3R1K
Basic
Tar inte emot/byter in klockor utan cert/box.
Och enbart av de märken man saluför.
Då det finns alldeles för mycket pengar att tjäna på momsfusk och är otroligt lätt för myndighet att kontrollera om man vill, kommer I förlängningen inga,seriösa,aktörer befatta,sig med sådant som säljaren inte kan bevisa är korrekt infört I Unionen eller nysålt här.
Hur gick det med Bergströms?
Vad svarade de på din fråga?
Det stämmer nog precis som du säger. Certifierade ÅF är nog oerhört noga med att bevara sin relation till tillverkarna och även sitt rykte som korrekta och lagenliga. Men certifierade Rolex AD utgör ju en väldigt liten del av andrahandsförsäljning av klockor, och de allra flesta som handlar i andra hand faktiskt gör watch-only affärer med jämna mellanrum. Ser man en klocka från tidigt 2000-tal stämplad Geneve eller Singapore så är momsfrågan ancient history. Men en sprillans ny DateJust med engelska papper som säljs i sverige utan bevis på betald import kanske jag också skulle reagera på.
Hittills har jag aldrig sett en klockannons som inkluderar intyg på betald importskatt, trodde inte att detta hängde med klockan genom livet utan mest var till för att komma genom tullarna. F.g. skrivare insinuerar att var importerad klocka utan momspapper, därmed även alla klockor utan papper, kan bli basis för skatteutredning. Alltså att fjärde ägaren av en klocka har en skyldighet mot skatteverket och dessutom med bevisbörda. Därav min hänvisning till science fiction. Men han kanske syftade på nya klockor medan jag tänker på alla miljoner andrahandsur som går i ständig cirkulation.