• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Hemma efter en tjänsteresa till Stockholm, var runt hos AD fanns en del stålvarianter att köpa direkt över disk så slog till på en 126200 med silvertavla. Ibland ska man ha tur och tajming. Mycket nöjd 🙂
Grattis, mycket fin klocka. Vilken AD och vad mer fanns inne i butik som var till salu direkt?

Hemma efter en tjänsteresa till Stockholm, var runt hos AD fanns en del stålvarianter att köpa direkt över disk så slog till på en 126200 med silvertavla. Ibland ska man ha tur och tajming. Mycket nöjd 🙂

Är väl högst relevant att nämna vilken bezel och armband den kom med? Slät, oyster har ju t.ex. vart tillgängligt ganska länge och går under list på gråmarknaden.

Har slät med oyster någonsin varit svår att plocka ut? Menar det inte drygt utan frågan är seriös, jag har hela tiden varit i villfarelsen att det är räfflad ring och jubilee som är kölistad.

Har slät med oyster någonsin varit svår att plocka ut? Menar det inte drygt utan frågan är seriös, jag har hela tiden varit i villfarelsen att det är räfflad ring och jubilee som är kölistad.
"Svår" vet jag inte, men jag stod på kö i ungefär sex månader på en 126200 med jubilee när trycket var som högst innan jag tröttnade och köpte annat istället.

Jag har stått på kö sedan december på min 36 räfflad jubilee och grön tavla och sägs ligga bra till för ett par veckor sedan.

8 månader från beställning.
IMG_5468.jpeg

Jag funderar på att köpa en Rolex av en privatperson. Klockan är helt ny och såld av en svensk AD och kommer fullset förutom en liten detalj, kvittot. Säljaren säger att han har det men av okänd anledning vill han varken visa eller lämna det ifrån sig. Däremot har han inget problem att själv skriva ett på försäljningen.

Jag är säker på att klockan är äkta, litar på säljaren och affären kommer att göras upp i hans fina villa. Jag har aldrig köpt en klocka av en privatperson tidigare, har ingen avsikt att sälja den vidare inom den närmsta tiden men hur hade ni resonerat vid en liknande affär och hur tycker ni det påverkar priset?

Jag funderar på att köpa en Rolex av en privatperson. Klockan är helt ny och såld av en svensk AD och kommer fullset förutom en liten detalj, kvittot. Säljaren säger att han har det men av okänd anledning vill han varken visa eller lämna det ifrån sig. Däremot har han inget problem att själv skriva ett på försäljningen.

Jag är säker på att klockan är äkta, litar på säljaren och affären kommer att göras upp i hans fina villa. Jag har aldrig köpt en klocka av en privatperson tidigare, har ingen avsikt att sälja den vidare inom den närmsta tiden men hur hade ni resonerat vid en liknande affär och hur tycker ni det påverkar priset?
Varför ska affären göras upp i hans bostad? Spontant känns en offentlig plats som ett café eller exempelvis kontor på en gemensam arbetsplats lämpligare.

Roligt med ny klocka. Du skriver utifrån den infon att ”du vet att klockan är äkta”. Får jag fråga hur du vet?

Att garantera klockors fullständiga äkthet idag är väldigt svårt om inte du låter någon kunnig inom området examinera klockan. Uppvisande av kvitto är inte heller något äkthetsbevis. Skurkar och bedragare kan helt enkelt mixtra med klockor hur som helst för att dels göra vinst på både försäljningen men även sälja de äkta separata delarna som är ersatta med ”aftermarket” delar. Ska du betala stora summor pengar på klockan rekommenderar jag dig att det utfärdas ett äkthetsintyg innan affären genomförs. Då är man petig även om man har alla marginaler på sin sida. Alla gör olika. Du skulle också kunna prata med den ÅF som sålde klockan om de vill uppge om just den klockan med samma serienummer har sålts av den butiken.

Nu kanske inte alla gör på de här sättet och det är upp till var och en såklart. Vissa har goda referenser där det blir vattentätt då man rekommenderar andra och således helt enkelt litar på personen osv. Beror på hur mycket man vill in och peta som sagt.

Roligt med ny klocka. Du skriver utifrån den infon att ”du vet att klockan är äkta”. Får jag fråga hur du vet?

Att garantera klockors fullständiga äkthet idag är väldigt svårt om inte du låter någon kunnig inom området examinera klockan. Uppvisande av kvitto är inte heller något äkthetsbevis. Skurkar och bedragare kan helt enkelt mixtra med klockor hur som helst för att dels göra vinst på både försäljningen men även sälja de äkta separata delarna som är ersatta med ”aftermarket” delar. Ska du betala stora summor pengar på klockan rekommenderar jag dig att det utfärdas ett äkthetsintyg innan affären genomförs. Då är man petig även om man har alla marginaler på sin sida. Alla gör olika. Du skulle också kunna prata med den ÅF som sålde klockan om de vill uppge om just den klockan med samma serienummer har sålts av den butiken.

Nu kanske inte alla gör på de här sättet och det är upp till var och en såklart. Vissa har goda referenser där det blir vattentätt då man rekommenderar andra och således helt enkelt litar på personen osv. Beror på hur mycket man vill in och peta som sagt.
Vad menar du, om du köpt klockan på t.ex. en AD är det väl väldigt lätt att stå för att klockan är äkta?

Vissa har goda referenser där det blir vattentätt då man rekommenderar andra och således helt enkelt litar på personen osv.

Du har rätt. Jag vet inte med 100 % säkerhet eftersom jag förmodligen inte kan skilja en äkta från en kopia. Däremot har jag gjort affärer hela mitt liv och är väldigt bra på att läsa av folk och jag litar på min känsla.

Frågan är mer hur mycket avsaknader av ett kvitto innebär för er om ni är övertygade om att klockan är äkta.

Du har rätt. Jag vet inte med 100 % säkerhet eftersom jag förmodligen inte kan skilja en äkta från en kopia. Däremot har jag gjort affärer hela mitt liv och är väldigt bra på att läsa av folk och jag litar på min känsla.

Frågan är mer hur mycket avsaknader av ett kvitto innebär för er om ni är övertygade om att klockan är äkta.

Om jag kan försäkra mig om att klockan är äkta med 100% så är kvitto rätt betydelselöst för mig personligen. Kanske kan vara bra att ha för eventuell vidareförsäljning men där verkar du ju vilja behålla den.

Kanske när det var på absolut topp men det var inte mer än ett par månader då heller. Jag blev erbjuden slät oyster i grön, blå och blå motif att köpa rakt över disk och hade fått plocka allihopa samtidigt om jag velat också. Detta var första besöket inne hos den ADn också som inte är min där jag har historik. Tycker det säger rätt mycket om tillgängligheten.

126200 kommer bara med slät bezel. :)

Det har du rätt i! Mitt misstag!

Du skulle också kunna prata med den ÅF som sålde klockan om de vill uppge om just den klockan med samma serienummer har sålts av den butiken.
Jag är till 99 % säker på att de inte uppger det, jag hade i alla fall inte gillat det om jag köpt en klocka där.

Kanske det som är anledningen till att han inte vill visa/lämna kvittot eftersom han inte vill att de skall veta att han flippat klockan?

Jag är till 99 % säker på att de inte uppger det, jag hade i alla fall inte gillat det om jag köpt en klocka där.

Kanske det som är anledningen till att han inte vill visa/lämna kvittot eftersom han inte vill att de skall veta att han flippat klockan?

Jodå de kan absolut svara på den frågan. En kille här kontaktade AD angående en GMT han köpt och fick bekräftat att den var såld där från början.

Hur vet du att klockan är i samma utförande efter att jag plockade ut den hos AD?
Men det är ju en annan fråga, du skrev att det är väldigt svårt att garantera äktheten. I många fall är det väl inte det.., särskilt inte om säljaren är första ägaren. Sen om du är oärlig och garanterar en klocka du vet är oäkta så är det ju en civilrättslig eller potentiellt brottslig fråga.

Men det är ju en annan fråga, du skrev att det är väldigt svårt att garantera äktheten. I många fall är det väl inte det.., särskilt inte om säljaren är första ägaren. Sen om du är oärlig och garanterar en klocka du vet är oäkta så är det ju en civilrättslig eller potentiellt brottslig fråga.

Vad är det du inte förstår? Det är inte en annan fråga. ”I många fall är det väl inte det” är synonymt med att man inte kan garantera äktheten som jag skriver. Särskilt om säljaren är första ägaren som du skriver har inte heller någon betydelse öht kring möjligheten att göra detta oavsett om det har funnits 10 ägare på samma klocka innan. Du kanske menar att risken är större att det kan ha hänt saker längs vägen men det utesluter som sagt ändå inte den potentiella möjligheten att göra detta.

Att vara oärlig och garantera en klockas äkthet trots att den inte är det är däremot en helt annan fråga. Det har absolut ingenting att att göra med om säljaren väljer att sälja en halväkta klocka.

Tillbaka
Topp