• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Scalpers skapar inget värde på marknaden. På en marknad där det redan finns åtminstone ett frö till utbudsbrist köper de upp produkter i en sådan skala att de förvärrar bristen. I den sedan rådande bristsituationen kan de höja priset till slutkund till en nivå som ligger ovanför tillverkarens/distributörens/återförsäljarens pris. Det är dåligt för alla utom scalpers, då det skapar ett extra, dyrt mellanled i handeln som inte skulle behöva finnas där.

Allas marginalnytta av en viss summa pengar är inte lika. Det finns gott om folk som inte vill vänta på en klocka oavsett om AD är villig att sälja till dem eller inte. Om de samtidigt är så täta att 2x-5x MSRP inte gör någon skillnad för dem så uppfyller dessa scalpers bevisligen en funktion på marknaden.
 
Listpriset dög alltså inte för ett par år sedan men är väldigt attraktivt idag när det finns uppsida?

Ser inte många entusiaster som handlar andra märken från AD utan då är gråhandlare kanon som kan erbjuda modeller till -30% kanon.
Listpriset dög utmärkt för mig och därför handlade jag av AD. På samma sätt som jag ibland handlat av gråhandlare då önskade modeller funnits tillgängliga. Men det var inte poängen i vad jag skrev.

Vad jag menade är att gråhandlarnas marknad utökats avsevärt de sista åren då de utöver klockintresserade även har en än större kundgrupp i de som handlar på spekulation.
Jag pekade på syftet med transaktionen - dvs investering kontra intresse. Det är väl bara att titta på tonaliteten här på forumet. För två år sedan fanns det ingen här som brydde sig nämnvärt om att göra pengar. Nu tycks varannan mening om Rolex handla om vikten av att klockan håller värdet innan man köper.

Gråhandlarna har sin plats på marknaden. Både då, nu och imorgon.
 
Listpriset dög utmärkt för mig och därför handlade jag av AD. På samma sätt som jag ibland handlat av gråhandlare då önskade modeller funnits tillgängliga. Men det var inte poängen i vad jag skrev.

Vad jag menade är att gråhandlarnas marknad utökats avsevärt de sista åren då de utöver klockintresserade även har en än större kundgrupp i de som handlar på spekulation.
Jag pekade på syftet med transaktionen - dvs investering kontra intresse. Det är väl bara att titta på tonaliteten här på forumet. För två år sedan fanns det ingen här som brydde sig nämnvärt om att göra pengar. Nu tycks varannan mening om Rolex handla om vikten av att klockan håller värdet innan man köper.

Gråhandlarna har sin plats på marknaden. Både då, nu och imorgon.

Då är jag med..
 
Känns som att vi diskuterar två olika typer av produktsegment. Om detta handlat om en dagligvara eller allmängiltig konsumtionsprodukt hade jag instämt. Men för en klocka vars start nivå börjar på runt 58kSEK (för billigaste OP versionen på 28mm) så kan jag inte se att de ska behöva öka produktionen eller göra den mer lätt tillgänglig. Ingen kommer någonsin att behöva en klocka för så mycket pengar.

Att de inte ökar priset mer beror sannolikt på i vilket segment de vill lägga sig och om de ökar priserna kommer de förlora marknadsandelar till premium märken som Lange & Söhne etc.

Exempel på det du argumenterar för är ju Omega som både ökat tillgänglighet och pris. Resultatet av den strategin återspeglas i 2021 rankingen där de halkade ned på tredjeplats kombinerat med en mer aggressiv strategi från Cartier.

1656790305646.png


Du får gärna utveckla hur detta skall ägas av dem och varför. För min del så kan de moraliskt vara med och medverka till att det inte inträffar. Men det kan inte vara deras ansvar.
Vad mäter den listan? Rankning av vad? Jag trodde jag förstod den tills jag såg Richard Mille på en sjunde plats.
 
Vad mäter den listan? Rankning av vad? Jag trodde jag förstod den tills jag såg Richard Mille på en sjunde plats.
Den mäter marknadsandelar baserat på sales revenue.
 
Jaha

Sa det fula ar alltsa att de tjanar pengar pa att gora ingenting mer an kop&salj. Finns det inga kunder villiga att att betala deras priser sa svalter de val ihjal.
Var tycker du gransen gar mellan de du kallar scalpers och vanlig affarsman som lever pa att kopa billigare och salja dyrare?

Du som egen foretagare borde val gilla en fri marknad. Ar nagot for dyrt blir det heller inte salt. Blir det salt var priset ratt.
Att det ar for dyrt for dig&mig kan val kvitta
Jag tror väldigt få är gråis-kramare, och visst skapar dessa värde (för sig själva). Hursom, marknaden är inte tänkt att funka med ytterligare en mellanhand efter AD.
Rykten gör gällande att Rolex kikar på att eventuellt integrera vertikalt och sörja för egna butiker i framtiden.

Gråhandlare borde självfallet undvikas i den mån vill-ha-begäret inte spränger taket 🫡

#bojkottaSkiten
 
Den mäter marknadsandelar baserat på sales revenue.
Det är alltså baserat på försäljningssintäkter till AD där allt är till AD:s inköpspris. Finns det ingen statistik som visar på antalet sålda klockor till AD eller antalet tillverkade om det nu är någon skillnad? Då skulle man kunna se en snitt på vad AD betalar.
 
Jag tror väldigt få är gråis-kramare, och visst skapar dessa värde (för sig själva). Hursom, marknaden är inte tänkt att funka med ytterligare en mellanhand efter AD.
Rykten gör gällande att Rolex kikar på att eventuellt integrera vertikalt och sörja för egna butiker i framtiden.

Gråhandlare borde självfallet undvikas i den mån vill-ha-begäret inte spränger taket 🫡

#bojkottaSkiten

Håller inte riktigt med. Tycker gårisar är kanon! De är en del av ekosystemet och en följd av att AD måste ha omsättning av modeller för att inte tappa argentur. Hade de inte funnits så hade utbudet i städer som inte är riktiga metropoler varit väldigt begränsat. Har svårt att se att vi i Sverige inte behövt åka ner till kontinenten för att få tag på nått kul öht.

Just nu får man betala premium för en rolex men får rabatt på en Tag.

Gungor och karuseller.
 
Flera gånger i tråden påstås det att ADs säljer nya klockor till marknadspris till gråhandlare. Hur kan Rolex tillåta det? Hur bokför en AD de affärerna? Mellanskillnaden svart eller är det rena gissningar att det går till så här
 
Det är alltså baserat på försäljningssintäkter till AD där allt är till AD:s inköpspris. Finns det ingen statistik som visar på antalet sålda klockor till AD eller antalet tillverkade om det nu är någon skillnad? Då skulle man kunna se en snitt på vad AD betalar.
Nja, alltså den handlar ju om marknadsandelar vilket var själva diskussionen när jag först lade in listan (gällande skillnaden mellan utbud och price point). Mig veterligen är det den enda erkända marknadsrapporten inom klockbranchen. Antar att vad du är ute efter är Price/Profit Per Unit (%)?

Tror det är svårt då många tillverkare tar betalt vid beställningstillfället. Vilket innebär att man det kan finnas ett stort släp från föregående år. Te x en AD köper in x OP, Y Milgauss och Y Daytona. Allt betalas vid beställningstillfället. Sedan säljer AD av alla OP och Daytonas men sitter på ett par Milgauss som hyllvärmare. Det skulle innebära att Rolex får betalt under samma räkenskapsår, men det skulle endast mäta marknadsandel till AD men inte till slutkonsument. Dessutom kommer hyllvärmarna påverka beställning och tillverkningstakten nästkommande år.

Dessutom kan det hända att alla olika tillverkare har helt olika faktureringsrutiner vilket då skapar en missvisande statistik.
Om jag inte helt missminner mig så är Rolex siffrorna uppskattade volymer eftersom de inte släpper sina siffor.
 
Da kunde de ju lika garna gora det till en slutkonsument villig att betala ocksa.
Jag kan givetvis ha fel i detta fall,men tror gor man i kyrkan. Har du nagra konkreta bevis for din tes?

En AD skulle inte kunna lägga på 30, 50 eller 200% på en klocka när de säljer till slutkund utan att ögonbryn skulle höjas. (Nu gör de ju kanske det ändå, genom att få kunden att köpa paket med annat skräp, men det syns ju inte utåt i allafall. Och som jag ser det är dessa bundlade deals också en form av gråhandel).

Gråhandel existerar ju bara i de fall där tillverkarens prislista inte överensstämmer med marknadspriset. Gråhandlaren, per definition, betalar inte listpris hos AD:n. Om klockan är övervärderad av tillverkaren (som en Omega eller Zenith), så betalar han under list. Är marknadsvärdet högre än tillverkarens rekommenderade pris så måste gråisen betala mer, annars skulle AD:n inte släppa klockan.
 
Flera gånger i tråden påstås det att ADs säljer nya klockor till marknadspris till gråhandlare. Hur kan Rolex tillåta det? Hur bokför en AD de affärerna? Mellanskillnaden svart eller är det rena gissningar att det går till så här
Det gör de inte. Rolex officiella policy är att man överlåter allokering till slutkonsumenter endast. Men sedan gav man ett ganska vagt utlåtande förra året som går att diskutera.

Men med det sagt så har man ju delvis krav på digitala saldon och alla cert måste registreras digitalt direkt mot deras databas direkt vid försäljning till slutkund. Hur AD som säljer till gråhandlare löser detta vet jag inte (om man inte använder sig av bullvan). 🤷🏻‍♂️

Ja, för vertikal integrering eliminerade såklart gråmarknaden för AP och Richard Mille.
Känns rimligt. Däremot har jag för mig att Rolex sade för ngt år sedan att de inte har något intresse att öppna fler butiker utan vill fokusera på tillverkningen. Men möjligt att etableringen av fler Tudor butiker och te x Rolex/Tudor butiken in NYC är ett koncept som kommer att öka mer. Sedan har väl även Rolex ökat mer i sin shop-in-shop som ett sätt att öka närvaron utan att behöva investera i egna butiker men kunna ha en hyfsad kontroll över själva försäljningen(?).
 
Det gör de inte. Rolex officiella policy är att man överlåter allokering till slutkonsumenter endast. Men sedan gav man ett ganska vagt utlåtande förra året som går att diskutera.

Men med det sagt så har man ju delvis krav på digitala saldon och alla cert måste registreras digitalt direkt mot deras databas direkt vid försäljning till slutkund. Hur AD som säljer till gråhandlare löser detta vet jag inte (om man inte använder sig av bullvan). 🤷🏻‍♂️


Känns rimligt. Däremot har jag för mig att Rolex sade för ngt år sedan att de inte har något intresse att öppna fler butiker utan vill fokusera på tillverkningen. Men möjligt att etableringen av fler Tudor butiker och te x Rolex/Tudor butiken in NYC är ett koncept som kommer att öka mer. Sedan har väl även Rolex ökat mer i sin shop-in-shop som ett sätt att öka närvaron utan att behöva investera i egna butiker men kunna ha en hyfsad kontroll över själva försäljningen(?).
Det betyder att Rolex ser mellan fingrarna i dessa fall. Det vore väl en enkel sak för de att stävja sådant om de ville, de har ju ett oerhört övertag gentemot AD.
 
Det betyder att Rolex ser mellan fingrarna i dessa fall. Det vore väl en enkel sak för de att stävja sådant om de ville, de har ju ett oerhört övertag gentemot AD.
Japp de har en ganska ”avslappnad ton” och lite de är inte vi utan dem. Samtidigt(!) så är ju detta vad som sker officiellt, vad de gör och agerar i sina diskussioner med AD kan ju vara annorlunda. 🤷🏻‍♂️
 
Känns rimligt. Däremot har jag för mig att Rolex sade för ngt år sedan att de inte har något intresse att öppna fler butiker utan vill fokusera på tillverkningen. Men möjligt att etableringen av fler Tudor butiker och te x Rolex/Tudor butiken in NYC är ett koncept som kommer att öka mer. Sedan har väl även Rolex ökat mer i sin shop-in-shop som ett sätt att öka närvaron utan att behöva investera i egna butiker men kunna ha en hyfsad kontroll över själva försäljningen(?).

Alla Monobrand Rolex/Tudor-boutiques (bortsett från fd Chrono-Time i Geneve, se nedan) är franchises/AD-run. Den nya i NYC drivs av Bucherer (fd Tourneau).

Den enda POS som är direktägd av Rolex är denna, https://www.rolexboutique-geneve.com/en/rolex/history

Finns ingen poäng i att öppna egna butiker om man har branding power av ett slag som gör att man kan kräva att AD betalar för monobrandbutiker, store-in-store-renoveringar, förskottsbetalning, osv.
 
Jag tror väldigt få är gråis-kramare, och visst skapar dessa värde (för sig själva). Hursom, marknaden är inte tänkt att funka med ytterligare en mellanhand efter AD.
Rykten gör gällande att Rolex kikar på att eventuellt integrera vertikalt och sörja för egna butiker i framtiden.

Gråhandlare borde självfallet undvikas i den mån vill-ha-begäret inte spränger taket 🫡

#bojkottaSkiten
Sa du betalar hellre med gladje listpris hos en AF for sag Chopard Breitling Bvlgari och allt annat som saljs med kraftiga rabatter an att kopa billigare av en Grais?
Eller galler ditt pastaende enbart da det ar dyrare dar an hos en AF?

Om det var tillatet for AF att ha fri prissattning sa skulle hela denna diskussion som nu ar 58 sidor lang aldrig startats.
Varenda klockmodell (jaja limiterade specialutgavor undantagna lagger jag till som brasklapp) skulle finnas tillgangliga for vemsomhelst direkt eller med lite vantan.

Varfor tillverkarna nu satter Rek AF priser,i vissa fall langt under radande marknadsvarde som inte {teoretiskt enl vissa ) far overskridas ar val for en annan diskussion.
 
En AD skulle inte kunna lägga på 30, 50 eller 200% på en klocka när de säljer till slutkund utan att ögonbryn skulle höjas. (Nu gör de ju kanske det ändå, genom att få kunden att köpa paket med annat skräp, men det syns ju inte utåt i allafall. Och som jag ser det är dessa bundlade deals också en form av gråhandel).

Gråhandel existerar ju bara i de fall där tillverkarens prislista inte överensstämmer med marknadspriset. Gråhandlaren, per definition, betalar inte listpris hos AD:n. Om klockan är övervärderad av tillverkaren (som en Omega eller Zenith), så betalar han under list. Är marknadsvärdet högre än tillverkarens rekommenderade pris så måste gråisen betala mer, annars skulle AD:n inte släppa klockan.
De AFs som saljer beg klockor gor val precis detta utan att ett enda ogonbryn lyfts en enda millimeter. Saljer dyrare an nypris syftar jag pa nu.
Just nu har tex NymansUR en Batman for 225. Listar val runt 110 i Sverige om jag minns ratt
En AP RO 15450 for 670' Listar val under 300 (om den inte utgatt ur sortimentet) samt en VC OS for 599 som nu verkar ha blivit sald. Listar 235
 
Sa du betalar hellre med gladje listpris hos en AF for sag Chopard Breitling Bvlgari och allt annat som saljs med kraftiga rabatter an att kopa billigare av en Grais?
Eller galler ditt pastaende enbart da det ar dyrare dar an hos en AF?

Om det var tillatet for AF att ha fri prissattning sa skulle hela denna diskussion som nu ar 58 sidor lang aldrig startats.
Varenda klockmodell (jaja limiterade specialutgavor undantagna lagger jag till som brasklapp) skulle finnas tillgangliga for vemsomhelst direkt eller med lite vantan.

Varfor tillverkarna nu satter Rek AF priser,i vissa fall langt under radande marknadsvarde som inte {teoretiskt enl vissa ) far overskridas ar val for en annan diskussion.
Exakt - överpriserna skall undvikas. Det blir bäst så 😃
 
Priserna droppar här i Nederländerna också ganska bra. Kanske man kan få sig en OP till ett överkomligt pris till slut :)

T.ex så har DJ med Fluted bezel, blue motif och jubilee gått ner ca 20 000 kr på nån vecka.
126234 Blue motif är ju sjukt snygg men dom går väl att köpa från AD eller vad får man betala för en sådan i dag på begagnatmarknaden?
 
126234 Blue motif är ju sjukt snygg men dom går väl att köpa från AD eller vad får man betala för en sådan i dag på begagnatmarknaden?
Allt går väl att köpa från AD bara man har turen att komma på någon lista eller råkar ramla in vid precis rätt tillfälle ;) Vet inte hur situationen är i Sverige.
Billigaste på Chrono24 just idag verkar vara ca 140k i Europa.

Var inne hos AD i Amsterdam idag, fortfarande inget tillgängligt där i 36/41 mm. Ska väl tilläggas att jag inte är den grannaste pojken i kvarteret, så oddsen är ju emot mig redan från början. 🙃
 
De AFs som saljer beg klockor gor val precis detta utan att ett enda ogonbryn lyfts en enda millimeter. Saljer dyrare an nypris syftar jag pa nu.
Just nu har tex NymansUR en Batman for 225. Listar val runt 110 i Sverige om jag minns ratt
En AP RO 15450 for 670' Listar val under 300 (om den inte utgatt ur sortimentet) samt en VC OS for 599 som nu verkar ha blivit sald. Listar 235
Nej, när det är begagnat behöver ad:n inte respektera något listpris, vilket leder till den groteska situation du beskriver. Man förstår att en ad gör allt han kan för att slippa vara tvungen att sälja till listpris.
 
Jag var på NymansUr eventet de håller på Grand Hotell, kan det heta vinterträdgården kanske. Där var det representant från Rolex som jag uppfattade det, jag ställe frågan varför de inte tillät fri prissättning, förklaringen var att de ville att vem som helst skulle kunna spara ihop och köpa en Rolex under sin livstid.
Jag påpekade då att även om det faktiskt är möjligt att spara ihop en Rolex så spelar det ingen roll då det ändå är stängda listor och att ”vem som helst” inte kan ens få ställa sig i kö oavsett om pengar finns.

Representanten höll med, men framhärdade att det var viktigt att alla kunde köpa en Rolex

Bilden de målade upp om att arbetade människa sparar ihop sina surt förvärvade slantar, köper en Rolex låter den sedan vandra genom generationerna stämmer dåligt med verkligheten men kanske kan förklara varför de inte tillåter fri prissättning
 
Jag var på NymansUr eventet de håller på Grand Hotell, kan det heta vinterträdgården kanske. Där var det representant från Rolex som jag uppfattade det, jag ställe frågan varför de inte tillät fri prissättning, förklaringen var att de ville att vem som helst skulle kunna spara ihop och köpa en Rolex under sin livstid.
Jag påpekade då att även om det faktiskt är möjligt att spara ihop en Rolex så spelar det ingen roll då det ändå är stängda listor och att ”vem som helst” inte kan ens få ställa sig i kö oavsett om pengar finns.

Representanten höll med, men framhärdade att det var viktigt att alla kunde köpa en Rolex

Bilden de målade upp om att arbetade människa sparar ihop sina surt förvärvade slantar, köper en Rolex låter den sedan vandra genom generationerna stämmer dåligt med verkligheten men kanske kan förklara varför de inte tillåter fri prissättning
Man får ge hatten av för att världens mest åtråvärda (enligt ovan sammanställning från MS klockproducent/stiftelse faktiskt har den inställningen i en värld där lönsamhet (att skapa aktieägarvärde) är A o O för ett aktiebolag, privat som publikt.

Edit. Var MS och inte JP M. Orkade inte skrolla när jag satt och skrev telefonen.
 
Av samma person fick jag veta att Rolex skulle klara sig ekonomiskt i 100 år utan att sälja en enda klocka med bibehållen personalstyrka. Rätt kaxigt, men kanske ska tas med en nypa salt
 
Tillbaka
Topp