång.

Utgår från att (överbetalda) jänkare lätt betalar 40-50tUSD för en Daytona, men känns som att dessa priser i EU är B2B spekulation/gråis-priskarusell-bonanza.

Helt enig - det är rätt spännande det som sker på marknaden!

Hörde av mig till samtliga AD:s i Sverige ang en OP 41 i turkos. Men efter att ha läst lite känns det hopplöst. Hade hoppats på att få tag på en till min 40 års dag (är 35 idag, man ska va ute i god tid 😂) men det verkar som att just den färgen är omöjlig. Känns lite tråkigt då jag idag har en OP34 med grön tavla samt att min tanke var att klockorna sedan ska gå i arv till mina barn när dom e tillräckligt gamla. Planen var att barnen ska få OP klockorna och att jag sedan köper mig en DJ 41 2ton i 50 års present. Men den planen ser ut att spricka.
Finns inte en chans att jag tänker betala 5 x List för den.

Hörde av mig till samtliga AD:s i Sverige ang en OP 41 i turkos. Men efter att ha läst lite känns det hopplöst. Hade hoppats på att få tag på en till min 40 års dag (är 35 idag, man ska va ute i god tid 😂) men det verkar som att just den färgen är omöjlig. Känns lite tråkigt då jag idag har en OP34 med grön tavla samt att min tanke var att klockorna sedan ska gå i arv till mina barn när dom e tillräckligt gamla. Planen var att barnen ska få OP klockorna och att jag sedan köper mig en DJ 41 2ton i 50 års present. Men den planen ser ut att spricka.
Jag tror att en 36 skulle sitta bättre på dig 😌

@DB15 Vill inte vara någon glädjedödare, men är nog inte helt enkelt just nu med turkos på 36 mm heller. Har själv försökt av ungefär samma anledning. Mkt förtjust i färgen samtidigt som jag tror och hoppas att den kanske skulle uppskattas av endera min dotter eller son den dagen jag inte är med längre. Kan tilläggas att jag inte har inarbeta relation till djupgående relation till AD sedan tidigare.
Hoppas jag har fel och du inte bara hamnar på listan utan blir med klocka också.

Prova att besöka AD:n istället, så är nog chansen högre du får lägga en beställning.
Jag lyckades lägga en handpenning på en sub för 2 veckor sen och då kunde jag välja mellan flertalet sportmodeller och DJ. Jag hade ingen tidigare köphistorik och det va mitt andra besök i butiken. Dock va jag väldigt tydlig med att klockan ska föras vidare i familjen när tiden är kommen.

@DB15 Vill inte vara någon glädjedödare, men är nog inte helt enkelt just nu med turkos på 36 mm heller. Har själv försökt av ungefär samma anledning. Mkt förtjust i färgen samtidigt som jag tror och hoppas att den kanske skulle uppskattas av endera min dotter eller son den dagen jag inte är med längre. Kan tilläggas att jag inte har inarbeta relation till djupgående relation till AD sedan tidigare.
Hoppas jag har fel och du inte bara hamnar på listan utan blir med klocka också.
Oroa dig inte du är ingen glädjedödare, jag är väl medveten om tillgången och att det kan bli oerhört svårt :)

Prova att besöka AD:n istället, så är nog chansen högre du får lägga en beställning.
Jag lyckades lägga en handpenning på en sub för 2 veckor sen och då kunde jag välja mellan flertalet sportmodeller och DJ. Jag hade ingen tidigare köphistorik och det va mitt andra besök i butiken. Dock va jag väldigt tydlig med att klockan ska föras vidare i familjen när tiden är kommen.
Jag planerar att göra det faktiskt då flera nu har svarat, flera säger att just den turkosa kan va svår att få, men att dom gärna vill träffa mig fysiskt i butiken alternativt att jag bokar en tid med en säljare och på så vis hjälpa mig vidare med frågan samt visa mig vilka Rolex modeller jag istället skulle kunna beställa. Gillar verkligen bemötandet, då det inte är ett tvär nej utan att det finns en möjlighet. Ska även tillägga att jag i mitt mail poängterade det jag skrev i mitt inlägg att klockan ska behållas och sedan gå i arv.

Jag planerar att göra det faktiskt då flera nu har svarat, flera säger att just den turkosa kan va svår att få, men att dom gärna vill träffa mig fysiskt i butiken alternativt att jag bokar en tid med en säljare och på så vis hjälpa mig vidare med frågan samt visa mig vilka Rolex modeller jag istället skulle kunna beställa. Gillar verkligen bemötandet, då det inte är ett tvär nej utan att det finns en möjlighet. Ska även tillägga att jag i mitt mail poängterade det jag skrev i mitt inlägg att klockan ska behållas och sedan gå i arv.
Det ser mer lovande ut än vad det gjorde för mig första kontakten.Till mig var det enbart en dj jag kanske skulle få beställa efter första besöket (samtliga sportmodeller va ett snällt men bestämt nej). Men när jag besökte andra gången hade jag helt andra valmöjligheter. Håller tummarna för dig, lycka till 😊

Det ser mer lovande ut än vad det gjorde för mig första kontakten.Till mig var det enbart en dj jag kanske skulle få beställa efter första besöket (samtliga sportmodeller va ett snällt men bestämt nej). Men när jag besökte andra gången hade jag helt andra valmöjligheter. Håller tummarna för dig, lycka till 😊
Tack!

Nåt man kan fundera över är hur det påverkar en tillverkare av klockor på sikt när deras produkt mest ses som en investering och inte som en klocka/smycke eller ens ett statusobjekt. När de som köper dem istället för att bära dem lägger dem i bankfack eller bara säljer dem vidare för att håva in vinsten.

Det kommer naturligtvis alltid att finnas extrema lyxprodukter som bara en liten skara har råd med, men nåt har gått lite snett när det spekuleras i dyra men ändå massproducerade klockor. Det är inte alls så säkert att det är en drömsits för Rolex. När en ny generation klockintresserade trots en god inkomst inte kan köpa sig sin första Rolex så finns det en risk för att intresset vänds mot andra märken eller produkter. I varje fall på sikt.

Nåt man kan fundera över är hur det påverkar en tillverkare av klockor på sikt när deras produkt mest ses som en investering och inte som en klocka/smycke eller ens ett statusobjekt. När de som köper dem istället för att bära dem lägger dem i bankfack eller bara säljer dem vidare för att håva in vinsten.

Det kommer naturligtvis alltid att finnas extrema lyxprodukter som bara en liten skara har råd med, men nåt har gått lite snett när det spekuleras i dyra men ändå massproducerade klockor. Det är inte alls så säkert att det är en drömsits för Rolex. När en ny generation klockintresserade trots en god inkomst inte kan köpa sig sin första Rolex så finns det en risk för att intresset vänds mot andra märken eller produkter. I varje fall på sikt.
Är det inte delvis det som är förklaringen till att Tudor fått ett sådant uppsving? Isf win win för Rolex som kan bibehålla åtminstone delar av sitt ”gamla” segment genom Tudor och sedan pusha Rolex en bit upp i hierarkin genom ganska stadiga prisökningar som delvis underbyggs av värdeökningen på marknaden.

Tyvärr verkar de mest hypade modellerna vara handelsvaror idag. Folk jagar klockorna mer för profit än ett genuint intresse för den specifika klockan. Var och varannan diskussion senaste åren handlar om spekulationer om klockors värde.

Samma typ av diskussioner gäller Porsche oavsett om det gäller en klassisk 993 eller senaste 992:an. I synnerhet GT, modellerna, men även standard modellerna numera.

Rolex och Porsche 911 ny såväl som begagnad höll ett relativt stabilt andrahandsvärde traditionellt sett samtidigt som det var bra produkter som tålde att användas i ur och skur året runt. Det gav dem det rykte de har haft sedan dess. Numera hanterar ägarna dem som en ömtålig exotisk sak. Grundarna måste vända sig i graven över hur patetiskt det har blivit.

Med det sagt. Kan inte se att en Rolex eller Porsche återförsäljare lämnar pengar på bordet till vem som helst när det gäller deras mest hypade modeller eller för all del eftertraktade standardmodeller när efterfrågan är så hög och deras tilldelning förhållandevis är liten. Ferrari har ju haft ännu striktare tilldelningar, men det var förr en väldigt liten tillverkare. Det är de inte längre. Även de masstillverkar bilar i stora volymer. Vem ska köpa dessa över tid när modellerna är mindre heta? Det kanske är en annan diskussion.

Det är vad det är. Bara gilla läget. Inget varar för evigt. Det kommer en morgondag också. Frågan är hur hållbart det är att ge kund efter kund samma svar att listorna är stängda och att deras montrar gapar tomma. Samtidigt som det finns massvis med aktuella modeller till salu via lokala gråhandlare eller internationellt på chrono24.

Är det inte delvis det som är förklaringen till att Tudor fått ett sådant uppsving? Isf win win för Rolex som kan bibehålla åtminstone delar av sitt ”gamla” segment genom Tudor och sedan pusha Rolex en bit upp i hierarkin genom ganska stadiga prisökningar som delvis underbyggs av värdeökningen på marknaden.
Självklart är det så, men om jag satt i ledningen för Rolex så skulle jag ändå vara lite bekymrad över att folk med pengar inte längre betraktar Rolex som en av världens bästa klockor utan mer ser på produkten som en investering.

Jag kan bara utgå från mig själv och jag tycker att det är förbannat osexigt och ointressant när klockor upphör att vara klockor och blir nåt annat. Det kommer säkert att gå bra för dem länge än, men jag skulle gissa att på lite längre sikt kommer varumärket att ta skada. Det som har skett de senaste åren är måhända fascinerande, men det är också rätt bisarrt och löjligt.

Självklart är det så, men om jag satt i ledningen för Rolex så skulle jag ändå vara lite bekymrad över att folk med pengar inte längre betraktar Rolex som en av världens bästa klockor längre utan mer ser på produkten som en investering.

Jag kan bara utgå från mig själv och jag tycker att det är förbannat osexigt och ointressant när klockor upphör att vara klockor och blir nåt annat. Det kommer säkert att gå bra för dem länge än, men jag skulle gissa att på lite längre sikt kommer varumärket att ta skada. Det som har skett de senaste åren är måhända fascinerande, men det är också rätt bisarrt och löjligt.
Och skulle jag sitta i ledningsgruppen vore jag overlycklig att min produkt numer nar ut till kunder som ar totalt ointresserade i produkten i sig.
Men de slass anda om att fa kopa den

• Like
Reactions: PJZ
Och skulle jag sitta i ledningsgruppen vore jag overlycklig att min produkt numer nar ut till kunder som ar totalt ointresserade i produkten i sig.
Ja om man ser på det kortsiktigt så är det så, men hur påverkas varumärket på sikt av att intresset för produkten är noll eller i varje fall sjunker?

Ja om man ser på det kortsiktigt så är det så, men hur påverkas varumärket på sikt av att intresset för produkten är noll eller i varje fall sjunker?
Intresset noll? Har min Herre smakat starkt?

Intresset for Rolex har val aldrig varit storre an just nu. I stort sett alla andra tillverkare av stenaldersklockor (jaja undantaget AP PP mojligtvis VC och en handfull andra sma nischtillverkare) ar grona av avund och drommer om att komma dit Rolex ar.

Salange kunderna handlar,allt man bonkar ihop ar salt samma dag som det anlander till butikerna samt att efterfragan bara verkar oka sa tror jag de skiter hogakningfullt i om kunderna slanger klockorna i sjon,bar dem pa armen eller laser in dem i bankfack.

Problem uppstar den dag enbart WIS-folk har intresse. Da far nog en och annan i Rolex ledningsgrupp blota kalla byxor

Intresset for Rolex har val aldrig varit storre an just nu. I stort sett alla andra tillverkare av stenaldersklockor (jaja undantaget AP PP mojligtvis VC och en handfull andra sma nischtillverkare) ar grona av avund och drommer om att komma dit Rolex ar.

Salange kunderna handlar,allt man bonkar ihop ar salt samma dag som det anlander till butikerna samt att efterfragan bara verkar oka sa tror jag de skiter hogakningfullt i om kunderna slanger klockorna i sjon,bar dem pa armen eller laser in dem i bankfack.

Problem uppstar den dag enbart WIS-folk har intresse. Da far nog en och annan i Rolex ledningsgrupp blota kalla byxor
WIS?

Du skrev själv att ledningsgruppen borde vara överlycklig över att folk slåss om deras klockor trots att de är ointresserade av produkten. Jag menar att det är ett kortsiktigt sätt att se på det. Det kan ge enorma framgångar för stunden, men hur påverkar det varumärket? Och om det är nåt som har varit Rolex styrka genom åren är det väl att de aldrig har tänkt kortsiktigt, hakat på trender eller försökt maximera vinster. De funkar ju inte riktigt som andra företag sett till ägande, vinstkrav osv.

Mitt inlägg i debatten är, som jag sagt förut men… här:

@Per har rätt. Det finns ingen direkt brist, i alla fall inte till de som på riktigt vill äga klockan och inte pengar. ADs har klockor. De har flera av varje modell. Jag har sett det själv i flera butiker. Problemet är att de gärna driver på gråhandeln för att det passar dom och alla andra gör detsamma - därför kan de inte välja att inte göra det för att överleva.

Brist? Nej. Hype? Ja? Rolex fel? Nej.

Senast ändrad:
Enorm värdeökning bara senaste året. Med detta verkar folk leka hobby handlare på blocket. Ser mängder av annonser med priser 15-20% högre än vad klockorna säljs för här på KS. Även högre än chronos index. ( vissa av dessa annonser dröjde 3-4v innan sålda )

Testat att skriva till några för att få till en affär. Erbjudit marknadspris enl KS sålda annonser i januari och hänvisat till Chronos egna index. Snabb enkel affär, kan ses imorgon ( 3h bilfärd enkel väg för mig ) och swishen är redo. Påpekar även att om priset jag erbjuder inte är intressant så går det bra att höra av sig om en månad när de testat marknaden.

Får helt enkelt bara ett nej och personerna verkar tro de vunnit på lotto. En vinst på 25k räcker helt enkelt inte. Det ska vara 50k även om det är helt orealistiskt

Girigheten är total. Vägrar betala fantasisummor för en modell som inte är så eftertraktad. Ser ut som att det blir en lång väntan, eventuellt en och annan Tudor från ad för att komma in på listan istället.

Tråkigt när man accepterar läget med premie på klockmodeller men folk ska överdriva…

• Like
Reactions: PJZ

Korrekt, det är grunden i marknadsföringen, vikten av att få in nya kunder. Får man inte in nya kunder, kommer konsumenten leta sig till andra varumärken på sikt.

Tror dock att Rolex har koll på detta, det vi ser idag är delvis något Rolex har skapat men främst beror det på penningpolitiken. Är extremt mycket pengar i omlopp, konsumenten letar ställen att att lägga sina pengar på. När FED väl drar åt snaran och höjer räntan lär avmattningen va ett faktum, då finns det många som behöver avsluta sin lyxkonsumtion för att täcka de nya räntekostnaderna.

Enorm värdeökning bara senaste året. Med detta verkar folk leka hobby handlare på blocket. Ser mängder av annonser med priser 15-20% högre än vad klockorna säljs för här på KS. Även högre än chronos index. ( vissa av dessa annonser dröjde 3-4v innan sålda )

Testat att skriva till några för att få till en affär. Erbjudit marknadspris enl KS sålda annonser i januari och hänvisat till Chronos egna index. Snabb enkel affär, kan ses imorgon ( 3h bilfärd enkel väg för mig ) och swishen är redo. Påpekar även att om priset jag erbjuder inte är intressant så går det bra att höra av sig om en månad när de testat marknaden.

Får helt enkelt bara ett nej och personerna verkar tro de vunnit på lotto. En vinst på 25k räcker helt enkelt inte. Det ska vara 50k även om det är helt orealistiskt

Girigheten är total. Vägrar betala fantasisummor för en modell som inte är så eftertraktad. Ser ut som att det blir en lång väntan, eventuellt en och annan Tudor från ad för att komma in på listan istället.

Tråkigt när man accepterar läget med premie på klockmodeller men folk ska överdriva…
Finns klockorna du hörde av dig på fortfarande till salu eller har dom blivit sålda?

Kul med en tråd där man "får" prata om detta, fått skit i andra trådar för att kommentera på priser osv.

Bor i Hongkong och här får man lite andra perspektiv på saker och ting, användandet av lyxklockor är helt otroligt utbrett. Skulle inte förvåna mig om cirka 5% av den vuxna befolkningen äger en Rolex. Stod i kassan till Marks n Spencer matbutiken i området jag bor igår. Tjejen i kassan har en Rolex GMT two tone på armen. Har någon någonsin sett det i Sverige på säg ICA? Man bor i en lägenhet på 40 kvadrat med syskon och föräldrar, men man prioriterar ändå en Channel väska och en Rolex. Trots hur klockgalna många är här, så finns det nog ingen på hela forumet (hoppas jag) som skulle prioritera att bo under hemska levnadsförhållanden men ändå köpa lyx-prylar som Rolex.

Detta är ju dock inget nytt, utan HK-bor har betett sig såhär i årtionden. Man kan ju på sitt sätt säga att denna hype blivit ett lyckokast för många vanliga arbetare i Hongkong. Min partners hårfrisör har fyra stycken Rolex Daytona, man kan ju hoppas han säljer dom snart och får råd med en kontantinsats till en lägenhet.

Som redan diskuterats igenom historien har det blivit samlarhypes på mängder av prylar. Klock-hypen låg och puttrade i ganska många år då fler och fler Rolex klockor började handla över list. Det som verkligen behövdes för att lyfta detta till helt nya nivåer är den finansmarknad vi haft senaste åren. Det enorma pumpandet av pengar ifrån Centralbanker, låga räntor samt politiker som sänkt skatter, stimulans checkar osv satte klock-hypen i overdrive-mode. Covid och att man inte kan resa, inte spenderar pengar på resor, sitter hemma och tittar på sociala medier blev den sista spiken som behövdes för att lyfta raketen ut ur stratosfären, nu är det helt bonkers.

När väl en bubbla blåsts upp såhär, är det väldigt svårt att estimera hur och var detta ska sluta. Klockor kan likväl gå upp 100% till som att det är slut imorgon. Jag tror dock inte klockor lever i sin egen värld, frånkopplat vad som händer på börsen, husmarknaden, krypto osv. Utan det är snarare dessa som skapat klockmarknaden. Jag är övertygad om att klock-marknaden kommer följa börs och krypto med en viss lagg. För att knyta an till HK storyn, ja en stor del av världsefterfrågan kommer ifrån Kina i dagens värld. Kinesiska börserna har gått dåligt länge, Kina tech aktier har rasat, alla jag pratar med i Mainland Kina säger att det är tuffa tider där. Kommer de köpa fler eller färre Rolex närmaste tiden? Garanterat färre. Artikeln länkad här påstår att bostadsmarknaden är svag vilket fått kineser att spekulera i klockor istället. Kineser spekulerar i allt och så fort den marknaden blir svag så får du en ytterligare en stor grupp säljare istället för köpare.

Growth aktier är ner kraftigt senaste veckorna, Facebook/Meta -20% i eftermarknaden, bitcoin har tappat ifrån 65k till 37k. Om dessa tillgångar fortsätter ned, säg vi ser bitcoin i 15k och aktiemarknaden ner -20% till, finns inte en chans att klock-marknaden fortsätter i ett vakum och går vidare uppåt. Korrektionen kommer och då som flertalet sagt i tråden, då kommer de som bara köpt för att rida vågen, de säljer snabbt.

Senast ändrad:
Vill nog hävda motsatsen. De marginaler som nu görs på klockorna går ju inte ner i Rolex ficka utan till mellanhänder och privatpersoner. Hade jag suttit i deras ledningsgrupp hade jag varit förtvivlad över att någon annan skor sig på mina tillkortakommanden och att den dagen jag rättar till dem dör den nytillkomna marknaden.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp