Förstår logiken i vad du säger men här i ligger ju en del av problemet. Att om folk gav fan i att göra just så skulle det finnas mer tillgängligt för kunder som genuint vill köpa. Vi ser ju nu om inte minst hur uppblåsta de priserna är.
Osäker på om det verkligen resulterar i ett faktiskt marknadsvärde. Det gynnar även en flex kultur som leder till annan skit. Bland annat penningtvätt, rån etc.
Annars hade man kunna göra samma godtyckliga argument för piratkopior. Vilket på ytan låter folk som inte har råd med en Daytona ge intrycket av att ha en. Men oftast går ju pengar från piratförsäljningen till att finansiera annan brottslighet. Detta utöver hur det direkt drabbar upphovsrättsinnehavarna.
Och da ar vi tillbaka pa ruta ett igen iallafall vad jag tror.
De kunder som genuint vill kopa stenaldersklockor pga teknik/historia/hobby/intresse och skiter i om varan sa blir vardelos nar det kommit hem ar en forsvinnande liten del av kundgruppen i lyxsegmentet att de nog ar bra att prata om for tillverkare och AFs men i sjalva verket obetydliga.
Annars sa vore det val inte svart att enbart salja Rolex till den som kan visa upp en samling av sag, minst tio fickur fran 1800-talet som bevis pa "Det sanna Intresset for mekaniska ur" (Insidertips. Kop fickur nu innan de drar ivag i pris!)
Men det finns det formodligen noll intresse i att gora
Att jag fattar noll och ar ointresserad av Sociala Media och vad som pagar dar innebar tyvarr bara att jag ar gammal och inte hanger med
Syns du inte finns du inte verkar mer och mer bli vad som galler.
Man kan tydligen betala nagon mupp som kallas Influencer att gora reklam for den skit man nu vill salja,och de har ibland miljoner manniskor som faktiskt vill hora vad de har att saga.
Varumarkesintrang,Penningtvatt Ran etc ar skit,men hur man bast beivrar sadant ar jag fel gubbe for att ens ha bra ideer om