• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

fantasten

Breitling
Uppenbarligen inte?

En gång blev jag irriterad på dom, när dom utlovat min BLRO hur många gånger som helst sen ser jag kompisar (ja, plural, typ 3-4 personer) utan någon som helst historik hämta ut BLRO medan jag fortfarande väntar. Butikschefen hörde av sig och bad mig komma in till butiken någon vecka senare. Tidsbokning och allt.
Fantastiskt tänkte jag! Laddade kontot med degen.

När jag kommer in säger hon glatt "Hej ***!! Vänta här lite, så kommer jag snart".
Då går hon in på kontoret och är borta 10 minuter. Taggad till tusen nu!
Efter 10 min kommer hon tillbaka och säger "Jag ville bara be om ursäkt för strulet. Nästa som kommer är nog din".


:shifty:
Just den här delen är ju verkligen baksidan av att falla för dom mer "hypade" verken. Hela upplevelsen från att fundera, till att bestämma sig och sedan vilja utföra sitt köp blir lite surt. Marknaden är ju tyvärr vad marknaden är. Det blir lite varsågod att skölj om man inte spenderar de där fantasisummorna som kanske förväntas.
 

blazer

Breitling
2-Faktor
Kollar man priserna på Chrono24 och bortser från kronans dåliga värde har vissa klockor kommit ner rätt bra i pris. Billigaste subbarna inom EU är nere runt 7500 €.
 

Chun

Omega
2-Faktor
Upplever också att det verkar stå stil. Beror nog till viss del på att man prioriterar annat med tanke på det allmänna prisläget. Blir intressant att se vad höjningen blir nästa år.
 

ChrilleRR

Breitling
2-Faktor
En tanke jag haft lyder påverkas värdet om klockan är köpt hos svensk ad eller gråhandlare? Vi pratar försäljningssyfte i framtiden. Så länge alla handlingar är korrekt vill säga. Jag tänker främst tex dyrare klockor från uret.se och andra seriösa gråhandlare. Pratar inte bara Rolex, utan även andra märken

Om du byter in tex hos Nymans med en ”uret.se” klocka med handlingar från ad utomlands får du mindre eller samma värdering som om den va svensksåld?
 
Senast ändrad:

FlipSwede

Audemars
En tanke jag haft lyder påverkas värdet om klockan är köpt hos svensk ad eller gråhandlare? Vi pratar försäljningssyfte i framtiden. Så länge alla handlingar är korrekt vill säga. Jag tänker främst tex dyrare klockor från uret.se och andra seriösa gråhandlare. Pratar inte bara Rolex, utan även andra märken

Om du byter in tex hos Nymans med en ”uret.se” klocka med handlingar från ad utomlands får du mindre eller samma värdering som om den va svensksåld?
Klart mindre värd om nysåld I Sverige.

Vem vill ha en klocka som sålts så långt norrrut?
Kanske den har frusit I kylan och oljorna,stelnat?
Nej sådant ska man akta sig noga för.

Skämt åsido.
Vem fan bryr sig?
Klockan var likadan oavsett om den är nysåld I Mumbai eller NewYork.
Hur den är idag är det enda som är intressant.

Enda aspekten att ta I beaktning är hur den importerats till Unionen om nysåld I tredje land,eller om den sålts TaxFree
Om man bryr sig om sådant dvs
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
En tanke jag haft lyder påverkas värdet om klockan är köpt hos svensk ad eller gråhandlare? Vi pratar försäljningssyfte i framtiden. Så länge alla handlingar är korrekt vill säga. Jag tänker främst tex dyrare klockor från uret.se och andra seriösa gråhandlare. Pratar inte bara Rolex, utan även andra märken

Om du byter in tex hos Nymans med en ”uret.se” klocka med handlingar från ad utomlands får du mindre eller samma värdering som om den va svensksåld?
Spelar ingen roll.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Är det bara jag som får känslan av att klockorna inte rör på sig alls? Någon som mer eller mindre kan bekräfta detta? Att det är väldigt svårt att sälja sin klocka i dagsläget . Känslan är att klockor nästan kan annonseras jättebilligt jämfört med vad marknadsvärdet varit på senaste och ändå inte få sålt den.

Kollar en del klockor på både blocket men även vad gråhandlarna har inne. Det står still? Eller har jag fel?
Såg något klipp som WatchCharts nyligen publicerat där de påstod att
1. Mängden klockor på (beg.)marknaden har ökad, fördubblats om jag förstod det rätt.
2. Omsättningshastigheten av den totala massan tillgängliga objekt har halverats (typ).
3. Flipparna sitter på mängder som de förr eller senare behöver dumpa. När och omfattning beror på deras omkostnader.
 

ChrilleRR

Breitling
2-Faktor
Såg något klipp som WatchCharts nyligen publicerat där de påstod att
1. Mängden klockor på (beg.)marknaden har ökad, fördubblats om jag förstod det rätt.
2. Omsättningshastigheten av den totala massan tillgängliga objekt har halverats (typ).
3. Flipparna sitter på mängder som de förr eller senare behöver dumpa. När och omfattning beror på deras omkostnader.
Kan inte va så simpelt som världsläget? Ekonomin är väl pressad överallt
 

BankAnden

Panerai
Såg något klipp som WatchCharts nyligen publicerat där de påstod att
1. Mängden klockor på (beg.)marknaden har ökad, fördubblats om jag förstod det rätt.
2. Omsättningshastigheten av den totala massan tillgängliga objekt har halverats (typ).
3. Flipparna sitter på mängder som de förr eller senare behöver dumpa. När och omfattning beror på deras omkostnader.
Låter som en rimlig slutsats
 

3R1K

Cartier
Därför att den är väldigt reell när/om du ska byta in din klocka hos en seriös handlare.

Men jag förstår (tror jag) hur du tänker,och ser din poäng.

What? Tror du att Bergströms kommer be om bevis på att du betalt importskatt ifall papperna på din begagnade rolex är stämplade i singapore? Tror du att nästa ägare eller tre ägare ner i ledet har en plikt gentemot skatteverket och att de en vacker dag kommer börja ställa frågor? Tänker det finns andra trådar mer inriktade på sci-fi ...
 
Senast ändrad:

FlipSwede

Audemars
What? Tror du att Bergströms kommer be om bevis på att du betalt importskatt ifall papperna på din begagnade rolex är stämplade i singapore? Tror du att nästa ägare eller tre ägare ner i ledet har en plikt gentemot skatteverket och att de en vacker dag kommer börja ställa frågor? Tänker det finns andra trådar mer inriktade på sci-fi ...
Tycker du ska gå och höra med dem istf att göra dig löjlig.

NymansUr befattar sig inte med klockor uttagna utanför EU utan bevis på att importavgifter betalts.

Att RSV kommer med de mest underliga frågor och krav kan ju inte vara någon nyhet även för dig,och ju mer pengar det gäller desto mer resurser finns det.
Och om du missat att skattebrott beivras hårt I Sverige......

Hur man gör I det fall en klocka smugglats in och sedan vidaresålts när det uppdagas vet jag inte.
Men en gissning från min sida är att det blir dagens ägares problem att kräva föregående,och så baklänges till första led.
Det tråkiga för nuvarande är väl om varan tas i beslag i väntan på utredning om inte erfoderliga avgifter erläggs.

Och om du tror det är sci-fi får det stå för dig.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tycker du ska gå och höra med dem istf att göra dig löjlig.

NymansUr befattar sig inte med klockor uttagna utanför EU utan bevis på att importavgifter betalts.

Att RSV kommer med de mest underliga frågor och krav kan ju inte vara någon nyhet även för dig,och ju mer pengar det gäller desto mer resurser finns det.
Och om du missat att skattebrott beivras hårt I Sverige......

Hur man gör I det fall en klocka smugglats in och sedan vidaresålts när det uppdagas vet jag inte.
Men en gissning från min sida är att det blir dagens ägares problem att kräva föregående,och så baklänges till första led.
Det tråkiga för nuvarande är väl om varan tas i beslag i väntan på utredning om inte erfoderliga avgifter erläggs.

Och om du tror det är sci-fi får det stå för dig.
Och hur ska man då förhålla sig till klockor utan cert? De befattar sig inte Nymans med kan hända, men det finns ju bra många andra kanaler att välja om de håller hårt i sina principer.
 

3R1K

Cartier
Tycker du ska gå och höra med dem istf att göra dig löjlig.

NymansUr befattar sig inte med klockor uttagna utanför EU utan bevis på att importavgifter betalts.

Att RSV kommer med de mest underliga frågor och krav kan ju inte vara någon nyhet även för dig,och ju mer pengar det gäller desto mer resurser finns det.
Och om du missat att skattebrott beivras hårt I Sverige......

Hur man gör I det fall en klocka smugglats in och sedan vidaresålts när det uppdagas vet jag inte.
Men en gissning från min sida är att det blir dagens ägares problem att kräva föregående,och så baklänges till första led.
Det tråkiga för nuvarande är väl om varan tas i beslag i väntan på utredning om inte erfoderliga avgifter erläggs.

Och om du tror det är sci-fi får det stå för dig.

Tror du sett lite för många Bernie Madoff dokumentärer :)
 

Lingrush

Cartier
Såg något klipp som WatchCharts nyligen publicerat där de påstod att
1. Mängden klockor på (beg.)marknaden har ökad, fördubblats om jag förstod det rätt.
2. Omsättningshastigheten av den totala massan tillgängliga objekt har halverats (typ).
3. Flipparna sitter på mängder som de förr eller senare behöver dumpa. När och omfattning beror på deras omkostnader.

Konstigt att jag njuter av det lite
 
Topp