• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Hej
I över 14 månader har jag stått på listan för en Rolex 124270 (vid denna återförsäljare har jag ingen tidigare historik). I våras hämtade jag ut en klocka som hade varit på service vid en annan Åf. Passade då på att fråga om intresset för Explorern. Fick då till svar att listan var stängd men att jag kunde återkomma i början av nästa år för att se hur läget var då.
Börjar tröttna lite på väntan. Vad tror ni. Är väntan förgäves? Den som väntar på något gott? Eller stämma av läget nu när marknaden ser lite annorlunda ut?
 
Hej
I över 14 månader har jag stått på listan för en Rolex 124270 (vid denna återförsäljare har jag ingen tidigare historik). I våras hämtade jag ut en klocka som hade varit på service vid en annan Åf. Passade då på att fråga om intresset för Explorern. Fick då till svar att listan var stängd men att jag kunde återkomma i början av nästa år för att se hur läget var då.
Börjar tröttna lite på väntan. Vad tror ni. Är väntan förgäves? Den som väntar på något gott? Eller stämma av läget nu när marknaden ser lite annorlunda ut?
Finns inte mycket att göra mer än att kanske höra av sig till flera ADs. Trots sämre tider är många fortfarande sugna på att köpa klockor och tyvärr verkar det blivit mer trend än tidigare att man vill köpa klockan själv från AD. Du kan ju köpa en idag ny från gråhandlare för bara några tusen över vad den kostar hos AD.
 
Intressant tråd, också för fattiga mig som inte direkt ser eller någonsin sett Rolex som särskilt snygga eller beständiga sett till materialen.
Men, av en slump upptäckte jag Milgauss, den i mitt tycke enda snygga Rolexen som dessutom inte är onödigt dyr.
Kanske tappar lite så man kan köpa ett fint ex för en hundring. Visste inte att Rolex mfl. generellt exploderat i pris sista åren, mycket intressant som indikator på vår omvärld.

Skärmavbild 2022-09-15 kl. 22.21.30.png
 
Intressant tråd, också för fattiga mig som inte direkt ser eller någonsin sett Rolex som särskilt snygga eller beständiga sett till materialen.
Men, av en slump upptäckte jag Milgauss, den i mitt tycke enda snygga Rolexen som dessutom inte är onödigt dyr.
Kanske tappar lite så man kan köpa ett fint ex för en hundring. Visste inte att Rolex mfl. generellt exploderat i pris sista åren, mycket intressant som indikator på vår omvärld.

Skärmavbild 2022-09-15 kl. 22.21.30.png
Milgauss är lite av en slamkrypare, inte helt poppis. Rolexsfären tycker den är kool by all means….men det är många andra modeller som smäller högre…..så det är ganska få som verkligen vill äga modellen…..i jämförelse.

Köpt min första GV runt 2008. Minns att jag betalade 46k för en 6 mån gammal. Det var så mkt pengar att jag mådde lite illa. Vi klickade inte helt, den är lite topptung och blingig. Så den såldes efter något år. Köpte tillbaka modellen 2020…..fick då betala 6500 euro…..vilket jag tyckte var ett bra pris……allt är relativt :)
 
Milgauss känns som en typisk rolex som är dyr för att folk inte får tag på den rolex de egentligen vill ha och alla trodde att alla rolex alltid kommer gå med vinst.
Det skulle inte förvåna om den kryper ner till list eller under när flipparna börjar rata dem i den nya marknaden.

Vill man ha en skulle jag nog tjöta på en AD då det inte är en flippar klocka snarare än att köpa dippen. Eller ha lite is i magen och vänta in beg priser under hundringen.


Allt killgissat som vanligt i denna tråd.
 
Milgauss känns som en typisk rolex som är dyr för att folk inte får tag på den rolex de egentligen vill ha och alla trodde att alla rolex alltid kommer gå med vinst.
Det skulle inte förvåna om den kryper ner till list eller under när flipparna börjar rata dem i den nya marknaden.

Vill man ha en skulle jag nog tjöta på en AD då det inte är en flippar klocka snarare än att köpa dippen. Eller ha lite is i magen och vänta in beg priser under hundringen.


Allt killgissat som vanligt i denna tråd.
Milgauss är ju next level shit, marknaden har bara inte förstått det än. Sett till Rolex är det verkligen en modell som tar ut svängarna.

E745DE7A-51EB-4A5B-AADE-17A1D5F5E727.jpeg
9EF39DBB-7F39-4024-82E9-FB8B1B4CA55E.jpeg
514C9DD0-BBDB-402B-93FF-0028FF3CED19.jpeg
C02D1021-1827-4789-9885-69E56B695D28.jpeg

F7E938A3-C245-4A44-91DB-59DDC6EBC063.jpeg
 
Milgauss är lite av en slamkrypare, inte helt poppis. Rolexsfären tycker den är kool by all means….men det är många andra modeller som smäller högre…..så det är ganska få som verkligen vill äga modellen…..i jämförelse.

Köpt min första GV runt 2008. Minns att jag betalade 46k för en 6 mån gammal. Det var så mkt pengar att jag mådde lite illa. Vi klickade inte helt, den är lite topptung och blingig. Så den såldes efter något år. Köpte tillbaka modellen 2020…..fick då betala 6500 euro…..vilket jag tyckte var ett bra pris……allt är relativt :)
Skulle gärna se en re-issue på 1019 då Milgauss hade vettiga proportioner och storlek.
Screenshot_20220916_123055.jpg

Foto: Bukowskis
En uppfräschning av nuvarande modell ligger nog väldigt nära i tiden. Idag är det väl bara Milgaussen som inte fått case & urverk uppdaterat?
 
Milgauss i 36mm skulle ju vara så jävla bra. De nuvarande är ju ok, men för tjocka och klumpiga. Känns dock mest troligt att Rolex använder samma boett och länk som till Air king eftersom de tidigare delade dessa komponenter.
"Rolex använder samma boett och länk som till Air king eftersom de tidigare delade dessa komponenter"? Kan du utveckla, detta var nytt för mig!
 
Yes, i know. Den tidigare air-kingen har samma extra ”bly-bur” som milgaussen för att stå emot magnetism. Så om du har kvar din borstade Milgauss är det mest tavlan som skiljer den från den tidigare air-kingen. 😎
Den är kvar....vem fan skulle köpa den :)

Dessutom är den riktigt trevlig nu utan allt blänk........glasringen var väl ändå inte matt på AK:n?
 
Jag skulle köpa Milgauss enbart för att den är snygg, absolut inte för att försöka göra vinst eller för att imponera på andra.
Hoppas den fortsätter att dissas ner till ett pris som passar mig :)
Modellen med sekundvisare som röd blixt är helt lagom utan att bli "för mycket". Men jag måste säga........ Det skulle inte kännas som att bli medlem i en exklusiv skara av connoisseurer om jag slår till på en Milgauss, snarare ser jag exempelvis Zenith Defy som något för klockälskaren och Roex mer som "det första folk köper om de får tag i pengar", ok nu överdriver jag lite, men ni som har koll på både marknaden och produkterna, hur är egentligen den typiska rolexköparen nu efter flera års prisuppgångar ? Finns det några stereotyper ?

Är det kanske så att jag rackar ner på Rolex eftersom jag måste spara för att ha råd och därför är omedvetet avundsjuk ?
Jag tänker mig att innan prisuppgångarna och köandet var det inte ovanligt att kunder impulsköpte en Rolex till helgen ?
 
Går i tankarna att släppa min 114060. Vill egentligen ha kvar den men börjar bli för dyr. Hur resonerar ni andra som köpt denna för ca 5+ år sen med avseende på stöldbegärlighet och försäkring (hemförsäkringarna täcker oftast upp till 100 KSEK annars behövs specialförsäkring)?
 
Går i tankarna att släppa min 114060. Vill egentligen ha kvar den men börjar bli för dyr. Hur resonerar ni andra som köpt denna för ca 5+ år sen med avseende på stöldbegärlighet och försäkring (hemförsäkringarna täcker oftast upp till 100 KSEK annars behövs specialförsäkring)?
Hej, hur menar du med att den börjar bli för dyr? Du menar att försäkringen börjar bli för dyr? För tänker att om du köpte den för 5+ år sedan så var väl klockan i sig inte lika dyr?
 
Går i tankarna att släppa min 114060. Vill egentligen ha kvar den men börjar bli för dyr. Hur resonerar ni andra som köpt denna för ca 5+ år sen med avseende på stöldbegärlighet och försäkring (hemförsäkringarna täcker oftast upp till 100 KSEK annars behövs specialförsäkring)?
För dyr?
Har du avbetalning på klockan eller vad? Annars så kostar den väl dig ingenting?

Jaja...allt som inte är fastbultat i golvet kan någon tattare sno om det är så...och någon tar väl och skruvar loss det man bultat fast så där sket sig den iden.
Ska man vara rädd för allt otäckt som kan hända är det väl lika bra att bli häktad och inlåst i isoleringscell. Men där får man inte ha någon Rolex vad jag vet.

Fösräkring kan du väl skaffa om du tror dig ha nytta av den. Men roligare för slantarna kan iallfall jag ha och så lämnar jag klockan hemma om det ska drickas pilsner i socialt utsatta områden,eller letas näsgodis i arla morgonstunden....
YMMV as they say...
 
Hej, hur menar du med att den börjar bli för dyr? Du menar att försäkringen börjar bli för dyr? För tänker att om du köpte den för 5+ år sedan så var väl klockan i sig inte lika dyr?

Hej, ursäkta jag som är otydlig. När jag köpte denna för ca 60 KSEK för 5 år sen kändes det både som att den var något mindre stöldbegärlig (lyxklockor har ju fungerat som ”valuta” bland kriminella rätt länge men känns som att det ökat senaste åren) och att den gick inom ramen för hemförsäkringen (100 KSEK). Nu har förutsättningarna förändrats - alltså börjar klockan kännas för ”dyr att gå runt med”.
 
Hej, hur menar du med att den börjar bli för dyr? Du menar att försäkringen börjar bli för dyr? För tänker att om du köpte den för 5+ år sedan så var väl klockan i sig inte lika dyr?

Hej, ursäkta jag som är otydlig. När jag köpte denna för ca 60 KSEK för 5 år sen kändes det både som att den var något mindre stöldbegärlig (lyxklockor har ju fungerat som ”valuta” bland kriminella rätt länge men känns som att det ökat senaste åren) och att den gick inom ramen för hemförsäkringen (100 KSEK). Nu är förutsättningarna ändrats - alltså börjar klockan kännas för ”dyr att gå runt med”.
Ja ger dig klockbärandet sådana kval är det väl bara att sälja?
 
Jo, det är just därför jag ställer frågan hur andra resonerat som är eller har varit i liknande situation.
Jag kan ju enbart tala för mig själv

Nej jag har aldrig haft ångest över att bära mina klockor när jag vill och var jag vill utav rädsla för vad som kan hända. Dessutom får jag ju för mig att en Submariner i stål är ungefär lika intetsägande som valfri klocka från Clas Ohlsson för 98% av befolkningen som inte är intresserade alls.
Av de två procent som är kvar är fyra femtedelar intresserade av att snacka klockor och jämföra och en femtedel tänker möjligtvis tanken att den kan man sno.

Har du rullat runt med en strösslad Pearlmaster, Nautilus eller möjligtvis Royal Oak med massor av näsgodis konsumerat klockan tre på morgonen efter en blöt natt på Stureplan.....så jo det vore en dalig ide.
Men är man en normal människa i normala miljöer så kan man bära vilken klocka man vill.

Det kan ju komma en meteorit och dråsa i skallen på mig när jag går ut. Inte fan bär jag hjälm för det
 
Jag kan ju enbart tala för mig själv

Nej jag har aldrig haft ångest över att bära mina klockor när jag vill och var jag vill utav rädsla för vad som kan hända. Dessutom får jag ju för mig att en Submariner i stål är ungefär lika intetsägande som valfri klocka från Clas Ohlsson för 98% av befolkningen som inte är intresserade alls.
Av de två procent som är kvar är fyra femtedelar intresserade av att snacka klockor och jämföra och en femtedel tänker möjligtvis tanken att den kan man sno.

Har du rullat runt med en strösslad Pearlmaster, Nautilus eller möjligtvis Royal Oak med massor av näsgodis konsumerat klockan tre på morgonen efter en blöt natt på Stureplan.....så jo det vore en dalig ide.
Men är man en normal människa i normala miljöer så kan man bära vilken klocka man vill.

Det kan ju komma en meteorit och dråsa i skallen på mig när jag går ut. Inte fan bär jag hjälm för det
Ligger något i det du säger även om jag tycker att du hårdrar det lite. Tack för input
 
Jo, det är just därför jag ställer frågan hur andra resonerat som är eller har varit i liknande situation.

Jag hade en dyr stöldbegärlig pjäs för nåt år sen. Min dåvarande granne blev pistolrånad i hemmet och jag kände onekligen att det var osoft.

Jag sålde. Gjorde en vinst på 30-40k. Klockan är nu värd 200 mer än när jag hade den. (Royal oak 15400).

Det här är ett aber. Jag gillar klockor och även om jag kanske inte har utrymme idag att ha en fin klocka så vill jag absolut addera en framöver. Men jag vill samtidigt inte göra något som riskerar min familjs välmående.

Dock så har alla som jag känner som fått hembesök (ja, det är ett par stycken vid det här laget) haft klockor i en prisklass jag aldrig ens tittar på (grannens var en Daytona i roseguld, nån annan hade en större samling patek osv). Tror inte de kör den typen av aktioner på en standard sub ärligt talat.

Poliser jag känner säger att gaturån är kleti och pleti. Home invasions är ligor med mer planerande och informationsinhämtning.

Hursomhelst så börjar jag bli rejält skeptisk till prisutvecklingen. Fortsätter detta så kommer Rolex snart kosta som i butik. 😁
 
Tillbaka
Topp