• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Inflation, högre räntor, bostadsmarknaden, krig, Covid-19, handlare rear ut ”heta” modeller, handlare har slutat köp ”heta” modeller, diverse trådar på Rolex Forum, ett flöde av nya annonser, orimligheten i att en stålkloss ska kosta 450 % över listpris och magkänsla. Typ så.

Jag tror att det kommer listas (och prisbumpas) en hel del här på Klocksnack inom kort.

Senast ändrad:
Inflation, högre räntor, bostadsmarknaden, krig, Cocid-19, handlare rear ut ”heta” modeller, handlare har slutat köp ”heta” modeller, diverse trådar på Rolex Forum, ett flöde av nya annonser, orimligheten i att en stålkloss ska kosta 450 % över listpris och magkänsla. Typ så.

Jag tror att det kommer listas (och prisbumpas) en hel del här på Klocksnack inom kort.

På tal om 450% över list... vad blir det nya marknadspriset. Om du får gissa :)

Det raljeras en hel del fram och tillbaka här. Det är väl inte särskilt otroligt med en prisnedgång i det läge som råder med rövar-inflation och ökade räntor som pressar mångas ekonomi. Att stål-Rolex helt plötsligt blir billigt? Tveksamt, men att priserna vänder är väl inte direkt konstigt. :)

Inflation, högre räntor, bostadsmarknaden, krig, Cocid-19, handlare rear ut ”heta” modeller, handlare har slutat köp ”heta” modeller, diverse trådar på Rolex Forum, ett flöde av nya annonser, orimligheten i att en stålkloss ska kosta 450 % över listpris och magkänsla. Typ så.

Intressant varför värdet inte redan har kraschat?

Möjligt att räntefesten är över för den här gången. Om det blir som under 90- talet kommer dagens konsumtionsprylar bli en dålig påminnelse över hur fartblinda folk blev under 80- talets senare hälft. Precis som då finns säkert några som sitter på högt belånade bostäder (plural), bilar, båt, aktieportfölj, klockor och mycket annat som sett en värdestegring eller åtminstone varit värdebeständigt. De har inte sett några mörka moln som kan förstöra festen för dem.

Warren Buffett Quotes
Only when the tide goes out do you discover who's been swimming naked.

Har du inte hört? Marknaden håller på att krascha totalt! Uret Vintage rear ut 8-10 gamla Omegor och damRolex i sin rea kampanj som dom har haft sen förra året (om inte längre) 🙃
Fast @christian-h har förstås helt rätt. Börsnedgång och bondskrasch i kombo med generellt ökade levnadskostnader pga inflation och räntehöjning, kommer givetsvis ha en priseffekt på tillgångar som ex Rolex.

Behöver absolut inte bli en krasch, men långsamt fortsatt mindre nedgång för vissa modeller ligger i korten och en utplanad stegring för de heta.

Tycker mig även se fler Rolex-annonser på KS än vanligt senaste tiden, men scannar inte lika frekvent längre, så kanske har fel

Senast ändrad:
Det beste med det som skjer nå, er at vi antagelig blir kvitt en mange klokke-flippers som går med en slik backpack med 10-20 klokker. Ref. amerikanse watch trade shows.

81pNjFtVMpL._AC_SY355_.jpg

Fast @christian-h har förstås helt rätt. Börsnedgång och bondskrasch i kombo med generellt ökade levnadskostnader pga inflation och räntehöjning, kommer givetsvis ha en priseffekt på tillgångar som ex Rolex.

Behöver absolut inte bli en krasch, men långsamt fortsatt mindre nedgång för vissa modeller ligger i korten och en utplanad stegring för de heta.

Tycker mig även se fler Rolex-annonser på KS än vanligt senaste tiden, men scannar inte lika frekvent längre, så kanske har fel

Nej, det enda @christian-h gör är att gissa och spekulera exakt som du gör. Om marknaden har förändrats om en vecka eller en Daytona kan köpas till list om ett år kan du komma tillbaks och säga att han har rätt.
Tills dess får ni gärna sitta och titta i era spåkulor, men påstå inte att du vet vad som ska hända om en vecka eller ett år.

Jag menar också att marknaden skulle må bra av en korrektion och tror det sker väldigt snart, men det är en lång väg från en priskorrektion till en totalkrasch och det verkar många ha svårt för att förstå. Det är inte så svart/vit att en Daytona antingen kostar 500k eller går att köpa i butik och får ges bort på andrahandsmarknaden.

Nej, det enda @christian-h gör är att gissa och spekulera exakt som du gör. Om marknaden har förändrats om en vecka eller en Daytona kan köpas till list om ett år kan du komma tillbaks och säga att han har rätt.
Tills dess får ni gärna sitta och titta i era spåkulor, men påstå inte att du vet vad som ska hända om en vecka eller ett år.

Jag menar också att marknaden skulle må bra av en korrektion och tror det sker väldigt snart, men det är en lång väg från en priskorrektion till en totalkrasch och det verkar många ha svårt för att förstå. Det är inte så svart/vit att en Daytona antingen kostar 500k eller går att köpa i butik och får ges bort på andrahandsmarknaden.
Trodde hela syftet med den här tråden var att spekulera? Dessutom spekulerar du också. Utan att spekulera, kan man kallat det en krasch om priserna går ner till list? I min värld är det en återgång till normalläge...

Tror du ska läsa mitt inlägg igen. Jag pratar varken om veckor eller visst år, eller någon specifik modell till list. Jag talar heller inte om en krasch, utan säger att jag anser att han har rätt i stor hela, baserat på makroekonomiska händelser.

Men OK - Inget går att förutspå. Allt är kristallkula. Går räntorna upp 300bps och börsen havererar, så är det helt omöjligt att prata om att fastigheter eller annat tappar värde. Man tar det dag för dag, för ekonomiska modeller och samband finns ju inte, är bara spåkulor.

Artig tråd.

Alt som har skjedd frem til i dag: Facts by numbers
Alt som skjer i morgen og fremover: Nobody knows

Men, finnes det noen statistiske modeller som kan benyttes på historiske data for å spå om fremtiden? Tja. Short term; nei. Long term; ja. Her jeg sett noen statistiske modeller? nei, dessverre. Bare kurver over diskrete datapunkter. Ingen verdi og ingen matematiske extrapoleringer, dessverre.

Kanskje like greit. :)

Tillbaka
Topp