Jag tycker det är helt OK att vänta på bilar och hus som tillverkas med kundanpassning (jag köper alltid bilar med färgglad lack och ljus läderklädsel vilket aldrig finns i lager). Klockor kan jag vänta på om de är helt nylanserade och leveransen inte kommit igång ännu. Men en klockmodell som varit i produktion en tid skulle jag inte vänta på mer än någon vecka.Inte helt omöjlligt att köpa till list hos AD. Finns ganska många här på forumet som gör och har gjort det. Däremot(!) det som det handlar om är att kunna köpa direkt "över disk" och undvika att behöva vänta. Vilket är själva anledningen till att gråhandlare etc. dykt upp.
Men likt alla mer exklusiva märken så är de just exklusiva av en anledning. Och det är knappast pga. överproduktion. Samma sak gäller exklusivare bilar, hus, möbler etc.
Är positiv till Rolex men tycker själv att det är OK att vänta (eftersom det är just en lyxkonsumtion och inget jag behöver nu(!)).
Men skulle jag bli riktigt sugen på en Rolex så kanske jag skulle anpassa mig till den världen och vänta månader eller år. Men att det ens finns en möjlighet för scalpers att existera på Rolex-marknaden är bara dåligt, i mitt tycke.
Senast ändrad: