• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Daniel_st

Cartier
Nån som fått tilldelning på nån datejust 36 nyligen? Stått 2 år på VL på en blå fluted på jubilee på krons vilket ju är pinsamt. Hade nått halvår innan från dem dock tagit ut en med samma konfig men 41 mm.
Väntar på en likadan fast med grön tavla, beställde i december och fick höra i helgen att 18 månader som det va sagt från början va väldigt lång tid så den bör absolut komma tidigare sa säljaren. Inte krons jag beställt från dock och har inte heller någon tidigare historik.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Känns som GMT pepsi varianten har börjat sticka lite i pris. Kan det vara så att folk spekulerar om att den ev ska bli discontinued?
 

cc2

Omega
I ca 2 år har ju folk spekulerat om att Rolex ska sluta tillverka Pepsin (126710BLRO), handlarna har fått färre per år än innan, samt eskalerad info om att de har dålig yield på tillverkningen av röd/blå keramik... så inte alls omöjligt att den blir discontinued.😢

Personligen tycker jag det är ett stort misstag, den är absolut EN av de mest ikoniska Rolex klockorna nånsin 🙌👍

Men mellan 2007 och 2014 fanns ingen Pepsi till salu, det tog Rolex ca 7 år att "uppfinna/göra" Cerachrom.

De kanske tar en paus nu 2024 för att komma tillbaka inom ca 7 år med en bättre Cerachrom som har bättre yield på röd/blå 🤷‍♂️
(under tiden får vi nöja oss med Batman, Sprite och alla andra kombos av brun/svart, grå/svart)

Pepsi GMT år till år från första 1955:

Pepsi GMT-Master 6542: Production Years: 1955 – 1959 *Bakelite

Pepsi GMT-Master 1675: Production Years: 1959 – 1980 *Aluminum

Pepsi GMT-Master 16750: Production Years: 1980 – 1988 *Aluminum

Pepsi GMT-Master 16700: Production Years: 1988 – 1999 *Aluminum

Pepsi GMT-Master II 16710: Production Years: 1989 – 2007 *Aluminum

Pepsi GMT-Master II 116719 BLRO: Production Years: 2014 – 2018 *Cerachrom

Pepsi GMT-Master II 126710 BLRO: Production Years: 2018 – present *Cerachrom

Från:
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Nån som fått tilldelning på nån datejust 36 nyligen? Stått 2 år på VL på en blå fluted på jubilee på krons vilket ju är pinsamt. Hade nått halvår innan från dem dock tagit ut en med samma konfig men 41 mm.
En vän plockade ut en svart, fluted, jubilee på Nymans för någon månad sedan. Då hade han skrivit upp sig runt 6 mån tidigare. Ingen köphistorik.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
En vän plockade ut en svart, fluted, jubilee på Nymans för någon månad sedan. Då hade han skrivit upp sig runt 6 mån tidigare. Ingen köphistorik.

Hans post såg jag på reddit haha. Kul! 6 mån verkar vara en vanlig väntetid för datejusts oavsett config. Smooth oyster och smooth jubilee har jag blivit erbjuden att köpa direkt på plats dock så gäller nog främst fluted nu.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tror comebacken är på g, tycker jag ser dem mer på youtube och entusiaster än innan. Brukade ju vara klockan för stekare och gamla gubbar.

Rent anedoktiskt så känns det som det är något man säger varje år, att TT är tillbaka 😅

Verkar inte kunna ladda upp bilder, men googlar man så har det skrivits artiklar om denna comeback sen fem år tillbaka, om inte mer 🙃
 
Rent anedoktiskt så känns det som det är något man säger varje år, att TT är tillbaka 😅

Verkar inte kunna ladda upp bilder, men googlar man så har det skrivits artiklar om denna comeback sen fem år tillbaka, om inte mer 🙃
Inte det bästa att bara titta över 6 månader men har inte premium på watchcharts, men verkar lite som du säger. Priset dem senaste månaderna för två ton inte direkt har hängt med stål varianterna


Skärmbild 2024-03-06 114715.png
Skärmbild 2024-03-06 114715.png
Skärmbild 2024-03-06 114751.png
Skärmbild 2024-03-06 114900.png
 

cc2

Omega
Ovanligt bra pris på en ovanlig klocka för Sefina Pantbank. (De brukar inte ha nya Rolex modeller väl?)
Har mest sett Seiko, Oris, Longines...
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Ja efter att ha läst den andra tråden om Sefina och den fejkade Daytonan så hade jag inte pungat ut dom pengarna hos dom.
 

Lingrush

Cartier
Var väl ett skapligt pris? Förvisso inte fullset, men att köpa en låda och tillbehör är väl inte alltför svårt och dyrt


IMG_0683.png

Riktigt bra pris, förutsatt att klockans skick ändå är ok och inte misskött. Just dessa första keramiska på pepsin är väl inte jättebra heller, färgen på ringen ser ganska urtvättad ut. Iallafall om man jämför med senare modeller, mycket krispigare och tydligare blå och röd. Det blåa ser nästan lila ut på dessa. Men det är tur att alla gillar olika och frågan handlade ju egentligen om priset nu.
 

mkldbl

Breitling
Hej Klocksnackare!
Gör min entré på detta forum med frågor inför mitt första riktiga klockköp. I första hand skulle jag vilja ha en Explorer 1, troligtvis 124270 med tanke på att jag har 15cm omkrets runt handled men tänkte besöka Nymans och testa då jag bor i Stockholm. Andravalet är en OP med svart eller mörkblå dial. Jag vill helst ha en oanvänd men ifall det visar sig för svårt och dyrt i närtid kommer jag nog gå för en IWC eller Jaeger-LeCoultre. Jag har inte för avsikt att flippa eller sälja inom närtid. Däremot skulle det kännas betydligt bättre att göra ett köp till ett bra pris och som inte skulle innebära för stor värdeminskning ifall jag skulle vilja sälja klockan om säg 5 år.


Har läst igenom guiderna här samt kollat igenom relevanta Rolextrådar men är fortfarande osäker på ett par detaljer.
  • Visst är billigaste sättet att få en ny Explorer eller OP genom att lyckas hamna på någon väntelista och att man isåfall betalar listpris? Visst brukar man kunna pruta på listpriser på märken som IWC/Jaeger-LeCoultre hos AD men inte Rolex eftersom att det är långa vänteperioder?
  • Är det ca 1 års väntan man får räkna med hos AD för dessa modeller? Ska man räkna med att behöva lägga handpenning? Verkar ju vara väldigt mycket osäkerhet kring listorna så handpenning borde väl komma med någon form av försäkran.
  • Är det något annat jag behöver tänka på när jag besöker Nymans/etc för att inte framstå som allt för novis?
 
Senast ändrad:

Alarik

Audemars
2-Faktor
Hej Klocksnackare!
Gör min entré på detta forum med frågor inför mitt första riktiga klockköp. I första hand skulle jag vilja ha en Explorer 1, troligtvis 124270 med tanke på att jag har 15cm omkrets runt handled men tänkte besöka Nymans och testa då jag bor i Stockholm. Andravalet är en OP med svart eller mörkblå dial. Jag vill helst ha en oanvänd men ifall det visar sig för svårt och dyrt i närtid kommer jag nog gå för en IWC eller Jaeger-LeCoultre. Jag har inte för avsikt att flippa eller sälja inom närtid. Däremot skulle det kännas betydligt bättre att göra ett köp till ett bra pris och som inte skulle innebära för stor värdeminskning ifall jag skulle vilja sälja klockan om säg 5 år.


Har läst igenom guiderna här samt kollat igenom relevanta Rolextrådar men är fortfarande osäker på ett par detaljer.
  • Visst är billigaste sättet att få en ny Explorer eller OP genom att lyckas hamna på någon väntelista och att man isåfall betalar listpris? Visst brukar man kunna pruta på listpriser på märken som IWC/Jaeger-LeCoultre hos AD men inte Rolex eftersom att det är långa vänteperioder?
  • Är det ca 1 års väntan man får räkna med hos AD för dessa modeller? Ska man räkna med att behöva lägga handpenning? Verkar ju vara väldigt mycket osäkerhet kring listorna så handpenning borde väl komma med någon form av försäkran.
  • Är det något annat jag behöver tänka på när jag besöker Nymans/etc för att inte framstå som allt för novis?
Tror inte att det kommer vara någon horribel väntetid på en Explorer eller OP.
Handpenning varierar uppenbarligen mellan butiker.
 
Topp