• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Hmmm, något har hänt.

Visserligen inget roligt men idén att klockor är en investering verkar äntligen ha tappat sin bärkraft.
D8B351A8-88C8-4FE3-A5FA-08FD9070028A.png
 
Hmmm, något har hänt.

Visserligen inget roligt men idén att klockor är en investering verkar äntligen ha tappat sin bärkraft.
D8B351A8-88C8-4FE3-A5FA-08FD9070028A.png
Det är väl visst roligt! Jag tycker det är alldeles utmärkt. Om samma sak nu kunde ske med limiterade sportbilar vore det ju ännu bättre. Om slutligen pengar istället investeras som aktivt kapital i verksamheter.... tja då är vi väl på rätt väg!
 
Det är väl visst roligt! Jag tycker det är alldeles utmärkt. Om samma sak nu kunde ske med limiterade sportbilar vore det ju ännu bättre. Om slutligen pengar istället investeras som aktivt kapital i verksamheter.... tja då är vi väl på rätt väg!
Jag menade att det inte var några i mina ögon roliga klockor men händelsen i sig tycker jag är intressant. Visst, det var 18 klickor men min titt i spåkulan säger att det är fler som sitter på stora lager som inte rör på sig.
 
Det är väl visst roligt! Jag tycker det är alldeles utmärkt. Om samma sak nu kunde ske med limiterade sportbilar vore det ju ännu bättre. Om slutligen pengar istället investeras som aktivt kapital i verksamheter.... tja då är vi väl på rätt väg!
Är du en som också blir glad när börsen kraschar? Var grå gränsen för att klassas som investering? Ädelmetaller, råvaror?

"Tja då är vi väl på rätt väg?" Ursäkta påhoppet, men du är nog inte en kandidat för Nobels ekonomipris! Sämre förståelse för hur en marknadsekonomi ska fungera var länge sedan jag stötte på...
 
Hmmm, något har hänt.

Visserligen inget roligt men idén att klockor är en investering verkar äntligen ha tappat sin bärkraft.
D8B351A8-88C8-4FE3-A5FA-08FD9070028A.png

Jag menade att det inte var några i mina ögon roliga klockor men händelsen i sig tycker jag är intressant. Visst, det var 18 klickor men min titt i spåkulan säger att det är fler som sitter på stora lager som inte rör på sig.
Varför skulle det vara något merkvärdigt? Inte något nytt att Uretvintage eller andra gråhandlare rear ut klockor ibland. Uretvintage reade ut flera Rolex innan jul också och marknaden har väl aldrig haft en så stor ökning som den har haft senaste 6 månederna.
 
Är du en som också blir glad när börsen kraschar? Var grå gränsen för att klassas som investering? Ädelmetaller, råvaror?

"Tja då är vi väl på rätt väg?" Ursäkta påhoppet, men du är nog inte en kandidat för Nobels ekonomipris! Sämre förståelse för hur en marknadsekonomi ska fungera var länge sedan jag stötte på...
Du får hoppa så mycket du vill så länge du hoppar på fast mark. Av ditt svar att döma tvivlar jag på att du är utbildad ekonom.
 
Det är väl visst roligt! Jag tycker det är alldeles utmärkt. Om samma sak nu kunde ske med limiterade sportbilar vore det ju ännu bättre. Om slutligen pengar istället investeras som aktivt kapital i verksamheter.... tja då är vi väl på rätt väg!
Är du en som också blir glad när börsen kraschar? Var grå gränsen för att klassas som investering? Ädelmetaller, råvaror?

"Tja då är vi väl på rätt väg?" Ursäkta påhoppet, men du är nog inte en kandidat för Nobels ekonomipris! Sämre förståelse för hur en marknadsekonomi ska fungera var länge sedan jag stötte på...

Antingen är du helt ute och cyklar, eller så är jag det; jag lämnar det fritt för tolkning.

Jag tolkar @bezelmans inlägg som att han vill få ner inflationen, för en mer gynnsam ekonomisk framtid, där kapital investeras i värdebolag (och inte luftslott som bilar och klockor).

Hur tolkar du hans inlägg @Trema?
 
Att klockor som "tillgångsklass" får sig en stadig, välbehövlig, kyss är såklart indikativt för ekonomin - MEN - Knappast mer en nisch inom luxury goods som har mycket liten bäring på det ekonomiska systemet. Långt värre med impact av inflation på mat och stigande räntor. Klockor SKA ner, givet dämpad produktion och utbudsdriven värdeökning över Covid, sedan är frågan hur mycket och hur fort - Detta bör rimligen ske oaktat stigande/sjunkande börs.
 
Antingen är du helt ute och cyklar, eller så är jag det; jag lämnar det fritt för tolkning.

Jag tolkar @bezelmans inlägg som att han vill få ner inflationen, för en mer gynnsam ekonomisk framtid, där kapital investeras i värdebolag (och inte luftslott som bilar och klockor).

Hur tolkar du hans inlägg @Trema?
Exakt så! Plus att det (avseende just klockor) möjliggör för fler att köpa en klocka eller bil som man är intresserad av att använda. En GT3a skall vara på banan och inte i garage. En klocka skall användas och helst utan att man riskerar att bli rånad.
 
It's on. Nu har Crown and Caliber börjat droppa priser i en flash sale med 15-30 % rabatt. Spännande tider väntar.



"Look at how many FS listings have popped up just today in the classifieds.. seems like a rush for the exit."

10% har väl USD stärkts mot många valutor sedan Ukraina-kriget.
Så köper man i en annan valuta men säljer i USD.....

Har man inte kapital nog att sitta still just nu utan tvingas till panikförsäljningar så har man missat något gundläggande i sin affärsmodell.
Precis som de som säljer sin aktier i panik för att börsen gått ner under hela otroliga fyra månader....
 
Exakt så! Plus att det (avseende just klockor) möjliggör för fler att köpa en klocka eller bil som man är intresserad av att använda. En GT3a skall vara på banan och inte i garage. En klocka skall användas och helst utan att man riskerar att bli rånad.

Nu triggar du mig, en klocka ska användas?
Hört det där förr och är så oförstående till det, är ju ägaren som avgör vad han gör med sin egendom.
Klockor kan man ju ta fram ibland och njuta av dom och sedan lägga undan och egentligen är det ju ett sorts användande.
Min tävlingsbil har jag inte startat på flera år och tycker inte det är konstigt alls.
 
Nu triggar du mig, en klocka ska användas?
Hört det där förr och är så oförstående till det, är ju ägaren som avgör vad han gör med sin egendom.
Klockor kan man ju ta fram ibland och njuta av dom och sedan lägga undan och egentligen är det ju ett sorts användande.
Min tävlingsbil har jag inte startat på flera år och tycker inte det är konstigt alls.

Om man är så funtad så kan man ju argumentera för att investeringar i bolag leder till fler anställda vilket stimulerar ekonomin i högre grad än om jag köper en Picasso.
Men jag är också rätt oförstående till alla som är glada när priserna sjunker, ser exakt samma sak på bostadsmarknaden.

Personligen skiter jag i vilket, har aldrig köpt en bostad av investeringsskäl, inte heller någon klocka. Men att nån annan tappar pengar gör mig inte direkt glad. Att vi har monsterinflation och att ekonomin går sämre - än mindre glad. Men alla är vi olika.
 
Om man är så funtad så kan man ju argumentera för att investeringar i bolag leder till fler anställda vilket stimulerar ekonomin i högre grad än om jag köper en Picasso.
Men jag är också rätt oförstående till alla som är glada när priserna sjunker, ser exakt samma sak på bostadsmarknaden.

Personligen skiter jag i vilket, har aldrig köpt en bostad av investeringsskäl, inte heller någon klocka. Men att nån annan tappar pengar gör mig inte direkt glad. Att vi har monsterinflation och att ekonomin går sämre - än mindre glad. Men alla är vi olika.
Var det där ett svar till mitt inlägg?
 
Ett orerande snarare. :shifty:
Egentligen bara den inledande meningen som anknyter direkt till ditt inlägg. Resten är mer ett inspel i den diskussion som förs ovan ditt inlägg.
Förstår än mindre, har inte nämnt investeringar eller bolag utan bara påpekeat att man gör vad sjutton som helst med sin sak.
 
Förstår än mindre, har inte nämnt investeringar eller bolag utan bara påpekeat att man gör vad sjutton som helst med sin sak.

Christian h tolkade Bezelmans inlägg som en argumentation bl.a. för att "kapital (bör) investeras i värdebolag (och inte luftslott som bilar och klockor)."
Bezelman
instämde och förtydligade med: "Plus att det (avseende just klockor) möjliggör för fler att köpa en klocka eller bil som man är intresserad av att använda. En GT3a skall vara på banan och inte i garage."

Där kom du in.

Och det är i det sammanhanget jag svarar dig. Men jag inser nu att jag kanske inte skulle citerat dig. Blev ju inte en fortsättning på diskussionen, tyvärr.
 
Nu triggar du mig, en klocka ska användas?
Hört det där förr och är så oförstående till det, är ju ägaren som avgör vad han gör med sin egendom.
Klockor kan man ju ta fram ibland och njuta av dom och sedan lägga undan och egentligen är det ju ett sorts användande.
Min tävlingsbil har jag inte startat på flera år och tycker inte det är konstigt alls.
Jo fast användande kan väl se ut på lite olika sätt. Du om någon verkar väl använda många av dina klockor. Men jag ser det ändå som synd när tex GT4RS inte kommer kunna köpas av andra än dom som redan köpt ett gäng liknande o sedan hamnar i garaget för att man i huvudsak ser det bara som ett spek i vördeökning. JAG tycker det är mycket roligare om dom bilarna köps och körs av entusiaster. Sedan ett dom till slut hamnar i garage större delen av tiden är väl OK.
Samma resonemang gäller klockor. Det innebär ju inte att man måste "slita ut" varenda klocka med häftiga överlevnadsresor eller riva betong med klockan på armen...😁
(Och....jag instämmer i att ta fram dom och hantera dom som en del i en samling absolut är ett slags användande!)
 
Nu är jag sådär jätte-jättekränkt som bara ett hen kan vara.

Bergströms UR i Uppsala [kanske samtliga av deras butiker] har börjat med samma oskick som Krons&Nymans.

Inte fast bosatt i Sverige?
Då får du inte köpa Rolex av oss trots tidigare historik.

Jag kan väl förstå deras resonemang bakom beslutet. Men surt är det.
 
Nu är jag sådär jätte-jättekränkt som bara ett hen kan vara.

Bergströms UR i Uppsala [kanske samtliga av deras butiker] har börjat med samma oskick som Krons&Nymans.

Inte fast bosatt i Sverige?
Då får du inte köpa Rolex av oss trots tidigare historik.

Jag kan väl förstå deras resonemang bakom beslutet. Men surt är det.
Som ett hen? Min erfarenhet är annars att just utlandssvenskar är de mest lättkränkta individerna by far.

On topic: håller med, trist utveckling men samtidigt förstår man givet marknaden att de prioriterar lokala förmågor, risken finns ju att marknader annars dammsugs (på det som nu finns att suga upp).
 
Är du en som också blir glad när börsen kraschar? Var grå gränsen för att klassas som investering? Ädelmetaller, råvaror?

"Tja då är vi väl på rätt väg?" Ursäkta påhoppet, men du är nog inte en kandidat för Nobels ekonomipris! Sämre förståelse för hur en marknadsekonomi ska fungera var länge sedan jag stötte på...
Ja. Krasch = rea. Snart shoppar vi loss!
 
Nu är jag sådär jätte-jättekränkt som bara ett hen kan vara.

Bergströms UR i Uppsala [kanske samtliga av deras butiker] har börjat med samma oskick som Krons&Nymans.

Inte fast bosatt i Sverige?
Då får du inte köpa Rolex av oss trots tidigare historik.

Jag kan väl förstå deras resonemang bakom beslutet. Men surt är det.
Helt rätt, slipper man även folk som endast köper för att sälja vidare.
 
Tillbaka
Topp