• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Har haft en hel del att göra med just Brookfield en stor del av deras riskbedömning utgår från ålder på försäkringstagare samt vilken modell på klockan det handlar om.
Ett tag långt innan klockrån vart mode ville dom inte ens försäkra klockor i gult/rose guld.

Och vem kommer sannolikt få dyrast premie. 35 åringen som är folkbokförd på Birger Jarlsgatan eller 35 åringen som är folkbokförd i närheten av Friskväderstorget i Biskopsgården göteborg?
 
Och vem kommer sannolikt få dyrast premie. 35 åringen som är folkbokförd på Birger Jarlsgatan eller 35 åringen som är folkbokförd i närheten av Friskväderstorget i Biskopsgården göteborg?

35 år plus rör sig förmodligen mindre ute i vimlet och borde ha liknande premie.
Sen att försäkringsbolag sannerligen är både färgade av nyheter och faktiska polisanmälningar i olika områden är rätt givet.
 
På tal om just försäkringar har jag vänt mig till mitt försäkringsbolag, Folksam, och pratat om just försäkringar för klockor. Det var någon kvinna som lät förklara att mitt räkneexempel, en Rolex med ett nypris på cirka 125000kr, skulle kosta runt 200kr i månaden att försäkra. Jag har ännu inte nappat på erbjudanden från Brookfields men ni som har, vad säger ni om priset för deras försäkringar? 200kr per månad blir ju enkelt räknat 2400kr per år.

Nu gäller Folksams variant i princip som för deras drulleförsäkring, det vill säga i princip för allting (gissningsvis inte inbrott då hemförsäkring borde ta vid) Hon förklarade att jag skulle kunna tappa en dylik klocka överbord på en kryssning i Karibien och försäkringen skulle täcka detta. Så, en kort jämförelse mot Brookfields vore mycket uppskattad.
 
”Intressant för de försäkringstagare som bor i finare delar. Bör rimligen innebära lägre premie. Dock äger ju de flesta klockrån rum i innerstan vilket blir lite paradoxalt”

Ska försöka fatta mig kort. @th0m försäkring är dyrare trots att postnumret är i något slags riskområde. Det betyder att försäkringsbolaget med prissatt denna utifrån att han är belägen i en söderförort?

Du skriver att det är paradoxalt eftersom fler klockrån begås i innerstaden och därför är det konstigt att försäkringen kostar mindre där då risken bör vara högre och premien dyrare. Om det nu är så, tror du själv på att försäkringsbolagen missar detta när deras levebröd går ut på att sätta ett pris som både är konkurrenskraftigt gentemot andra försäkringsbolag och tjäna samtidigt ha kunder som tecknar försäkringar som de tjänar pengar på?. Det är inte direkt så att de sitter och höftar innan de avgör vad premien ska kosta, allt baseras på underlag och statistik. Om de hade haft så starka övertygelser och statistik på att risken är högre att vara folkbokförd i innerstan så är försäkringsbolagen de första att höja kostnaden på premien
Problemet med dig är att du kan sitta och argumentera för att en banan är ett äpple utan att ge dig när ingen annan håller med. Samtidigt som all form av självinsikt saknas.

Jag har inget intresse av att spendera min tid på att diskutera med dig och det har jag inte haft sen du beskrev dig själv som en bredaxlad kille med djupa fickor som attraherar butiksbiträden eller än mindre när du kallade plastade använda klockor för oanvända. För att inte tala om när du uttalade dig om vilken prisnivå jag har råd att handla klockor för. Noll värdeskapande inlägg från dig.
 
Problemet med dig är att du kan sitta och argumentera för att en banan är ett äpple utan att ge dig när ingen annan håller med. Samtidigt som all form av självinsikt saknas.

Jag har inget intresse av att spendera min tid på att diskutera med dig och det har jag inte haft sen du beskrev dig själv som en bredaxlad kille med djupa fickor som attraherar butiksbiträden eller än mindre när du kallade plastade använda klockor för oanvända. För att inte tala om när du uttalade dig om vilken prisnivå jag har råd att handla klockor för. Noll värdeskapande inlägg från dig.

Stackaren, du låter som en tonårsflicka som blivit sårad. Finns något som kallas ironi, även om jag faktiskt är rätt välbyggd för den delen. Vi lämnar diskussionen. Vi är redan OT ändå.
 
Kul, grattis! Någon köphistorik? Väntar på en 126610ln sedan ett år ca utan historik.
Själv har jag nu väntat i 4år på en 126610LV (1Sep) ..har historik på dryga millen på blandade märken.
Har kvar konversationen med Nymans kring denna. Tror jag måste fallit ur ”listan” ..samtidigt har jag inte ”jagat på” å hört av mej de senaste åren. Och intresset av just den modellen har svalnat, så skit samma. Tjena
 
Själv har jag nu väntat i 4år på en 126610LV (1Sep) ..har historik på dryga millen på blandade märken.
Har kvar konversationen med Nymans kring denna. Tror jag måste fallit ur ”listan” ..samtidigt har jag inte ”jagat på” å hört av mej de senaste åren. Och intresset av just den modellen har svalnat, så skit samma. Tjena
Köper du den så är du fast. Plockade ut en Starbucks i höstas förra året och gillade den skarpt. Tror jag bar den 3-4 månader på släng efter köpet.
Jag rekar köp om du får möjlighet.
20240425_113420.jpg
 
Kan någon hänvisa mig till relevant tråd? 🙏🏼Läser gärna mer men känns som att denna diskussion just nu förs i fel tråd
 
Oj vad tråden eskalerade ett tag...

ingen som kan dela med sig av något kul ist ? har någon fått leverans på senaste och hur länge fick ni vänta?

ha en go dag alla
 
Tillbaka
Topp