• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Fast globalisering och internet hade vi långt innan Rolexhypen. Vill tillägga att jag kan oerhört lite om sociala media förutom KS som kan sägas vara en typ av social media.
Visst fanns en viss hype bland klocktokar även tidigare……en handfull % max av alla Rolexkunder är klockintresserade enligt vår definition. Merparten vill nog bara äga EN bra klocka…….min personliga teori är att Tuben, TikTok och Insta är orsaken till de senaste årens orimliga hype……..ihop med att pengar har varit i princip gratis…..
 
Bodknodd kallades val butiksbitraden innan de kallades saljare innan de kallades kundkonsulenter.
Man kan saga ratt mycket om man gor det med humor och glimten i ogat utan att det uppfattas som nagot negativt. Vilket ofta inte framkommer i skriven text.

Det vore ju intressant att fa veta hur du forestaller dig att jag beter mig baserat pa ett ord som jag anvander? Om du har lust att beratta.
For fordomar ar val inget som vi sysslar med har inne?
Förlåt - Men hur orkar du argumentera med i princip varenda medlem som kommer med ett inspel i den här tråden? Det behövs inte..

Du kan väl iaf hålla dig till trådens ämne? Trots att du egentligen inte kommit med nåt nyanserat inom ämnet på flera månader (du skriver samma sak i inlägg efter inlägg & har gjort så i månader) är det bättre än att se dig argumentera med allt & alla om struntsaker som inte hör hit.
 
Förlåt - Men hur orkar du argumentera med i princip varenda medlem som kommer med ett inspel i den här tråden? Det behövs inte..

Du kan väl iaf hålla dig till trådens ämne? Trots att du egentligen inte kommit med nåt nyanserat inom ämnet på flera månader (du skriver samma sak i inlägg efter inlägg & har gjort så i månader) är det bättre än att se dig argumentera med allt & alla om struntsaker som inte hör hit.
För insiktsfulla och på annat berikande diskussioner finns det ju andra trådar. Det är ju valfritt vart man vill posta och läsa 😉
 
Finns ett bra ord för det….Globalisering.
Du köper en klocka för X kronor…..lägger ut en fin bild på Insta……5 min senare plingar ett DM in från nån flöjt i Asien som gillar din klocka….erbjuder dig 50% mer än du gav igår……dagen efter sitter pengarna på ditt PP konto och klockan ligger redan i UPS logistiksystem…..destination Asien……

Har aldrig någonsin hört att detta hänt någon, och har aldrig hänt mig. Och då har jag extremt mycket följare från Asien då jag haft företag där, och postar mycket klockbilder..
 
  • Like
Reactions: PJZ
Förlåt - Men hur orkar du argumentera med i princip varenda medlem som kommer med ett inspel i den här tråden? Det behövs inte..

Du kan väl iaf hålla dig till trådens ämne? Trots att du egentligen inte kommit med nåt nyanserat inom ämnet på flera månader (du skriver samma sak i inlägg efter inlägg & har gjort så i månader) är det bättre än att se dig argumentera med allt & alla om struntsaker som inte hör hit.
Ja tack det samma till dig!

Tank att jag ar sa intressant att du anda bemodar dig med ett inlagg som spyr pa mig.
Har du inget battre att gora med din tid an forfasas over vad jag skriver sa kanske du ska fundera lite pa vad som ar viktigt har i livet.

Det dar med vardegrund och allas ratt till att vara och tycka olika kanske ar nagot du missat.
 
Förlåt - Men hur orkar du argumentera med i princip varenda medlem som kommer med ett inspel i den här tråden? Det behövs inte..

Du kan väl iaf hålla dig till trådens ämne? Trots att du egentligen inte kommit med nåt nyanserat inom ämnet på flera månader (du skriver samma sak i inlägg efter inlägg & har gjort så i månader) är det bättre än att se dig argumentera med allt & alla om struntsaker som inte hör hit.
Låt han? Han skriver iallafall med glimten i ögat, vilket blir roligt att läsa.
 
Ja tack det samma till dig!

Tank att jag ar sa intressant att du anda bemodar dig med ett inlagg som spyr pa mig.
Har du inget battre att gora med din tid an forfasas over vad jag skriver sa kanske du ska fundera lite pa vad som ar viktigt har i livet.

Det dar med vardegrund och allas ratt till att vara och tycka olika kanske ar nagot du missat.
@SRBOT har dock rätt i sakfrågan, du står för vad, minst 10% av inläggen i tråden.

Att sedan yla över värdegrund och fördomar är att ta i när du använder n-ordet i andra trådar, kasta inte sten i glashus.
 
Har aldrig någonsin hört att detta hänt någon, och har aldrig hänt mig. Och då har jag extremt mycket följare från Asien då jag haft företag där, och postar mycket klockbilder..
Så det har inte hänt dig och dina 200 kontakter……så då händer det aldrig någon….någonstans i världen :) …..det händer……var så säker……Asien var bara ett exempel…..
 
Priserna på dom färgade OP verkar då fortsätta gå ner i Europa :) Billigaste gröna nu på €9k och rosa €11,5k (många kring 12k) t.ex.
T.o.m en Tiffany ute för €15k
 
Finns ett bra ord för det….Globalisering.
Du köper en klocka för X kronor…..lägger ut en fin bild på Insta……5 min senare plingar ett DM in från nån flöjt i Asien som gillar din klocka….erbjuder dig 50% mer än du gav igår……dagen efter sitter pengarna på ditt PP konto och klockan ligger redan i UPS logistiksystem…..destination Asien……
Vänta bara till CBDC och unioner…..
 
Sitter nu på flygplatsen i Malpensa och inväntar hemflyget efter att ha besökt flickvännen i Milano och stannat där i 10 dagar. Med en och annan lös skruv i skallen (flickvännens ordval) så fann man givetvis tid åt att besöka samtliga Rolex AD i området under dessa dagar:

Luigi Verga Orologi i Milano
Ronchi i Milano
Verga 1947 i Milano
Rocca 1794 i Milano
Pisa Orologeria Boutique Rolex i Milano

Rocca 1794 i Malpensa

Gioielleria Colombo i Casatenovo
Gioielleria Galessi i Cantú
Gioielleria Veronelli i Como

F.Veronesi & Figli i Bologna
Giulio Veronesi i Bologna

Så vad är egentligen summa summarum efter samtliga av dessa besök? Jo, att för i år kan man helt enkelt fortsätta drömma om att få tag i en Rolex över disk eller ställa sig på lista. Samtliga ADs sa att årets klockor är antigen redan sålda eller ''allokerade/reserverade'' för kunder och deras varma rekommendation för att få tag i en önskad modell är att återkomma i början av nästa år.

Om inget annat så resulterade besöken i många koppar espressos, kisspauser, skratt, otaliga argument om klockor (envis som man är) samt en Rolex klockbok, en klock-pouch, en penna, massa visitkort samt en komplett rundtur av en butik samt dess tillhörande verkstad då en urmakare som stod bakom disken var helt ensam och uttråkad haha. Kan även tillägga, om det är av någon betydelse, att man var någorlunda dressad och välvårdad samt bar en Rolex vid varje enskilt besök.

Dock värt att notera; för någon vecka sen fick jag ställa mig på lista för en Rolex GMT Sprite i Porto Montenegro (något som jag skrev om i Rolex GMT-tråden här på KS) efter att ha klivit in hos dem utan någon köphistorik. Se nedan:

Det mest minnesvärda momentet efter denna resa är dock mitt besök hos Audemars Piguet Boutique i Milano där man bokstavligt talat satt i 45 min med säljaren som förklarade för mig hur djupgående deras urvalsprocess av kunder är, citerar hennes ord; ''We do the background check and our work better than the FBI'' samt att varje gång hon säljer en klocka riskerar hon att få sparken om hon säljer den till ''fel kund''. Men detta är något som passar AP-tråden här på KS.
 
Senast ändrad:
Sitter nu på flygplatsen i Malpensa och inväntar hemflyget efter att ha besökt flickvännen i Milano och stannat där i 10 dagar. Med en och annan lös skruv i skallen (flickvännens ordval) så fann man givetvis tid åt att besöka samtliga Rolex AD i området under dessa dagar:

Luigi Verga Orologi i Milano
Ronchi i Milano
Verga 1947 i Milano
Rocca 1794 i Milano
Pisa Orologeria Boutique Rolex i Milano
Rocca 1794 i Malpensa

Gioielleria Colombo i Casatenovo
Gioielleria Galessi i Cantú
Gioielleria Veronelli i Como

F.Veronesi & Figli i Bologna
Giulio Veronesi i Bologna

Så vad är egentligen summa summarum efter samtliga av dessa besök? Jo, att för i år kan man helt enkelt fortsätta drömma om att få tag i en Rolex över disk eller ställa sig på lista. Samtliga ADs sa att årets klockor är antigen redan sålda eller ''allokerade/reserverade'' för kunder och deras varma rekommendation för att få tag i en önskad modell är att återkomma i början av nästa år.

Om inget annat så resulterade besöken i många koppar espressos, kisspauser, skratt, otaliga argument om klockor (envis som man är) samt en Rolex klockbok, en klock-pouch, en penna, masa visitkort samt en komplett rundtur av en butik samt dess verkstad då en urmakare som stod bakom disken var helt ensam och uttråkad haha. Kan även tillägga, om det är av någon betydelse, att man var någorlunda dressad och välvårdad samt bar en Rolex vid varje enskilt besök.

Dock värt att notera, för någon vecka sen fick jag ställa mig på lista för en Rolex GMT Sprite i Porto Montenegro (något som jag skrev om i Rolex GMT-tråder här på KS) efter att ha klivit in hos dem utan någon köphistorik. Se nedan:

Det mest minnesvärda momentet efter denna resa är dock mitt besök hos Audemars Piguet Boutique Milano där man bokstavligt talat satt i 45 min med säljaren som förklarade för mig hur djupgående deras urvalsprocess av kunder är (we do the background check and our work better than the FBI) samt att varje gång hon säljer en klocka så riskerar hon att få sparken om hon säljer den till ''fel kund''. Men detta är något som passar AP-tråden här på KS.

AP låter ju något osunt måste jag tillstå…
 
Sitter nu på flygplatsen i Malpensa och inväntar hemflyget efter att ha besökt flickvännen i Milano och stannat där i 10 dagar. Med en och annan lös skruv i skallen (flickvännens ordval) så fann man givetvis tid åt att besöka samtliga Rolex AD i området under dessa dagar:

Luigi Verga Orologi i Milano
Ronchi i Milano
Verga 1947 i Milano
Rocca 1794 i Milano
Pisa Orologeria Boutique Rolex i Milano

Rocca 1794 i Malpensa

Gioielleria Colombo i Casatenovo
Gioielleria Galessi i Cantú
Gioielleria Veronelli i Como

F.Veronesi & Figli i Bologna
Giulio Veronesi i Bologna

Så vad är egentligen summa summarum efter samtliga av dessa besök? Jo, att för i år kan man helt enkelt fortsätta drömma om att få tag i en Rolex över disk eller ställa sig på lista. Samtliga ADs sa att årets klockor är antigen redan sålda eller ''allokerade/reserverade'' för kunder och deras varma rekommendation för att få tag i en önskad modell är att återkomma i början av nästa år.

Om inget annat så resulterade besöken i många koppar espressos, kisspauser, skratt, otaliga argument om klockor (envis som man är) samt en Rolex klockbok, en klock-pouch, en penna, massa visitkort samt en komplett rundtur av en butik samt dess tillhörande verkstad då en urmakare som stod bakom disken var helt ensam och uttråkad haha. Kan även tillägga, om det är av någon betydelse, att man var någorlunda dressad och välvårdad samt bar en Rolex vid varje enskilt besök.

Dock värt att notera; för någon vecka sen fick jag ställa mig på lista för en Rolex GMT Sprite i Porto Montenegro (något som jag skrev om i Rolex GMT-tråden här på KS) efter att ha klivit in hos dem utan någon köphistorik. Se nedan:

Det mest minnesvärda momentet efter denna resa är dock mitt besök hos Audemars Piguet Boutique i Milano där man bokstavligt talat satt i 45 min med säljaren som förklarade för mig hur djupgående deras urvalsprocess av kunder är, citerar hennes ord; ''We do the background check and our work better than the FBI'' samt att varje gång hon säljer en klocka riskerar hon att få sparken om hon säljer den till ''fel kund''. Men detta är något som passar AP-tråden här på KS.

Tack för rapporten. Har en liknande erfarenhet sensommaren 2019 i Milano. Men jag dök inte lika djupt som du gjorde den gången, men besökte ett par stycken AD.

Sedan ska man nog inte lägga för mycket tankar på den där bakgrunds checken med tanke på klientelet som sprungit runt med AP på armen.
 
Jag har faktiskt fått lämna in både Linkedin och jobbmailadress till AD i utlandet. Sen fick jag prata med nån "regional director".
Detta var inte AP ska tilläggas.
Galet ju……personligen tycker jag de bara ska knipa, ta mina pengar och vara glada…..men fattar ju att det inte funkar så :) Det är helt OK att kokaintorskar till kändisar sprattlar runt med deras produkter, men när Lasse på stan vill köpa en klocka….då ska det nagelfaras och bära sig åt…..så man som kund uppfyller bolagets värderingar…….FUBAR!!
 
Galet ju……personligen tycker jag de bara ska knipa, ta mina pengar och vara glada…..men fattar ju att det inte funkar så :) Det är helt OK att kokaintorskar till kändisar sprattlar runt med deras produkter, men när Lasse på stan vill köpa en klocka….då ska det nagelfaras och bära sig åt…..så man som kund uppfyller bolagets värderingar…….FUBAR!!

Ehm.. kokaintorskar till kändisar ;)

C0BF1B91-CF68-47F9-B366-F1E22517EF28.jpeg
 
AP låter ju något osunt måste jag tillstå…

Bara blaj ju….de kan på sin höjd kolla din FB/Insta 😂

Tack för rapporten. Har en liknande erfarenhet sensommaren 2019 i Milano. Men jag dök inte lika djupt som du gjorde den gången, men besökte ett par stycken AD.

Sedan ska man nog inte lägga för mycket tankar på den där bakgrunds checken med tanke på klientelet som sprungit runt med AP på armen.

Låter inte bara osunt utan helt sinnessjukt. Vem fan vill utsätta sig för något sådant för att få köpa en ordentligt överprisad sketen klocka....:oops:

Tillrackligt manga for att de ska kunna bete sig som sa tydligen. Bara se pa begpriserna.
Min upplevelse pa RodeoDrive var ju minst sagt besynnerlig.

Ja, jag blev rätt så chockad och framförallt irriterad efter hennes smått syrliga svar med; ”Vi är bättre än FBI.” varpå jag med glimten i ögat bad henne att hoppa ner från sin höga häst bakom disken och bemöta mig som en dödlig, ärlig, hederlig och hårt knegande man som enbart vill köpa en av deras klockor.

Det var då hon blev mer seriös i sin ton och kontrade med frågan; ”Hur vet jag att du inte har en köpare runt hörnet som är villig att betala €100k för en klocka du precis har köpt hos oss?” och därefter berättade hon att hon inte fick, under några som helst omständigheter, sälja en AP till fel kund då hon riskerade att få sparken för det. Hon berättade också att det därför ingår det en viss typ av ”psykologisk träning” för att kunna känna igen/identifiera/syna potentiella ”flippare” som kliver in i butiken.

Hon påstod även att de har ”stenkoll” på samtliga klockor som har köpts från deras butik samt alla klockor som finns till salu i Italien, samt att dessa ursprungliga ägare till dessa klockor är svartlistade hos dem. Det var också då hon återigen påpekade vikten av en grundlig bakgrundskontroll samt kundkännedom, och det var då jag envisades med att lite humoristiskt ifrågasätta deras tillvägagångssätt i stil med; ”Vadå, går ni igenom mina sociala medier och dylikt?” och då kontrade hon med att svara; ”Vi skiter fullständigt i vad du publicerar på dina sociala medier för 99% som syns där är ändå fejk. Men tro mig, vi har våra sätt och vi är bättre än FBI med detta.”

Så ja, man lämnade butiken skrattandes och smått förbluffad över vad som precis hade hänt, men lovade att jag skulle vara tillbaka hos dem nästa år.
 
Senast ändrad:
Tillrackligt manga for att de ska kunna bete sig som sa tydligen. Bara se pa begpriserna.
Min upplevelse pa RodeoDrive var ju minst sagt besynnerlig.

Ja, jag blev rätt så chockad och framförallt irriterad efter hennes smått syrliga svar med; ”Vi är bättre än FBI.” varpå jag med glimten i ögat bad henne att hoppa ner från sin höga häst bakom disken och bemöta mig som en dödlig, ärlig, hederlig och hårt knegande man som enbart vill köpa en av deras klockor.

Det var då hon blev mer seriös i sin ton och kontrade med frågan; ”Hur vet jag att du inte har en köpare runt hörnet som är villig att betala €100k för en klocka du precis har köpt hos oss?” och därefter berättade hon att hon inte fick, under några som helst omständigheter, sälja en AP till fel kund då hon riskerade att få sparken för det. Hon berättade också att det därför ingår det en viss typ av ”psykologisk träning” för att kunna känna igen/identifiera/syna potentiella ”flippare” som kliver in i butiken.

Hon påstod även att de har ”stenkoll” på samtliga klockor som har köpts från deras butik samt alla klockor som finns till salu i Italien, samt att dessa ursprungliga ägare till dessa klockor är svartlistade hos dem. Det var också då hon återigen påpekade vikten av en grundlig bakgrundskontroll samt kundkännedom, och det var då jag envisades med att lite humoristiskt ifrågasätta deras tillvägagångssätt i stil med; ”Vadå, går ni igenom mina sociala medier och dylikt?” och då kontrade hon med att svara; ”Vi skiter fullständigt i vad du publicerar på dina sociala medier för 99% som syns där är ändå fejk. Men tro mig, vi har våra sätt och vi är bättre än FBI med detta.”

Så ja, man lämnade butiken skrattandes och smått förbluffad över vad som precis hade hänt, men lovade att jag skulle vara tillbaka hos dem nästa år.

Så dumt så det inte är sant. Hon/dem säljer en klocka för ett pris dem och i grunden tillverkaren är nöjda med. Vad du sedan gör med din klocka så fort du betalat och lämnat butiken ska dem skita i....
 
Så dumt så det inte är sant. Hon/dem säljer en klocka för ett pris dem och i grunden tillverkaren är nöjda med. Vad du sedan gör med din klocka så fort du betalat och lämnat butiken ska dem skita i....

Väldigt konstig kommentar. Det är väl inte underligt att en tillverkare inser de långsiktiga problemen med flippande och att de försöker stävja det?

(..Och med risk för att anklagas för att vara språktaliban: Snälla, sluta skriv "dem" istället för "de". )
 
Senast ändrad:
Väldigt konstig kommentar. Det är väl inte underligt att en tillverkare inser de långsiktiga problemen med flippande och att de försöker stävja det?

(..Och med risk för att anklagas för att vara språktaliban: Snälla, sluta skriv "dem" istället för "de". )

Nej jag ser inte det som deras jobb alls. Om köpare flippar deras klockor är det helt upp till köparen. Köper du en produkt så äger du den och kan göra precis vad du vill med den. Om detta sedan skapar någon form av problem för tillverkaren så får de lösa det på annat sätt. Att börja undersöka köpare osv är bara sjukt. Jag hoppas verkligen folk tröttnar och köper ett annat märke..
 
Det löjliga beteendet handlar ju självklart också om vilka typer de säljer till, de lär vilja kontrollera det sålänge dom kan. På längre sikt riskerar det att påverka varumärkets image. Finns en anledning till varför Burberry slutade sälja plagg med sitt klassiska mönster. Sen är det ju komiskt att AP ska vara så hårda när vissa av modellerna passar personer som tycker Pagani Zonda och Playboy-kaninen är smakfulla.
 
Tillbaka
Topp