• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Dags för lite bildning i all välmening, det heter Veblen varor, efter Thorstein Veblen. Ej ”Vebelen”. Noterar att herrn har en viss förkärlek för att slänga sig med termen i varannan mening sedan Elkann introducerade den för flipparsvensken tidigare i tråden så gott om det blir rätt framöver.
Du har alldeles rätt i att ett extra E smög sig in där.
Tur jag har dig som rättar mig!

Däremot är det din självbild till trots inte du som bekantade mig med termen.

Hej hej, finns det några "nya" riktlinjer kring värdeökning/-minskning när det kommer till nya Rollar? Alltså årets modeller? Om man tänker en Rolex som investering (en kul sådan) =)

Låter som en kul idé...

Men är det bara jag eller är DJ lite över hajpad just nu? Kanske alltid varit så? (Jag är ju ingen expert...)

Det vet jag inte.
DJ fungerar vid de flesta tillfällen och är inte så mycket ”in your face”.
Tänker du överhajpad i förhållande till pris på andrahandsmarknaden?

Det är en robust klocka som fungerar till det mesta.
Skulle nog säga att en Sub är långt mer överhajpad. Men om det är överhajpad som klocka eller som investering är två olika saker.

Låter som en kul idé...

Men är det bara jag eller är DJ lite över hajpad just nu? Kanske alltid varit så? (Jag är ju ingen expert...)
Kolla KS historiken så får du en hyffsad prisbild, även c24.
Det vet jag inte.
DJ fungerar vid de flesta tillfällen och är inte så mycket ”in your face”.
Tänker du överhajpad i förhållande till pris på andrahandsmarknaden?

Det är en robust klocka som fungerar till det mesta.
Skulle nog säga att en Sub är långt mer överhajpad. Men om det är överhajpad som klocka eller som investering är två olika saker.
Sub här på KS har ju också gått ned en del och handlas väl kring list.
Ja absolut att dj har blivit hypad mot hur det varit tidigare

Gäller dock främst jubileet, räfflad ring och gröna tavlan
grön och discontinued motif har gått för lite mer men sen blå, svart, silver ligger ju ganska bra i pris på ks senaste tiden.

Kolla KS historiken så får du en hyffsad prisbild, även c24.

Sub här på KS har ju också gått ned en del och handlas väl kring list.

grön och discontinued motif har gått för lite mer men sen blå, svart, silver ligger ju ganska bra i pris på ks senaste tiden.

För mig förefaller det naturligt att Sub inte ska vara så eftertraktad. Det är inte mer än vattentätheten som gör att den utmärker sig på något sätt. Det är nog väldigt få som faktiskt dyker med en. Så bortsett från att det är en "klassiker" så har jag personligen inte något som jag ser speciellt lockandes med en Sub.

En DJ smälter in i fler sammanhang i jämförelse, men de finns ju de som gillar att ha en klocka till varje tillfälle och en gruppen finns på forum som detta.
Sedan finns det "otaliga" konfigurationer av DJ, så en del är väl inte åtråvärda alls i jämförelse.

Min egentliga favorit av de jag nämnde tidigare är Sky-Dwellern.
Den är däremot något för stor, klumpig och topptung för min smak, men annars så är det en rolig klocka.

Nu är det ju bara min åsikt och mening över dessa klockor, så det valet för min det blev en GMT. Jag har försökt att komma överens med Sky-Deller, men det vill sig aldrig trots otaliga korta försök.

Dags för lite bildning i all välmening, det heter Veblen varor, efter Thorstein Veblen. Ej ”Vebelen”. Noterar att herrn har en viss förkärlek för att slänga sig med termen i varannan mening sedan Elkann introducerade den för flipparsvensken tidigare i tråden så gott om det blir rätt framöver.

...Hmmm.,. Så vitt jag kan se så var det Bufo Vulgaris som nämnde Veblen först i tråden och det var den 19 september 2022 i inlägg 2501.

Inget är nytt under solen.

Tjabba, förstagångsköpare här. Har stått i kö hos Nymans för en Datejust, 126234 i ca 6mån. Hur länge tror ni att man måste vänta?

Jag måste erkänna att jag först trodde
Lapo Elkann var ett anagram.
Men så var inte fallet och nu vet jag ju vem du är!

Tänk att du gör oss Den Äran att besöka detta lilla forum.
Något jag har funderat på,
Använder du platåskor?

Kul att du äntligen känner igen mig flipparn! Merparten av min garderob ärvdes från morfar Gianni, där ingick många trevliga kostymer men tyvärr inga platåskor. Jag har haft det lite tungt de senaste åren men kommer snart igen.

Ja absolut att dj har blivit hypad mot hur det varit tidigare

Gäller dock främst jubileet, räfflad ring och gröna tavlan

För mig förefaller det naturligt att Sub inte ska vara så eftertraktad. Det är inte mer än vattentätheten som gör att den utmärker sig på något sätt. Det är nog väldigt få som faktiskt dyker med en. Så bortsett från att det är en "klassiker" så har jag personligen inte något som jag ser speciellt lockandes med en Sub.

En DJ smälter in i fler sammanhang i jämförelse, men de finns ju de som gillar att ha en klocka till varje tillfälle och en gruppen finns på forum som detta.
Sedan finns det "otaliga" konfigurationer av DJ, så en del är väl inte åtråvärda alls i jämförelse.

Min egentliga favorit av de jag nämnde tidigare är Sky-Dwellern.
Den är däremot något för stor, klumpig och topptung för min smak, men annars så är det en rolig klocka.

Nu är det ju bara min åsikt och mening över dessa klockor, så det valet för min det blev en GMT. Jag har försökt att komma överens med Sky-Deller, men det vill sig aldrig trots otaliga korta försök.

Intressanta tankar. Jag menade egentligen att för bara 5-10 år sedan (Så som jag minns det) var det inte i närheten att DJ skulle vara lika eftertraktad som subben. Eller? Nu finns det ju inga siffror på hur många Rolex har såld av olika modeller (eller?) men det känns som att de har sålt betydligt fler DJ än tidigare senast 4-5 åren.

Stål
Sub, GMT, Daytona och Sky-Dweller i rangordning från lågt till högt i satsat kapital från AD

Köp på dig en massa Daytonas så är pensionen räddad.
Så du menar att en DJ med räfflad bezel (av vitguld exempelvis) håller inte värdet lika mycket som en klocka av ren stål bara? hmm... Vet vi va en sådan (med små delar i guld) tappar i värde?

Så du menar att en DJ med räfflad bezel (av vitguld exempelvis) håller inte värdet lika mycket som en klocka av ren stål bara? hmm... Vet vi va en sådan (med små delar i guld) tappar i värde?

Jag TROR att det är lite ädlare metall på räfflade bezeln. Slät har jag svårt att tänka mig är något vidare eftertraktad.
DJ, så skulle jag gå på räfflad alla dagar i veckan.

Är det pengar du ska tjäna så är det bättre att köpa aktier. Klockor är onödigt krångligt.
Köper man en klocka för 130.000 och den går upp till 200k, så är det trevligt.
Om du behöver frigöra 100k i kapital så kan det vara jobbigt att sälja 50% av klockan.

Intressanta tankar. Jag menade egentligen att för bara 5-10 år sedan (Så som jag minns det) var det inte i närheten att DJ skulle vara lika eftertraktad som subben. Eller? Nu finns det ju inga siffror på hur många Rolex har såld av olika modeller (eller?) men det känns som att de har sålt betydligt fler DJ än tidigare senast 4-5 åren.

För 5-10 år sedan fick du nog även en sub under list

DJ med fluted vitguldsbezel är enl min uppfattning mer eftertraktat och har därmed bättre andrahandsvärde än slät stål dito. Värt att lägga till för om man köper nytt mao.

Jag TROR att det är lite ädlare metall på räfflade bezeln. Slät har jag svårt att tänka mig är något vidare eftertraktad.
DJ, så skulle jag gå på räfflad alla dagar i veckan.

Är det pengar du ska tjäna så är det bättre att köpa aktier. Klockor är onödigt krångligt.
Köper man en klocka för 130.000 och den går upp till 200k, så är det trevligt.
Om du behöver frigöra 100k i kapital så kan det vara jobbigt att sälja 50% av klockan.
Sälja 50% av klockan, haha, den va rolig. Men bra tips där.

Jag tänker egentligen en kombo av investering + kul för pengarna. Så därför inne på någon Rolle. Sen med "investering" menar jag egentligen pengar som ska rotera på andra klockor. Alltså köper något här som inte tappar värde, sen om/när jag tröttnar byter jag mot annan kul klocka. Det finns ju så många fina klockor därute. Definitivt fler än vad jag har råd med liksom. ;)

Sälja 50% av klockan, haha, den va rolig. Men bra tips där.

Jag tänker egentligen en kombo av investering + kul för pengarna. Så därför inne på någon Rolle. Sen med "investering" menar jag egentligen pengar som ska rotera på andra klockor. Alltså köper något här som inte tappar värde, sen om/när jag tröttnar byter jag mot annan kul klocka. Det finns ju så många fina klockor därute. Definitivt fler än vad jag har råd med liksom. ;)

Köp en klocka du gillar.
Köp en begagnad av valfritt märke och investera ”överskottet” på börsen eller amortera på huset.

Tillbaka
Topp