• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Alarik

Audemars
2-Faktor
Hej! Jag följde denna auktion väldigt noga och fegade ur i sista sekund. Detta måste ju vara bland de fulaste Rolex som går att hitta https://www.pantbanken.se/auktioner...0&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=15

Kollat runt på Chrono24 samt hela nätet efter denna klocka och ser ut att ligga på ett bra mycket högre pris än vad den klubbades för.
Mailade och fick svar att klockan är riktig men de kunde inte garantera bezel & tavlans äkthet.

Vad tror ni, missade man sin chans på ett klipp eller var det bra att avstå?

Det framgår ju ganska tydligt att det är både aftermarket-tavla och bezel.
Att sätta stenar på en klocka i efterhand höjer inte dess värde.
Med auktionsavgiftet landar väl den där på vad den ska ligga prismässigt eftersom den knappast har box & papper och i allmänt tråkigt skick.

Edit: om du med ”äkthet” syftade på stenarna så är strössel av den kalibern inte värt något i lösvikt.
 

BankAnden

Panerai
Hej! Jag följde denna auktion väldigt noga och fegade ur i sista sekund. Detta måste ju vara bland de fulaste Rolex som går att hitta https://www.pantbanken.se/auktioner...0&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=15

Kollat runt på Chrono24 samt hela nätet efter denna klocka och ser ut att ligga på ett bra mycket högre pris än vad den klubbades för.
Mailade och fick svar att klockan är riktig men de kunde inte garantera bezel & tavlans äkthet.

Vad tror ni, missade man sin chans på ett klipp eller var det bra att avstå?
Den verkar inte komma med tillbehör och att betala 55tkr och sedan ny tavla och bezel, så känns det långt från ett klipp. Vad är vi uppe i då - cirka 60-65 för en 116200 ej full cert = inte ett klipp.
 

Marwa

Omega
Hej! Jag följde denna auktion väldigt noga och fegade ur i sista sekund. Detta måste ju vara bland de fulaste Rolex som går att hitta https://www.pantbanken.se/auktioner...0&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=15

Kollat runt på Chrono24 samt hela nätet efter denna klocka och ser ut att ligga på ett bra mycket högre pris än vad den klubbades för.
Mailade och fick svar att klockan är riktig men de kunde inte garantera bezel & tavlans äkthet.

Vad tror ni, missade man sin chans på ett klipp eller var det bra att avstå?

En oändligt komplex fråga, med tanke på urtavlan kan vi vara fullständigt säkra på att klockan genom ett maskhål teleporterats hit från TV-serien MiamiVice, med största sannolikhet S02 1985 när det rullade på ordentligt och dom hade för vana att stänga ner hela stadsdelar på många hektar för att spela in några scener (shit u not).

Finns också en liten chans, att klockan moddats nån gång på 90-talet av nån övervintrad lirare som levde kvar i tidsåldern med italodisco, kola, bilar, brudar etc....

Skall den återställas = inte värt att gå över ån efter vatten.
Skall den bevaras i väntan på 80-talets återuppståndelse = köp om du är gjord av pengar.

MIami Vice Rolex 2.jpg
 

Eriksmar

Breitling
Hahaha tack för underbara svar.
Det är skälen som ni säger som gjorde att jag med backade ur men efter hittat lite annonser på Rolex datejust "Zebra" tänkte jag den kanske kan vara värd mer. Är det bara den "Pink Zebra" som är factory made och den här andra varianten andrahands tavla och bezel? Eller är det för att man inte kan styrka att de är original den inte blir värd så mycket mer?

 

Marwa

Omega
Skämt åt sido, när man jämför tavlan "pixel för pixel" med ett förmodad original på c24 så ser man tydligt att detta exemplar skiljer sig, MEN , hur pass exakta är dessa strösslade tavlor om dom är rolex original ? Troligtvis inte särskilt exakta. Aftermarket-tavlan kan ju vara rolex original som köpts som reservdel och bytts ut av urmakare. Ingick det kola och/eller båtplats vid Rivieran i priset ?
 

RobHK

Cartier
Är riktigt sugen på en guld daytona med grön tavla om den letade sig ner runt list pris, skulle nog kunna betala en 10% premium till och med. Möjligt inom 1-2 år? Guld klockor var väl inte alls lika populära innan hypen drog igång? Fram till tidigt 2019 var väl klockan nära list? :)
 

ScubaKing

Audemars
Har möjlighet att plocka ut en ny 36mm datejust vitguld/stål på jubilee för listpris. Hade detta vart för ett par månader sen hade jag inte tvekat. Nu blir jag lite tveksam med tanke på vad som händer på andrahandsmarknaden. Men listpris ligger ju fortfarande en bra bit under andrahandsvärdet för tillfället. Är jag dum i huvudet om jag INTE plockar ut denna? :O

Personligen tror jag det kommer fortsätta gå ner. Köp klockan om du vill ha den, det är så man typ alltid ska göra. Är den värd pengarna den listar för och du gillar den så slå till. Men tänk inte på andrahandsvärde och dylika.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Hahaha tack för underbara svar.
Det är skälen som ni säger som gjorde att jag med backade ur men efter hittat lite annonser på Rolex datejust "Zebra" tänkte jag den kanske kan vara värd mer. Är det bara den "Pink Zebra" som är factory made och den här andra varianten andrahands tavla och bezel? Eller är det för att man inte kan styrka att de är original den inte blir värd så mycket mer?

Det fanns Zebra dial från fabrik. Har för mig att de bara såldes med rockaarmband med diamanter.

Screenshot_20221021-085857.png
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Har möjlighet att plocka ut en ny 36mm datejust vitguld/stål på jubilee för listpris. Hade detta vart för ett par månader sen hade jag inte tvekat. Nu blir jag lite tveksam med tanke på vad som händer på andrahandsmarknaden. Men listpris ligger ju fortfarande en bra bit under andrahandsvärdet för tillfället. Är jag dum i huvudet om jag INTE plockar ut denna? :O
Om du vill ha klockan så köper du den. Vill du inte ha klockan så köper du inte den.
Vill du göra ganska snabba pengar så köper du t.ex Ericsson aktier idag efter det stora raset och håvar in pengarna om två veckor.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hans huvudbizniz är ju att sälja Porschebilar med rätt speciella specar…..så just hans kunder är kanske inte så priskänsliga…..men visst är priset löjligt!!
Visst är det löjligt, men med tanke på att 116500LN var uppe och nosade på 500K så är det väl billigt. Men nästa vecka är det dyrt.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hans huvudbizniz är ju att sälja Porschebilar med rätt speciella specar…..så just hans kunder är kanske inte så priskänsliga…..men visst är priset löjligt!!
Har de fallit så mkt att 350 är löjligt? Var ligger dem nu? Har en kollega som nog gärna plockar en om de ligger runt kvartingen beggad.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Massproducerad stålklocka…..listar hälften. Varför ska de kosta 350k? För att Instamaffian säger det?
Ligger ju över 400 på Klocksnack 😀

Om det inte vore för den höga dollarn så vore det inte helt orimligt.

 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ligger ju över 400 på Klocksnack 😀

Om det inte vore för den höga dollarn så vore det inte helt orimligt.

900 osålda på C24 är väl en indikation….klockor som ligger rätt i pris förblir inte osålda….
 

EWEA

Cartier
LW hade en oanvänd vit 116500ln 2022 ute för några veckor sen, 385k. Med tanke på deras marginaler kan man ju anta att de köper in för bra mycket lägre än så…. :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
900 osålda på C24 är väl en indikation….klockor som ligger rätt i pris förblir inte osålda….
när de gäller vanliga modeller som Daytona så kan du räkna med att många handlare har mer än en i lager. Alltså - säljer de en så slänger de upp en ny annons direkt.
Det går inte att dra så mycket slutsatser från c24 egentligen, förutom att säljare begär vissa priser.. vad de faktiskt säljer för och hur många som egentligen säljs är oklart.
 

BankAnden

Panerai
Ligger ju över 400 på Klocksnack 😀

Om det inte vore för den höga dollarn så vore det inte helt orimligt.

Haha, ändå helt rimligt att betala mer till en privatperson än till en gråis med lokal- personal- och marknadsföringskostnader. Lustigt hur vissa sätter sina priser här, själva grundbulten måste ju vara lägre pris mellan privatpersoner.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
när de gäller vanliga modeller som Daytona så kan du räkna med att många handlare har mer än en i lager. Alltså - säljer de en så slänger de upp en ny annons direkt.
Det går inte att dra så mycket slutsatser från c24 egentligen, förutom att säljare begär vissa priser.. vad de faktiskt säljer för och hur många som egentligen säljs är oklart.
Fattar det, men säg att det vore hälften ”riktiga” objekt För att efter Naurilus vara världens mest eftertraktade dinka så förblir de osålda…..de flesta…..för att marknaden värderar dem mindre just nu……vi lär ju märka när det vänder…..när säljare och köpare möts…..
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Fattar det, men säg att det vore hälften ”riktiga” objekt För att efter Naurilus vara världens mest eftertraktade dinka så förblir de osålda…..de flesta…..för att marknaden värderar dem mindre just nu……vi lär ju märka när det vänder…..när säljare och köpare möts…..
Jo, det är klart att det är massvis som inte säljer nu. Bästa tricket är ju att lägga ett gäng i sin minneslista och se om de försvinner efter ett tag.
 

Marwa

Omega
Noterar att trots väntetider har yourwatches milgauss att sälja i lager för 175k , bör vara en bra bit över listpris.
Men vart får yourwatches sina klockor ifrån eftersom dom har i lager sådant som andra AD har 6 månaders kö på ?

Eller förser rolex vissa handlare om dom säljer över listpriset ?
 

Marwa

Omega
Noterar att trots väntetider har yourwatches milgauss att sälja i lager för 175k , bör vara en bra bit över listpris.
Men vart får yourwatches sina klockor ifrån eftersom dom har i lager sådant som andra AD har 6 månaders kö på ?

Eller förser rolex vissa handlare om dom säljer över listpriset ?

Eftersom ni svarar med endast smileys, inser jag att jag måste missat något fundamentalt gällande nuvarande marknad ?
Kan gissa... men är nog inte säker.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Noterar att trots väntetider har yourwatches milgauss att sälja i lager för 175k , bör vara en bra bit över listpris.
Men vart får yourwatches sina klockor ifrån eftersom dom har i lager sådant som andra AD har 6 månaders kö på ?

Eller förser rolex vissa handlare om dom säljer över listpriset ?
Privatpersoner och ADs säljer till gråhandlare som sedan säljer vidare till andra privatpersoner eller handlare med ett prispåslag.
Är efterfrågan tillräckligt stor så är detta lönsamt, och det har den varit i flera år.
 

BankAnden

Panerai
Privatpersoner och ADs säljer till gråhandlare som sedan säljer vidare till andra privatpersoner eller handlare med ett prispåslag.
Är efterfrågan tillräckligt stor så är detta lönsamt, och det har den varit i flera år.
@Marwa precis som ovan och därmed är den handlare du beskriver inte en AD, utan som Pete11 skriver - en gråhandlare som köpt och gör ett eget påslag
 
Topp