• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Jag kollade Chrono24punktse nu. Ligger Daydate 118238 verkligen så högt som det verkar
Hur ser marknaden ut? Är de påväg uppåt eller nedåt?

Mvh Perry
Min uppfattning är att marknaden kring klockor är mycket kallare nu jämfört med tidigare (för alla märken, även för Rolex) och att samma ex ligger ute under en längre tid men att handlarna är snabba på att höja priserna men inte lika snabba med att sänka.

Det är många exemplar både på KS och Chrono24 som ligger osålda under lång tid (som för 1-2 år sen sålde på någon vecka, trots att priserna är lägre nu än tidigare). Jag skulle räkna med att ett rimligt KS-pris på ett fint exemplar hade legat iaf mellan 30-50k under Chrono24-priserna.
 
Min uppfattning är att marknaden kring klockor är mycket kallare nu jämfört med tidigare (för alla märken, även för Rolex) och att samma ex ligger ute under en längre tid men att handlarna är snabba på att höja priserna men inte lika snabba med att sänka.

Det är många exemplar både på KS och Chrono24 som ligger osålda under lång tid (som för 1-2 år sen sålde på någon vecka, trots att priserna är lägre nu än tidigare). Jag skulle räkna med att ett rimligt KS-pris på ett fint exemplar hade legat iaf mellan 30-50k under Chrono24-priserna.
Ok ja det känns mer rimligt. Den billigaste jag fann med samma tavla och vad som såg ut att vara liknande skick samt fullset låg på c24 på ca 400k. Det kändes lite saftigt?
Men kan det vara den gröna tavlan som drar upp priset kanske?
Jag har inte haft så stor koll de senaste åren. Den har bara fått ligga i skåpet och provats en dag här och en dag där men alltid åkt in i skåpet igen. Jag är tydligen inte bekväm med att bära så dyra klockor.
Lite tråkigt då det är den finaste klockan jag haft :/

Mvh Perry
 
  • Like
Reactions: esn
Ok ja det känns mer rimligt. Den billigaste jag fann med samma tavla och vad som såg ut att vara liknande skick samt fullset låg på c24 på ca 400k. Det kändes lite saftigt?
Men kan det vara den gröna tavlan som drar upp priset kanske?
Jag har inte haft så stor koll de senaste åren. Den har bara fått ligga i skåpet och provats en dag här och en dag där men alltid åkt in i skåpet igen. Jag är tydligen inte bekväm med att bära så dyra klockor.
Lite tråkigt då det är den finaste klockan jag haft :/

Mvh Perry
Jag är också av uppfattningen att grön är mer populär än andra färger, men har inte superkoll på day date tyvärr.

Motsvarande ex på KS har legat ute för runt 280-290k (före sommaren), så om dom inte har stuckit i pris tänker jag att det kanske är ätt rimligt pris (plus minus beroende på skick).

Tråkigt men känner med dig. Min bekvämlighetsnivå ligger mellan typ 70-100k och gärna stål/stål som inte sticker ut alltför mycket. 😁
 
Ett generellt tips är att inte stirra sig blind på tavlan utan istället letat rätt objekt i bra skick till rätt pris. Tavlan går alltid att alltid byta.
 
Oj vad tråden eskalerade ett tag...

ingen som kan dela med sig av något kul ist ? har någon fått leverans på senaste och hur länge fick ni vänta?

ha en go dag alla
Pre owned så ingen väntan (mer än att få ihop kapitalet då)
IMG_4118.jpeg
 
Ett generellt tips är att inte stirra sig blind på tavlan utan istället letat rätt objekt i bra skick till rätt pris. Tavlan går alltid att alltid byta.
Ja skicket är inte NOS, men bra nära.
Och tavlan sitter i sen köp, jag är enda ägare och brukare. Så jag blir lite fundersam om de går för runt 300 här på KS men ligger för 400+ på chrono24? Vad är rimligt liksom? Jag är absolut inte girig och säljer troligtvis klockan. Och då såklart till marknadspris. Men vad är marknadspris liksom? 🙄
 
Ja skicket är inte NOS, men bra nära.
Och tavlan sitter i sen köp, jag är enda ägare och brukare. Så jag blir lite fundersam om de går för runt 300 här på KS men ligger för 400+ på chrono24? Vad är rimligt liksom? Jag är absolut inte girig och säljer troligtvis klockan. Och då såklart till marknadspris. Men vad är marknadspris liksom? 🙄
Vad någon vill betala.

Det tråkiga är ju att det är svårt gå upp I pris om du blir nedringd första dagen.
Gå ner kan du alltid om telefonen är tyst.

Gick väl en sådan I våras hos Kaplans

 
Ja skicket är inte NOS, men bra nära.
Och tavlan sitter i sen köp, jag är enda ägare och brukare. Så jag blir lite fundersam om de går för runt 300 här på KS men ligger för 400+ på chrono24? Vad är rimligt liksom? Jag är absolut inte girig och säljer troligtvis klockan. Och då såklart till marknadspris. Men vad är marknadspris liksom? 🙄

Jag tänker att marknadspris är där säljare och köpare kan mötas kring ett pris där båda är nöjda
 
Hej! Då vi nyss fått vårt första barn så hade jag tänkt unna mig en svart 126000 eller 126200 på oyster och domed bezel. Nu förstår jag att det skiljer sig från person till person, men hur ser det ut i dagens läge för dessa klockor för en som har noll historik hos en AD? Värt att notera är att vi bor i Norrbotten och inte har det enkelt att knata in och surra lite med personalen..
 
Hej! Då vi nyss fått vårt första barn så hade jag tänkt unna mig en svart 126000 eller 126200 på oyster och domed bezel. Nu förstår jag att det skiljer sig från person till person, men hur ser det ut i dagens läge för dessa klockor för en som har noll historik hos en AD? Värt att notera är att vi bor i Norrbotten och inte har det enkelt att knata in och surra lite med personalen..
Köp en begagnad.
Ha på armen inom 48timmar
Slippa resa till Sthlm eller GbG är väl värt några Hammarskjöld.

Har historik och får ändå ingen i Sverige.
Hade aldrig satt min fot i butiken förut och fick en LV dagen efteråt på Maui.
 
Hej! Då vi nyss fått vårt första barn så hade jag tänkt unna mig en svart 126000 eller 126200 på oyster och domed bezel. Nu förstår jag att det skiljer sig från person till person, men hur ser det ut i dagens läge för dessa klockor för en som har noll historik hos en AD? Värt att notera är att vi bor i Norrbotten och inte har det enkelt att knata in och surra lite med personalen..
Först grattis till barnet! :)

Bor själv i Norrbotten. Egen erfarenhet är att för oss här uppe så är det bara att gilla läget och köpa antingen här på KS eller av gråhandlare.
Har kontaktat alla ADs i Sverige under mina få år och det mest återkommande svaret är "Du är välkommen att besöka vår butik så kan vi diskutera ditt intresse vidare" :) Endast en som "anmält mitt intresse" och tagit mina kontaktuppgifter för en 126000. Skulle dock tro att det aldrig blir något av det.
Sen kan man så klart ha den extrema turen att dom har en inne den dagen man väl besöker en butik, men dom oddsen är extremt låga.

Mitt tips är definitivt att hålla utkik här på KS efter den klockan du vill ha. Dom modellerna du nämner brukar komma ut då och då och för en rimlig peng kontra hos en gråhandlare :) Blir så klart lite dyrare än hos en AD, men det är det värt om du verkligen vill ha klockan. Andra alternativet är mest troligt att man blir utan klocka annars.
 
Det är min klocka jag fattar ingenting, jag har hört av mig till Traderas kundtjänst tre gånger och försökt förstå vad som händer, de menar att de inte kan ta bort buden (som jag upplever som orseriösa), fortsättning följer…
Jag var just på väg att skriva penningtvätt, men det känns ändå bra att se ditt svar ovan. Om du säljer den på uppdrag, så kan det ju dessvärre vara fallet, men om du köpt in den och säljer, så är det snarare ett mysterium varför sådant överpris ska betalas av någon.

OBS! Menar inte att anklaga dig för något fuffens, så det inte tolkas som så
 
Senast ändrad:
Jag var just på väg att skriva penningtvätt, men det känns ändå bra att se ditt svar ovan. Om du säljer den på uppdrag, så det det ju dessvärre vara fallet, men om du köpt in den och säljer, så är det snarare ett mysterium varför sådant överpris ska betalas av någon.

OBS! Menar inte att anklaga dig för något fuffens, så det inte tolkas som så
Nej den är min i företaget, jag har kontakt traderas säkerhetsavdelning så hela saken kommer vara under lupp, jag gissar att jag aldrig kommer få någon betalning.
 
Det är min klocka jag fattar ingenting, jag har hört av mig till Traderas kundtjänst tre gånger och försökt förstå vad som händer, de menar att de inte kan ta bort buden (som jag upplever som orseriösa), fortsättning följer…
Väldigt märkligt. Spännande att se vad som händer men som du skrev längre ner, troligtvis uteblir betalningen och de seriösa buden blir ogiltiga. Tråkigt för din del då det dessutom skulle kunnat budats ordentligt och seriöst på sluttampen.
 
Väldigt märkligt. Spännande att se vad som händer men som du skrev längre ner, troligtvis uteblir betalningen och de seriösa buden blir ogiltiga. Tråkigt för din del då det dessutom skulle kunnat budats ordentligt och seriöst på sluttampen.
Det var det jag försökte säga till Traderas kundtjänst vid flera tillfällen. Men utan något bra svar, jag tycker generellt att det har varit rätt kassa här. Jag ska skriva utförliga om min upplevelse av dem, efter jag talar med dem i morgon. Fundera starkt på att lämna den plattformen.
 
Tillbaka
Topp