• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Det ska väl tilläggas att jag inte haft någon köphistorik på rolex, historik på annat finns men ingenting märkvärdigt.
Jag har vart i kontakt med fler handlare, inte bara stockholmsområdet, och jag tycker generellt att jag blivit väl bemött överallt.
Bli val bemott hoppas jag alla blir oavsett om svaret ar Ja eller Nej pa fragan om man far handla det man vill eller ej.
Att ha bra kundbemotande ska vara en sjalvklarhet oavsett om man saljer morotter eller lyxklockor

För att inte sätta den kontakt jag har hos AD i en prekär situation som i slutändan jag själv skulle skadas av.
Jaha.
Nu fragade jag ju inte efter namn pa den bodknodd som ulovat mojlighet att registrera intresse,utan bara vilken AF som kunde vara villig att gora sa.
Samt nog far man hoppas knodden har nog med skinn pa nasan att svara mig Gold ar en bra kund och du ar det inte. Darfor far han kopa och inte du om en "prekar" situation skulle uppsta.
Nagot som ar helt naturligt i en affarsrelation och ingenting personligt alls.

Bli val bemott hoppas jag alla blir oavsett om svaret ar Ja eller Nej pa fragan om man far handla det man vill eller ej.
Att ha bra kundbemotande ska vara en sjalvklarhet oavsett om man saljer morotter eller lyxklockor
Håller med dig men många upplever ju tyvärr raka motsatsen och då blir man ju lite förvånad utifrån sina egna erfarenheter.
Jag blev erbjuden sub förra året efter en tid på lista men tacka då nej, Intresset återkommer återkommer dock ständigt till Rolex för att dom är så förbaskat förtrollande men jag tycker liksom inte att det är värt pengarna när det finns annat som är lika trevligt till en bråkdel av slantarna.

De flesta handlade behandlar en väl även om de säger att samtliga listor/intresseanmälan är stängda för nya kunder utan historik så det innebär ju tillslut att nya kunderna inte längre kliver in genom dörren.

Det är ju en bra affärsmodell under högkonjunkturen…

Återstår att se om butikerna blir lika välbesökta framöver.

Jaha.
Nu fragade jag ju inte efter namn pa den bodknodd som ulovat mojlighet att registrera intresse,utan bara vilken AF som kunde vara villig att gora sa.
Samt nog far man hoppas knodden har nog med skinn pa nasan att svara mig Gold ar en bra kund och du ar det inte. Darfor far han kopa och inte du om en "prekar" situation skulle uppsta.
Nagot som ar helt naturligt i en affarsrelation och ingenting personligt alls.

Den typ av transparens hade jag själv tyckt var kanon men den tenderar att inte alltid landa så bra hos många.

Att du själv använder utryck som bodknodd säger väl egentligen allt om hur jag föreställer mig att du kanske beter dig i en butik.

Den typ av transparens hade jag själv tyckt var kanon men den tenderar att inte alltid landa så bra hos många.

Att du själv använder utryck som bodknodd säger väl egentligen allt om hur jag föreställer mig att du kanske beter dig i en butik.
Bodknodd kallades val butiksbitraden innan de kallades saljare innan de kallades kundkonsulenter.
Man kan saga ratt mycket om man gor det med humor och glimten i ogat utan att det uppfattas som nagot negativt. Vilket ofta inte framkommer i skriven text.

Det vore ju intressant att fa veta hur du forestaller dig att jag beter mig baserat pa ett ord som jag anvander? Om du har lust att beratta.
For fordomar ar val inget som vi sysslar med har inne?

Senast ändrad:
Bodknodd kallades val butiksbidraden innan de kallades saljare innan de kallades kundkonsulenter.
Man kan saga ratt mycket om man gor det med humor och glimten i ogat utan att det uppfattas som nagot negativt. Vilket ofta inte framkommer i skriven text.

Det vore ju intressant att fa veta hur du forestaller dig att jag beter mig baserat pa ett ord som jag anvander? Om du har lust att beratta.
For fordomar ar val inget som vi sysslar med har inne?

Tag tolkade det nedsättande men om du säger att så inte är fallet så får jag tro på det.

Håller med dig men många upplever ju tyvärr raka motsatsen och då blir man ju lite förvånad utifrån sina egna erfarenheter.
Jag blev erbjuden sub förra året efter en tid på lista men tacka då nej, Intresset återkommer återkommer dock ständigt till Rolex för att dom är så förbaskat förtrollande men jag tycker liksom inte att det är värt pengarna när det finns annat som är lika trevligt till en bråkdel av slantarna.
Jag har sjalv alltid blivit helt korrekt bemott ( forutom en gang) oavsett om jag fatt som jag vill eller ej.
Overlag tycker jag att kundbemotandet hos Stockholms klockbutiker (oavsett marke) ar riktigt riktigt bra.

Man ser fortsatt att många lägger ut nya aktuella klockor till salu som fortfarande produceras till fortsatt höga nivåer även om man skymtar lägre priser på det som varit mest hypat. Det är väl fortfarande ett förnekelse stadie bland säljarna samtligt som köparna sitter lugnt i båten. De känner ingen brådska.

På Chrono24 ser vintage säljarna ut att ha ökat priserna jämfört med för några månader sedan.

Olika köpare på dessa marknader och kanske även olika typer av säljare. Kan tänka mig att vintage klockorna byter händer mellan handlarna för andra summor än det de säljs för till mannen på gatan. Många har säkert dessutom köpt dessa klockorna för en spottstyver av dagens marknadsvärden före orosmolnen dök upp.

Innan priserna skenade runt 2012/13 brukade vintage klockorna öka något allt eftersom Rolex höjde nypriserna. Den kopplingen har varit svår att dra sedan dess. Först hypen på vintage och sedan nyproducerat. Det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig nu och framåt.

Önskescenariot vore att marknaden blir mindre spekulativ så att entusiasterna har möjlighet att faktiskt köpa klockorna som är inom räckhåll för deras ekonomi om vi talar nyproducerat.

Haha ja.... Det är ju lustigt hur det genuina klockintresset och Rolex trådarnas intensitet verkar samvariera med prisutvecklingen. Go figure 😂
Så är det. Jag gillar denna tråd pga den relativa bredd den har. Man får liksom diskutera privatekonomi, elpriser, sura butiksbiträden och t.o.m. klockor (!) i samma tråd utan att moderatorerna kommer och hotar. Det är lite Nice tycker jag.

Och det allra bästa med tråden - om man tycker denna tråd eller andras intresse bara är trams, så behöver man inte ens vara inne i den och raljera ✌🏻🥳

Precis som att jag, som tycker Breitling är ett skitmärke, aldrig ens skulle tänka tanken att vara inne i Breitling-tråden och raljera om deras syn där…sådant gör ju inte vettiga människor.

Senast ändrad:
Och det allra bästa med tråden - om man tycker denna tråd eller andras intresse bara är trams, så behöver man inte ens vara inne i den och raljera ✌🏻🥳

Precis som att jag, som tycker Breitling är ett skitmärke, aldrig ens skulle tänka tanken att vara inne i Breitling-tråden och raljera om deras syn där…sådant gör ju inte vettiga människor.
För egen del gillar jag Rolex. Det hindrar inte att jag ser den nämnda samvariationen som lite skrattretande. Dom flesta som hänger kvar här nu får man nog för övrigt se som genuint intresserade...

Så är det. Jag gillar denna tråd pga den relativa bredd den har. Man får liksom diskutera privatekonomi, elpriser, sura butiksbiträden och t.o.m. klockor (!) i samma tråd utan att moderatorerna kommer och hotar. Det är lite Nice tycker jag.
Ja. Det roliga är att trådstartaren nog ville kväva diskussionen med att starta denna tråd, men nu är det den mest frekventa tråden 😃

Det jag inte förstår och ingen annan verkar förstå heller är varför de senaste 5-7 åren har varit så drastiskt annorlunda jämfört med tidigare!? Förr kunde man efter vad jag förstår knalla in och köpa vilken Rolex som helst(förutom möjligen Daytona). Rolex var även då ett lyxmärke av högsta klass och varumärket devalverades inte ett dugg av det.

Det jag inte förstår och ingen annan verkar förstå heller är varför de senaste 5-7 åren har varit så drastiskt annorlunda jämfört med tidigare!? Förr kunde man efter vad jag förstår knalla in och köpa vilken Rolex som helst(förutom möjligen Daytona). Rolex var även då ett lyxmärke av högsta klass och varumärket devalverades inte ett dugg av det.
Är nog många som förstår. Har inte tid att skriva långt, men några huvudpunkter nedan (förstås finns det globala variationer där allt nedan inte är precist)

• De flesta tillgångslag har gått mycket bra i drygt 10 år. Folk är rikare.

• Låg arbetslöshet och låga levnadskostnader pga ränteläge

• Asiatisk medelklass växer snabbt, där klocka är viktig markör

• Social media boom - ”alla” har ju fräsiga klockor, crypto-bros box&papers baby, youtubers etc etc

• Än starkare varumärkesetablering av Rolex

• Klockor har blivit en mer attraktiv alternativ investering i lågräntemiljö, som många fler plötsligt insett och därmed lockat rena spekulanter att jaga klockor

All of the above = hype deluxe och svaret på din fråga

Är nog många som förstår. Har inte tid att skriva långt, men några huvudpunkter nedan (förstås finns det globala variationer där allt nedan inte är precist)

• Social media boom - ”alla” har ju fräsiga klockor

• Klockor har blivit en mer attraktiv alternativ investering i lågräntemiljö, som många fler plötsligt insett

Detta täcker väl in orsakerna rätt väl. Många influencers inom mode som pratar klockor.. dessutom har antalet klocknasare, klockyoutubers och klockpodcaster exploderat de senaste åren. För 5-6 år sedan fanns i princip 5-10 st.. nu? Jag hittar flera varje gång jag söker klockor på youtube.
Resultatet blir mycket hype..

• Social media boom - ”alla” har ju fräsiga klockor, crypto-bros box&papers baby, youtubers etc etc

• Klockor har blivit en mer attraktiv alternativ investering i lågräntemiljö, som många fler plötsligt insett och därmed lockat rena spekulanter att jaga klockor

Håller med. Men alla hypade grejer verkar försvinna efter ett tag, som typ Supreme & liknande märken. Tror dock inte det kommer hända med Rolex i och med att det kan vara en investering, som att man sparar pengar med stil

Kort och gott, det är ett resultat av en förändrad värld. Socialt, kulturellt och ekonomiskt.

Kort och gott, det är ett resultat av en förändrad värld. Socialt, kulturellt och ekonomiskt.
Finns ett bra ord för det….Globalisering.
Du köper en klocka för X kronor…..lägger ut en fin bild på Insta……5 min senare plingar ett DM in från nån flöjt i Asien som gillar din klocka….erbjuder dig 50% mer än du gav igår……dagen efter sitter pengarna på ditt PP konto och klockan ligger redan i UPS logistiksystem…..destination Asien……

Finns ett bra ord för det….Globalisering.
Du köper en klocka för X kronor…..lägger ut en fin bild på Insta……5 min senare plingar ett DM in från nån flöjt i Asien som gillar din klocka….erbjuder dig 50% mer än du gav igår……dagen efter sitter pengarna på ditt PP konto och klockan ligger redan i UPS logistiksystem…..destination Asien……
Fast globalisering och internet hade vi långt innan Rolexhypen. Vill tillägga att jag kan oerhört lite om sociala media förutom KS som kan sägas vara en typ av social media.

Tillbaka
Topp