• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Degnell

Cartier
2-Faktor
Nu är jag inte helt insatt i hur mycket förutsättningarna för kunderna på ”Rolexlistan” förändrats på senaste, känns som att kunder som ens kan lägga sexsiffriga belopp på nått så trivialt som en klocka inte representerar genomsnittet. MEN, det känns som att du har sovit under en sten sista året om du tror genomsnittshushållet(Svensson) har 20 lax över varje månad @Lingrush
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Nu är jag inte helt insatt i hur mycket förutsättningarna för kunderna på ”Rolexlistan” förändrats på senaste, känns som att kunder som ens kan lägga sexsiffriga belopp på nått så trivialt som en klocka inte representerar genomsnittet. MEN, det känns som att du har sovit under en sten sista året om du tror genomsnittshushållet(Svensson) har 20 lax över varje månad @Lingrush

Lingrush skriver ju ”cirka 15-20k kvar i fickan efter att utgifter såsom ränta, avgift, amortering är betalda.”. Det är alltså boendet som är betalt. 15-20.000 kr ska täcka övriga räkningar och mat. För en svenssonfamilj.

Det är ju inget stort överskott för en familj? Leasingbil, dagens lunch, kläder, semester, avgift till barnens fotboll/hockey mm. Verkar inte vara så många som går på knäna ännu. Då skulle det märkas i statistiken.
 

Lingrush

Cartier
Lingrush skriver ju ”cirka 15-20k kvar i fickan efter att utgifter såsom ränta, avgift, amortering är betalda.”. Det är alltså boendet som är betalt. 15-20.000 kr ska täcka övriga räkningar och mat. För en svenssonfamilj.

Det är ju inget stort överskott för en familj? Leasingbil, dagens lunch, kläder, semester, avgift till barnens fotboll/hockey mm. Verkar inte vara så många som går på knäna ännu. Då skulle det märkas i statistiken.

Tack. Orkade inte ens förtydliga. Glöm inte sen av att det är försäkring, trängselskatt, någon viaplay skit och telefonabonnemang osv. Semester är dock lite lyxkonsumtion
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Lingrush skriver ju ”cirka 15-20k kvar i fickan efter att utgifter såsom ränta, avgift, amortering är betalda.”. Det är alltså boendet som är betalt. 15-20.000 kr ska täcka övriga räkningar och mat. För en svenssonfamilj.

Det är ju inget stort överskott för en familj? Leasingbil, dagens lunch, kläder, semester, avgift till barnens fotboll/hockey mm. Verkar inte vara så många som går på knäna ännu. Då skulle det märkas i statistiken.
Då missuppfattade jag nog ”Efter räkningar betalda månadsvis cirka 15-20k kvar i fickan efter att utgifter såsom ränta, avgift, amortering är betalda”. Tänker att både leasingbil och träningsavgifter för ungarnas fritidsaktiviteter faller under kategorin räkningar alternativt avgifter. Skrev nog lite i affekt då jag har svårt för resonemanget att inflation och lågkonjunktur rensar agnarna från vetet och att man gläds åt det för att få sin klocka ett par månader tidigare.
 

ez88

Omega
2-Faktor
De är inkompetenta gällande precis allting, vet inte vad de säljer, ljuger dig rakt upp i ansiktet, säljer klockor du tingat och ska hämta upp till andra, polerar klockor på service de absolut inte får polera, hetsar en till att handla för en halv miljon för att ändå få vänta (hittills 6 år, kommer aldrig ske...) för en GMT, - . "nästa är din!" sa dom i 4 år innan jag gav upp. 5 år(!) för en vanlig Oyster Perpetual. Personalen har dinglat klockor jag vill köpa framför mig men säger att dom ska köpa den själv och sälja dyrt... med mera med mera. Lägg därtill på allmänt otrevliga.
Håller inte alls med, köpte en 126713GRNR där nyligen. Ingen tidigare historik. Väntade knappt 4v.
Hade kontakt med 3 pers totalt och alla var super trevliga och kunniga.

Konstigt hur det kan skilja sig så :oops:
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Håller inte alls med, köpte en 126713GRNR där nyligen. Ingen tidigare historik. Väntade knappt 4v.
Hade kontakt med 3 pers totalt och alla var super trevliga och kunniga.

Konstigt hur det kan skilja sig så :oops:
Klart det skiljer. De hade inte kunnat existera om dom betedde sig så mot alla. Vissa har säkert en bra upplevelse. Men bara att kolla deras recensioner på Google eller prata med typ 20 av mina vänner för att veta att jag är långt ifrån ensam.

Sen har du gjort en affär. Det säger inte så mycket. Min första och andra och tredje affär med dom var också positiv.
 

ez88

Omega
2-Faktor
Klart det skiljer. De hade inte kunnat existera om dom betedde sig så mot alla. Vissa har säkert en bra upplevelse. Men bara att kolla deras recensioner på Google eller prata med typ 20 av mina vänner för att veta att jag är långt ifrån ensam.

Sen har du gjort en affär. Det säger inte så mycket. Min första och andra och tredje affär med dom var också positiv.
Så är det såklart, men jag kan bara utgå ifrån den upplevelsen jag har :)
Spännande att det skedde en förändring efter ett par affärer? Det brukar väl gå åt andra hållet.
 

BankAnden

Panerai
Hur många vanliga ”Svenssons” står på dessa listor hos AD? Givetvis svårt att svara på men skulle vi säga att det är en majoritet? Ok men ling, vad är en ”Svensson”? Jo en som tillsammans med frugan har cirka 1 milj i brutto årslön. Efter räkningar betalda månadsvis cirka 15-20k kvar i fickan efter att utgifter såsom ränta, avgift, amortering är betalda. Inga jätte besparingar, det mesta ligger i bostaden/huset. Det kvar i fickan ska också gå till bensin, lite elkostnader osv.

Med tanke på världsläget borde väl det vara rätt många som tackar nej till en Rolex idag oavsett om man erbjuds en? Folk prioriterar annat.

Eller är majoriteten gråisar och folk med köphistorik på någon miljon med mycket kapital som står på dessa listor?

Jag har själv börjat handla hos AD, rätt ny kund och står i kö på att köpa en klocka jag verkligen vill ha. Inte ute efter att sälja utan använda och behålla livet ut.
Om en majoritet av par med brutto en mille står på listor, är det en helvetes lång kö med hundratusentals per AD i Sthlm. Du får nog dra ned majoritet till promille.
 

kuma-kun

Audemars
Det finns statistik på detta så det är inget folk bara tror

Jag har lästa en undersökning av Länsförsäkringar om svenskars skulder i arbetsför ålder, och den sa att c.a. 60% hade lån och av dom drygt 50% under en miljon Sek.
Räknar man in alla pensionärer blir det nog mindre.
Kan kanske vara fel men om jag tittar på mina närmaste vänner och släkt stämmer det och få är tungt skuldsatta och många utan skulder och då rör jag mig ändå i medelsvennson kretsar.
Jag tvivlar på din statistik som säger att alla hushåll är skuldsatta upp över öronen.
Men många är högt skuldsatta och säkerligen tillräkligt många för att påverka lyxkonsumtion när räntorna stiger.
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Fan att man missa den….
För dryga 140k extra kan du ”fynda” den här 😄 Med reservation för att jag inte har koll på ”flat 4” och allt sånt, har jag svårt att se hur den här är värd 390k? Är handlare verkligen så verklighetsfrånvända?
IMG_7349.png

 

Lingrush

Cartier
För dryga 140k extra kan du ”fynda” den här 😄 Med reservation för att jag inte har koll på ”flat 4” och allt sånt, har jag svårt att se hur den här är värd 390k? Är handlare verkligen så verklighetsfrånvända?


Har också sett den, rätt länge nu. Jämförde den med vad som blev sålt på Kaplans. Blev rätt chockad. Det var då jag tänkte likadant. Hur kan den vara värd 390k? Först när jag jämförde jag insåg att de är bipolära
 

Lingrush

Cartier
Jag har lästa en undersökning av Länsförsäkringar om svenskars skulder i arbetsför ålder, och den sa att c.a. 60% hade lån och av dom drygt 50% under en miljon Sek.
Räknar man in alla pensionärer blir det nog mindre.
Kan kanske vara fel men om jag tittar på mina närmaste vänner och släkt stämmer det och få är tungt skuldsatta och många utan skulder och då rör jag mig ändå i medelsvennson kretsar.
Jag tvivlar på din statistik som säger att alla hushåll är skuldsatta upp över öronen.
Men många är högt skuldsatta och säkerligen tillräkligt många för att påverka lyxkonsumtion när räntorna stiger.

Jag har inte skrivit att alla är skuldsatta över öronen. Det jag menar att det finns statistik på är att svenska hushåll är högt skuldsatta jämfört med andra länder. Låga räntor har gjort det billigt att låna. Sedan behöver inte lånen vara några fantasisummor, utan det räcker att några procents räntehöjningar på befintliga lån i kombination med andra stigande utgifter gör det ansträngt. Hur som helst, det finns statistik på att Sverige och svenskar är bland de högst skuldsatta i EU och skuldens huvuddel är bolån. Ditt slumpmässiga urval av släkt och vänner och är inte direkt slutsatsen till hur svenskarnas lån är. Vill också tillägga att svenskarnas lån till största del har varit upplagd på rörlig ränta vilket också gör att beloppet inte behöver vara det väsentliga utan när det svänger så svänger det rejält. Svenskarnas bolån blir mer känsligt. Såg att jag skrev de. Orkar inte radera. Det stämmer dock att de inte har fantasisummor i skulder, dvs under 1 milj sek, ja.

Så lite till ämnet. Min fråga var mer hur de självutnämnda experterna på forumet tänker kring typ av person (ur ett ekonomiskt perspektiv) som står på dessa listor? Hur många är odödliga som står på listorna hos AD och hur många är dem som faktiskt har det rätt ansträngt i dagsläget, som väljer att avstå klockor i som inte gjorde det innan mitten på 2022. Dem odödliga beskrivs av mig som som typ har cashat sin bostad/hus, ärvt pengar i generationer, har rätt bra inkomst men drar ifrån särskilt mycket pågrund av låga utgifter i månaden, har cirka 800k-1.3mkr i årslön, runt 55-70 i månaden dvs höginkomsttagare (Sveriges mått mätt). Jag tror ni förstår vad jag menar.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
För dryga 140k extra kan du ”fynda” den här 😄 Med reservation för att jag inte har koll på ”flat 4” och allt sånt, har jag svårt att se hur den här är värd 390k? Är handlare verkligen så verklighetsfrånvända?
IMG_7349.png

Sett den innan också, säkert legat där i 2 år nu.
Det är väll att den är just fullt plastad kanske, kan vara annan nyans på färgen på bezeln också annars kan jag inte se någon skillnad på dem har dock inte sett dem i verkligheten.
 

FlipSwede

Audemars
Jag har inte skrivit att alla är skuldsatta över öronen. Det jag menar att det finns statistik på är att svenska hushåll är högt skuldsatta jämfört med andra länder. Låga räntor har gjort det billigt att låna. Sedan behöver inte lånen vara några fantasisummor, utan det räcker att några procents räntehöjningar på befintliga lån i kombination med andra stigande utgifter gör det ansträngt. Hur som helst, det finns statistik på att Sverige och svenskar är bland de högst skuldsatta i EU och skuldens huvuddel är bolån. Ditt slumpmässiga urval av släkt och vänner och är inte direkt slutsatsen till hur svenskarnas lån är. Vill också tillägga att svenskarnas lån till största del har varit upplagd på rörlig ränta vilket också gör att beloppet inte behöver vara det väsentliga utan när det svänger så svänger det rejält. Svenskarnas bolån blir mer känsligt. Såg att jag skrev de. Orkar inte radera. Det stämmer dock att de inte har fantasisummor i skulder, dvs under 1 milj sek, ja.

Så lite till ämnet. Min fråga var mer hur de självutnämnda experterna på forumet tänker kring typ av person (ur ett ekonomiskt perspektiv) som står på dessa listor? Hur många är odödliga som står på listorna hos AD och hur många är dem som faktiskt har det rätt ansträngt i dagsläget, som väljer att avstå klockor i som inte gjorde det innan mitten på 2022. Dem odödliga beskrivs av mig som som typ har cashat sin bostad/hus, ärvt pengar i generationer, har rätt bra inkomst men drar ifrån särskilt mycket pågrund av låga utgifter i månaden, har cirka 800k-1.3mkr i årslön, runt 55-70 i månaden dvs höginkomsttagare (Sveriges mått mätt). Jag tror ni förstår vad jag menar.
Är det ansträngt för mellanmjölkare så kan ÅF börja sälja till turister.

Eller ringa upp sin gamla gråhandlare som köpte bulk när gråpriser var under list.

Sålänge det är premium på beg överstiger efterfrågan tillgången till listpris. Och hur det ser ut I just Sverige ointressant på en internationell marknad.

Men skulle det bli elände över hela jorden kommer det ju att visa sig även hos Rolexhandlare. Men hittills vet jag ingen som erbjuder (iallafall just mig) sportstål eller annan premium modell.
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Sett den innan också, säkert legat där i 2 år nu.
Det är väll att den är just fullt plastad kanske, kan vara annan nyans på färgen på bezeln också annars kan jag inte se någon skillnad på dem har dock inte sett dem i verkligheten.
Den på Kaplans var också plastad, vilket gör att det enda som kan skilja klockorna åt är bezeln och där är jag inte tillräckligt insatt för att veta om en speciell Bezel kan addera 140k premium (har dock svårt att tro det).
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Jag har inte skrivit att alla är skuldsatta över öronen. Det jag menar att det finns statistik på är att svenska hushåll är högt skuldsatta jämfört med andra länder. Låga räntor har gjort det billigt att låna. Sedan behöver inte lånen vara några fantasisummor, utan det räcker att några procents räntehöjningar på befintliga lån i kombination med andra stigande utgifter gör det ansträngt. Hur som helst, det finns statistik på att Sverige och svenskar är bland de högst skuldsatta i EU och skuldens huvuddel är bolån. Ditt slumpmässiga urval av släkt och vänner och är inte direkt slutsatsen till hur svenskarnas lån är. Vill också tillägga att svenskarnas lån till största del har varit upplagd på rörlig ränta vilket också gör att beloppet inte behöver vara det väsentliga utan när det svänger så svänger det rejält. Svenskarnas bolån blir mer känsligt. Såg att jag skrev de. Orkar inte radera. Det stämmer dock att de inte har fantasisummor i skulder, dvs under 1 milj sek, ja.

Så lite till ämnet. Min fråga var mer hur de självutnämnda experterna på forumet tänker kring typ av person (ur ett ekonomiskt perspektiv) som står på dessa listor? Hur många är odödliga som står på listorna hos AD och hur många är dem som faktiskt har det rätt ansträngt i dagsläget, som väljer att avstå klockor i som inte gjorde det innan mitten på 2022. Dem odödliga beskrivs av mig som som typ har cashat sin bostad/hus, ärvt pengar i generationer, har rätt bra inkomst men drar ifrån särskilt mycket pågrund av låga utgifter i månaden, har cirka 800k-1.3mkr i årslön, runt 55-70 i månaden dvs höginkomsttagare (Sveriges mått mätt). Jag tror ni förstår vad jag menar.
Tror inte det är så svart eller vitt. Vågar nog säga att det inte spelar någon större roll om man är odödlig eller har det ansträngt. När majoriteten får ett samtal om en klocka som går att sälja över list så tar många möjligheten. Skillnaden är att den som har det ansträngt knallar över till gråhandlaren och cashar ut medan den andre plockar ut och behåller. Sen tror jag absolut att dom som skrev upp sig på ex en TT YM när det fanns en uppsida på dom tackar nej när samtalet väl kommer men det är väl ganska irrelevant då jag har anledning att tro att samtalsämnet inte handlar om dessa.
 
Senast ändrad:

svampen37

Cartier
2-Faktor
Lita aldrig på ett ord från den där butiken.
Stått i ”kö” på en BLRO i 5år där snart, har köphistorik men från 2014-2016, och till mig sa de att min kunde komma inom några veckor vilket jag blev glad av att höra, men de stämmer inte alltså? Varit in där typ 3ggr senaste året och alltid fått svaret att den är på gång 🫣
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Stått i ”kö” på en BLRO i 5år där snart, har köphistorik men från 2014-2016, och till mig sa de att min kunde komma inom några veckor vilket jag blev glad av att höra, men de stämmer inte alltså? Varit in där typ 3ggr senaste året och alltid fått svaret att den är på gång 🫣
Uppenbarligen inte?

En gång blev jag irriterad på dom, när dom utlovat min BLRO hur många gånger som helst sen ser jag kompisar (ja, plural, typ 3-4 personer) utan någon som helst historik hämta ut BLRO medan jag fortfarande väntar. Butikschefen hörde av sig och bad mig komma in till butiken någon vecka senare. Tidsbokning och allt.
Fantastiskt tänkte jag! Laddade kontot med degen.

När jag kommer in säger hon glatt "Hej ***!! Vänta här lite, så kommer jag snart".
Då går hon in på kontoret och är borta 10 minuter. Taggad till tusen nu!
Efter 10 min kommer hon tillbaka och säger "Jag ville bara be om ursäkt för strulet. Nästa som kommer är nog din".


:shifty:
 
Topp