• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Finns ingen måste, men bara tänkte fråga om en TT i jamförelse med en steel t.ex, är hårdare att få från en AD. Jag gissar att flera ADs får mer TT än steel modeler eller tänker jag fel?
Ingen aning om dem får mest tt eller stål men stål är ju betydligt mer eftertraktat, så är väl fler på kö/önskelistan
 
Finns ingen måste, men bara tänkte fråga om en TT i jamförelse med en steel t.ex, är hårdare att få från en AD. Jag gissar att flera ADs får mer TT än steel modeler eller tänker jag fel?
Om du är osäker på om du gillar den, tacka nej. Spelar väl ingen roll vad andra tycker eller hur svår den är att få tag i hos AD?
 
Finns ingen måste, men bara tänkte fråga om en TT i jamförelse med en steel t.ex, är hårdare att få från en AD. Jag gissar att flera ADs får mer TT än steel modeler eller tänker jag fel?
TT har ju traditionellt varit rätt kalla oavsett modell.
Enbart de sista 4-5åren har de väl legat runt list begagnade,och min gissning är de är de första som rasar om Rolexhypen svalnar.

Så svaret är nej. Du ska inte köpa den.
 
Ingen TT eller guldmodell utom möjligtvis John Mayer Daytona eller andra extremt begränsade upplagor kommer någonsin vara hetare än samma modell i rent stål.
 
Märka ord är alltid kul. Men i dagsläget och historiskt har alltid TT haft sämre premium eller tappat mer i värde mot listpris än stålmodeller av samma typ.
Fast är det så? Kanske procentuellt sett men inte i rena kronor va? Minns inte exakt år men runt 2007-2008 köpte jag en 16613 fullset för 32k. Han jag köpte den av hade även en 16710 vill jag minnas för 27k och även en 14060 för runt 28k. Och det här är mindre än 20 år sen. Så att säga alltid är lite väl kaxigt då det kan ändras snabbt. Om jag själv hade en pistol mot huvudet och var tvungen att gissa på vilken i rena pengar som är dyrast om 30-40 år av t.ex TT eller SS sub där skick, tillbehör m.m är likvärdigt skulle jag faktiskt gissa på TT. Inte underbyggt med mer än min magkänsla
 
Fast är det så? Kanske procentuellt sett men inte i rena kronor va? Minns inte exakt år men runt 2007-2008 köpte jag en 16613 fullset för 32k. Han jag köpte den av hade även en 16710 vill jag minnas för 27k och även en 14060 för runt 28k. Och det här är mindre än 20 år sen. Så att säga alltid är lite väl kaxigt då det kan ändras snabbt. Om jag själv hade en pistol mot huvudet och var tvungen att gissa på vilken i rena pengar som är dyrast om 30-40 år av t.ex TT eller SS sub där skick, tillbehör m.m är likvärdigt skulle jag faktiskt gissa på TT. Inte underbyggt med mer än min magkänsla

På det sista håller jag helt med! Nu tänkte jag på procentuell premium på andrahandsmarknaden i jämförelse med listpriset. I rena kronor har du absolut rätt att en TT blir dyrare oavsett, självklart samma med en guldklocka. TT är väldigt fördelaktigt att köpa från en respektabel gråhandlare då du ofta kan köpa under listpris.

En TT sub är ju i dagsläget dyrare också men den initiala frågan handlade ju lite om vilken som har bäst premium på gråmarknaden och då är det ju helt klart stål och jag personligen tror alltid stål kommer ligga bättre till värdemässigt om man jämför mot listpriset.
 
Märka ord är alltid kul. Men i dagsläget och historiskt har alltid TT haft sämre premium eller tappat mer i värde mot listpris än stålmodeller av samma typ.

Vem vet vad som händer. American Psycho/sigma-idealet är väldigt poppis just nu och Christian Bale bär TT i den filmen.

tenor.gif
 
Vem vet vad som händer. American Psycho/sigma-idealet är väldigt poppis just nu och Christian Bale bär TT i den filmen.

tenor.gif

Vet vet, jag kan inte se att TT plötsligt blir en klocka som bär samma premium på gråmarknaden som stålet. Men jag kan absolut ha fel.

Det ironiska med alla dessa "sigmor" är att de följer en rörelse på internet. ;)
 
Känner igen det där om att det ska finnas något slags märklig fäbless för karaktären Patric Bateman i vissa kretsar - vilket man av naturliga skäl kan ha blandade känslor inför. Känslorna i fråga torde vanligen vara illamående och huvudvärk.

Men jag är den första att skriva under på att tvåton är toppen 👌 kanske inte som långsiktig investering, med det är å andra sidan inte mjölk heller och det köper jag gladeligen flera gånger i veckan ändå.
 
Fast är det så? Kanske procentuellt sett men inte i rena kronor va? Minns inte exakt år men runt 2007-2008 köpte jag en 16613 fullset för 32k. Han jag köpte den av hade även en 16710 vill jag minnas för 27k och även en 14060 för runt 28k. Och det här är mindre än 20 år sen. Så att säga alltid är lite väl kaxigt då det kan ändras snabbt. Om jag själv hade en pistol mot huvudet och var tvungen att gissa på vilken i rena pengar som är dyrast om 30-40 år av t.ex TT eller SS sub där skick, tillbehör m.m är likvärdigt skulle jag faktiskt gissa på TT. Inte underbyggt med mer än min magkänsla

Priserna varierade rätt kraftigt då oxå minns att jag sålde 2 st fullset 16710 runt 2007 för ca 21 till 22k,

Kan tillägga att de var helt iskalla då, sen något halvår senare låg de över 30k, för då var modellen avslutad och alla trodde att de var ovanliga som satan😆😆

Men jämfört med dagens priser på 16710 så var det väl fortfarande riktiga kap
 
Jag har besökt dem och fick ett bra bemötande av säljaren där. Försökte inte sätta upp mig på någon lista. Det är nog samma sak där som hos vilken återförsäljare som helst världen över.

Kan nämna att Bucherer har köpt upp Klarlunds och Rolex köpte Bucherer sedan tidigare så det kan bli intressant att se vad det blir av det framöver. Tills vidare är det separata bolag.
Det är något vacker med osäkerheten…..något skört……
Är de någon här som har erfarenhet av Bucherer i Köpenhamn?
Ska dit denna vecka och undrar vad man kan förvänta sig
Har både sålt och köpt några klockor med killarna på Klarlunds Pre loved. Kan verkligen rekommenderas om de har en klocka av intresse. Överlag tycker jag alla säljarna där är jäkligt trevliga och framförallt måna och stolta över att jobba med fina klockor. Gäller även deras säljare på panerai t ex. Inte som hos andra Rolex ad som ska spela Allan och ha ett tråkigt sätt.
Finns som regel mycket att testa där också vilket är kul, sen är det som alltid svårt att få köpa heta modeller men de har iaf ett trevligare sätt när de nekar en 😂
Fått bra bemötande även inne på Ilums Bucherer dock aldrig handlat där.
 
Har både sålt och köpt några klockor med killarna på Klarlunds Pre loved. Kan verkligen rekommenderas om de har en klocka av intresse. Överlag tycker jag alla säljarna där är jäkligt trevliga och framförallt måna och stolta över att jobba med fina klockor. Gäller även deras säljare på panerai t ex. Inte som hos andra Rolex ad som ska spela Allan och ha ett tråkigt sätt.
Finns som regel mycket att testa där också vilket är kul, sen är det som alltid svårt att få köpa heta modeller men de har iaf ett trevligare sätt när de nekar en 😂
Fått bra bemötande även inne på Ilums Bucherer dock aldrig handlat där.

Har servat en av mina klockor på Klarlunds för en del år sedan och och kommer lämna in den där igen när det är dags och övriga efterhand. De gjorde ett utmärkt jobb. Klarlunds har ett bra rykte. Har ingen uppfattning om Bucherer, men de har också gett ett bra intryck. Är inte så förtjust i köpcentrum personligen. Illum är lite som ett NK i Köpenhamn, men jag tycker samma sak om NK. Det blir aldrig någon personlig känsla i ett öppet butikslandskap.
 
Jag har förgäves sökt efter en svensk prislista för Rolex 2024 så vet någon var man hittar en sådan?

(Det närmsta jag kommit är Uret.se men deras priser är kanske inte så uppdaterade).
 
Tillbaka
Topp