• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

FlipSwede

Rolex
Av samma person fick jag veta att Rolex skulle klara sig ekonomiskt i 100 år utan att sälja en enda klocka med bibehållen personalstyrka. Rätt kaxigt, men kanske ska tas med en nypa salt
Det ska det nog tas med en hel lastbil med vagsalt....precis som tramset med att en hart arbetande manniska ska kunna kopa en Rolex avhangigt pa deras listpriser.
Da maste Herr Rolexrepresentanten haft en synnerligen skev varldsbild,eller vara otroligt obegavad.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det ska det nog tas med en hel lastbil med vagsalt....precis som tramset med att en hart arbetande manniska ska kunna kopa en Rolex avhangigt pa deras listpriser.
Da maste Herr Rolexrepresentanten haft en synnerligen skev varldsbild,eller vara otroligt obegavad.
Utifrån hur det kan te sig praktiskt i vissa scenarion kan kännas lite världsfrånvarande. Men utifrån en corporate guideline/grundvärdering känns det helt rimligt. Ser det även som en bra litmus test utifrån hur besluten fattas.

Tycker det blir motsägelsefullt att argumentera för fri prissättning när detta de facto är ett bra exempel på hur marknadskrafterna är självsanerande för att värna sin roll på marknaden.

Rolex har ju i modern tid arbetat långsiktigt och med sannolikhet värnar man för att andrahandsvärdet på en klocka som köps idag skall vara högt även om 20-30år. Vi kan ju te x se OP’s från 90-talet som säljs för 45-70k dagligen här på KS.

Rolex vet ju även att marknaden kan svänga och att armbandsur för de stora massorna kan ändras om 2år. Då är det även viktigt att price point ligger rimligt så att de fortfarande kan fylla en roll som en uppnålig symbol för personlig framgång även då.
 

FlipSwede

Rolex
Utifrån hur det kan te sig praktiskt i vissa scenarion kan kännas lite världsfrånvarande. Men utifrån en corporate guideline/grundvärdering känns det helt rimligt. Ser det även som en bra litmus test utifrån hur besluten fattas.

Tycker det blir motsägelsefullt att argumentera för fri prissättning när detta de facto är ett bra exempel på hur marknadskrafterna är självsanerande för att värna sin roll på marknaden.

Rolex har ju i modern tid arbetat långsiktigt och med sannolikhet värnar man för att andrahandsvärdet på en klocka som köps idag skall vara högt även om 20-30år. Vi kan ju te x se OP’s från 90-talet som säljs för 45-70k dagligen här på KS.

Rolex vet ju även att marknaden kan svänga och att armbandsur för de stora massorna kan ändras om 2år. Då är det även viktigt att price point ligger rimligt så att de fortfarande kan fylla en roll som en uppnålig symbol för personlig framgång även då.
Att Rolex vill bevara sin image/varumarkets styrka med alla till buds staende medel kan vi nog vara overens om.
Att prissattningen ar som den ar tror jag du ligger nara sanningen med i ditt antagande ovan.
Forsvinner den vardebevarande och numer vardeokande aspekten fran marknaden sa forsvinner ocksa den stora massan kopare,och det ar ett mardromsscenario for Rolex.

Man kanske skulle ha ett minimipris samma som dagens listpris. Dvs ett pris klockan inte far saljas under,men sedan fri prissattning darutover beroende pa vad marknaden tal.
Men Rolex gor som de vill och mina briljanta ideer struntar de nog fullkomligt i.

Trevlig Eftermiddag pa dig i varmen!
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Att Rolex vill bevara sin image/varumarkets styrka med alla till buds staende medel kan vi nog vara overens om.
Att prissattningen ar som den ar tror jag du ligger nara sanningen med i ditt antagande ovan.
Forsvinner den vardebevarande och numer vardeokande aspekten fran marknaden sa forsvinner ocksa den stora massan kopare,och det ar ett mardromsscenario for Rolex.

Man kanske skulle ha ett minimipris samma som dagens listpris. Dvs ett pris klockan inte far saljas under,men sedan fri prissattning darutover beroende pa vad marknaden tal.
Men Rolex gor som de vill och mina briljanta ideer struntar de nog fullkomligt i.

Trevlig Eftermiddag pa dig i varmen!
Detsamma!
Och du vet ju hur det är genier och konstnärer uppskattas inte förrän långt senare 😉
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det är extremt fult att tjäna pengar på det sättet i Sverige😉
Jag håller inte med om det. Däremot har vi i Sverige ett gäng gnälliga losers som tycker det är orättvist att de inte får köpa saker under marknadspris för att listpriset är så mycket lägre och kan inte sluta gnälla över det.
Nästan alla tycker det är helt ok att göra snabba pengar. Det som är fult enligt folk (enligt min uppfattning) är när andra än de själva gör snabba pengar.
 

Willur

Cartier
Jag håller inte med om det. Däremot har vi i Sverige ett gäng gnälliga losers som tycker det är orättvist att de inte får köpa saker under marknadspris för att listpriset är så mycket lägre och kan inte sluta gnälla över det.
Nästan alla tycker det är helt ok att göra snabba pengar. Det som är fult enligt folk (enligt min uppfattning) är när andra än de själva gör snabba pengar.
Sedan är det lyxköp det handlar om. Tycker inte ett dugg synd om folk som inte får köpa sin Submariner till listpris. Flippare gör helt rätt som tar vara på en tokig marknad.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag håller inte med om det. Däremot har vi i Sverige ett gäng gnälliga losers som tycker det är orättvist att de inte får köpa saker under marknadspris för att listpriset är så mycket lägre och kan inte sluta gnälla över det.
Nästan alla tycker det är helt ok att göra snabba pengar. Det som är fult enligt folk (enligt min uppfattning) är när andra än de själva gör snabba pengar.
Instämmer, mycket spoon feeding här. Fortfarande finare att vinna på lotto än att jobba ihop sina pengar. Och många upplever rätten till en Rolex över disk utan att vänta som en självklar rättighet och sedan gnäller. Precis som @Pete11 nämner så är det nog just gnället och ”self entitlement” som irriterar mig och som genomsyrar mkt av dessa diskussionerna 😉

Edit: för att citera @FlipSwededet kanske är DIG de inte vill sälja till”. Och precis så är det, är man inte en bra kund eller om man inte har förtroende för köparen så kan det bli så. 😀
 

FlipSwede

Rolex
Instämmer, mycket spoon feeding här. Fortfarande finare att vinna på lotto än att jobba ihop sina pengar. Och många upplever rätten till en Rolex över disk utan att vänta som en självklar rättighet och sedan gnäller. Precis som @Pete11 nämner så är det nog just gnället och ”self entitlement” som irriterar mig och som genomsyrar mkt av dessa diskussionerna 😉
Och det fulaste av allt....

Kopa Rolex till listpris och sedan salja till marknadspris.
Alla glada och nojda i den kedjan.
AF saljer och tjanar sina 35% Flipparen likasa. Slutkunden slapp vanta (eller inte fa nagon klocka alls) och tramsa med en ovillig AF. Nar mattelaxan ar raknad sa kanske det blev billigare pa detta satt anda istf att kopa en massa dynga som var ointressant men intradesbiljett till "kon".

Dessutom sa har i teorin slutkunden inte betalat ett enda ore for mycket utan betalat marknadsvarde. Men heller inte tjanat en spann pa affaren.
Och det ar val dar skon klammer.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Kopa Rolex till listpris och sedan salja till marknadspris.
Alla glada och nojda i den kedjan.
AF saljer och tjanar sina 35% Flipparen likasa. Slutkunden slapp vanta (eller inte fa nagon klocka alls) och tramsa med en ovillig AF. Nar mattelaxan ar raknad sa kanske det blev billigare pa detta satt anda istf att kopa en massa dynga som var ointressant men intradesbiljett till "kon".
Förstår logiken i vad du säger men här i ligger ju en del av problemet. Att om folk gav fan i att göra just så skulle det finnas mer tillgängligt för kunder som genuint vill köpa. Vi ser ju nu om inte minst hur uppblåsta de priserna är.

Osäker på om det verkligen resulterar i ett faktiskt marknadsvärde. Det gynnar även en flex kultur som leder till annan skit. Bland annat penningtvätt, rån etc.

Annars hade man kunna göra samma godtyckliga argument för piratkopior. Vilket på ytan låter folk som inte har råd med en Daytona ge intrycket av att ha en. Men oftast går ju pengar från piratförsäljningen till att finansiera annan brottslighet. Detta utöver hur det direkt drabbar upphovsrättsinnehavarna.
 

FlipSwede

Rolex
Förstår logiken i vad du säger men här i ligger ju en del av problemet. Att om folk gav fan i att göra just så skulle det finnas mer tillgängligt för kunder som genuint vill köpa. Vi ser ju nu om inte minst hur uppblåsta de priserna är.

Osäker på om det verkligen resulterar i ett faktiskt marknadsvärde. Det gynnar även en flex kultur som leder till annan skit. Bland annat penningtvätt, rån etc.

Annars hade man kunna göra samma godtyckliga argument för piratkopior. Vilket på ytan låter folk som inte har råd med en Daytona ge intrycket av att ha en. Men oftast går ju pengar från piratförsäljningen till att finansiera annan brottslighet. Detta utöver hur det direkt drabbar upphovsrättsinnehavarna.
Och da ar vi tillbaka pa ruta ett igen iallafall vad jag tror.

De kunder som genuint vill kopa stenaldersklockor pga teknik/historia/hobby/intresse och skiter i om varan sa blir vardelos nar det kommit hem ar en forsvinnande liten del av kundgruppen i lyxsegmentet att de nog ar bra att prata om for tillverkare och AFs men i sjalva verket obetydliga.
Annars sa vore det val inte svart att enbart salja Rolex till den som kan visa upp en samling av sag, minst tio fickur fran 1800-talet som bevis pa "Det sanna Intresset for mekaniska ur" (Insidertips. Kop fickur nu innan de drar ivag i pris!)
Men det finns det formodligen noll intresse i att gora

Att jag fattar noll och ar ointresserad av Sociala Media och vad som pagar dar innebar tyvarr bara att jag ar gammal och inte hanger med
Syns du inte finns du inte verkar mer och mer bli vad som galler.
Man kan tydligen betala nagon mupp som kallas Influencer att gora reklam for den skit man nu vill salja,och de har ibland miljoner manniskor som faktiskt vill hora vad de har att saga.

Varumarkesintrang,Penningtvatt Ran etc ar skit,men hur man bast beivrar sadant ar jag fel gubbe for att ens ha bra ideer om
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Är det någon av Er som har en uppfattning om hur många nya klockor från Rolex som hamnar i Sverige per år?
Alltså den totala tilldelningen till svenska AD.
 
Senast ändrad:

FlipSwede

Rolex
Du eller kanske någon annan med bättre insyn i klockbranschen kan säkert gissa fram en siffra.
Jag själv, som överhuvudtaget inte är insatt i tilldelningen av klockor, kan omöjligt gissa - därav min fråga.
Vi har ju 3 av 4 parametrar.

1. Rolex tillverkar ca 1M klockor.
2. Antal AF finns pa Rolex hemsida om nagon orkar rakna. Har for mig det ar knappt 1700
3.Antal AF I Sverige

Enda okanda ar vad alla AFs har for enskild tilldelning.
Men om vi antar att Sverige Har samma fordelning stora/sma AFs som genomsnittet sa ar det ju bara rakna.

1M klockor dividerat med 1700 AFs ganger Antal svenska AFs.
Inte exakt med atminstonde en hyfsad gissning
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Vi har ju 3 av 4 parametrar.

1. Rolex tillverkar ca 1M klockor.
2. Antal AF finns pa Rolex hemsida om nagon orkar rakna. Har for mig det ar knappt 1700
3.Antal AF I Sverige

Enda okanda ar vad alla AFs har for enskild tilldelning.
Men om vi antar att Sverige Har samma fordelning stora/sma AFs som genomsnittet sa ar det ju bara rakna.

1M klockor dividerat med 1700 AFs ganger Antal svenska AFs.
Inte exakt med atminstonde en hyfsad gissning
Vilka AD har Vi i Sverige?
  • Nymans Sthlm
  • Krons Sthlm
  • Rob. Engström Sthlm
  • Engströms Jkpg
  • Bergströms Gbg
  • Bergströms Malmö
  • Bergströms Uppsala

Glömde jag nån?

1 miljon klockor fördelat på ca 1700 återförsäljare ger ca 588 klockor per butik och år.
588 det x 7 svenska AD = ca 4100 klockor.
Rimlig summa?
 

Dman

Omega
Vilka AD har Vi i Sverige?
  • Nymans Sthlm
  • Krons Sthlm
  • Rob. Engström Sthlm
  • Engströms Jkpg
  • Bergströms Gbg
  • Bergströms Malmö
  • Bergströms Uppsala

Glömde jag nån?

1 miljon klockor fördelat på ca 1700 återförsäljare ger ca 588 klockor per butik och år.
588 det x 7 svenska AD = ca 4100 klockor.
Rimlig summa?

Med tanke på hur små många av dessa butiker är tror jag det är väldigt högt räknat.
 

PNM

Panerai
På ena sidan skalan har du tjäna pengar på att ta fram ett botemedel mot cancer och på andra sidan skalan har du tjäna pengar som tortyrredskapsuppfinnare. Hur fint/fult du tjänar pengar beror på var på den skalan du befinner dig. Den här extremt binära analysen, tjäna pengar är antingen fint eller fult, är bara en taktik (falsk dikotomi) för att försöka befria intjänande av pengar från all form av moralisk värdering.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Vilka AD har Vi i Sverige?
  • Nymans Sthlm
  • Krons Sthlm
  • Rob. Engström Sthlm
  • Engströms Jkpg
  • Bergströms Gbg
  • Bergströms Malmö
  • Bergströms Uppsala

Glömde jag nån?

1 miljon klockor fördelat på ca 1700 återförsäljare ger ca 588 klockor per butik och år.
588 det x 7 svenska AD = ca 4100 klockor.
Rimlig summa?
I den initiala fördelningen skulle jag nog räkna med att NA/APAC kanske står för minst 40% av fördelningen. LATAM kanske 15% och EU 40-45%. Varav Sverige kanske hamnar på max 10% av EU tilldelningen (m UK inräknat).
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Med tanke på hur små många av dessa butiker är tror jag det är väldigt högt räknat.
Om Vi leker med tanken att en uppskattad mängd nya klockor är någonstans mellan 2000 och 4000 st så får Vi nog anta att efterfrågan kommer att överstiga tillgången även i framtiden.

Räntehöjningar och annat strul i världen till trots så finns det nog betydligt fler personer som gärna vill köpa sig en ny Rolex än just de 2-4000 st som verkligen får just det.

I dagens läge så handlas nya Rolex av personer ur alla samhällsklasser och med olika ekonomiska förutsättningar. Allt handlar om prioriteringar. De som idag kanske tycker att de har råd kanske inte har det imorgon beroende på huslån osv.

Jag tror dock att den absolut största massan personer som väljer att köpa nya Rolex inte påverkas märkbart av tex räntehöjningar. Man har helt enkelt råd.

Med det sagt så tror jag inte att Vi kommer tillbaka till en tid då det gick att köpa de flesta av Rolex modeller över disk.
 
Senast ändrad:

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Vilka AD har Vi i Sverige?
  • Nymans Sthlm
  • Krons Sthlm
  • Rob. Engström Sthlm
  • Engströms Jkpg
  • Bergströms Gbg
  • Bergströms Malmö
  • Bergströms Uppsala

Glömde jag nån?

1 miljon klockor fördelat på ca 1700 återförsäljare ger ca 588 klockor per butik och år.
588 det x 7 svenska AD = ca 4100 klockor.
Rimlig summa?

Skulle tro runt 6000 i dagsläget då den årliga allokeringen gått ned.
Mellan 2014-2017 fick två av butikerna i Sverige ~2000 klockor vardera per år.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Skulle tro runt 6000 i dagsläget då den årliga allokeringen gått ned.
Mellan 2014-2017 fick två av butikerna i Sverige ~2000 klockor vardera per år.
Om du får killgissa lite, med tanke på att du har mer koll på siffrorna...

Tillgängligheten verkar vara same same. Tror du att det kommer att bli lättare köpa åtråvärda modeller om ett par år?
 
  • Like
Reactions: PJZ

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Om du får killgissa lite, med tanke på att du har mer koll på siffrorna...

Tillgängligheten verkar vara same same. Tror du att det kommer att bli lättare köpa åtråvärda modeller om ett par år?

Tror det mesta kommer finnas tillgängligt med undantag för stål modellerna av GMT, Sky, Daytona och grön Sub.
Kommer marknaden gå ner ytterligare kommer AD behöva dessa klockor för att kunna sälja resterande modeller som nu inte längre har någon direkt uppsida.
Ser redan en ändring av AD´s som helt plötsligt vill sälja mig fler klockor än jag fått det senaste året.
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Tror det mesta kommer finnas tillgängligt med undantag för stål modellerna av GMT, Sky och Daytona och grön Sub.
Kommer marknaden gå ner ytterligare kommer AD behöva dessa klockor för att kunna sälja resterande modeller som nu inte längre har någon direkt uppsida.
Ser redan en ändring av AD´s som helt plötsligt vill sälja mig fler klockor än jag fått det senaste året.
Nice. Hade varit kul att testa en YM. Snart så 😬
 

FlipSwede

Rolex
Tror det mesta kommer finnas tillgängligt med undantag för stål modellerna av GMT, Sky och Daytona och grön Sub.
Kommer marknaden gå ner ytterligare kommer AD behöva dessa klockor för att kunna sälja resterande modeller som nu inte längre har någon direkt uppsida.
Ser redan en ändring av AD´s som helt plötsligt vill sälja mig fler klockor än jag fått det senaste året.
Och da kommer ju foljdfragan.

Kommer ovriga modeller vara tillgangliga for "Vemsomhelst" som ramlar in i butiken.
Eller bundlas med de fortfarande heta modellerna till storre uppkopare da det ar overlag en enklare affar for AF an att halla pa med styckesforsaljning till kunder som nu givetvis vill ha rabatter eller sjalva bundla for att komma ut som vinnare.

Ligger det 30st dammiga DJ i montern hos varenda AF sa har jag svart att tro de blir salda till listpris till slutkund,medan ovanstaende scenario de kanske kan bli det da uppsidan pa godbitarna med rage uppvager forlusten pa krafset?
 
Topp