• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Degnell

Cartier
2-Faktor
Men hur blir det då om man får sin klocka hos en av dom? Blir man utskriven från den andra då?
Ingen aning, men jag var hos Krons först och dom sa att Nymans hade en väldigt mycket större tilldelning men också en väldigt mycket större kundstock. Dom hade inte en enda stålsub att testa utan jag fick prova en i helguld och det är ju en helt annan klocka både vad gäller utseende och närvaro på handleden, så det rekommenderade att besöka Nymans också och väl där berättade jag att vi kom direkt från Krons och att jag satt upp mig på intresselistan där men det var absolut inget hinder för att skriva sig på samma modell även på Nymans. Iom att dom delar samma system så tror jag inte direkt dom kommer ringa och erbjuda tilldelning när dom ser att du isf redan tagit ut en klocka hos systerbutiken, men det är såklart bara en killgissning.
 

cc2

Omega
Det går bra, men de verkar inte gilla det. Först Krons som sa att det är helt OK, men Nymans är tveksamma. Beror på vilken säljare man pratar med och vilken köphistorik man har oxå.... Japp, man blir utskriven.
 

wayne007

Omega
2-Faktor
Det går bra, men de verkar inte gilla det. Först Krons som sa att det är helt OK, men Nymans är tveksamma. Beror på vilken säljare man pratar med och vilken köphistorik man har oxå.... Japp, man blir utskriven.
det låter som att du kan det du säger. Men det låter också logiskt.

Annars skulle folk plocka ut klockor på båda ställena.

Jag känner dock till andra som har ställt sig på kö hos ena och plockat ut en klocka och sedan gått till den andra och ställt sig på exakt samma modell. (Eller så kanske dom bara bullshitar)
 
Senast ändrad:

chtfse

Cartier
Nu när man äntligen fått hämta ut sin drömklocka så är allt det här med väntelistor ointressant för mig. De modeller som jag eventuellt kan tänka mig att köpa i framtiden är såna som man mer eller mindre måste köpa hos gråhandlarna. Däremot så är jag lite nyfiken på hur situationen ser ut för stålsubben, är det fortfarande stängda listor hos svenska AD?
 

FlipSwede

Audemars
Nu när man äntligen fått hämta ut sin drömklocka så är allt det här med väntelistor ointressant för mig. De modeller som jag eventuellt kan tänka mig att köpa i framtiden är såna som man mer eller mindre måste köpa hos gråhandlarna. Däremot så är jag lite nyfiken på hur situationen ser ut för stålsubben, är det fortfarande stängda listor hos svenska AD?
Det är väl bara att du knallar iväg och frågar?
Ingen annan kan svara på hur det ser ut för just DIG
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Nu när man äntligen fått hämta ut sin drömklocka så är allt det här med väntelistor ointressant för mig. De modeller som jag eventuellt kan tänka mig att köpa i framtiden är såna som man mer eller mindre måste köpa hos gråhandlarna. Däremot så är jag lite nyfiken på hur situationen ser ut för stålsubben, är det fortfarande stängda listor hos svenska AD?
Beror nog på historik osv,
En AD sa 48 månader till mig en annan ringde i dec och sa att den fanns att hämta då hade jag väntat i 3 månader, detta va en LV
 

Gemsen

Breitling
Hej
Var hittar man dom bästa sidorna/siter med beg rolex klockor?
Suget att köpa en Air King eller Submariner har blivit stort nu.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Hej
Var hittar man dom bästa sidorna/siter med beg rolex klockor?
Suget att köpa en Air King eller Submariner har blivit stort nu.

Finns en hel del bra objekt ute här på KS just nu. Bara slå till på något som passar. Airkingen ligger runt listpris så perfekt köp om man ej vill känna sig lite blåst. :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Finns en hel del bra objekt ute här på KS just nu. Bara slå till på något som passar. Airkingen ligger runt listpris så perfekt köp om man ej vill känna sig lite blåst. :)
Hej
Var hittar man dom bästa sidorna/siter med beg rolex klockor?
Suget att köpa en Air King eller Submariner har blivit stort nu.

Som @Vardek säker finns det väldigt mycket ute på KS köp & sälj nu, till mycket lägre priser än vad som begärts de senaste åren.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Under mina tio år på forumet så kan jag inte minnas att de har funnits ett så stort och brett utbud på köp & sälj. Samtidigt känns det som många klockor ligger väldigt länge på samma pris under en lång tid utan att bli sålda. Tror ni köparna kommer närma sig de priserna som ligger eller tror ni att säljarna till slut kommer inse att man inte bara kan gå plus på alla klockor man köpt och börja sänka priset?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Under mina tio år på forumet så kan jag inte minnas att de har funnits ett så stort och brett utbud på köp & sälj. Samtidigt känns det som många klockor ligger väldigt länge på samma pris under en lång tid utan att bli sålda. Tror ni köparna kommer närma sig de priserna som ligger eller tror ni att säljarna till slut kommer inse att man inte bara kan gå plus på alla klockor man köpt och börja sänka priser?
Jag tänker mig att det här bara är början och att vi snart kommer att se en helt ny marknad, till entusiasternas fördel.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Jag tänker mig att det här bara är början och att vi snart kommer att se en helt ny marknad, till entusiasternas fördel.
Under mina tio år på forumet så kan jag inte minnas att de har funnits ett så stort och brett utbud på köp & sälj. Samtidigt känns det som många klockor ligger väldigt länge på samma pris under en lång tid utan att bli sålda. Tror ni köparna kommer närma sig de priserna som ligger eller tror ni att säljarna till slut kommer inse att man inte bara kan gå plus på alla klockor man köpt och börja sänka priset?

Ja har faktiskt vart lite sugen på ett par objekt nu när priserna gått ned. Dock blir ju tanken då att det inte bör vara särskilt svårt alls att få tag på en sprillans direkt från AD om man har lite tålamod. Jag tycker det känns fint att vara förstaägare på de ur som inte är rena vintageobjekt så tänkte försöka fortsätta den trenden så gott det går. Men om andrahandspriserna går ned bör det även rimligen lätta upp situationen något hos AD, speciellt om man har lite köphistorik redan så det ser jag som positivt.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Ja har faktiskt vart lite sugen på ett par objekt nu när priserna gått ned. Dock blir ju tanken då att det inte bör vara särskilt svårt alls att få tag på en sprillans direkt från AD om man har lite tålamod. Jag tycker det känns fint att vara förstaägare på de ur som inte är rena vintageobjekt så tänkte försöka fortsätta den trenden så gott det går. Men om andrahandspriserna går ned bör det även rimligen lätta upp situationen något hos AD, speciellt om man har lite köphistorik redan så det ser jag som positivt.
Jag har också lite som tumregel att inte betala premium för en klocka som går att få ny hos AD. Men även rena vintageobjekt tycker jag är långt ifrån. En 5-siffriga Day date gick från 100 till 200 på jäkligt kort tid, de borde studsa tillbaka mer tycker jag. Även många andra 5-siffriga Rolex är för höga, tycker de ska ner 20% till innan det blir aktuellt.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Jag har också lite som tumregel att inte betala premium för en klocka som går att få ny hos AD. Men även rena vintageobjekt tycker jag är långt ifrån. En 5-siffriga Day date gick från 100 till 200 på jäkligt kort tid, de borde studsa tillbaka mer tycker jag. Även många andra 5-siffriga Rolex är för höga, tycker de ska ner 20% till innan det blir aktuellt.

Japp håller med. Jag är sugen på en vintage GMT men är verkligen ingen stress och håller just nu i mina pengar istället. Tror många tänker likadant när marknaden är på väg ned. I princip alla som köpt i rent spekulativt syfte tackar självklart nej nu när många köp gör att de kommer gå lite back istället för minst 20% plus på klockan. Så fint för alla som faktiskt vill ha modellen på riktigt.

Blir även betydligt lättare att vänta ut marknaden när man känner att man redan har det man behöver och allt eventuellt nytt blir en bonus såklart. Kombination av mindset och att faktiskt ha sånt man gillar.
 

FlipSwede

Audemars
Under mina tio år på forumet så kan jag inte minnas att de har funnits ett så stort och brett utbud på köp & sälj. Samtidigt känns det som många klockor ligger väldigt länge på samma pris under en lång tid utan att bli sålda. Tror ni köparna kommer närma sig de priserna som ligger eller tror ni att säljarna till slut kommer inse att man inte bara kan gå plus på alla klockor man köpt och börja sänka priset?
Behöver en säljare inte pengar varför skulle man sänka sitt begärda pris?
Just en klocka tar inte upp mycket utrymme,ej heller kostar den några större summor I underhåll.

Men visst.
Har man köpt klockor I spekulationssyfte för hela sin veckopeng och skafferiet gapar tomt kanske man är mer medgörlig att lyssna på bud?
 

BankAnden

Panerai
Under mina tio år på forumet så kan jag inte minnas att de har funnits ett så stort och brett utbud på köp & sälj. Samtidigt känns det som många klockor ligger väldigt länge på samma pris under en lång tid utan att bli sålda. Tror ni köparna kommer närma sig de priserna som ligger eller tror ni att säljarna till slut kommer inse att man inte bara kan gå plus på alla klockor man köpt och börja sänka priset?
Tror inte köparna kommer möta priserna.

Det gråhandlare listar för 220, kanske säljs för 195-200, men privatpersoner verkar titta på grå listpris och lägga sig strax under (säg 10%), när dom i själva verket då borde lägga sig 10% under 195-200. Det har inte landat.

Sett en intressant annons med Kaplans-värdering från juni 2022, dvs nästan på peaken, och nu vill säljaren ha 10% högre än den värderingen, trots markant fall på marknaden 🤷🏼‍♂️
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Behöver en säljare inte pengar varför skulle man sänka sitt begärda pris?
Just en klocka tar inte upp mycket utrymme,ej heller kostar den några större summor I underhåll.

Men visst.
Har man köpt klockor I spekulationssyfte för hela sin veckopeng och skafferiet gapar tomt kanske man är mer medgörlig att lyssna på bud?
Syftet med lägga ut något till försäljning är väl att sälja? Om ingen köper något för ett pris och man bumpat annonsen sjuttioelva gånger så kanske det är dags att sänka priset.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Behöver en säljare inte pengar varför skulle man sänka sitt begärda pris?
Just en klocka tar inte upp mycket utrymme,ej heller kostar den några större summor I underhåll.

Men visst.
Har man köpt klockor I spekulationssyfte för hela sin veckopeng och skafferiet gapar tomt kanske man är mer medgörlig att lyssna på bud?

Det stämmer inte. De större keramiksubbarna tar faktiskt upp en hel del plats
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Japp håller med. Jag är sugen på en vintage GMT men är verkligen ingen stress och håller just nu i mina pengar istället. Tror många tänker likadant när marknaden är på väg ned. I princip alla som köpt i rent spekulativt syfte tackar självklart nej nu när många köp gör att de kommer gå lite back istället för minst 20% plus på klockan. Så fint för alla som faktiskt vill ha modellen på riktigt.

Blir även betydligt lättare att vänta ut marknaden när man känner att man redan har det man behöver och allt eventuellt nytt blir en bonus såklart. Kombination av mindset och att faktiskt ha sånt man gillar.
Köper inte riktigt argumenten 🤣
Om det är avgörande om den kostar kostar 160 eller 130 så ska du inte köpa den. Speciellt inte om du, motsatt de du refererar till, tänkt att behålla den för att du verkligen vill ha modellen.
Att många vill ”fynda” förstår jag, men ett fynd innebär väl att du kan avyttra den till samma pris eller tjäna lite.. då är vi där igen? 😀 för vad är en klocka, Rolex, egentligen värd utöver marknadspriset här och nu?
Den diskussionen ska vi inte gå in i men jag kan inte låta bli att fundera på om 90k är rätt idag för en referens varför sa då inte någon nått när den kostade 120 för 12 månader sedan? Visst fanns de dom som muttrade om hype och överpris men då är man ju där igen ” jag tänker fan inte köpa om jag riskerar att förlora dollars”.
Svängningar i ekonomin sker, inte första eller sista gången.. och då landar man i det som alltid håller över tid.

Köp bara RIKTIGT RIKTIGT RIKTIGT bra ex av det du vill ha. Exemplar som checkar ALLA boxar för att det ska bli en keeper.. Det bästa med detta är att om du drar en nitlott.. Det visar sig att klockan var inte var för dig, och du säljer den med förlust på 30k efter 3 år.. det innebär en förlust 8 spänn per dag..

Näst bäst är att jag landat i att jag sällan, läs aldrig, säljer reffar jag tycker om i perfekt skick. Värdet blir lite oväsentligt och det är rätt skönt.. jaga skick och inte pris..

Räknar med en attack nu 🤣
 
Senast ändrad:

Vardek

Cartier
2-Faktor
Köper inte riktigt argumenten 🤣
Om det är avgörande om den kostar kostar 160 eller 130 så ska du inte köpa den. Speciellt inte om du, motsatt de du refererar till, tänkt att behålla den för att du verkligen vill ha modellen.
Att många vill ”fynda” förstår jag, men ett fynd innebär väl att du kan avyttra den till samma pris eller tjäna lite.. då är vi där igen? 😀 för vad är en klocka, Rolex, egentligen värd utöver marknadspriset här och nu?
Den diskussionen ska vi inte gå in i men jag kan inte låta bli att fundera på om 90k är rätt idag för en referens varför sa då inte någon nått när den kostade 120 för 12 månader sedan? Visst fanns de dom som muttrade om hype och överpris men då är man ju där igen ” jag tänker fan inte köpa om jag riskerar att förlora dollars”.
Svängningar i ekonomin sker, inte första eller sista gången.. och då landar man i det som alltid håller över tid.

Köp bara RIKTIGT RIKTIGT RIKTIGT bra ex av det du vill ha. Exemplar som checkar ALLA boxar för att det ska bli en keeper.. Det bästa med detta är att om du drar en nitlott.. Det visar sig att klockan var inte var för dig, och du säljer den med förlust på 30k efter 3 år.. det innebär en förlust 8 spänn per dag..

Näst bäst är att jag landat i att jag sällan, läs aldrig, säljer reffar jag tycker om i perfekt skick. Värdet blir lite oväsentligt och det är rätt skönt.. jaga skick och inte pris..

Räknar med en attack nu 🤣

Nejdå kommer inte bli en attack 😂

Det jag menar egentligen är att jag har en stark preferens för att köpa moderna referenser helt nya som första ägare och därför blir det fint om marknaden blir lite mindre hypad så man lättare kan få tilldelning. Jag kommer vilja vara förstaägare på framtida TT och PM klockor också trots att jag ”går back” när jag säljer dessa.

Annars har du absolut rätt i att skicket är viktigast men tänker att köper jag nytt på riktigt blir det ju perfekt skick till en ibland billigare och ibland dyrare peng. 🙏🏻
 

Perpetual

Cartier
2-Faktor
Köper inte riktigt argumenten 🤣
Om det är avgörande om den kostar kostar 160 eller 130 så ska du inte köpa den. Speciellt inte om du, motsatt de du refererar till, tänkt att behålla den för att du verkligen vill ha modellen.
Att många vill ”fynda” förstår jag, men ett fynd innebär väl att du kan avyttra den till samma pris eller tjäna lite.. då är vi där igen? 😀 för vad är en klocka, Rolex, egentligen värd utöver marknadspriset här och nu?
Den diskussionen ska vi inte gå in i men jag kan inte låta bli att fundera på om 90k är rätt idag för en referens varför sa då inte någon nått när den kostade 120 för 12 månader sedan? Visst fanns de dom som muttrade om hype och överpris men då är man ju där igen ” jag tänker fan inte köpa om jag riskerar att förlora dollars”.
Svängningar i ekonomin sker, inte första eller sista gången.. och då landar man i det som alltid håller över tid.

Köp bara RIKTIGT RIKTIGT RIKTIGT bra ex av det du vill ha. Exemplar som checkar ALLA boxar för att det ska bli en keeper.. Det bästa med detta är att om du drar en nitlott.. Det visar sig att klockan var inte var för dig, och du säljer den med förlust på 30k efter 3 år.. det innebär en förlust 8 spänn per dag..

Näst bäst är att jag landat i att jag sällan, läs aldrig, säljer reffar jag tycker om i perfekt skick. Värdet blir lite oväsentligt och det är rätt skönt.. jaga skick och inte pris..

Räknar med en attack nu 🤣
Mkt bra skrivet och håller helt med dig! Dock undrar jag hur du tänker när du säger att 30 000:- i värdeminskning på 3 år blir 8:- kr per dag. Blir väl snararare 27:- per dag? 365 dagar per år X 3år = 1095 dagar. 30 000:- / 1095 = 27,39:-
 
Topp