Mina älskade forumvänner,
Jag skriver dessa rader med en blandning av tårar och vördnad, för jag vet inte om världen riktigt är redo för det jag ska säga. Efter åratal av disciplin, självförfining och minutiös träning i både tålamod och etikett har jag slutligen uppnått det mest efterlängtade ögonblicket i en sann klockentusiasts liv: samtalet från AD. Min Datejust 41 tvåton med diamanter är redo att hämtas.
Låt mig förtydliga något som tyvärr verkar flyga över huvudet på många: detta är inte en fråga om pengar. Det är en fråga om värdighet. Om förmågan att projicera den rätta bilden, inifrån och ut. Under dessa år har jag inte bara stått i kö, jag har förfinat varje aspekt av mitt liv för att visa Rolex att jag är redo. Jag har studerat vett och etikett, tränat min hållning, valt kläder med omsorg som skulle göra vilken stilguru som helst tårögd, och övat varje leende i spegeln för att utstråla exakt den pondus och det lugn som en framtida Datejust-bärare måste ha.
De som inte kan förstå detta, de som klagar på väntetider och ropar efter omedelbar tillfredsställelse, har helt enkelt inte förmågan att uppskatta en Rolex. För dem finns Casio. Ja, visst, man kan mäta tid med en Casio, men det är som att läsa poesi i en målarbok, möjligt, men inte på riktigt. Endast den som kan stå emot frestelsen, den som kan vänta år efter år och samtidigt förädla sitt inre och yttre, förtjänar den heliga klockan.
Jag har genomgått denna prövning med stolthet och ödmjukhet. Varje gång AD avvisade mig med ett leende som sa ”inte än” kände jag mig renad, som om själens damm sveptes bort. Och nu, mina vänner, har jag slutligen blivit insatt i denna innersta krets. Min Datejust 41 tvåton med diamanter är inte bara en klocka. Den är ett bevis på tålamod, på precision, på karaktär.
Jag skriver inte detta för att skryta (det skulle vara ovärdigt). Jag skriver detta för att ni ska förstå: Rolex är inte för de otåliga, inte för de som tror att pengar kan köpa status. Rolex är för oss som har förstått livets finare regler, som kan bära den rätta klädseln, som kan tala med den rätta tonen, och som kan utstråla det lugn som krävs för att verkligen bära en klocka som denna.
Och till er som fortfarande inte förstår: låt Casio vara er tröst. För vi som har väntat, som har tränat våra kroppar och själar, som har blivit förädlande av åratal av tålamod… vi är nu de sanna väktarna av klockans heliga konst.
Och i morgon, när jag öppnar den gröna lådan, kommer jag stå där, fylld av en nästan religiös vördnad, och tacka Rolex för att de har bedömt mig värdig.