• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Sälja 50% av klockan, haha, den va rolig. Men bra tips där.

Jag tänker egentligen en kombo av investering + kul för pengarna. Så därför inne på någon Rolle. Sen med "investering" menar jag egentligen pengar som ska rotera på andra klockor. Alltså köper något här som inte tappar värde, sen om/när jag tröttnar byter jag mot annan kul klocka. Det finns ju så många fina klockor därute. Definitivt fler än vad jag har råd med liksom. ;)

Köp en klocka du gillar.
Köp en begagnad av valfritt märke och investera ”överskottet” på börsen eller amortera på huset.

Längre bak i tråden har det varit en del snack om hur man bäst lyckas få AD välvilligt inställd till en, och att man ska utstråla ”djupa fickor” för att få handla… Om någon funderar på hur det ska gå till i praktiken så tänkte jag bara bidra med ett snabbt och enkelt tips:

IMG_3390.jpeg

😅😅😅

Tackade precis nej till en explorer 1 36mm idag, skrev upp mig juli -23 å nu kom den. Någon annan får glädjas åt den istället.
Galen väntetid för en Explorer 36. Men sen är det ju just en ”intresselista” som de kallar det, dvs. intressanta kunder med hög intjäningspotential går först.

Jag TROR att det är lite ädlare metall på räfflade bezeln. Slät har jag svårt att tänka mig är något vidare eftertraktad.
DJ, så skulle jag gå på räfflad alla dagar i veckan.

Är det pengar du ska tjäna så är det bättre att köpa aktier. Klockor är onödigt krångligt.
Köper man en klocka för 130.000 och den går upp till 200k, så är det trevligt.
Om du behöver frigöra 100k i kapital så kan det vara jobbigt att sälja 50% av klockan.

Ja det stämmer, det är t.om mycket ädel metall på bezeln i form utav vitt guld

Är en Datejust 126234 jubilee med svart urtavla "tråkigt"? Den minst eftertraktade Datejust?
Har en själv och skulle inte vilja säga att den är tråkig på något sätt, betydligt trevligare än en vanlig svart sub, men så klart en smaksak.
Angående urtavlan så skulle jag tippa på att den stora massan väljer allt annat före just svart/vitt/silver

Galen väntetid för en Explorer 36. Men sen är det ju just en ”intresselista” som de kallar det, dvs. intressanta kunder med hög intjäningspotential går först.
Ja de tog ett tag men med tanke på att jag aldrig ens varit i butiken utan skrev upp mig på den över Mail så trodde jag aldrig att de till slut skulle finnas en klocka till mig alls :)

Inte om man är Autist.
Då är 18K inte guld utan en legering.
24K oder nichts!

25% är annan metall.
14K är också guld, men då är man nere på 58,5% guld.
Det finns ju även 9K om man så vill.

”Mycket ädel metall”, var sätter man gränsen?
Med PT kör man åtminstone som oftast 95% PT.
Ädelmetall hade räckt gott och väl.

Sedan är det en hel del praktiska skäl, förutom ekonomiska skäl att det inte är 24K.

25% är annan metall.

Sedan är det en hel del praktiska skäl, förutom ekonomiska skäl att det inte är 24K.
Helt rätt.
En autist resonerar som du.
Det är ju helt korrekt då allt annat än 24K inte är guld i sin renaste form,utan någon form av blandning.

För de allra flesta ,dvs Gemene Man, är ordet Guld oftast synonymt med 18K då det är den vanligaste legeringen i Sverige och högre karathalt ovanligt då det som du nämner finns flera skäl till varför det kan vara olämpligt med 21-24K i just smycken mer än just merkostnaden för guldet.

Lägre karathalt har väl varit vanligt i Storbritannien (Nej inte bara England)
Har för mig de hade 14K som standardhalt.
Thailand har 21-23K

25% är annan metall.

75% räcker gott och väl för att benämnas som mycket enligt mig.
Du gick från att tro att det var ädelmetall på ringen till att bli expert på området på bara ett par timmar :)

Tillbaka
Topp