• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Du menar när man sålt 20 stycken seadwellers till list pris ... och sedan en Longines Heritage Diver för 2.000.000kr (helt annan affär, inget samband!) ...

Nice.
Inte för att skryta men… titta på min 2 mil kr Longines, ett kap ;)
E66DDFE2-7203-4540-8ADB-253D4CF19050.jpeg

Senast ändrad:
Jag inser inte varför AD och gråis skulle vilja förhandla om Rolex och svårsålt junk i samma affärsuppgörelse. Varför blanda ihop? ..För att det skulle vara "tabu" även för en gråis att betala över list för en Rolex, så att man till och med i deras kohandel måste får det att se ut som Rollarna säljs till list?

"-Jaså, du vill he de här stålsubbarna, men då får du fan köpa den där dammiga Zenithen och de där pärlarmbanden från "Eva Attling" som ligger och skräpar i en kartong på lagret..."

Alltså hela grejen med gråhandeln är ju att de är villiga att köpa från Ad:n till priser som avviker från list, både uppåt och nedåt. Ni får det att låta som om det skulle finnas nån regel skriven i sten som gör att Rolex-gråisar måste gå omvägar via annat skit för att få sina produkter. Det tror jag inte ett smack på.

Baserar du möjligen dina inspel på någon fakta, eller sitter du på relevant branschkunskap? För om du bara sitter och gissar och skjuter ned på alla andra, då du tror dig veta bäst, så kanske det inte ökar kollektiva kunskapen i tråden?

Jag tror inte att AD säljer Rolex till grå över list, då det delvis är en risk för status som AD, samt att det kan nog innebära komplikationer vid eventuell myndighetsgranskning.

Är lite allmänt nyfiken och spontat tycker jag att du besitter mycket information kring rolex. Men tanke på kronans försämring gentemot euro skulle en höjning ev kunna skena ordentligt i Sverige?

Om även Sverige får en justering 1/11 så lär den vara på avsevärd mer än den i € länderna.

Pratade med AD i Malmö förra veckan och han sa att det kommer ske stegvis prishöjningar.
Dels Rolex egna årliga höjning men sen också en höjning för att justera mot vår dåliga krona/schweiserfranc, väldigt dåliga marginaler pga det tydligen.

Om det är så att gråhandlarna köper upp också svårsålda modeller så förstår jag att det kan pågå, med rolexs´ vetskap, man kan nästan säga att gråhandlarna gör rolex en tjänst genom att få ut opopulära modeller på marknaden :)

"Mmmmm om du köper den här skit-DJ-modellen med romerska siffror så lovar min kontakt att fixa fram en daytona du får köpa på nåder för bara 200k mer än listpris"

Ja, sedan fortsätter man att tillverka ”oattraktiva” klockor till förbannelse eftersom även dessa blir utsålda…..

Är det inte vettigare att Rolex drar ner produktionen på klockor som inte är väldigt attraktiva?
Rolex måste ju få en ordentligt missvisande bild av vad som egentligen når ut till konsumenterna och vad som ligger på något lager osålt.

Ja, sedan fortsätter man att tillverka ”oattraktiva” klockor till förbannelse eftersom även dessa blir utsålda…..

Är det inte vettigare att Rolex drar ner produktionen på klockor som inte är väldigt attraktiva?
Rolex måste ju få en ordentligt missvisande bild av vad som egentligen når ut till konsumenterna och vad som ligger på något lager osålt.
Alla nya Rolex som säljs registreras digital så Rolex själva har säkert stenkoll på slutkunden.
Och lyssnar vi på AD så finns det inga oattraktiva modeller alls, eftersom alla listor är stängda.

Alla nya Rolex som säljs registreras digital så Rolex själva har säkert stenkoll på slutkunden.
Och lyssnar vi på AD så finns det inga oattraktiva modeller alls, eftersom alla listor är stängda.

Fast alla listor är ju inte stängda, som tex DJ 41

De har tex på kroons haft flera 41'or i gult guld med vit/silver tavla liggandes som går att köpa direkt samma gäller vissa helguldmodeller

Hela kedjan lite luddig och flummig ifall det är så att klockor går direkt till gråisar.
Rolex bör ju se att klockan är såld till gråis och syns inte det så bör det betyda att det är fullt med klockor hos AD, vilket Rolex känner till att så inte är fallet.

Detta betyder alltså att Rolex accepterar att stora mängder går till gråis eller så betyder det att gråis inte alls får några klockor via AD och Rolex är fullbokade på leveranserna.

Tillbaka
Topp