• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Jag tror att AD fäster mycket vikt vid att kunden faktiskt vill köpa klockan till sig själv och inte flippa. Kompisen som ville köpa en DJ några inlägg upp tex gav antagligen just ett sådant intryck. Samma sak om man är ute efter en specifik modell/konfiguration och inte säger att allt i stål duger.

Jag hade själv faktiskt idag ett mycket trevligt besök hos min närmsta AD där jag hade turen att betjänas av VD:n. Gick in för att följa upp ett tidigare besök i januari samt ett email gällande årets nyheter. Vi diskuterade länge och det var ganska tydligt på hans frågor att han ville bilda sig en uppfattning om hur sannolikt det är att jag kommer att flippa eventuella klockor jag köper av dem. Vi diskuterade även problematiken med gråhandeln och till slut sade han att han helst vill sälja Rolex till kunder som mig som är genuint intresserade av att behålla klockan och inte sälja vidare. Såna som låter klockorna gå vidare till sina barn.

Det återstår att se om jag någonsin får tilldelning, men de skrev upp mina kontaktuppgifter samt konfigurationen jag är intresserad av och jag gick därifrån bra mycket gladare än jag skulle ha gjort om de bara sagt att listorna är stängda.

Denna logik gäller knappast alla ADs eller alla säljare, men det kan ligga någonting i detta tror jag.

För övrigt fanns det endast några dam DJs samt två exhibition only Subar inne…

Hoppas du får en tilldelning.

Har haft många trevliga samtal genom åren hos diverse återförsäljare världen över.

Även om man aldrig har sålt en klocka man en gång köpt är det inget som återförsäljarna kan verifiera utan att ha koll på vem man är. Jag tror bara det är något de säger för att det låter bra.

Huruvida dessa klockor flippas vidare eller inte tror jag återförsäljarna ger blanka fan i. Känner till flera som flippar klockor från återförsäljare som en annan byter underkläder nämligen.

Det återförsäljarna brukar säga är ett man inte säljer till kunder som man inte redan har en relation till. Det låter lite motsägelsefullt, men så ligger det säkert till när det gäller flertalet modeller idag. Man har redan en befintlig kundstock som man vill fortsätta serva.

Vidare har man sagt att man prioriterar sin lokala marknad. Man gör sig således inte besväret att försöka köpa en klocka på resa. Något som också är motsägelsefullt med tanke på klientelet i butikerna som oftast består av turister oavsett var i världen man befinner sig.
 

SRBOT

Cartier
Faaast nu är det väl inte så troligt att en av forumets moderator ger sig på dig för att jävlas? Dessutom tycker jag för min del (får stå för mig) att det första inlägget från yonsson ändå speglar rolex hysterin på ett bra sätt. "Jag fick inte såld klockan så jag väntar tre månader o lägger ut den igen till högre pris" . Det i sig är väl rätt märkligt men var ju ingen direkt kritik mot dig väl?
Nu har ju den här diskussionen varit stängd i flera dagar.. Inte så superskarpt att dra upp den igen va?😅
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Hoppas du får en tilldelning.

Har haft många trevliga samtal genom åren hos diverse återförsäljare världen över.

Även om man aldrig har sålt en klocka man en gång köpt är det inget som återförsäljarna kan verifiera utan att ha koll på vem man är. Jag tror bara det är något de säger för att det låter bra.

Huruvida dessa klockor flippas vidare eller inte tror jag återförsäljarna ger blanka fan i. Känner till flera som flippar klockor från återförsäljare som en annan byter underkläder nämligen.

Det återförsäljarna brukar säga är ett man inte säljer till kunder som man inte redan har en relation till. Det låter lite motsägelsefullt, men så ligger det säkert till när det gäller flertalet modeller idag. Man har redan en befintlig kundstock som man vill fortsätta serva.

Vidare har man sagt att man prioriterar sin lokala marknad. Man gör sig således inte besväret att försöka köpa en klocka på resa. Något som också är motsägelsefullt med tanke på klientelet i butikerna som oftast består av turister oavsett var i världen man befinner sig.
Du har säkert rätt att vissa återförsäljare skiter i om klockorna flippas direkt, men jag tror nog det även finns de som bryr sig. Att sälja en åtråvärd Rolex till en flippare är ju som att ge gratis pengar till den. Visst, det är inte bort från försäljarens lön men jag tror ändå att det finns säljare som ogillar flippare och gråmarknaden. Och det tror jag att även Rolex gör, så jag skulle inte bli förvånad om ADs uppmuntras av Rolex att undvika sälja till flippare.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Du har säkert rätt att vissa återförsäljare skiter i om klockorna flippas direkt, men jag tror nog det även finns de som bryr sig. Att sälja en åtråvärd Rolex till en flippare är ju som att ge gratis pengar till den. Visst, det är inte bort från försäljarens lön men jag tror ändå att det finns säljare som ogillar flippare och gråmarknaden. Och det tror jag att även Rolex gör, så jag skulle inte bli förvånad om ADs uppmuntras av Rolex att undvika sälja till flippare.
AD's har koll 👀

20A87B45-2885-45F9-A80C-B76A2E8D37ED.jpeg
 
Du har säkert rätt att vissa återförsäljare skiter i om klockorna flippas direkt, men jag tror nog det även finns de som bryr sig. Att sälja en åtråvärd Rolex till en flippare är ju som att ge gratis pengar till den. Visst, det är inte bort från försäljarens lön men jag tror ändå att det finns säljare som ogillar flippare och gråmarknaden. Och det tror jag att även Rolex gör, så jag skulle inte bli förvånad om ADs uppmuntras av Rolex att undvika sälja till flippare.

Missförstå mig inte nu. Samtliga säljare hos återförsäljarna som jag har diskuterat med under senare år har bedyrat att de inte vill gynna gråhandeln och de som flippar klockor till dessa. Vad man inte erkänner är att man sannolikt är den största aktören som gynnar gråhandlare. Som sagt ligger det en del pengar på bordet och varför ge dem till en slutkund som man inte vet vilka avsikter de har när de själva ta del av kakan?

En snabb titt på begagnatmarknaden ger en överblick att man när som helst kan köpa vilken modell som helst i produktion fast då till ett helt annat pris. Helt oanvända nya klockor. Detta har pågått i årtal vid det här laget.

Utan historik har det varit i princip omöjligt att sätta upp sig på intresselistan på flertalet modeller och i de fall folk har lyckats har antagligen deras namn hoppats över vid tilldelningen. Troligtvis har en betydelsefull kund kommit överst. Kanske en gråhandlare som återförsäljaren samarbetar med.

Om Rolex genuint hade velat ändra på hur affärer görs hade man vid det här laget gjort något åt det. Jag tror de är nöjd över att varenda klocka de tillverkar har en slutkund. Tror även se är nöjd över att det råder en hajp och att ryktet att klockornas värde består och även går upp i värde bibehålls. På många sätt och vis befinner sig Rolex i en avundsvärd ställning. Rolex vet att det finns en morgondag också och har ett intresse att skydda eftermarknaden och sin nyförsäljning även vid ett förändrat marknadsläge. Man har varit med förr.

Mindre roligt är det nog för återförsäljarna som ska bemöta gamla och nya kunder med svaret ett de inte kan sälja någon klocka till dem. Att de inte får tilldelning som motsvarar efterfrågan. Man kan heller inte direkt klandra dem för att de prioriterar kunder se haft sedan länge. Kanske innan hypen satte fart åren efter globala finanskrisen med låga räntor och billiga krediter och en explosion av sociala medier med allt vad det innebär där allt exponeras och diskuteras.

Jag minns när man kunde köpa i princip varenda modell i sortimentet utom Daytona. När man kunde köpa klockan med rabatt. Om du sålde klockan dagen efter köpet gjorde du en förlust på ett par tiotusen. Folk stod inte i kö direkt.
 
Du har exakt samma problematik i vinbranschen. Stora slott som säljer viner till etablerade kontakter, därifrån kan priserna ibland fördubblats. En del väljer att ha koll med numrerade flaskor. Om du är kund på ett visst ställe (som faktiskt är öppet för alla) kan du exempelvis köpa en flaska Ch Petrus till vad slottet vill ha. Men om slottet märker att flaskorna dyker upp på andrahandsmarknaden stryps tillförseln till den svenska kranen. Vilket den svenska kranen jobbar hårt med att inte ska ske!
 
Vad får man betala för en fin 16750 eller en 1655 med historik (minst) Klockan ska helst vara från 83, om det har någon betydelse, om det året är nåt speciellt eller så.

Nån som vet? (Nån som har..?) 😌
 

enlimpa

Omega
Jag är lite nyfiken på en grej. Jag vet att många av klockorna är högt värderade på Chrono24, men finns det något riktpris/procent för att förstå vad klockorna är värda egentligen? Skall man dra av typ 10/20% på vad klockan du äger är värd på Chrono?
 
Jag är lite nyfiken på en grej. Jag vet att många av klockorna är högt värderade på Chrono24, men finns det något riktpris/procent för att förstå vad klockorna är värda egentligen? Skall man dra av typ 10/20% på vad klockan du äger är värd på Chrono?
Det går inte riktigt att säga så heller... Det bästa råd jag kan ge är att kolla på vad modellen i samma skick och med samma tillbehör säljs för, avslutade affärer. Sök på klockan här på ks, har du tur så såldes/köptes en eller ett par som går att jämföra med din, nyligen. Då får su ett bra riktpris.

En del på c24 lägger ut till rimliga priser, andra kör en riktig chansning och lägger på 20% och hoppas..
 

enlimpa

Omega
Det går inte riktigt att säga så heller... Det bästa råd jag kan ge är att kolla på vad modellen i samma skick och med samma tillbehör säljs för, avslutade affärer. Sök på klockan här på ks, har du tur så såldes/köptes en eller ett par som går att jämföra med din, nyligen. Då får su ett bra riktpris.

En del på c24 lägger ut till rimliga priser, andra kör en riktig chansning och lägger på 20% och hoppas..
Ja, låter vettigt. Hade bara vart kul att se lite riktig värdeökning. Inte för att sälja naturligtvis! Men tack för svar!
 
Ja, låter vettigt. Hade bara vart kul att se lite riktig värdeökning. Inte för att sälja naturligtvis! Men tack för svar!
Det är oftast kul att se värdeökning på sina klockor, men när klockorna börjar nå såna priser att man börjar undvika att bära dem pga att bli rånad är det intw kul längre, om jag hade köpt en patek Nautilus för ca 300 för 5 år sen, eller en Aquanaut för 180 (ursäkta OT) ,detsamma gäller såklart flera rolexmodeller, tex så blev jag erbjuden 21% rabatt hos AD på en gulgulds daytona med "money dial" för kanske fem år sedan, jag skulle då ha fått betala lite över 250 efter prisförhandlingar etc.

Men de harcstyckit så förbannat i pris att jag skulle inte våga använda dem, en stålklocka för flera miljoner!?
Naturligtvis hade jag slutat använda den, låst in den alternativt sålt om jag trodde att den hade peakat.

För mig får gärna de klockor jag använder/verkligen vill ha kvar rasa totalt i pris. Ju mindre min klocka är värd, desto mindre är risken att bli rånad och slagen fördärvad och ska jag ändå ha de kvar så gör det mig inget om en klocka värderas till 10k 100k eller en miljon, skillnaden är att jag skulle vara väldigt försiktig med att använda den sistnämnda, kanske hemma i soffan om jag inte går ut! :p

Nä, det får inte gå till överdrift där man oroar sig för om en repa kan "kosta dig" 50 eller 100 pistoler i värdeminskning liksom..

Hat man köpt klockan ibrent investeringsstöd aå är det ju nåt annat :)
 

FlipSwede

Audemars
Blev påmind om att Pearlmasters existerar. Tips till den som inte orkar se stå på "listan"

3309252A-474A-4D02-810A-7CE8914EC04F.jpeg
Just det...
Pearlmaster ar nog lika iskallt som Cellini.
Fick forslag pa klockan langst tillhoger i din bild forra sommaren.
20% rabatt utan att ens forsoka och taxfree.
Du ser var den finns fortfarande....

Edit.
Den jag tittade pa kan ju ha blivit sald och detta ar en ny.
Butiken jag besokte var Krons
 

Erdna

Cartier
Jag är lite nyfiken på en grej. Jag vet att många av klockorna är högt värderade på Chrono24, men finns det något riktpris/procent för att förstå vad klockorna är värda egentligen? Skall man dra av typ 10/20% på vad klockan du äger är värd på Chrono?
Jag köpte av en handlare via C24, men istället för att göra affären på nätet åkte jag till deras kontor när jag var på semester - då lyckades jag förhandla bort C24-procenten vilket i deras läge var ca 5%. Möjligt att de skiljer sig beroende på hur "stor" en handlare är på C24. Men jag brukar tänka 4-7%

Vissa handlare har ju en riktig fysisk butik + anställda också att ta hänsyn till. Även kontoret jag besökte tar jag för givet kostar handlaren pengar.
 

enlimpa

Omega
Det är oftast kul att se värdeökning på sina klockor, men när klockorna börjar nå såna priser att man börjar undvika att bära dem pga att bli rånad är det intw kul längre, om jag hade köpt en patek Nautilus för ca 300 för 5 år sen, eller en Aquanaut för 180 (ursäkta OT) ,detsamma gäller såklart flera rolexmodeller, tex så blev jag erbjuden 21% rabatt hos AD på en gulgulds daytona med "money dial" för kanske fem år sedan, jag skulle då ha fått betala lite över 250 efter prisförhandlingar etc.

Men de harcstyckit så förbannat i pris att jag skulle inte våga använda dem, en stålklocka för flera miljoner!?
Naturligtvis hade jag slutat använda den, låst in den alternativt sålt om jag trodde att den hade peakat.

För mig får gärna de klockor jag använder/verkligen vill ha kvar rasa totalt i pris. Ju mindre min klocka är värd, desto mindre är risken att bli rånad och slagen fördärvad och ska jag ändå ha de kvar så gör det mig inget om en klocka värderas till 10k 100k eller en miljon, skillnaden är att jag skulle vara väldigt försiktig med att använda den sistnämnda, kanske hemma i soffan om jag inte går ut! :p

Nä, det får inte gå till överdrift där man oroar sig för om en repa kan "kosta dig" 50 eller 100 pistoler i värdeminskning liksom..

Hat man köpt klockan ibrent investeringsstöd aå är det ju nåt annat :)
Vettigt, man får enna hålla sig till rimliga pengarnivåer 😂 men fasen, rädd tycker jag inte man borde va. Man får välja sina stunder med uret på och välja bort dyrgripar när man vet att miljön ej tillåter detta.

Jag tycker det är hur kul som helst att jag kan använda grejerna, njuta samt att siffrorna på banken sitter på armen istället och att värdet stiger. 😉
 

Valborg

KS Explorers Club
2-Faktor

HK$ ja inte US$ stor skillnad det.

95K i HK Dollar är runt 115k i Svenska kronor... inte så troligt va?

Det där var ju ett tag sedan. Diskuterades både i Rolextråden här på forumet och i media:


 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag har nu haft den ute i vadå, tre dagar, och har fått flera intressenter. Men det har du väl sett till att jag inte får fler av nu.

Och då gick priset föga förvånande upp igen.


Hur går det egentligen @ANALOGUE ? Hur gick det med dina intressenter innan ytterligare en höjning? Sitter du och håller på klockan med dagsfärska priskoll på C24 och dribblar fram och tillbaka med dina intressenter? Nyfiken på hur det går till så att jag också kan krama ut så mkt som möjligt i framtiden. Eller är klockan inte så lättsåld under rådande prisläge trots allt?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Och då gick priset föga förvånande upp igen.
Föga förvånande att jag håller det jag lovar. Det gick upp i söndags, precis som jag utlovade i denna tråd. Bara du som märkligt nog missade en händelse i din favoritannons.

Fattar dock inte varför du orkar fortsätta driva detta.

Men jag antar att jag är glad att jag inte som du verkar ha total brist på vettiga saker att spendera min tid på.

Jag kommer verkligen inte diskutera detta mer, men fortsätt du om det ger dig mening i livet.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hur går det egentligen @ANALOGUE ? Hur gick det med dina intressenter innan ytterligare en höjning? Sitter du och håller på klockan med dagsfärska priskoll på C24 och dribblar fram och tillbaka med dina intressenter? Nyfiken på hur det går till så att jag också kan krama ut så mkt som möjligt i framtiden. Eller är klockan inte så lättsåld under rådande prisläge trots allt?
Säkerligen inte lättsåld men jag personligen ser inga problem att priset ökas allteftersom det ökas på andra ställen. Hade jag själv varit ute efter att sälja (och inte i akut nöd av para) hade jag gjort precis som @ANALOGUE och följa marknaden
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Säkerligen inte lättsåld men jag personligen ser inga problem att priset ökas allteftersom det ökas på andra ställen. Hade jag själv varit ute efter att sälja (och inte i akut nöd av para) hade jag gjort precis som @ANALOGUE och följa marknaden
Jag höjde ju nu bara för att jag är så less på @yonsson och håller det jag lovat i tråden. Har inte väntat mig att den ska vara lättsåld heller för den delen. Att jag höjde från dec till mar var pga marknaden, men inte denna sista. Sedan hade jag såklart accepterat ett bud på 129 fortfarande, så höjningen är väl inte helt reell…
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag höjde ju nu bara för att jag är så less på @yonsson och håller det jag lovat i tråden. Har inte väntat mig att den ska vara lättsåld heller för den delen. Att jag höjde från dec till mar var pga marknaden, men inte denna sista. Sedan hade jag såklart accepterat ett bud på 129 fortfarande, så höjningen är väl inte helt reell…
Med fler wrist shots hade den varit såld för länge sedan. 😁
 
Topp