• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Hej!
Jag har länge velat köpa en Rolex no date i stål. Tänkte ha den hela livet och låta den gå i arv. Har sneglat på andra klockor, Omega seamaster, Panerai och Tudor 58 men kommer hela tiden tillbaka till Sub:en 😅🤓

Tänkte försöka göra slag i saken i år. Känner till hela AD historian, och försökt ringa runt i Norden men samma läge överallt.
Har ni några bra rekommendationer? Jag funderar på bukowski/kaplans eller titta på Luxury Watches eller Jälmer ur. Även om det är lite till premium så är min största funderade med de två senare handlarna är om det finns nån risk att klockan inte är äkta? Kan man begära äkthetsintyg från Nymans/Kronn/Rob E?

Jag kan tänka mig köpa även i köp/sälj här på forumet men även där lite osäker just kring äkthet och skick.

Mvh
Erik
Jag har köpt flera klockor hos Jälmers ur och har bara positivt att säga. Daniel har stor erfarenhet och min uppfattning är att klockorna han säljer är ok.
 
Hej!
Jag har länge velat köpa en Rolex no date i stål. Tänkte ha den hela livet och låta den gå i arv. Har sneglat på andra klockor, Omega seamaster, Panerai och Tudor 58 men kommer hela tiden tillbaka till Sub:en 😅🤓

Tänkte försöka göra slag i saken i år. Känner till hela AD historian, och försökt ringa runt i Norden men samma läge överallt.
Har ni några bra rekommendationer? Jag funderar på bukowski/kaplans eller titta på Luxury Watches eller Jälmer ur. Även om det är lite till premium så är min största funderade med de två senare handlarna är om det finns nån risk att klockan inte är äkta? Kan man begära äkthetsintyg från Nymans/Kronn/Rob E?

Jag kan tänka mig köpa även i köp/sälj här på forumet men även där lite osäker just kring äkthet och skick.

Mvh
Erik
Har handlat flera klockor av Jälmers. Han är bra och har ofta förhållandevis ”rimligt” prissatta varor (dvs i jämförelse med andra företag på marknaden).
 
Hej!
Jag har länge velat köpa en Rolex no date i stål. Tänkte ha den hela livet och låta den gå i arv. Har sneglat på andra klockor, Omega seamaster, Panerai och Tudor 58 men kommer hela tiden tillbaka till Sub:en 😅🤓

Tänkte försöka göra slag i saken i år. Känner till hela AD historian, och försökt ringa runt i Norden men samma läge överallt.
Har ni några bra rekommendationer? Jag funderar på bukowski/kaplans eller titta på Luxury Watches eller Jälmer ur. Även om det är lite till premium så är min största funderade med de två senare handlarna är om det finns nån risk att klockan inte är äkta? Kan man begära äkthetsintyg från Nymans/Kronn/Rob E?

Jag kan tänka mig köpa även i köp/sälj här på forumet men även där lite osäker just kring äkthet och skick.

Mvh
Erik
Ser du fatt svar ang Jalmers. Dessa kanner jag inte till men daremot LW.
Tony&Co ar seriosa aktorer,sa ar det nagot knas sa rattar de till det.Men...du betalar absolut toppris da deras klientel skiter helt i om det kostar 25' for mycket. Man betalar for att fa det man vill nu och prioriterar annat an "Basta pris"
Salange du ar medveten om det och det ar okej tycker jag du ska besoka dem. De har eller kan garanterat fa fram det du vill ha

Auktionshus ar okej salange du vet vad du koper. Det ar mycket som ar fulpolerat,repigt,oservat och aven hopplockat som hamnar just dar. Utav en anledning.
Men ar du sjalv eller nagon bekant kunnig nog att vagora vad som ar bra och vad som ar skit sa varfor inte? Kan val vara vart ettpar timmar att ga pa en auktion och bilda dig en egen uppfattning.
Just Kaplans kor en klockauktion 3/9. Jag kommer vara dar

Har pa KS ar det val som overallt annars. Kop saljaren forst. Kanns det inget bar sa skit i affaren. Det ar ingen brist pa Rolexklockor till marknadspris,och hellre betala lite for mycket och fa precis det du vill an att snala for att spara en tia och sedan vara missnojd.

Lycka till med ditt kop
MvH
 
Ser du fatt svar ang Jalmers. Dessa kanner jag inte till men daremot LW.
Tony&Co ar seriosa aktorer,sa ar det nagot knas sa rattar de till det.Men...du betalar absolut toppris da deras klientel skiter helt i om det kostar 25' for mycket. Man betalar for att fa det man vill nu och prioriterar annat an "Basta pris"
Salange du ar medveten om det och det ar okej tycker jag du ska besoka dem. De har eller kan garanterat fa fram det du vill ha

Auktionshus ar okej salange du vet vad du koper. Det ar mycket som ar fulpolerat,repigt,oservat och aven hopplockat som hamnar just dar. Utav en anledning.
Men ar du sjalv eller nagon bekant kunnig nog att vagora vad som ar bra och vad som ar skit sa varfor inte? Kan val vara vart ettpar timmar att ga pa en auktion och bilda dig en egen uppfattning.
Just Kaplans kor en klockauktion 3/9. Jag kommer vara dar

Har pa KS ar det val som overallt annars. Kop saljaren forst. Kanns det inget bar sa skit i affaren. Det ar ingen brist pa Rolexklockor till marknadspris,och hellre betala lite for mycket och fa precis det du vill an att snala for att spara en tia och sedan vara missnojd.

Lycka till med ditt kop
MvH
Tack för snabbt och utförligt svar även för auktionshusen! Ska nog ta en titt på LW och Jälmers. Jag betalar hellre som du säger för kvalitet än försöka hitta nåt eventuellt fynd. Jag skulle kunna stå hos AD men i Sthlm tar de inte ens upp en på listan och i Danmark kunde de men hade helt överfulla listor också.
 
Min uppfattning är att dom, med få undantag, stänger lista när de har en viss storlek på kö. Om jag gissar lite så kanske det är orsaken till att de kan hålla så bra leveranstider?
Ja så har jag också förstått det, men verkar endå som attraktiva modeller alltid är stängda listor hos dem, medan andra aktörer endå kan skriva upp en på lista om man handlat annat tidigare tex, menar bara att de är konstigt när man kliver in och är intresserad att de inte ens kollar sitt CRM ang vad man handlat tidigare.
 
  • Like
Reactions: PJZ
Hej!
Jag har länge velat köpa en Rolex no date i stål. Tänkte ha den hela livet och låta den gå i arv. Har sneglat på andra klockor, Omega seamaster, Panerai och Tudor 58 men kommer hela tiden tillbaka till Sub:en 😅🤓

Tänkte försöka göra slag i saken i år. Känner till hela AD historian, och försökt ringa runt i Norden men samma läge överallt.
Har ni några bra rekommendationer? Jag funderar på bukowski/kaplans eller titta på Luxury Watches eller Jälmer ur. Även om det är lite till premium så är min största funderade med de två senare handlarna är om det finns nån risk att klockan inte är äkta? Kan man begära äkthetsintyg från Nymans/Kronn/Rob E?

Jag kan tänka mig köpa även i köp/sälj här på forumet men även där lite osäker just kring äkthet och skick.

Mvh
Erik
Du kan vara lugn med LW
Tack för snabbt och utförligt svar även för auktionshusen! Ska nog ta en titt på LW och Jälmers. Jag betalar hellre som du säger för kvalitet än försöka hitta nåt eventuellt fynd. Jag skulle kunna stå hos AD men i Sthlm tar de inte ens upp en på listan och i Danmark kunde de men hade helt överfulla listor också.
+1 för LW (har ingen koll på Jälmers). Du får såklart betala ett rejält påslag, men kan vara värt det då du undviker sång och dans kring listor mm. Dom är dessutom trevliga och kan sina saker. De har även mycket annat intressant om man vill titta bortom Rolex, Patek och AP.
 
Haft koll på blocket-priser en längre tid på 116503 (och liknande/äldre). De var uppe och vände på 320' hos LW och liknande i våras, nu börjar privatpersoner komma ner till 230' (för 116503) där dom blir sålda ganska fort. En del tondöva gråhandlare fortsätter att försöka få ut/(tillbaks?) och kör på 245' för en 2002 116523.
Så fortfarande runt 20-25% över list på denna modell (Iaf vad "utgångspriserna" visar, har heller inte tagit hänsyn till om det e cert/box/etc med).
 
Du kan vara lugn med LW

+1 för LW (har ingen koll på Jälmers). Du får såklart betala ett rejält påslag, men kan vara värt det då du undviker sång och dans kring listor mm. Dom är dessutom trevliga och kan sina saker. De har även mycket annat intressant om man vill titta bortom Rolex, Patek och AP.
Tack för bra svar! Ska kolla!
 
Reflekterar över hur denna tråden är fylld av kommentarer om just långa kö listor, höga marknadspriser etc. för att sedan flertalet gånger mynna ut i att man ska gå till gråhandlare och betala överpris för att det är enklare...... :rolleyes:
Svårt att finna bättre exempel på självuppfyllande profetia.......så länge gråhandlarna har efterfrågan på dessa lär ju knappast priserna gå ned :bored:
 
Reflekterar över hur denna tråden är fylld av kommentarer om just långa kö listor, höga marknadspriser etc. för att sedan flertalet gånger mynna ut i att man ska gå till gråhandlare och betala överpris för att det är enklare...... :rolleyes:
Svårt att finna bättre exempel på självuppfyllande profetia.......så länge gråhandlarna har efterfrågan på dessa lär ju knappast priserna gå ned :bored:
Vad ar alternativet om man vill ha och har pengarna? Dessutom sa ar ju marknadspris inte nagot overpris. Snarare Listpris som ar Fyndpris

Tid kan vara vart mer an pengar,plus vardet i att fa sin pryl nu och inte om kanske nagot ar,eller inte alls.
 
Reflekterar över hur denna tråden är fylld av kommentarer om just långa kö listor, höga marknadspriser etc. för att sedan flertalet gånger mynna ut i att man ska gå till gråhandlare och betala överpris för att det är enklare...... :rolleyes:
Svårt att finna bättre exempel på självuppfyllande profetia.......så länge gråhandlarna har efterfrågan på dessa lär ju knappast priserna gå ned :bored:
Det är två olika delar av samma problem. Å ena sidan en diskussion kring hur det ser ut på marknaden (köer, preferred customers mm) vilket av många, helt eller delvis, upplevs som trist och å andra sidan individuella val kring hur man hanterar den situationen (gråhandlare mm). Och även om alla i den här tråden krokade arm och inte köpte något över marknadspris så hade det haft relativt liten eller ingen påverkan. Vissa skyller på tillverkarna, andra på ADs, gråhandlarna eller flippare men glömmer allt sånt när man ska sälja de egna objekten.
 
Vad ar alternativet om man vill ha och har pengarna? Dessutom sa ar ju marknadspris inte nagot overpris. Snarare Listpris som ar Fyndpris

Tid kan vara vart mer an pengar,plus vardet i att fa sin pryl nu och inte om kanske nagot ar,eller inte alls.
Om man inte absolut måste ha klockan just nu känns det ju korkat att betala över list för en std sub modell som fortfarande ör i produktion. Marknaden är ju i fritt fall.
 
Vad ar alternativet om man vill ha och har pengarna? Dessutom sa ar ju marknadspris inte nagot overpris. Snarare Listpris som ar Fyndpris

Tid kan vara vart mer an pengar,plus vardet i att fa sin pryl nu och inte om kanske nagot ar,eller inte alls.
Givetvis är det så, men det hela har blivit en ond cirkel. En stor skillnad idag mot för 10 eller 20 år sedan är ju även att man var beredd att vänta (även om 12mån är att ta i).
Tycker det är tydligt att det börjar ”lätta” hos Rolex nu. Blev erbjuden en DJ hos AD som jag skrev upp mig på i slutet av Juni (men avböjde iom att jag har ögonen på annat).

Och jag lägger hellre list och väntar två månader än 25% över för att ”få nu”.

Har självklart sympati med många som bor där det inte finns AD eller det finns en AD med tilldelning på typ 3 OP per år. Men tror att om själva ”investerings hysterin” försvinner kommer man kunna köpa långväga från AD igen 🤷🏻‍♂️.

Det har ju redan diskuterats flitigt här, men är rätt övertygad om att många lånat sig till eller handlar på kredit och avbetalning för att kunna ”köpa nu”.
 
Givetvis är det så, men det hela har blivit en ond cirkel. En stor skillnad idag mot för 10 eller 20 år sedan är ju även att man var beredd att vänta (även om 12mån är att ta i).
Tycker det är tydligt att det börjar ”lätta” hos Rolex nu. Blev erbjuden en DJ hos AD som jag skrev upp mig på i slutet av Juni (men avböjde iom att jag har ögonen på annat).

Och jag lägger hellre list och väntar två månader än 25% över för att ”få nu”.

Har självklart sympati med många som bor där det inte finns AD eller det finns en AD med tilldelning på typ 3 OP per år. Men tror att om själva ”investerings hysterin” försvinner kommer man kunna köpa långväga från AD igen 🤷🏻‍♂️.

Det har ju redan diskuterats flitigt här, men är rätt övertygad om att många lånat sig till eller handlar på kredit och avbetalning för att kunna ”köpa nu”.
Jag förstår vad du menar men att använda DJ som värdemätare blir ju skevt åt andra hållet. Det har väl aldrig (förutom några få månader) vart en svår modell att få tag i med ytterst begränsad väntetid (återigen förutom några månader).

Edit: jag fick vänta ca 6 månader på en dj och under den perioden började jag läsa om att vissa upplevde stängda listor här på forumet.
 
Senast ändrad:
Edit: jag fick vänta ca 4 månader på en dj och under den perioden började läsa om att vissa upplevde stängda listor här på forumet.
Case in point, en stor del av de modeller som krängts hos gråhandlarna har ju varit dessa modellerna. Det är knappast Daytona och Sub:arna som skapat ruljansen. De stora volymerna och pengarna i sin helhet ligger på OP, DJ etc.
Men probelmet jag vill åt är ju att många inte ens kan tänka sig att vänta 2månader utan vill ha nu(!).
 
Senast ändrad:
Om man inte absolut måste ha klockan just nu känns det ju korkat att betala över list för en std sub modell som fortfarande ör i produktion. Marknaden är ju i fritt fall.
Tycker DU ja.
Men det finns bra manga som tycker tvartemot. Vem sager DIN asikt ar den ratta?

Men som tur ar star det var och en fritt att gora som man vill. Kop hos AF. Sta pa lista,Kop hos Grais. Bara du blir nojd sa ar val alla alternativ bra
 
Case in point, en stor del av de modeller som krängts hos gråhandlarna har ju varit dessa modellerna. Det är knappast Daytona och Sub:arna som skapat ruljansen. De stora volymerna och pengarna i sin helhet ligger på OP, DJ etc.
Men probelmet jag vill åt är ju att många inte ens kan tänka sig att vänta 2månader utan vill ha nu(!).

Immediate Gratification heter det val pa engelska. Vanta gar inte for da blir dessa personer som spadbarn som inte far tutten nu!

Jag skyller allt pa Sociala Media som den gringubbe jag ar.
Fattar noll utav varfor det ar som det ar....men anda ar jag har pa KS vilket val ocksa ar ett socialt medium da hariga armar med klockor visas i alla olika vinklar....
Aven min figurerar.;)
 
Immediate Gratification heter det val pa engelska. Vanta gar inte for da blir dessa personer som spadbarn som inte far tutten nu!

Jag skyller allt pa Sociala Media som den gringubbe jag ar.
Fattar noll utav varfor det ar som det ar....men anda ar jag har pa KS vilket val ocksa ar ett socialt medium da hariga armar med klockor visas i alla olika vinklar....
Aven min figurerar.;)
Instant gratification (sorry var tvungen 😉). Japp skyller också på social media och hela grejen med att alla vill ha allt direkt i tro’n om att man ska bli mer omtyckt en dag eller två….
 
Instant gratification (sorry var tvungen 😉). Japp skyller också på social media och hela grejen med att alla vill ha allt direkt i tro’n om att man ska bli mer omtyckt en dag eller två….
Instant Gratification. Sa heter det!
Nu slipper jag ligga somnlos i natt. Ja likes och "tummen upp" pa internet verkar vara allt som betyder nagot for valdigt manga. Det finns ju folk som tjanar tiotals miloner pa just detta.
Jag fattar fortfarande noll,men alla satt att tjana pengar ar ju bra. Aven de daliga
 
Case in point, en stor del av de modeller som krängts hos gråhandlarna har ju varit dessa modellerna. Det är knappast Daytona och Sub:arna som skapat ruljansen. De stora volymerna och pengarna i sin helhet ligger på OP, DJ etc.
Men probelmet jag vill åt är ju att många inte ens kan tänka sig att vänta 2månader utan vill ha nu(!).
För att återgå till där du började så tror jag att när man rekommenderar gråhandlare i den här tråden gör de flesta (jag har inte räknat :) ) inte det till någon som inte orkar vänta ett par månader för en DJ utan för klockor där vi pratar år om man ens blir aktuell för att få köpa. Hursomhelst jag tycker alltid man ska vända sig till AD i första hand.
 
Senast ändrad:
Case in point, en stor del av de modeller som krängts hos gråhandlarna har ju varit dessa modellerna. Det är knappast Daytona och Sub:arna som skapat ruljansen. De stora volymerna och pengarna i sin helhet ligger på OP, DJ etc.
Men probelmet jag vill åt är ju att många inte ens kan tänka sig att vänta 2månader utan vill ha nu(!).
Hmm jag förstår inte riktigt. Du exemplifierade från AD så det är klart jag utgår från det. Vilka modeller som står för volymerna vågar jag inte uttala mig om, för jag har ingen aning om vad de faktiskt säljer, däremot så vill jag nog påstå att de gråisar jag är inne och kollar regelbundet långt ifrån bara lägger ut DJ och OP.

Det är extremt mycket daytonas mm där som kommer ut också. Sen vet jag som sagt inte vad som blir sålt men jag kan tänka mig att det snarare är subbar, daytonas och annat som gått mycket som folk försöker sälja av eftersom alla är livrädda för att de ska tappa i värde nu när undergången är nära 😉
 
Hmm jag förstår inte riktigt. Du exemplifierade från AD så det är klart jag utgår från det. Vilka modeller som står för volymerna vågar jag inte uttala mig om, för jag har ingen aning om vad de faktiskt säljer, däremot så vill jag nog påstå att de gråisar jag är inne och kollar regelbundet långt ifrån bara lägger ut DJ och OP.
Poängen var att det går att få från AD om man kan tänka sig att vänta en månad eller två. Sedan finns det ju olika ”grader i helvetet”. Men jag tror som sagt att på ren volym är det DJ/OP och de mer prisvänliga klockorna (Rolex) som gråhandlare går runt på. Sedan att de även säljer ex. Speedmasters och annat som går att köpa direkt hos AD till list är ju en annan sak.
Men man kan säkert dela upp I två kategorier:
1. Average Joe som köper en OP med 25% över list för att det är en ”status pryl” på IT bolaget han sitter på som han bara måste ha NU.
2. Köparen som har mycket pengar att lägga men varken tid, tålamod eller möjligheten att handla från AD. Ex. Daytona, Sub etc.
Sen vet jag som sagt inte vad som blir sålt men jag kan tänka mig att det snarare är subbar, daytonas och annat som gått mycket som folk försöker sälja av eftersom alla är livrädda för att de ska tappa i värde nu när undergången är nära 😉
Amen to that, men många har säkert dragit in pengar i klockor som ”en säker investering”….😉
För att återgå till där du började så tror jag att när man rekommenderar gråhandlare i den här tråden gör de flesta (jag har inte räknat :) ) inte det till någon som inte orkar vänta ett par månader för en DJ utan för klockor där vi pratar år om man ens blir aktuell för att få köpa.
Killgissar att många av de frågor om kötider på inkörsklockor som ställs i Rolex tråden hamnar här. Och många går i tysthet till LW etc.
 
Förutom AD, K&S och chrono24, vad är era bästa ställen att kolla efter klockor?

Har själv handlat på chrono24 och det var en behaglig upplevelse, men undrar om det finns något liknande som kanske är att föredra?
 
Tillbaka
Topp