• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Det löjliga beteendet handlar ju självklart också om vilka typer de säljer till, de lär vilja kontrollera det sålänge dom kan. På längre sikt riskerar det att påverka varumärkets image. Finns en anledning till varför Burberry slutade sälja plagg med sitt klassiska mönster. Sen är det ju komiskt att AP ska vara så hårda när vissa av modellerna passar personer som tycker Pagani Zonda och Playboy-kaninen är smakfulla.

Jag antar alla människor är olika och tänker olika. Personligen skulle jag aldrig tillåta ett klockmärke att göra någon som helst efterforskning i mitt privat eller yrkes liv på grund av att jag vill köpa en av deras klockor.

Då står jag över och väljer ett annat märke helt enkelt.

Det har att göra med stolthet och integritet. Vad blir nästa steg, att jag ska behöva avstå andra klockor om jag köper deras, att jag måste bära den ett visst antal timmar och dagar i veckan för att marknadsföra den?
 
Jag antar alla människor är olika och tänker olika. Personligen skulle jag aldrig tillåta ett klockmärke att göra någon som helst efterforskning i mitt privat eller yrkes liv på grund av att jag vill köpa en av deras klockor.

Då står jag över och väljer ett annat märke helt enkelt.

Det har att göra med stolthet och integritet. Vad blir nästa steg, att jag ska behöva avstå andra klockor om jag köper deras, att jag måste bära den ett visst antal timmar och dagar i veckan för att marknadsföra den?
Gött, eftersom typ alla stora företag gör exakt så, bara att det sker genom kakor och annat smått och gott (samlar uppgifter om dig).
 
Ja, jag blev rätt så chockad och framförallt irriterad efter hennes smått syrliga svar med; ”Vi är bättre än FBI.” varpå jag med glimten i ögat bad henne att hoppa ner från sin höga häst bakom disken och bemöta mig som en dödlig, ärlig, hederlig och hårt knegande man som enbart vill köpa en av deras klockor.

Det var då hon blev mer seriös i sin ton och kontrade med frågan; ”Hur vet jag att du inte har en köpare runt hörnet som är villig att betala €100k för en klocka du precis har köpt hos oss?” och därefter berättade hon att hon inte fick, under några som helst omständigheter, sälja en AP till fel kund då hon riskerade att få sparken för det. Hon berättade också att det därför ingår det en viss typ av ”psykologisk träning” för att kunna känna igen/identifiera/syna potentiella ”flippare” som kliver in i butiken.

Hon påstod även att de har ”stenkoll” på samtliga klockor som har köpts från deras butik samt alla klockor som finns till salu i Italien, samt att dessa ursprungliga ägare till dessa klockor är svartlistade hos dem. Det var också då hon återigen påpekade vikten av en grundlig bakgrundskontroll samt kundkännedom, och det var då jag envisades med att lite humoristiskt ifrågasätta deras tillvägagångssätt i stil med; ”Vadå, går ni igenom mina sociala medier och dylikt?” och då kontrade hon med att svara; ”Vi skiter fullständigt i vad du publicerar på dina sociala medier för 99% som syns där är ändå fejk. Men tro mig, vi har våra sätt och vi är bättre än FBI med detta.”

Så ja, man lämnade butiken skrattandes och smått förbluffad över vad som precis hade hänt, men lovade att jag skulle vara tillbaka hos dem nästa år.
Stycket som handlar om att de har stenkoll pa vem som kopt en klocka av dem stammer fullstandigt da serienummret registreras pa din AP-profil vid nykop.
Pa sa vis far du ytterligare 3ars fabriskgaranti,och detta var nagot man gjorde utan att egentligen fraga mer an om jag redan hade en profil och isafall logga in pa denna sa garantin kunde aktiveras.
Redan dar ser kundkonsulenten (for bodknodd ar tydligen lika nedsattande som det hemska N-ordet om jag ska tro pa vad vissa har inne sager!) vad du kopt for klockor. Nya utav AF iallfall,samt vad som finns registrerat pa din profil. Da kan du ju ombedas komma in och visa upp att du har klockorna kvar,nagot tydligen minst en Rolexbutik i Sthlm ar helt oppna med att de gor.

Det klargjordes val ocksa att om nagot utav dessa serienummer hittas pa begmarknaden sa blir det inga mer klockor oavsett. Svartlistad over hela jorden,samt att man har personal som kollar beganonnser pa heta modeller och serienummer.
Sedan kan man ju fundera pa om det verkligen stammer,eller bara ar ett satt att ytterligare elda pa formedlandet av att ha fatt fortroendet att inga i "De utvaldas skara"
Ett fortroende som inte under nagra omstandigheter far missbrukas!

Det talades om att AP ville ta kontroll sjalva over begmarknaden genom att erbjuda inbyten.iallafall har i USA,om du inte "Kande att det var ratt for dig efter en tid",
Da man ville se klocka och manniska passade perfekt med varandra....eller nagot liknande tramsblajs

En ratt enkel men lika smart ide som att printa egna pengar. Salj nytt och tjana. Fa kunden komma tillbaka och kop deras beg klocka och salj och tjana igen.,
Plus bast av allt. Han kanske koper ytterligare en ny klocka som vi tjanar pa...

Men da maste man ju vara en kund som inte blir mer eller mindre utkastad.... ;)
 
Om köpare flippar deras klockor är det helt upp till köparen. Köper du en produkt så äger du den och kan göra precis vad du vill med den.
Ja, att en köpare har den rätten ifrågasätts inte av någon, ej heller av AP.

...Och det är ju för att de inte kan kontrollera vad kunden gör med klockan efteråt som de försöker filtrera bort köpare som bara sysslar med spekulation.

Det är ganska naturligt att man priviligierar kvalitetskunder i en tid där efterfrågan överstiger utbudet. Varför skulle de inte göra det?
 
Väldigt konstig kommentar. Det är väl inte underligt att en tillverkare inser de långsiktiga problemen med flippande och att de försöker stävja det?

(..Och med risk för att anklagas för att vara språktaliban: Snälla, sluta skriv "dem" istället för "de". )

Det handlar om image och de vill styra över vem som får köpa/äga en klocka som de tillverkat? Det hela är mkt märkligt.......snart kommer Volvo med samma inställning? Väntelista för att få handla snus från Swedish Match? Du får köpa fulsnus i ett år innan det är din tur att handla en premiumstock...... ICA vill veta om du är en värdig kund....eller kommer du sälja vidare Falukorven...och lever köparen upp till ICA:s värdegrund?

Dessa tillverkare gör såklart som de vill......det hela handlar om tillgång och efterfråga.......men de är en märklig inställning att försöka styra över kunderna.......översitteri och ett sabla osmickrande beteende.....
 
Nej jag ser inte det som deras jobb alls. Om köpare flippar deras klockor är det helt upp till köparen. Köper du en produkt så äger du den och kan göra precis vad du vill med den. Om detta sedan skapar någon form av problem för tillverkaren så får de lösa det på annat sätt. Att börja undersöka köpare osv är bara sjukt. Jag hoppas verkligen folk tröttnar och köper ett annat märke..
Fast precis som ägaren/köparen kan göra vad de vill, kan de sälja eller inte sälja till vem de vill. Ogillar de tidigare kunder eller deras beteende har de väl rätt att sluta sälja till dem? De verkar ju orimligt anala kring det, men hur de vill att deras varumärke ska framstå är ju upp till dem.

/B
 
Det handlar om image och de vill styra över vem som får köpa/äga en klocka som de tillverkat? Det hela är mkt märkligt.......snart kommer Volvo med samma inställning? Väntelista för att få handla snus från Swedish Match? Du får köpa fulsnus i ett år innan det är din tur att handla en premiumstock...... ICA vill veta om du är en värdig kund....eller kommer du sälja vidare Falukorven...och lever köparen upp till ICA:s värdegrund?

Dessa tillverkare gör såklart som de vill......det hela handlar om tillgång och efterfråga.......men de är en märklig inställning att försöka styra över kunderna.......översitteri och ett sabla osmickrande beteende.....

Det handlar om att undvika spekulation och på sikt förvalta varumärket. Det är alltså en situation som endast kan uppstå då efterfrågan överstiger tillgången, vilket du själv nämner. Så din jämförelese med ICA funkar inte.

Och många tillverkare av produkter med stor efterfrågan gör likadant. Försök du att köpa en specialversion av en Ferrari genom att bara klampa in på handlarns kontor och sätta dig i snurrfåtöljen... Ferrari vill inte se limiterade och ovanligare produkter säljas vidare en dag efter leverans.

Styra över kunderna säger du. Jag ser inte hur det skulle kunna vara på annat sätt. Vad skall de göra? Rycka på axlarna och acceptera att hela deras produktion säljs vidare av gråhandlare?

Sen skall man kanske inte ta dem på alltför stort allvar heller när de säger att de är värre än FBI. Det är ju också ett spel där det gäller att få kunden att känna sig viktig och utvald. ...Man kan tänka sig att de bakom draperiet skrattar gott åt det rika kundfettot, vars fåfänga efter att ha blivit.... ...ehum... "utvald" går fullständigt i spinn....
 
Fast om man upplever att det är ett problem att andra tjänar pengar på att sälja vidare ens produkter så kanske man skall fundera på att höja priset tills det motsvarar efterfrågan. Alternativt tillverka fler produkter. Inte tjafsa med kunderna om hur dom skall bete sig.
 
Det handlar om att undvika spekulation och på sikt förvalta varumärket. Det är alltså en situation som endast kan uppstå då efterfrågan överstiger tillgången, vilket du själv nämner. Så din jämförelese med ICA funkar inte.

Och många tillverkare av produkter med stor efterfrågan gör likadant. Försök du att köpa en specialversion av en Ferrari genom att bara klampa in på handlarns kontor och sätta dig i snurrfåtöljen... Ferrari vill inte se limiterade och ovanligare produkter säljas vidare en dag efter leverans.

Styra över kunderna säger du. Jag ser inte hur det skulle kunna vara på annat sätt. Vad skall de göra? Rycka på axlarna och acceptera att hela deras produktion säljs vidare av gråhandlare?

Sen skall man kanske inte ta dem på alltför stort allvar heller när de säger att de är värre än FBI. Det är ju också ett spel där det gäller att få kunden att känna sig viktig och utvald. ...Man kan tänka sig att de bakom draperiet skrattar gott åt det rika kundfettot, vars fåfänga efter att ha blivit.... ...ehum... "utvald" går fullständigt i spinn....
Rätt och korrekt! Stör mig bara på konceptet…..oavsett om det en handväska från Lussivitussi, AP, Rolex eller Ferrari……tror dock inte de garvar år kunderna…..det tragiska är att de nog på allvar tror att den produkt de tillverkar är lika viktig som kranvatten!! De tar sig själva på lite för mkt allvar…….de är inte så högt upp i näringskedjan som de vill hävda….
 
Fast om man upplever att det är ett problem att andra tjänar pengar på att sälja vidare ens produkter så kanske man skall fundera på att höja priset tills det motsvarar efterfrågan. Alternativt tillverka fler produkter. Inte tjafsa med kunderna om hur dom skall bete sig.

Man kan ju undra varför företag som Rolex, AP och Ferrari inte gör som du tycker de borde, dvs höja priset tills de motsvarar efterfrågan. Då skulle de ju dessutom få in en massa extra cash..

Jag konstaterar att de företag som "drabbas" av det här brukar ha det gemensamt att de är allmänt välskötta och att de tänker väldigt långsiktigt, vilket tyder på att de som sitter i ledningen inte är helt inkompetenta. ...Så kanske finns det trots allt rationella skäl för dem att inte följa dina business-tips.
 
Stycket som handlar om att de har stenkoll pa vem som kopt en klocka av dem stammer fullstandigt da serienummret registreras pa din AP-profil vid nykop.
Pa sa vis far du ytterligare 3ars fabriskgaranti,och detta var nagot man gjorde utan att egentligen fraga mer an om jag redan hade en profil och isafall logga in pa denna sa garantin kunde aktiveras.
Redan dar ser kundkonsulenten (for bodknodd ar tydligen lika nedsattande som det hemska N-ordet om jag ska tro pa vad vissa har inne sager!) vad du kopt for klockor. Nya utav AF iallfall,samt vad som finns registrerat pa din profil. Da kan du ju ombedas komma in och visa upp att du har klockorna kvar,nagot tydligen minst en Rolexbutik i Sthlm ar helt oppna med att de gor.

Det klargjordes val ocksa att om nagot utav dessa serienummer hittas pa begmarknaden sa blir det inga mer klockor oavsett. Svartlistad over hela jorden,samt att man har personal som kollar beganonnser pa heta modeller och serienummer.
Sedan kan man ju fundera pa om det verkligen stammer,eller bara ar ett satt att ytterligare elda pa formedlandet av att ha fatt fortroendet att inga i "De utvaldas skara"
Ett fortroende som inte under nagra omstandigheter far missbrukas!

Det talades om att AP ville ta kontroll sjalva over begmarknaden genom att erbjuda inbyten.iallafall har i USA,om du inte "Kande att det var ratt for dig efter en tid",
Da man ville se klocka och manniska passade perfekt med varandra....eller nagot liknande tramsblajs

En ratt enkel men lika smart ide som att printa egna pengar. Salj nytt och tjana. Fa kunden komma tillbaka och kop deras beg klocka och salj och tjana igen.,
Plus bast av allt. Han kanske koper ytterligare en ny klocka som vi tjanar pa...

Men da maste man ju vara en kund som inte blir mer eller mindre utkastad.... ;)
Att du är fortsatt raljant kring n-ordet som du gladeligen använt i andra trådar säger rätt mycket om dig..
 
Fast om man upplever att det är ett problem att andra tjänar pengar på att sälja vidare ens produkter så kanske man skall fundera på att höja priset tills det motsvarar efterfrågan. Alternativt tillverka fler produkter. Inte tjafsa med kunderna om hur dom skall bete sig.
Gjorde de detta kunde de lika garna lasa dorrarna och ga hem.
For kunder skulle de inte ha nagra.

Mota efterfragan vore sjalvmal.
Hoja priserna sa att kunden inte langre kanner han gjort en "God Affar" likasa.

Nej som det ser ut idag for Rolex AP&PP ar de andra tillverkarna av klockors vata drom.
 
Att du bryr dig sa mycket om vad jag gor sager annu mer om dig.
Kanske Dax att skaffa ett annat intresse?
Med all välmening och utan vilja att trampa på din självbild så handlar det inte om att jag bryr mig om vad du gör:) Du hamnar ju i smådispyter gång på gång och är fortsatt raljant kring saker som inte hör hemma i denna tråd eller på KS överhuvudtaget och då faller det sig naturligt att folk reagerar, inte minst när du är smårasistisk. För att tala klarspråk så är dina ständigt återkommande inlägg bara jobbiga och ruskigt repiga. Sundsvall har ju brunnit sen du kom med en ny infallsvinkel i denna tråd.

Jag följer denna tråd med intresse, och vare sig man vill eller inte ingår det ju en stor portion av dig i den. Lite som han som kom på att lägga en saltgurka i cheeseburgaren. Man får den trots att man verkligen inte vill ha den.

Sen tackar jag för ironin att du som lägger så ofantligt mycket energi på att gång på gång skriva samma åsikter och utspel i samma tråd tipsar om att skaffa ett intresse ;)
 
Med all välmening och utan vilja att trampa på din självbild så handlar det inte om att jag bryr mig om vad du gör:) Du hamnar ju i smådispyter gång på gång och är fortsatt raljant kring saker som inte hör hemma i denna tråd eller på KS överhuvudtaget och då faller det sig naturligt att folk reagerar, inte minst när du är smårasistisk. För att tala klarspråk så är dina ständigt återkommande inlägg bara jobbiga och ruskigt repiga. Sundsvall har ju brunnit sen du kom med en ny infallsvinkel i denna tråd.

Jag följer denna tråd med intresse, och vare sig man vill eller inte ingår det ju en stor portion av dig i den. Lite som han som kom på att lägga en saltgurka i cheeseburgaren. Man får den trots att man verkligen inte vill ha den.

Sen tackar jag för ironin att du som lägger så ofantligt mycket energi på att gång på gång skriva samma åsikter och utspel i samma tråd tipsar om att skaffa ett intresse ;)
Jag far val vara glad over att ha fatt dig som foljare av vad jag gor,och den tid du lagger ner pa att kommentera detta.
Det ar kanske fler som du har ett lika brinnande intresse for? Som du kan ga och agna lite tid och internetpixlar till?
Som svar pa Sundvalls brand,sa later val du likadant sedan Hedenhos tid i vad du skriver i affekt till mig.
Bara som tips...ogillar man saltgurka kan man be att fa burgaren utan. Missar kocken anda sa gar den plocka bort. Precis som mig och mina inlagg med Ignore-knappen. Men likval har du inte gjort det.

Rymdkram till dig anda,da livet vore tomt utan mitt fan
 
Med all välmening och utan vilja att trampa på din självbild så handlar det inte om att jag bryr mig om vad du gör:) Du hamnar ju i smådispyter gång på gång och är fortsatt raljant kring saker som inte hör hemma i denna tråd eller på KS överhuvudtaget och då faller det sig naturligt att folk reagerar, inte minst när du är smårasistisk. För att tala klarspråk så är dina ständigt återkommande inlägg bara jobbiga och ruskigt repiga. Sundsvall har ju brunnit sen du kom med en ny infallsvinkel i denna tråd.

Jag följer denna tråd med intresse, och vare sig man vill eller inte ingår det ju en stor portion av dig i den. Lite som han som kom på att lägga en saltgurka i cheeseburgaren. Man får den trots att man verkligen inte vill ha den.

Sen tackar jag för ironin att du som lägger så ofantligt mycket energi på att gång på gång skriva samma åsikter och utspel i samma tråd tipsar om att skaffa ett intresse ;)
Men kan du inte föregå med gott exempel då och sluta hoppa in i dispyterna? Du kan väl välja att ignorera inlägg från medlemmar som du inte vill se från?
 
Gjorde de detta kunde de lika garna lasa dorrarna och ga hem.
For kunder skulle de inte ha nagra.

Mota efterfragan vore sjalvmal.
Hoja priserna sa att kunden inte langre kanner han gjort en "God Affar" likasa.

Nej som det ser ut idag for Rolex AP&PP ar de andra tillverkarna av klockors vata drom.
Jag förstår precis hur du menar men baserat på ren teori skulle dom sannolikt maximera lönsamheten genom att hitta en bättre mix mellan pris och produktion. Över tid förutsätter den teorin att det går att sänka priset vid minskad efterfrågan utan att nagga varumärket i kanten vilket kan vara svårt. Men gråhandeln kunde lika gärna hanterats genom högre priser ut från Rolex med högre lönsamhet och sedan kunde man hanterat vikande efterfrågan med kampanjer och rabatter. Antagligen en mer logisk modell än den rådande.
 
Gjorde de detta kunde de lika garna lasa dorrarna och ga hem.
For kunder skulle de inte ha nagra.

Mota efterfragan vore sjalvmal.
Hoja priserna sa att kunden inte langre kanner han gjort en "God Affar" likasa.

Nej som det ser ut idag for Rolex AP&PP ar de andra tillverkarna av klockors vata drom.

Var det inte så det såg ut på 80-90 talet. Och det funkade ju då.
 
Hmm..... börjar känna att mitt intresse för att köpa en milgauss börjar avta, om man nu skall tro på vad som skrivs i denna tråd. Känns lite som en sekt att ingå i och det är inget för mig. Dessutom rent löjjeväckande.
 
Var det inte så det såg ut på 80-90 talet. Och det funkade ju då.
Funkade gjorde det nog,men saldes inte de flesta AP Rolex och PP med rabatter pa den tiden,eller lag och samlade damm?
Jag vet inte eftersom jag hade andra intressen pa den tiden,men sa sent som for tva ar sedan kunde jag ha kopt en RG Daytona med 10% rabatt

Jag far for mig bade tillverkare och AFs gillar dagen situation mycket battre.Men den som lever far val se hur det ser ut i framtiden.

Trevlig Kvall!
 
Jag förstår precis hur du menar men baserat på ren teori skulle dom sannolikt maximera lönsamheten genom att hitta en bättre mix mellan pris och produktion. Över tid förutsätter den teorin att det går att sänka priset vid minskad efterfrågan utan att nagga varumärket i kanten vilket kan vara svårt. Men gråhandeln kunde lika gärna hanterats genom högre priser ut från Rolex med högre lönsamhet och sedan kunde man hanterat vikande efterfrågan med kampanjer och rabatter. Antagligen en mer logisk modell än den rådande.
Jag kan inte saga att du har fel da jag ingen marknadsforingexpert ar,men far for mig att alla utom de (vi) som inte kan kopa det vi vill ha till listpriser ar ratt nojda med hur det ser ut just nu.
Och nu upprepar jag mig nog for tioende gangen minst, Brist pa Rolex AP eller PP ar det ju inte. Jag kan ju kopa i stort sett vilken modell jag vill och ha pa min arm inom 48 timmar om jag vill betala marknadspris eller vad man nu valjer att kalla begpriserna

Men jag vill ju inte det for att det ar for dyrt jamfort med listpris....Om jag kunde kopa for samma peng hos en AF som hos Grais sa tror jag det blivit affar...
Hur dumt det an later
 
Hmm..... börjar känna att mitt intresse för att köpa en milgauss börjar avta, om man nu skall tro på vad som skrivs i denna tråd. Känns lite som en sekt att ingå i och det är inget för mig. Dessutom rent löjjeväckande.
Klart du ska ha en Milgauss

Även med ditt tankesätt sticker du ändå ut för alla här pratar ändå om gmt, Daytona och subs. Dvs det alla andra bär. Milgauss är grym och följer normalt inte hypen.
 
Klart du ska ha en Milgauss

Även med ditt tankesätt sticker du ändå ut för alla här pratar ändå om gmt, Daytona och subs. Dvs det alla andra bär. Milgauss är grym och följer normalt inte hypen.
Håller med! Man får försöka skilja på klockorna och allt dravvel runtomkring. Yacht master och kanske nya airking är ju också lite mer "left field"
 
Håller med! Man får försöka skilja på klockorna och allt dravvel runtomkring. Yacht master och kanske nya airking är ju också lite mer "left field"
@Marwa Abslolut löjligt med listor, knep, trix och vi klocknördar på forum är nog ganska märkliga vad gäller klockor 🙂 Men, som @Fixxxer och @Bezelman säger - strunta i det och satsa på en MG och bär den för att du gillar den och det är en grym klocka.
 
Ja, jag blev rätt så chockad och framförallt irriterad efter hennes smått syrliga svar med; ”Vi är bättre än FBI.” varpå jag med glimten i ögat bad henne att hoppa ner från sin höga häst bakom disken och bemöta mig som en dödlig, ärlig, hederlig och hårt knegande man som enbart vill köpa en av deras klockor.

Det var då hon blev mer seriös i sin ton och kontrade med frågan; ”Hur vet jag att du inte har en köpare runt hörnet som är villig att betala €100k för en klocka du precis har köpt hos oss?” och därefter berättade hon att hon inte fick, under några som helst omständigheter, sälja en AP till fel kund då hon riskerade att få sparken för det. Hon berättade också att det därför ingår det en viss typ av ”psykologisk träning” för att kunna känna igen/identifiera/syna potentiella ”flippare” som kliver in i butiken.

Hon påstod även att de har ”stenkoll” på samtliga klockor som har köpts från deras butik samt alla klockor som finns till salu i Italien, samt att dessa ursprungliga ägare till dessa klockor är svartlistade hos dem. Det var också då hon återigen påpekade vikten av en grundlig bakgrundskontroll samt kundkännedom, och det var då jag envisades med att lite humoristiskt ifrågasätta deras tillvägagångssätt i stil med; ”Vadå, går ni igenom mina sociala medier och dylikt?” och då kontrade hon med att svara; ”Vi skiter fullständigt i vad du publicerar på dina sociala medier för 99% som syns där är ändå fejk. Men tro mig, vi har våra sätt och vi är bättre än FBI med detta.”

Så ja, man lämnade butiken skrattandes och smått förbluffad över vad som precis hade hänt, men lovade att jag skulle vara tillbaka hos dem nästa år.
Är exakt det här Nymans börjat med! Försöker hitta flippare och portar folk från att köpa om dem tror dem flippat. 😂🤦‍♂️
 
Tillbaka
Topp