Det här blir det sista inlägget i min resa för att bli Rolex-ägare. Det har varit spännande och omtumlande. Första etappen, för två sedan, var bedriften att bli uppsatt på en lista hos Nymans. Den stressen!!! Andra steget var TELEFONSAMTALET från AD:n för några veckor sedan.
Nu var det dagen D: Dags att hämta ut min strösslade cellini, efter två års väntan. Veckor av träning för detta ögonblick var till ända och jag var redo: "Elegagnt" gångstil, business casual (röda framgångsbyxor), avspänd, världsvan, eye liner, hårgéle, hovåsamerikanska....Hela paketet.
Dessutom med en charmkurs från ABF i bakfickan. ...Man vill ju inte ta några risker.
Jag stapplade in genom dörren till Nymans, men missade lixom dörrhandtaget för jag var så jävla nervös, och ramlade rakt på vakten. Men jag hann förklara mig innan han vred åt sitt rear naked choke alltför mycket:
"-Ööörk.. är här äh för att hämta ööhh, min Cellini. Aj, öörkh.. ja döör.. strösslad ajj..”, kraxade jag fram.
Han släppte taget och jag ramlade världsvant ihop i en elegant hög på golvet.
Expediten blängde argt på mig när jag flämtande hasade mig fram till disken.
- Jasååå det är du.... för den strösslade Cellinin? Hmm... du vet att det skulle vara en bra idé om du köpte... ...lite annat också?
- Men jag behöver inget annat just nu..
- Det är för att ”facilitera” själva köpprocessen.? Förstår du? F-A-C-I-L-I-T-E-R-A.... Vi på Nymans föreslår de här Efva Attling-örhängena för 24000 kr.
-
Oj, eehh, är det nån sorts diamantbeläggning på dom där? Ser ut som ett grått pulver?
- Nä, det är damm. De har legat längst inne på lagret i 18 år... Men vi kan kanske borsta av en del av smusten. Skall du ha din Cellini eller?
- Ja, ok, ja tar väl de där örhängena då. (Kan ju sälja dem på blocket sen, tänkte jag).
- Och sen är det en grej till. Eftersom det är ditt första köp här så vill vi att du gör the chicken dance, här inne i butiken.
Ha! Men detta var jag förberedd på, hade kycklingkostymen i min business casual-väska, så jag bytte världsvant om.
Här är filmen. Vissa känner säkert igen Nymans bruna golvmatta, inne i hörnet mot bakre väggen.
Får säga att det gick riktigt bra faktiskt. Efter betalning och pappersexercis tänkte jag att nu blir det kanske ett glas champagne. Man har ju hört sådana historier. Om kunder som får sjampanj. (Jag hade övat med Pommac hemma i köket i min hyrestvåa på bottenplanet, så jag kände mig redo för bubbel.)
..Men det blev ett glas vatten från toan i en plastmugg. Lika bra det, tänkte jag. Efter min energiska dans så var det nog bäst att undvika alkohol. Det var snällt tänkt av expediten.
(Har ni andra som hämtat ut klockor samma erfarenhet? ...Att det blir kranvatten efter kyckling-dansen och inte champagne?)
Sen viftade de bort mig och plötsligt stod jag med min kycklingkostym ute i snålblåsten på gatan i det gråa höstregnet.
En fantastisk känsla...
Oui, ça y est! Je suis arrivé!!!
Jag hade lyckats köpa en Rolex!!! Herregud.
PS. Är det någon som är intresserad av ett par jättefina örhängen från Efva Attling? Hör av er i sådana fall.
DS.