• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Tar inte emot/byter in klockor utan cert/box.
Och enbart av de märken man saluför.

Då det finns alldeles för mycket pengar att tjäna på momsfusk och är otroligt lätt för myndighet att kontrollera om man vill, kommer I förlängningen inga,seriösa,aktörer befatta,sig med sådant som säljaren inte kan bevisa är korrekt infört I Unionen eller nysålt här.

Hur gick det med Bergströms?
Vad svarade de på din fråga?

Det stämmer nog precis som du säger. Certifierade ÅF är nog oerhört noga med att bevara sin relation till tillverkarna och även sitt rykte som korrekta och lagenliga. Men certifierade Rolex AD utgör ju en väldigt liten del av andrahandsförsäljning av klockor, och de allra flesta som handlar i andra hand faktiskt gör watch-only affärer med jämna mellanrum. Ser man en klocka från tidigt 2000-tal stämplad Geneve eller Singapore så är momsfrågan ancient history. Men en sprillans ny DateJust med engelska papper som säljs i sverige utan bevis på betald import kanske jag också skulle reagera på.

Hittills har jag aldrig sett en klockannons som inkluderar intyg på betald importskatt, trodde inte att detta hängde med klockan genom livet utan mest var till för att komma genom tullarna. F.g. skrivare insinuerar att var importerad klocka utan momspapper, därmed även alla klockor utan papper, kan bli basis för skatteutredning. Alltså att fjärde ägaren av en klocka har en skyldighet mot skatteverket och dessutom med bevisbörda. Därav min hänvisning till science fiction. Men han kanske syftade på nya klockor medan jag tänker på alla miljoner andrahandsur som går i ständig cirkulation.
 
Momsunionen är snårig. Kroatien gick med i EU så sent som 2013 och bland populära resmål finns t ex Kanarieöarna som inte är med i momsunionen. Gällande Brexit var det ok att handla därifrån utan att momsa hela året ut 2020. Man undrar om handlarna har full koll här?
main-qimg-ba0d055f80b2338e41f8c7c1fa5dc064.jpg
 
Tar inte emot/byter in klockor utan cert/box.
Och enbart av de märken man saluför.

Då det finns alldeles för mycket pengar att tjäna på momsfusk och är otroligt lätt för myndighet att kontrollera om man vill, kommer I förlängningen inga,seriösa,aktörer befatta,sig med sådant som säljaren inte kan bevisa är korrekt infört I Unionen eller nysålt här.

Hur gick det med Bergströms?
Vad svarade de på din fråga?
Nymans tog emot en klocka, som de inte är ÅF för, som dellikvid när jag gjorde ett köp där i våras.
 
Momsunionen är snårig. Kroatien gick med i EU så sent som 2013 och bland populära resmål finns t ex Kanarieöarna som inte är med i momsunionen. Gällande Brexit var det ok att handla därifrån utan att momsa hela året ut 2020. Man undrar om handlarna har full koll här?
Kan jag aldrig tro.
Det är väl därför det är lättare ha en officiellt hård linje,och sedan gör man som det passar ändå.

Om jag ska gissa.
 
Nymans tog emot en klocka, som de inte är ÅF för, som dellikvid när jag gjorde ett köp där i våras.
Då kanske du är såpass stor kund att reglerna töjs lite för dig?
Eller inbytet såpass intressant de inte ville missa det?

Krons Västerås och nya Paneraibutiken säljer heller inte det märke du bytte in?
 
Det stämmer nog precis som du säger. Certifierade ÅF är nog oerhört noga med att bevara sin relation till tillverkarna och även sitt rykte som korrekta och lagenliga. Men certifierade Rolex AD utgör ju en väldigt liten del av andrahandsförsäljning av klockor, och de allra flesta som handlar i andra hand faktiskt gör watch-only affärer med jämna mellanrum. Ser man en klocka från tidigt 2000-tal stämplad Geneve eller Singapore så är momsfrågan ancient history. Men en sprillans ny DateJust med engelska papper som säljs i sverige utan bevis på betald import kanske jag också skulle reagera på.

Hittills har jag aldrig sett en klockannons som inkluderar intyg på betald importskatt, trodde inte att detta hängde med klockan genom livet utan mest var till för att komma genom tullarna. F.g. skrivare insinuerar att var importerad klocka utan momspapper, därmed även alla klockor utan papper, kan bli basis för skatteutredning. Alltså att fjärde ägaren av en klocka har en skyldighet mot skatteverket och dessutom med bevisbörda. Därav min hänvisning till science fiction. Men han kanske syftade på nya klockor medan jag tänker på alla miljoner andrahandsur som går i ständig cirkulation.
Det finns massor med olagligheter och skattefusk som slinker igenom eller som det ses mellan fingrarna med.

Nu kommer (eller har det redan börjat?) DAC7 vilket gör det svårare fula på plattformar som även administrerar betalningen.

Självklart kan I stort sett allt bli föremål för en utredning.
Vad denna sedan kommer fram till och om något straff/böter åläggs är något helt annat.
Och hur mycket resurser en.myndighet lägger ner på ovanstående står ju ofta I relation till vad de yror sig kunna driva in.

Vem som är skyldig att betala införselavgifter I det fall en insmugglad vara bytt ägare innan det uppdagas låter jag vara osagt,men det finns säkert någon här med de juridiska kunskaperna.
Och även vad preskriptionstiden är vid smuggelbrott.

Jag har för mig att gången vid vad som förr kallades "GodTro" dvs köp av stulet gods är att man går baklänges I fångstkedkan.
Dvs jag som blir av med varan då den återbördas till rättmätig ägare får gå på den jag köpte av med mina anspråk.
Denne I sin tur mot sin säljare osv.

Är väl inte helt osannolikt något liknande skulle bli tillämpligt i "Klockfall"
 
Ska ta och beta av alla ADs kommande veckor och pejla läget. Lär ju inte gå med modellerna jag vill ha men kan ju försöka i vart fall så vänder jag mig till gråmarknaden sen bara. Andra klockköpet kommer ju vara en mer ”basic”(om man kan kalla det det) datejust eller OP så det kanske kan vara lättare att plocka ut från AD. Men vill gärna hitta den jag vill ha helst som första Rolex innan jag köper fler.

Återrapporterar resultat!
 
Kan jag aldrig tro.
Det är väl därför det är lättare ha en officiellt hård linje,och sedan gör man som det passar ändå.

Om jag ska gissa.
Så länge du har box och cert är det inga problem för Nymans/Krons. Förutsättningen är att deras urmakare måste kunna serva den eller att service kostnad inte blir för hög innan de kan lägga ut den igen.
 
Så länge du har box och cert är det inga problem för Nymans/Krons. Förutsättningen är att deras urmakare måste kunna serva den eller att service kostnad inte blir för hög innan de kan lägga ut den igen.
Att byta/köpa in klockor nysålda utanför EU utan bevis på att importavgifter betalats?
Eller menar du märken de inte själva säljer nya?
 
Det stämmer nog precis som du säger. Certifierade ÅF är nog oerhört noga med att bevara sin relation till tillverkarna och även sitt rykte som korrekta och lagenliga. Men certifierade Rolex AD utgör ju en väldigt liten del av andrahandsförsäljning av klockor, och de allra flesta som handlar i andra hand faktiskt gör watch-only affärer med jämna mellanrum. Ser man en klocka från tidigt 2000-tal stämplad Geneve eller Singapore så är momsfrågan ancient history. Men en sprillans ny DateJust med engelska papper som säljs i sverige utan bevis på betald import kanske jag också skulle reagera på.

Hittills har jag aldrig sett en klockannons som inkluderar intyg på betald importskatt, trodde inte att detta hängde med klockan genom livet utan mest var till för att komma genom tullarna. F.g. skrivare insinuerar att var importerad klocka utan momspapper, därmed även alla klockor utan papper, kan bli basis för skatteutredning. Alltså att fjärde ägaren av en klocka har en skyldighet mot skatteverket och dessutom med bevisbörda. Därav min hänvisning till science fiction. Men han kanske syftade på nya klockor medan jag tänker på alla miljoner andrahandsur som går i ständig cirkulation.
Med tanke på att preskriptionstiden för skattebrott är 5 år från dagen då de ev utfördes blir det ju ointressant att gräva i vad som skett innan dess, eftersom det ändå inte går att göra något åt det. Mao för alla klockor som bevisligen vistats mer än 5 år inom EU så saknar ev dokumentation värde.
 
Med tanke på att preskriptionstiden för skattebrott är 5 år från dagen då de ev utfördes blir det ju ointressant att gräva i vad som skett innan dess, eftersom det ändå inte går att göra något åt det. Mao för alla klockor som bevisligen vistats mer än 5 år inom EU så saknar ev dokumentation värde.

Där har vi sista pusselbiten. Tack!
 
Det skrivs ju om att gråhandlare sitter på enorma lager så det är rimligt och samtidigt en 'breath of fresh air' att se en Rolex rea, snar kommer man kunna pruta i butikerna kanske!

Det kommer sprida sig i hela kedjan. Gråhandlare sitter på enorma lager och styrräntan är på 4%. Folk är friterade och prioriterar ej att ”investera i klockor” vilket leder till att de rear ut sina klockor. Tillochmed när de rear ut sina klockor kommer det förmodligen fortfarande vara folk som inte kommer och köper klockorna. För att de dels prioriterar om, dels är det osäkert om det ens är en ”bra investering” samt att man kanske redan har klockor som man gillar och använder. Detta gör att AD helt enkelt behöver fiska upp nya kunder och börja bygga nya broar, som många inkl mig själv sagt tidigare. Det kommer börja vända, där kunden numera är huvudpersonen och där kundens pengar värdesätts på ett helt annat sätt i dessa miljöer och där man inte längre behöver besöka och be om att få spendera sina pengar
 
Dock ett trött exemplar av 18078 utan länk. Så fortfarande dyrt för sånt.

Priserna på bra exemplar av t.ex 18238 med länk är fortfarande en bra bit över 200 för det mesta som det verkar. Så fortfarande höga.
Där

Och där

Hittar du 18238 med länk under 200k.
 
Där

Och där

Hittar du 18238 med länk under 200k.

Jag sa inte att dom inte finns. Men det är ju inga jättefina ex som ligger under 200k där, om max 1-2. Det har alltid funnits sämre ex under 200k.
 
Hoppas jag placerar denna fråga rätt!

Jag undrar lite hur viktigt certifikatet är för ett andrahandsvärde på eftertraktade Rolexmodeller? Helst av allt hade jag velat kunna plocka ut en ny hos AD med hela känslan därtill. Men då det kan ta lite tid så kollar jag på något från andrahandsmarknaden att ha på handleden fram tills dess. Jag hittar en hel del utan originalcertifikatet(andra typer av intyg på äktheten finns). Kommer det bli tufft för mig att sälja en klocka utan certifikat om jag senare får plocka ut en ny och vill bli av med den jag köpt tidigare? För rätt pris kanske det säljer ändå men då bör ju jag även som köpare se till att jag inte ger samma peng som för ett fullset. Vad är en rimlig prisreduction för en klocka utan certifikat? Har medföljande box någon betydelse för värdet? Exempelvis säljer ju careofcarl klockor som varken har box eller cert ganska dyrt i mina ögon, tänker att jag som privatperson kommer gå ganska mycket back om jag i min tur skulle vilja avyttra exempelvis en submariner som varken har cert eller box?
 
Hoppas jag placerar denna fråga rätt!

Jag undrar lite hur viktigt certifikatet är för ett andrahandsvärde på eftertraktade Rolexmodeller? Helst av allt hade jag velat kunna plocka ut en ny hos AD med hela känslan därtill. Men då det kan ta lite tid så kollar jag på något från andrahandsmarknaden att ha på handleden fram tills dess. Jag hittar en hel del utan originalcertifikatet(andra typer av intyg på äktheten finns). Kommer det bli tufft för mig att sälja en klocka utan certifikat om jag senare får plocka ut en ny och vill bli av med den jag köpt tidigare? För rätt pris kanske det säljer ändå men då bör ju jag även som köpare se till att jag inte ger samma peng som för ett fullset. Vad är en rimlig prisreduction för en klocka utan certifikat? Har medföljande box någon betydelse för värdet? Exempelvis säljer ju careofcarl klockor som varken har box eller cert ganska dyrt i mina ögon, tänker att jag som privatperson kommer gå ganska mycket back om jag i min tur skulle vilja avyttra exempelvis en submariner som varken har cert eller box?
Är det en nyare klocka - säg under 10 år skulle jag i alla fall rygga ordentligt om det inte finns certifikat. Äldre än så antagligen också.
Pratar vi 20-30 år gammal så är det inte lika viktigt och jag förstår att certifikat kan försvinna. Dock påverkar det andrahandsvärdet.
Så, 10-15 år = påverkar jättemycket
20 år + = påverkar priset, kanske runt 15%
 
Är det en nyare klocka - säg under 10 år skulle jag i alla fall rygga ordentligt om det inte finns certifikat. Äldre än så antagligen också.
Pratar vi 20-30 år gammal så är det inte lika viktigt och jag förstår att certifikat kan försvinna. Dock påverkar det andrahandsvärdet.
Så, 10-15 år = påverkar jättemycket
20 år + = påverkar priset, kanske runt 15%

Tack! Då undviker jag att köpa något utan certifikat helt enkelt!

Jag har tänkt införskaffa en vintagemodell också men blir lite längre framöver, kanske 2025/2026. Vill fokusera på "måste" modeller i mina ögon först. Så bra att veta inför det också.
 
Tack! Då undviker jag att köpa något utan certifikat helt enkelt!

Jag har tänkt införskaffa en vintagemodell också men blir lite längre framöver, kanske 2025/2026. Vill fokusera på "måste" modeller i mina ögon först. Så bra att veta inför det också.
Angående box är det inte lika viktigt eftersom det går att köpa en ny för någon tusenlapp. Certifikat går dock inte att återställa.
 
Hoppas jag placerar denna fråga rätt!

Jag undrar lite hur viktigt certifikatet är för ett andrahandsvärde på eftertraktade Rolexmodeller? Helst av allt hade jag velat kunna plocka ut en ny hos AD med hela känslan därtill. Men då det kan ta lite tid så kollar jag på något från andrahandsmarknaden att ha på handleden fram tills dess. Jag hittar en hel del utan originalcertifikatet(andra typer av intyg på äktheten finns). Kommer det bli tufft för mig att sälja en klocka utan certifikat om jag senare får plocka ut en ny och vill bli av med den jag köpt tidigare? För rätt pris kanske det säljer ändå men då bör ju jag även som köpare se till att jag inte ger samma peng som för ett fullset. Vad är en rimlig prisreduction för en klocka utan certifikat? Har medföljande box någon betydelse för värdet? Exempelvis säljer ju careofcarl klockor som varken har box eller cert ganska dyrt i mina ögon, tänker att jag som privatperson kommer gå ganska mycket back om jag i min tur skulle vilja avyttra exempelvis en submariner som varken har cert eller box?

Visst är Careofcarl eller Chrono24 dyrare men de erbjuder öppet köp och 1 års garanti.
Det brukar inte erbjudas av privatpersonner som säljer lyxklockor.

Så ja det kan vara svårt för dig att sälja en klocka utan certifikat.
 
Tillbaka
Topp