• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Hej allihopa,
Finns det någon där ute som vet vad värdet på en Rolex 16613 sultan serti borde vara? Ska snart sälja en
Verkar inte som någon på KS är sugen att betala mer än 119k iaf. Och inte allt mellan det och 132k heller… Så om du vill få den såld och inte prishöja och bumpa till dödagar så lägg dig under det och håll tummarna

Inspo!
Höj med 75k, och sänk sedan med 50k 😅

Nu när sex-siffriga reffar som är i produktion rusar känns inte klassiska fem-siffriga reffar plötsligt prisvärda? Tex 14060, 16600 för runt 100’. Så om vi ska prata spåkulor ligger inte dessa fint till tror ni?

Just det...
Pearlmaster ar nog lika iskallt som Cellini.
Fick forslag pa klockan langst tillhoger i din bild forra sommaren.
20% rabatt utan att ens forsoka och taxfree.
Du ser var den finns fortfarande....

Edit.
Den jag tittade pa kan ju ha blivit sald och detta ar en ny.
Butiken jag besokte var Krons

Utveckla gärna vad du menar. Tax free trots att du är svensk?

Känns inte jättekul med allt detta som blivit. Jag vill onekligen sälja klockan men är inte på ngt vis desperat, och säljer inte till vilka villkor som helst. Intressenterna har det av olika orsaker ej blivit något med som du förstår. En dealer bjöd 110, vilket väl ändå validerar min värdering skapligt då jag tänker att dealers vill ha en del emellan. Sedan flera bytesförfrågningar som jag inte varit sugen på. Men om man är sugen på klockan och tycker den är dyr är det ju fritt fram att bjuda (via pm), precis som alltid.

Tycker du att klockor som säljs av en privatperson ska ha samma pris som dom som säljs av riktiga handlare?
Själv betalar jag betydligt mer när jag köper av handlare än av privatperson.
Kan det vara där skon klämmer?
Tycker det är lite intressant att du har haft klockan till salu så länge utan att lyckas.

Nu när sex-siffriga reffar som är i produktion rusar känns inte klassiska fem-siffriga reffar plötsligt prisvärda? Tex 14060, 16600 för runt 100’. Så om vi ska prata spåkulor ligger inte dessa fint till tror ni?

Hade köpt en femsiffrig referens som 14060 alla dagar i veckan trots att även de har dubblats eller tripplats i pris sedan bottenläget. De är de sista referenserna med de klassiska måtten på några av sportmodellerna. Jag föredrar dem personligen.

Nypriser som få har möjlighet att köpa till idag och gråhandlare priserna på de sexsiffriga referenserna har dragit upp de tidigare referenserna till nya nivåer. De riktigt gamla referenserna lever sitt eget liv frånsett de moderna klockorna. Har en egen marknad. Lite som vintage och de äldre luftkylda modellerna från Porsche jämfört med de vattenkylda. De senaste modellerna drar upp priserna på de tidiga vattenkylda och de luftkylda lever sitt eget liv.

Köpte en 5513 som kostade drygt 1/3 av vad en ny Submariner kostade tidigt 2000- tal. Efterhand Rolex ökade nypriset steg värdet på min 5513. Sedan blev det en hajp på vintage. Nu är hajpen på de nya referenserna. Vid något skede kommer marknaden att korrigera sig så många som köper i spekulation riskerar bli brända.

Köp den referens ni tycker om och strunta i andrahandsvärdet på klockan. Ingen vet vad som kommer att hända i framtiden med värdena. Vad som kommer vara inne. Även om värdena är höga är det inte säkert ett det är så enkelt ett realisera det i kontanter.

Många verkar försöka ge sig på byten när det ska säljas. De har något de själva behöver sälja för att kunna köpa en dyrare klocka. Har man kontanter är det enkelt ett köpa, men svårare att realisera det när man själva kommer till den fasen. Man sitter i händerna på handlarna när det ska säljas dyra objekt. De ska ha kommission. Samma med aktionshusen.

Ny affärsmodell för ADs…..sluta med listpriser helt. När de får in en klocka som är åtråvärd kontaktas de 3 som står högts på listan och det blir öppen budgivning. Den som vinner klockan har betalt marknadspris. De som inte vann behåller sin plats i kön och en till fylls på underifrån…..

Ny affärsmodell för ADs…..sluta med listpriser helt. När de får in en klocka som är åtråvärd kontaktas de 3 som står högts på listan och det blir öppen budgivning. Den som vinner klockan har betalt marknadspris. De som inte vann behåller sin plats i kön och en till fylls på underifrån…..
Eller att de lata jävla arbetarna på Rolex börjar jobba så butikerna kan ha alla modeller på hyllan som det var för några år sedan

Kommer inte sälja för att slippa bli påhoppad (eller vad ni nu vill kalla det som sker). Jag tycker attityden och beteendet från vissa är tråkigt, men det påverkar mig inte mer än så.

Nu börjar den här klockan få en speciell historia. Dokumentera den och låt den följa med klockan. Kan vara kul för köparen att berätta att just den här klockan fick ett forum med klocknördar att gå bananas. :)

Eller att de lata jävla arbetarna på Rolex börjar jobba så butikerna kan ha alla modeller på hyllan som det var för några år sedan
DET kommer aldrig hända igen…..visserligen blir Rolex nya fabrik färdig i år……men tror de är ganska nöjda som det är på marknadssidan….

Inspo!
Höj med 75k, och sänk sedan med 50k 😅

En av de underligaste annonserna någonsin.

Vi måste vara optimistiska inför fram
20191230_214555-01-01-02.jpeg
tiden.

Tycker du att klockor som säljs av en privatperson ska ha samma pris som dom som säljs av riktiga handlare?
Själv betalar jag betydligt mer när jag köper av handlare än av privatperson.
Kan det vara där skon klämmer?
Tycker det är lite intressant att du har haft klockan till salu så länge utan att lyckas.
Hej,
Missat din fråga.
Nej det tycker jag inte. Jag har sålt väldigt många klockor genom åren och brukar alltid lägga mig lågt, och säljer därför ofta till handlare. Sålde en klocka till en handlare i USA senast förra veckan. Tror du jag får handlarpris av en handlare?

Denna klockan är onekligen svåflippad på Ks, men tror inte det är så mkt pga priset, (även om allt säljs om man säljer det tillräckligt billigt), utan pga att folk inte vill ha tvåton med diamanter.

Jag har ju lagt mig 10k under värderingen på c24, 10k under den ”billigaste i världen”, och långt under de flesta annonser. Så att jag skulle vilja ha handlarpriser kan jag inte förstå. Hur det kan vara orimligt högt kan jag inte heller förstå. Det är inte som att det dräller av referensannonser på Ks och andra plattformar med privatpersoner direkt.

Jag tycker det är tråkigt att jag som säljare framstår som väldigt dålig i de trådar där Yonsson och par till gått på orimligt hårt utan rimlig orsak. Ja jag har haft klockan ute till försäljning ett par gånger, inte superlänge per gång om du frågar mig. Jag har sänkt priset några gånger men också höjt tillbaka, och nu även över priset som jag hade för 4 månader sedan. Jag har inte haft den ute däremellan, utan lade ut den igen nu nyligen. Den som säljer sportRolex till decemberpris kan kasta första stenen. Eller sälja tillbaka den gröna OP36 jag sålde för 80k då. Att jag vill ha mer nu än i dec anser jag är väldigt rimligt. Alla andra vill detsamma.

Edit. Värderingen är nu på 147 såg jag precis. (Nej jag ska inte höja). Men kan inte riktigt se varför 132 (eller 129 som den väl egentligen är ute för då sista prishöjningen bara skulle reta Y) skulle vara så orimligt dyrt.

Senast ändrad:
Hej,
Missat din fråga.
Nej det tycker jag inte. Jag har sålt väldigt många klockor genom åren och brukar alltid lägga mig lågt, och säljer därför ofta till handlare. Sålde en klocka till en handlare i USA senast förra veckan. Tror du jag får handlarpris av en handlare?

Denna klockan är onekligen svåflippad på Ks, men tror inte det är så mkt pga priset, (även om allt säljs om man säljer det tillräckligt billigt), utan pga att folk inte vill ha tvåton med diamanter.

Jag har ju lagt mig 10k under värderingen på c24, 10k under den ”billigaste i världen”, och långt under de flesta annonser. Så att jag skulle vilja ha handlarpriser kan jag inte förstå. Hur det kan vara orimligt högt kan jag inte heller förstå. Det är inte som att det dräller av referensannonser på Ks och andra plattformar med privatpersoner direkt.

Jag tycker det är tråkigt att jag som säljare framstår som väldigt dålig i de trådar där Yonsson och par till gått på orimligt hårt utan rimlig orsak. Ja jag har haft klockan ute till försäljning ett par gånger, inte superlänge per gång om du frågar mig. Jag har sänkt priset några gånger men också höjt tillbaka, och nu även över priset som jag hade för 4 månader sedan. Jag har inte haft den ute däremellan, utan lade ut den igen nu nyligen. Den som säljer sportRolex till decemberpris kan kasta första stenen. Eller sälja tillbaka den gröna OP36 jag sålde för 80k då. Att jag vill ha mer nu än i dec anser jag är väldigt rimligt. Alla andra vill detsamma.

Edit. Värderingen är nu på 147 såg jag precis. (Nej jag ska inte höja). Men kan inte riktigt se varför 132 (eller 129 som den väl egentligen är ute för då sista prishöjningen bara skulle reta Y) skulle vara så orimligt dyrt.
Tack för ditt svar, känner att det här nog är diskuterat klart nu.

Tillbaka
Topp