• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Antar då att det enbart grundar sig i den Kalle Anka-valutan vi använder 😅
Ja lite så.
Men för mig blir det ju som Polen på 80talet.
Var det är billigt/dyrt är ju helt avhängigt på vilken valuta köparen innehar och växelkurs mot inhemsk samt vilka pålagor som återfås vid export.

Även om köparen är eller funderar på att vara eller bli Grovt kriminell

Samt om
 
Läste senaste inläggen med intresse, har ett tag gått och sneglat på en gmt/sub.
Är det läge att slå till på en begagnad nu eller tror ni även dessa är på väg ner ännu mera.

Känns rimligt som det borde stanna nu då priserna på allt annat stiger, vad tror ni?
Priserna stiger ju inte på allt.
Och måste folk börja betala hutlösa priser bara för att kunna värma sitt hus, betala av lån och allt som kommer med det, så kommer ingen prio vara att köpa klocka.
Mer folk måste/vill sälja sina klockor, färre köpa - priserna sjunker.

Jag tror utan tvekan att priserna kommer fortsätta gå ner ett tag.
 
Läste senaste inläggen med intresse, har ett tag gått och sneglat på en gmt/sub.
Är det läge att slå till på en begagnad nu eller tror ni även dessa är på väg ner ännu mera.
Jag skulle vilja påstå att du nog ska vänta lite till och se att du inom en snar framtid kanske kan köpa det till listpris, i butik, precis som för 5-7 år sen. Sluta mata giriga gråhandlare och desperata privatpersoner som försöker tjäna tiotusentals kronor på folk som är desperata efter deras begagnade Rollar.

Folk har i detta nu inte råd att bo kvar i sina stora lägenheter och hus, de måste skära ner på lyxresor och konsumtion, göra stora investeringar i moderna el-lösningar (gå över till hållbara alternativ, köpa elbil, sälja bil etc etc). Värre ser det ut att bli också.
 
Läste senaste inläggen med intresse, har ett tag gått och sneglat på en gmt/sub.
Är det läge att slå till på en begagnad nu eller tror ni även dessa är på väg ner ännu mera.

Känns rimligt som det borde stanna nu då priserna på allt annat stiger, vad tror ni?
Allt annat stiger och folk lär inte prioritera klockköp.

Priserna kommer dala ytterligare är min gissning
 
Vad som händer i ett pluttland vid nordpolen kan väl kvitta om två miljoner kineser slipper ut från corona-karantän med fickorna fulla av yuan och köpsug..

Sverige är inte världens medelpunkt och vad som händer där med lyxmarknaden ointressant för väldigt många....Och sådär jättesvårt att annonsera och sälja sin lilla klocka internationellt är det ju inte....även om många handlare vill påskina att det är så...
Men visst. Värdesätter man F2F transaktioner så blir det kanske mindre i plånboken. Den som lever får väl se vad som var rätt beslut

Dessutom.
Varför de som drabbas hårdast av elpris,diesel,mat etc skulle sitta med en samling lyxklockor som nu måste reas ut så barnen får gröt har jag skrivit förut att jag inte förstår varför det skulle vara på det viset.
Snarare att de som påverkas minst kan hålla i sina prylar tills det vänder uppåt igen.

Allt givetvis med undantag åt bägge hållen
 
Vad som händer i ett pluttland vid nordpolen kan väl kvitta om två miljoner kineser slipper ut från corona-karantän med fickorna fulla av yuan och köpsug..

Sverige är inte världens medelpunkt och vad som händer där med lyxmarknaden ointressant för väldigt många....Och sådär jättesvårt att annonsera och sälja sin lilla klocka internationellt är det ju inte....även om många handlare vill påskina att det är så...
Men visst. Värdesätter man F2F transaktioner så blir det kanske mindre i plånboken. Den som lever får väl se vad som var rätt beslut

Dessutom.
Varför de som drabbas hårdast av elpris,diesel,mat etc skulle sitta med en samling lyxklockor som nu måste reas ut så barnen får gröt har jag skrivit förut att jag inte förstår varför det skulle vara på det viset.
Snarare att de som påverkas minst kan hålla i sina prylar tills det vänder uppåt igen.

Allt givetvis med undantag åt bägge hållen
Du menar att ekonomin är enkelriktad? Om det är högkonjunktur så är det svårt att köpa Rolex till vettiga priser för att folk har gott om pengar, men om det blir lågkonjunktur går det ändå inte att köpa Rolex till vettiga priser för att de rika är de som egentligen köper och därtill sitter på alla sålda klockor och vägrar sälja?
Jag får inte ihop det resonemanget.

Jag har ingen statistik men det känns som att väldigt mycket ”vanliga människor” köper Rolex. Kanske säljer de inte vad de har i brådrasket men de lär inte prioritera att köpa nytt om de måste lägga halva klockbudgeten på elräkningen. Sånt spelar roll ändå.
 
Du menar att ekonomin är enkelriktad? Om det är högkonjunktur så är det svårt att köpa Rolex till vettiga priser för att folk har gott om pengar, men om det blir lågkonjunktur går det ändå inte att köpa Rolex till vettiga priser för att de rika är de som egentligen köper och därtill sitter på alla sålda klockor och vägrar sälja?
Jag får inte ihop det resonemanget.

Jag har ingen statistik men det känns som att väldigt mycket ”vanliga människor” köper Rolex. Kanske säljer de inte vad de har i brådrasket men de lär inte prioritera att köpa nytt om de måste lägga halva klockbudgeten på elräkningen. Sånt spelar roll ändå.
Absolut gör det det,men min poäng är att jag själv inte tror de som får ekonomiska bekymmer utav elräkningar och matkostnader slumpar ut de Rolexmodeller och andra klockor som så hett eftertraktas.
Det är ju redan idag inte så svårt att få loss diverse DJ DD Skydwellers och Yachmasters,om man är bosatt i Sverige.

Då kommer ju följdfrågan. Om efterfrågan hos AFs minskar rejält,säg nytt kostar bara något mer än beg, kommer vi då se skyltfönstrena fulla med SS klockor och gråtande handlare som ber på sina knän att vi bemedlade ska handla?
Jag tror inte det,men kan givetvis ha fel.
 
Absolut gör det det,men min poäng är att jag själv inte tror de som får ekonomiska bekymmer utav elräkningar och matkostnader slumpar ut de Rolexmodeller och andra klockor som så hett eftertraktas.
Det är ju redan idag inte så svårt att få loss diverse DJ DD Skydwellers och Yachmasters,om man är bosatt i Sverige.

Då kommer ju följdfrågan. Om efterfrågan hos AFs minskar rejält,säg nytt kostar bara något mer än beg, kommer vi då se skyltfönstrena fulla med SS klockor och gråtande handlare som ber på sina knän att vi bemedlade ska handla?
Jag tror inte det,men kan givetvis ha fel.
Du går ju till såna ytterligheter här. Vi får se helt enkelt. Men priserna kommer gå ner mer än vi sett hittills.
Det lär inte vara AD som gråter utan gråhandlarna.
 
Läste senaste inläggen med intresse, har ett tag gått och sneglat på en gmt/sub.
Är det läge att slå till på en begagnad nu eller tror ni även dessa är på väg ner ännu mera.

Känns rimligt som det borde stanna nu då priserna på allt annat stiger, vad tror ni?

Om priserna på konsumtion ökar borde rimligtvis priserna på lyxkonsumtion gå ner. (Om inte lönerna hänger på.)
 
Allt annat stiger och folk lär inte prioritera klockköp.

Priserna kommer dala ytterligare är min gissning
Min spontana killgissning är att gråhandlar priserna kommer att gå ned. Men på vissa modeller. Rent teoretiskt sett räcker det med en "kritisk massa" av köpare som har kapital och är köpstarka för att prisnedgången skall dämpas.
Jag har ingen statistik men det känns som att väldigt mycket ”vanliga människor” köper Rolex. Kanske säljer de inte vad de har i brådrasket men de lär inte prioritera att köpa nytt om de måste lägga halva klockbudgeten på elräkningen. Sånt spelar roll ändå.
Vet inte riktigt om många "vanliga människor" verkligen köper Rolex och sedan även koncentrerats till ett par specifika modeller. Det är ju knappast så att Yacht Master eller Celini går varma. Sedan är det nog generellt samma kategori som tidigare kunde köpa en båt i den dyrare kategorin som kanske köpt en klocka. Men visst, vissa grupper har ju blivit tillfälligt kaptialstarka iom pandemin och minskat spenderat kapital på te x resor etc. Sedan kan man ju även se det i kombination med en ovanligt hög inflation och minimala prisjusteringar (under pandemin fram till Jan '22).
Det är ju redan idag inte så svårt att få loss diverse DJ DD Skydwellers och Yachmasters,om man är bosatt i Sverige.
Instämmer helt, DJ tror jag iof beroende på modell kan vara svårt. Men de andra instämmer jag helt med.
 
Har varit lite förvånad att svenska handlare försökt bita sig fast med vårens priser, men nu börjar flera ge vika. Klämde på en Rolex för 289 för två veckor sedan och fick höra att det priset gällde. Nu var jag inte på g att köpa, så jag prutade därmed inte efter att han sade så. Hur som - nu ligger den ute för 265.
 
  • Like
Reactions: PJZ
Har varit lite förvånad att svenska handlare försökt bita sig fast med vårens priser, men nu börjar flera ge vika. Klämde på en Rolex för 289 för två veckor sedan och fick höra att det priset gällde. Nu var jag inte på g att köpa, så jag prutade därmed inte efter att han sade så. Hur som - nu ligger den ute för 265.
Och den låg på 350 för 2-3 månader sedan.
Vänta ytterliga någon månad så har den gått ner en bit till :)
 
Kan också bara tala gott om Nymans och framför allt Krons, fått fantastiskt bemötande från första gången jag klev in i butiken, gäller oavsett om det bara varit något skitnödigt ärende eller klämmande som lett till affär.

Sen kan jag dock tycka att butiker i "lyx" segmentet i Sverige generellt har lite att lära om man jämför med andra länder, de håller oftast en helt annan nivå på upplevelsen om man jämför med här hemma.
Jag håller helt med dig. Utomlands har de som jobbar där förstått att de har ingen anledning med att känna sig berättigade att vara "bättre" än någon annan bara för att man jobbar i en lyxbutik. Men i Sverige tycker jag det är så lite överallt, man behöver inte promenera längre än till NK för att känna av det. Vilket är sjukt egentligen då de som jobbar i de butikerna förmodligen inte har råd själv med kläderna/smyckena de säljer.
 
Jag håller helt med dig. Utomlands har de som jobbar där förstått att de har ingen anledning med att känna sig berättigade att vara "bättre" än någon annan bara för att man jobbar i en lyxbutik. Men i Sverige tycker jag det är så lite överallt, man behöver inte promenera längre än till NK för att känna av det. Vilket är sjukt egentligen då de som jobbar i de butikerna förmodligen inte har råd själv med kläderna/smyckena de säljer.
Instämmer med dig till fullo! Konstigt genomgående beteende som upplevs framförallt i Stockholmsregionen.
 
Instämmer med dig till fullo! Konstigt genomgående beteende som upplevs framförallt i Stockholmsregionen.
Snarare world wide I butiker dar varan har premium,dvs saljer sig sjalvt och kunder slass om att fa handla.
Finns ju en lite bizzarr trad pa TRF om vad man ska ge sin bodknodd efter att ha fått ynnesten att kopa en DJ till fullpris for att visa sin oandliga tacksamhet....
 
Instämmer med dig till fullo! Konstigt genomgående beteende som upplevs framförallt i Stockholmsregionen.
Knappast så konstigt. Många av kundernas attityd är ju även det som föder det beteendet, mycket "fattaru hur tät jag är" eller "fattaru hur vem jag är" beteende.
Kan förstå om personalen är rätt trött på det. Sedan är det ingen anledning till att vara otrevlig. Har väl haft min beskärda del av konstigt bemötande från AD's genom åren, men överlag har det varite genomgående bra.
Så länge man är trevig brukar det mesta lösa sig. Sedan skulle jag knappast glida in en lördag eftermiddag och fråga efter en Daytona eller tjata mig till att får skriva upp mig på en lista. Det är som att be om det.
 
Senast ändrad:
Vad tror ni om lite äldre rolex typ 5 siffriga modeller, kommer värdet på de också gå ner i takt med allt som händer nu? eller kanske inte i lika stor utsträckning?
 
Snarare world wide I butiker dar varan har premium,dvs saljer sig sjalvt och kunder slass om att fa handla.
Finns ju en lite bizzarr trad pa TRF om vad man ska ge sin bodknodd efter att ha fått ynnesten att kopa en DJ till fullpris for att visa sin oandliga tacksamhet....
Det behöver dock inte alls beröra varor med premium, som Shmack skrev ett par rader upp så kan det räcka med att traska in på NK för att få ta del av den attityden..
 
Knappast så konstigt. Många av kundernas attityd är ju även det som föder det beteendet, mycket "fattaru hur tät jag är" eller "fattaru hur vem jag är" beteende.
Kan förstå om personalen är rätt trött på det. Sedan är det ingen anledning till att vara otrevlig. Har väl haft min beskärda del av konstigt bemötande från AD's genom åren, men överlag har det varite genomgående bra.
Så länge man är trevig brukar det mesta lösa sig. Sedan skulle jag knappast glida in en lördag eftermiddag och fråga efter en Daytona eller tjata mig till att får skriva upp mig på en lista. Det är som att be om det.
Köper vad du säger, har tidigare jobbat många år i servicebranschen så jag är väl bekant med klimatet på andra sidan disken.. men samtidigt så får ju högst troligt samma typ av personal samma bemötanden i andra länder, men har aldrig upplevt något snorkigt översittarbeteende då.

Det har ialf jag bara fått hemma i Svedala.
 
Senast ändrad:
Vad tror ni om lite äldre rolex typ 5 siffriga modeller, kommer värdet på de också gå ner i takt med allt som händer nu? eller kanske inte i lika stor utsträckning?
Jag tror att äldre modeller som är fullset, varsamt polerade och med en fin patina kommer stå emot bra. 5 sifrig dj med tandpetare lär sjunka tillbaka under 30k ganska snart.
 
Vad tror ni om lite äldre rolex typ 5 siffriga modeller, kommer värdet på de också gå ner i takt med allt som händer nu? eller kanske inte i lika stor utsträckning?
Tror på ned, men inte alls lika mycket som hypade 6-siffriga. Ta GMT, Sub, och Exp II så är ju 5-siffriga en helt annan liga i att vara klassiskt tidslösa - the last of the best, som någon träffsäkert sade
 
Jag tror att äldre modeller som är fullset, varsamt polerade och med en fin patina kommer stå emot bra. 5 sifrig dj med tandpetare lär sjunka tillbaka under 30k ganska snart.
Håller med. Fina exemplar kommer alltid att stå sig starkt på sikt.
Tror på ned, men inte alls lika mycket som hypade 6-siffriga. Ta GMT, Sub, och Exp II så är ju 5-siffriga en helt annan liga i att vara klassiskt tidslösa - the last of the best, som någon träffsäkert sade
Vad tror du om de äldre explorer 1? Känns som om de också börjar röra sig nedåt som 5 siffriga datejust.
 
585D3099-AA4C-414F-AB6A-C2C8A9FBAA44.jpeg
DN idag, intressant artikel.
 
Tillbaka
Topp