• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Verkligen inte. Hade tre köpare i löpet av 48t på den 🙃

Jag har aldrig sagt något emot att folk spekulerar så ge dig nu.
Hmm....i all välmening så var det ju exakt vad du gjorde. Du skriver att det ”enda vi gör är gissar och spekulerar” och knäpper oss på näsan för det och raljerar över spåkulor. Det var ju så diskussionen började 🙂 Nu släpper vi detta och fortsätter snacka klockor
 
93292FF0-658E-4CC9-A174-4729A36B0AF3.jpeg
 
Så om man får tro spekulationerna här så kommer det vara:

1637: Tulpankraschen
1720: South Sea - bubblan
1991: Japans fastighetsbubbla
2002: Dot-com kraschen
2008: Lehman Brothers
2022: Rolex-bubblan exploderar och gör alla klockor helt värdelösa.
 
Hmm....i all välmening så var det ju exakt vad du gjorde. Du skriver att det ”enda vi gör är gissar och spekulerar” och knäpper oss på näsan för det och raljerar över spåkulor. Det var ju så diskussionen började 🙂 Nu släpper vi detta och fortsätter snacka klockor
Jag sa inte att det var fel att spekulera. Det jag ville fram till var att det enda vi gör i denna tråden (inkl. mig själv) är att spekulera i svar till ett inlägg där det lät som att personen satt med fakta om vad som skulle hända i framtiden
 
Så om man får tro spekulationerna här så kommer det vara:

1637: Tulpankraschen
1720: South Sea - bubblan
1991: Japans fastighetsbubbla
2002: Dot-com kraschen
2008: Lehman Brothers
2022: Rolex-bubblan exploderar och gör alla klockor helt värdelösa.

Rolexklockan hur värdelös den än skulle vara har fortfarande ett värde i att den visar tiden.

Tulpanerna är inte så mycket värda. Skulle hellre ersätta Rolex bubblan med crypto valutorna i så fall eller flertalet av av de där startup bolagen som aldrig tjänat en krona med nyemission efter vart annat. Huvudmännen där är mer eller mindre bidragstagare på aktieägarnas välvilja. Låt se hur länge de kommer vara villiga att pumpa in mer kapital när det finns betydligt bättre saker att sätta pengarna i framöver.
 
Senast ändrad:
Vet någon om det är lång väntetid för en Rolex 126715CHNR hos en AD? Eller är det en modell som är omöjlig att köpa ny?
 
Jag tror priserna på vintage kommer stå sig hyfsat bra, men de löjliga överpriserna på nyare sportrolex i stål är nog redan ett minne blott. Väldigt få klockor har sålts öht sista 2-3 månaderna, och nu börjar säljarna acceptera lägre priser. Aktörerna som drivit priserna med lånade pengar i usa kommer att försvinna lika snabbt som de dök upp nu när finansieringen börjar kosta ränta.
Det är trots allt bara 4-5 år sedan man kunde köpa dom flesta stålisarna med 15% rabatt utan väntetid hos AD. Det var bara Daytona man behövde vänta på i några månader.
 
Någon här som haft turen att fått hämta ut eller sett något av årets nyheter ännu ?

Eller har de fortfarande inte hunnit landa något hos handlarna kanske..
 
Någonstans bör efterfrågan och tillgång fortsatt styra, är tex listorna på sportstål stängda och efterfrågan är fortsatt skyhög samt tilldelning till AD väldigt begränsad kommer priserna på andrahandsmarknaden ligga högt. Att priserna dippat några procent känns rätt sunt med tanke på oron i världen just nu. Jag killgissar att priserna stabiliseras fortsatt ”orimligt” högt över listpriset men lägre än när det peakade.
 
  • Like
Reactions: PJZ
Någonstans bör efterfrågan och tillgång fortsatt styra, är tex listorna på sportstål stängda och efterfrågan är fortsatt skyhög samt tilldelning till AD väldigt begränsad kommer priserna på andrahandsmarknaden ligga högt. Att priserna dippat några procent känns rätt sunt med tanke på oron i världen just nu. Jag killgissar att priserna stabiliseras fortsatt ”orimligt” högt över listpriset men lägre än när det peakade.
Eller så får Putler på tafsen och kryper hem för att aldrig ses mer.
Ukraina behöver miljarders miljarder i matetial och arbete för att återuppbyggas.
Framtidstron återvänder och börsen går upp 50% efter sommaren och Rolex likaså.....
Eller så blir Lillefar så vred han drar iväg en hög med Satan2 på oss.
Då är nog en Rolex det mest värdelösa föremål någon bestitter..

Men förmodligen blir det nånstans mittimellan.
Precis som idag
 
Eller så får Putler på tafsen och kryper hem för att aldrig ses mer.
Ukraina behöver miljarders miljarder i matetial och arbete för att återuppbyggas.
Framtidstron återvänder och börsen går upp 50% efter sommaren och Rolex likaså.....
Eller så blir Lillefar så vred han drar iväg en hög med Satan2 på oss.
Då är nog en Rolex det mest värdelösa föremål någon bestitter..

Men förmodligen blir det nånstans mittimellan.
Precis som idag
Ja den som lever får se som man brukar säga.
 
Som vi alla vet så har priserna på klockor helt skenat senaste åren. Men jag tycker mig se ett trendbrott. Färre klockor säljs för det pris som säljaren först vill ha. I Köp och sälj prisbumpas det titt som tätt.

Vad säger ni? Har ni samma känsla? Och vad kommer allt sluta?
 
Klockor har ju(tyvärr) blivit ett tillgångsslag och i princip alla dessa utom energi faller ju just nu så det är nog rimligt att anta att tid och magnitud kommer korrelera med aktier och fastigheter hur osexigt det än är 😐
 
Du sätter ord på något som ringlar i kroppen på senaste.
Men det är nog mest en känsla.
Klockor har nog aldrig varit populärare och folk har fortfarande otroligt god ekonomi överlag.
Kommer fastighetsmarknaden i storstäder som vår huvudstad dala? Nja, trots att känslan pekar åt ett stagnerande så tro jag inte det.
I mindre städer? Kanske.
Samma känsla med klockor.
Rolex? Kommer fortsätta peka uppåt.
Mindre hypade märken? Kanske? Förhoppningsvis! 🤞🏼
 
Fast samtidigt har klockpriset gått upp av samma anledningar som börsen. Nu när vi förmodligen går in i en ny börs-era med högre räntor så måste klockpriset också gå ner.

Populäraste aktierna är -40 till -70 från toppen. Klockorna kan inte stanna uppe för evigt.

Det känns som att branschen är fylld med folk som kommit in senaste åren för att tjäna cash på klockor, men dom bör rimligtvis försvinna när dom inser att priset inte alltid går upp.
 
Om klockmarknaden följer börsen.
Det känns som att det är mer som att klockmarknaden liknar bostadsmarknaden.
Visst, börsen har sin inverkan men bubblan tror jag inte kommer komma och inte i klocksvängen heller.
Tyvärr.

Jag är t ex lite stressad över att köpa min dröm-Rolex innan priserna drar iväg för mycket och känner mig lugn med att vänta med inköp av andra märken då det inte känns som att priserna kommer att dra iväg så mycket.
Och förhoppningsvis t om sjunka (ja, jag väntar på prisfall på en viss modell av annat märke än Rolex).
 
Fallande priser på hype-objekt? Vad spelar ett fall på 10 eller 15% för roll när Rollen är 300% av listpris. Ja, okey, nu är den bara 285% över list.

Det ryktas om gråhandlare som sitter på hundratals hype-objekt, och har gjort det under lång tid. Det är ju inte så att de svettas eller har det jobbigt.
 
Eller så blir Lillefar så vred han drar iväg en hög med Satan2 på oss.
Då är nog en Rolex det mest värdelösa föremål någon bestitter..
Då är nog inte heller svenska kronan, ABB-aktier, nya altanen eller vad man nu istället hade gjort för rolexpengarna speciellt mycket att hänga i granen heller.
Rollen kan du säkert byta mot en kartong krossade tomater och nudlar 😉
 
Hur förklarar ni att just klockor gått upp så mycket senaste åren? Att det blivit en sån extrem hajp nu och inte tidigare?

Kopplingen till bostadsmarknaden tror jag inte på. Den är i stort dopad av räntorna och den billiga utlåningen. Så har vi haft länge men klockorna har inte gått upp för det.

Något ras tror jag inte på. Saker rasar sällan. Men dessa priser tror jag aldrig kommer hålla.
 
Fallande priser på hype-objekt? Vad spelar ett fall på 10 eller 15% för roll när Rollen är 300% av listpris. Ja, okey, nu är den bara 285% över list.

Det ryktas om gråhandlare som sitter på hundratals hype-objekt, och har gjort det under lång tid. Det är ju inte så att de svettas eller har det jobbigt.
Varför skulle dom sitta på hajp-objekten? För att höja priserna?
 
Fallande priser på hype-objekt? Vad spelar ett fall på 10 eller 15% för roll när Rollen är 300% av listpris. Ja, okey, nu är den bara 285% över list.

Det ryktas om gråhandlare som sitter på hundratals hype-objekt, och har gjort det under lång tid. Det är ju inte så att de svettas eller har det jobbigt.
Rättelse: 15% fall på 300% över list innebär 255% över list och inget annat.
 
Övertygad om att hajpen hängt med börsen och skenande bopriser de senaste åren. Den stora medelklassen blev plötsligt miljonärer på sitt boende, vilket gett en jäkla massa pengar över till konsumention som tidigare varit förunnad de med mycket pengar på riktigt. Det i kombination med explosion av skryt på sociala medier har gjort gemene man sugna på lyxkonsumtion.

Så ja, jag tror priserna kommer lugna sig lite.
 
Tillbaka
Topp