• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Jag är till 99 % säker på att de inte uppger det, jag hade i alla fall inte gillat det om jag köpt en klocka där.

Kanske det som är anledningen till att han inte vill visa/lämna kvittot eftersom han inte vill att de skall veta att han flippat klockan?

Tacka fan för att du ska ha originalkvitto om du köper klockan av han. Allt annat är löjligt.

Jag frågade AD om en klocka jag köpte. Var inga problem för dom att bekräfta att den klockan hade hanterats av dom. Han gratulerade till en fin klocka och påpekade att garantin fortsatt gällde till xx datum. Sen kan det säkert skilja sig mellan butiker, men möjligheten finns i alla fall att dom bekräftar det.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Vad är det du inte förstår? Det är inte en annan fråga. ”I många fall är det väl inte det” är synonymt med att man inte kan garantera äktheten som jag skriver. Särskilt om säljaren är första ägaren som du skriver har inte heller någon betydelse öht kring möjligheten att göra detta oavsett om det har funnits 10 ägare på samma klocka innan. Du kanske menar att risken är större att det kan ha hänt saker längs vägen men det utesluter som sagt ändå inte den potentiella möjligheten att göra detta.

Att vara oärlig och garantera en klockas äkthet trots att den inte är det är däremot en helt annan fråga. Det har absolut ingenting att att göra med om säljaren väljer att sälja en halväkta klocka.
Tror det pågår någon begreppsförvirring kring ordet garantera här. Garanti betyder en avtalsmässig utfästelse om beskaffenheten av något.
 

Lingrush

Cartier
Tror det pågår någon begreppsförvirring kring ordet garantera här. Garanti betyder en avtalsmässig utfästelse om beskaffenheten av något.

Okej, jag förstår. Det hade jag faktiskt inte slagit upp. Om vi nu leker med tanken att jag som säljare garanterar dig att klockan är äkta, påverkar det min förmåga eller möjlighet att mixtra med klockan bortsett ifrån att det kan medföra konsekvenser?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Du har rätt. Jag vet inte med 100 % säkerhet eftersom jag förmodligen inte kan skilja en äkta från en kopia. Däremot har jag gjort affärer hela mitt liv och är väldigt bra på att läsa av folk och jag litar på min känsla.

Frågan är mer hur mycket avsaknader av ett kvitto innebär för er om ni är övertygade om att klockan är äkta.
Generellt brukar det räcka med cert om det är stämplat av AD vid köp av privatperson, plus kvitto utfärdat av säljaren till dig förstås. Jag hade inte krävt originalkvitto. Däremot hade jag velat ha serienumret innan affär och bett AD kolla så att den inte är rapporterad stulen.
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Tycker kvitto är ganska oviktigt överlag. Det förutsätter väl att man på något sätt kan styrka att allt ser reko ut. Hade dock ställt mig frågande till en säljare som var ovillig att dela med sig av kvittot till en klocka denne har för avsikt att avyttra. Ännu märkligare att man inte ens vill uppvisa kvittot. Hur motiveras det?
 
Tycker kvitto är ganska oviktigt överlag. Det förutsätter väl att man på något sätt kan styrka att allt ser reko ut. Hade dock ställt mig frågande till en säljare som var ovillig att dela med sig av kvittot till en klocka denne har för avsikt att avyttra. Ännu märkligare att man inte ens vill uppvisa kvittot. Hur motiveras det?
Håller med. Ska han ha kvittot till försäkringsbedrägeri kanske?
 
Det här med att låta en AD göra en äkthetskontroll..

Besökte på Nymans och Krons igår och det var ganska tydligt att det var inget de hade lust att göra på en Rolex vid privatköp.

Nymans - vi kan bara erbjuda att ta en titt, vi kommer inte att öppna den. -Hur säkra kan ni vara då svarade jag. - ca 60%

Krons - Vi gör inte det men vi kan skicka klockan till Schweiz om du vill?

Budskapet är tydligt - vi vill varken sälja en Rolex till dig eller hjälpa dig att köpa en 😂
Kan säga att servicenivån på Luxury Watches var betydligt mer imponerande.
 
Jag frågade AD om en klocka jag köpte. Var inga problem för dom att bekräfta att den klockan hade hanterats av dom. Han gratulerade till en fin klocka och påpekade att garantin fortsatt gällde till xx datum. Sen kan det säkert skilja sig mellan butiker, men möjligheten finns i alla fall att dom bekräftar det.
Det kan jag förstå att de gör men det är lite skillnad på att uppge att de har hanterat klockan till att uppge till vem de har splt den.
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Jag är till 99 % säker på att de inte uppger det, jag hade i alla fall inte gillat det om jag köpt en klocka där.

Kanske det som är anledningen till att han inte vill visa/lämna kvittot eftersom han inte vill att de skall veta att han flippat klockan?

Hmm, tänkte inte på det. Kanske kan vara så.
AD framgår väl ändå på certet?
Det här med att låta en AD göra en äkthetskontroll..

Besökte på Nymans och Krons igår och det var ganska tydligt att det var inget de hade lust att göra på en Rolex vid privatköp.

Nymans - vi kan bara erbjuda att ta en titt, vi kommer inte att öppna den. -Hur säkra kan ni vara då svarade jag. - ca 60%

Krons - Vi gör inte det men vi kan skicka klockan till Schweiz om du vill?

Budskapet är tydligt - vi vill varken sälja en Rolex till dig eller hjälpa dig att köpa en 😂
Kan säga att servicenivån på Luxury Watches var betydligt mer imponerande.
Hahaha 60%, skönt svar ändå?!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Okej, jag förstår. Det hade jag faktiskt inte slagit upp. Om vi nu leker med tanken att jag som säljare garanterar dig att klockan är äkta, påverkar det min förmåga eller möjlighet att mixtra med klockan bortsett ifrån att det kan medföra konsekvenser?
Det är en jättebra men komplex fråga. Kortfattat så förenklar det för köparen om klockan skulle visa sig vara falsk, köparen slipper att ta sig över vissa andra hinder om han skulle stämma säljaren.
 

Lingrush

Cartier
Det är en jättebra men komplex fråga. Kortfattat så förenklar det för köparen om klockan skulle visa sig vara falsk, köparen slipper att ta sig över vissa andra hinder om han skulle stämma säljaren.

Det håller jag med dig om.

Kan väl upplevas som väldigt nojig och överdrivet petig men försöker bara ge köparen (i detta fall @Bamberbrian) rätt förutsättningar och förståelse för att hamna rätt och slippa ta sig igenom en jobbig eventuell process. Generellt sätt brukar man inte stöta på detta men alltid bra att ta allt ett extra varv.
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Kvitto då antar jag att vi pratar kassakvitto? Ser att det finns på annonser här ibland på KS men har nog aldrig sett det på Chrono24 eller te x gråhandlare / Instagram osv så det är nog ett väldigt ovanligt tillbehör skulle jag vilja påstå.

Just i detta fall så skulle jag gissa på att säljaren inte vill ge det så att köparen inte ska veta vilken AD det är och därmed så får de reda på att han har flippat. Men ganska dålig strategi tycker jag ser ännu värre ut om köpare går dit och ställer frågor om serienr osv.. Om det är det säljaren var rädd för så hade de vart bättre att bara visa kvittot och snällt fråga om köparen möjligen kan undvika att nämna till AD att han flippat..
 
Kvitto då antar jag att vi pratar kassakvitto? Ser att det finns på annonser här ibland på KS men har nog aldrig sett det på Chrono24 eller te x gråhandlare / Instagram osv så det är nog ett väldigt ovanligt tillbehör skulle jag vilja påstå.

Just i detta fall så skulle jag gissa på att säljaren inte vill ge det så att köparen inte ska veta vilken AD det är och därmed så får de reda på att han har flippat. Men ganska dålig strategi tycker jag ser ännu värre ut om köpare går dit och ställer frågor om serienr osv.. Om det är det säljaren var rädd för så hade de vart bättre att bara visa kvittot och snällt fråga om köparen möjligen kan undvika att nämna till AD att han flippat..
Men AD stämplar väl certet, då ser ju köparen det ändå.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Jag funderar på att köpa en Rolex av en privatperson. Klockan är helt ny och såld av en svensk AD och kommer fullset förutom en liten detalj, kvittot. Säljaren säger att han har det men av okänd anledning vill han varken visa eller lämna det ifrån sig. Däremot har han inget problem att själv skriva ett på försäljningen.

Jag är säker på att klockan är äkta, litar på säljaren och affären kommer att göras upp i hans fina villa. Jag har aldrig köpt en klocka av en privatperson tidigare, har ingen avsikt att sälja den vidare inom den närmsta tiden men hur hade ni resonerat vid en liknande affär och hur tycker ni det påverkar priset?
Mycket enkelt. Skippa kvittot och fråga vilken AD den är köpt ifrån. Ring den AD och fråga om klockan. Gjort så flera gånger och funkar hur fint som helst.
 

FlipSwede

Audemars
Tror det pågår någon begreppsförvirring kring ordet garantera här. Garanti betyder en avtalsmässig utfästelse om beskaffenheten av något.
Om jag är en ful KrumelurFilur kan jag väl garantera vad som helst.
Tex att Jorden är platt.

När du upptäcker att det inte alls var som jag garanterade har ju jag Aldrig sett Dig förut i hela mitt liv.
Fortsätter du trakassera mig med ohemula beskyllningar så kommer Advokat John stämma dig på miljonbelopp....
 
Kvitto då antar jag att vi pratar kassakvitto? Ser att det finns på annonser här ibland på KS men har nog aldrig sett det på Chrono24 eller te x gråhandlare / Instagram osv så det är nog ett väldigt ovanligt tillbehör skulle jag vilja påstå.
Så kvitto ingår alltså inte i fullset? Och om de flesta inte bryr sig så gör inte jag det heller. :)
 

Fante

Breitling
Hej!
Var förbi Nymans för något år sedan och anmälde intresse för en sub. Vid tillfället fick jag en blankett att fylla i och bockade i "Förfrågan" och de skrev ner priset till 114k.
Satt mitt i ett möte när de hörde av sig och mindes inte på rak arm vad priset var vid tillfället så frågade vad det skulle kosta och säljaren nämnde 149k. Är det detta pris jag kan förvänta mig eller ska det vara det som skrevs ner vid intresse anmälan dvs 114k?

Tack på förhand
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Hej!
Var förbi Nymans för något år sedan och anmälde intresse för en sub. Vid tillfället fick jag en blankett att fylla i och bockade i "Förfrågan" och de skrev ner priset till 114k.
Satt mitt i ett möte när de hörde av sig och mindes inte på rak arm vad priset var vid tillfället så frågade vad det skulle kosta och säljaren nämnde 149k. Är det detta pris jag kan förvänta mig eller ska det vara det som skrevs ner vid intresse anmälan dvs 114k?

Tack på förhand
Priset höjs lite varje år men 149k kan inte stämma för en svart stålsub. Skulle gissa på att det är den blå TT modellen de har tagit fram? Fråga efter referens nummer
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Hej!
Var förbi Nymans för något år sedan och anmälde intresse för en sub. Vid tillfället fick jag en blankett att fylla i och bockade i "Förfrågan" och de skrev ner priset till 114k.
Satt mitt i ett möte när de hörde av sig och mindes inte på rak arm vad priset var vid tillfället så frågade vad det skulle kosta och säljaren nämnde 149k. Är det detta pris jag kan förvänta mig eller ska det vara det som skrevs ner vid intresse anmälan dvs 114k?

Tack på förhand
Det är idag gällande pris du kommer få betala.
 

chtfse

Cartier
Pepsin borta från konfiguration på Rolex hemsida. Bugg eller discontinued? Den dyker fortfarande upp på hemsidan när man söker, men inte om man klickar på configure.
 

Axios

Omega
Pepsin borta från konfiguration på Rolex hemsida. Bugg eller discontinued? Den dyker fortfarande upp på hemsidan när man söker, men inte om man klickar på configure.
Jag såg denna "bug" samma dag som dem släppte de nya modellerna, men den finns dock under https://www.rolex.com/en-us/watches/find-rolex?global_category=category-pro om man skrollar lite.

Screenshot 2024-05-23 at 11.19.44.png
 
Senast ändrad:
Topp