• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Anledningen till att ADs börjar ta handpenning är att dom får allt svårare att sälja vissa modeller. Många tackar nej när dom får samtalet och gråhandlarna har slutat köpa. Dom behöver ringa flera personer på listan innan dom får napp, och dom vet att det kommer bli ännu svårare om 6-12 månader.

Är det fler än RobE som gör det nu?
De har ju gjort det i minst två år.

Engströms i Jönköping har gjort det ett tag också (innan det blev ngn form av kris), så påståendet ovan känns lite löst påhittat. Möjligt att det stämmer hos andra ADs som kanske har börjat med samma sak.
Rob E tog handpenning så tidigt som 2019.
 

FreddeM

Rolex
2-Faktor
Nyinköpt Explorer. Väntetid sex veckor.

C5F8DA4A-68FA-472E-BD4A-42BCEDFF8177.jpeg
 

Le Samourai

Omega
2-Faktor
Hörde från min AD att de gått från cirka 30-40 förfrågningar per dag av sportstål, till cirka 15-20. Så även om det det värsta trycket släppt, lär det knappast bli rabatter och tillgängliga Submariners i skyltfönstren i närtid.
 

FlipSwede

Rolex
(En parantes sådär på helgen. Jag myser och läser tråden med intresse som förstagångsköpare. ) Jag tror det har lättat väldigt mycket och gissar på att t om Rolex trycker ur sig flera klockor framöver.
Det vore det absolut dummaste de kunde göra.
Men folk är ju ibland dumma I hela huvudet ,så det är väl inte helt uteslutet att det kommer ske
 

minken

Omega
Hörde från min AD att de gått från cirka 30-40 förfrågningar per dag av sportstål, till cirka 15-20. Så även om det det värsta trycket släppt, lär det knappast bli rabatter och tillgängliga Submariners i skyltfönstren i närtid.
Låter fortfarande mycket. Det kommer garanterat bli lättare framöver. Konsumenten kommer vika när räntan slår igenom fullt ut. Det blir intressant att se hur Rolex balanserar viljan att sälja med att behålla känslan av hög efterfrågan.
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Låter fortfarande mycket. Det kommer garanterat bli lättare framöver. Konsumenten kommer vika när räntan slår igenom fullt ut. Det blir intressant att se hur Rolex balanserar viljan att sälja med att behålla känslan av hög efterfrågan.

Sverige är ju jättelitet, blir efterfrågan mindre här är det ju bara att styra om fördelningen av klockor världen över.
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
Sverige är ju jättelitet, blir efterfrågan mindre här är det ju bara att styra om fördelningen av klockor världen över.
Precis.
Var inne hos rob och krons i december och skulle säga att dem hade fler klockor en alla ADs jag sprungit i här i Asien. I Sverige fanns det DJ i stål, DJ TT, Hel guldare, skydweller TT och massor mer.

Varit i minst 10 rolexbutiker och 8 hade inte en enda klocka till salu. Så skulle säga att det kommer ta ett bra tag innan man kan gå in och köpa en sportstål
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Haha eller hur… lite lustigt eftersom jag inte har någon större historik där. Hade väl lite tur helt enkelt. Men alltid positivt när en klocka kommer snabbt. Som det borde vara helt enkelt :)
Japp👍 Tråden är klart underhållande……men det är mkt krokodiltårar och snillen spekulerar…..så detta gjorde min dag 🙏
 

chtfse

Cartier
Hur vanligt är det med walk-in köp på sportstål? Köpte min Explorer II 226570 precis vid släppet för två år sedan som ren walk-in. Stod uppskriven på intresselistan sedan tre veckor innan med beräknad leveranstid 6-12 månader. Knatade in under lunchrasten en dag för att kolla läget. Blev erbjuden att köpa klockan där och då.

Hade jag flax eller är detta normen för mindre attraktiva modeller?
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Hur vanligt är det med walk-in köp på sportstål? Köpte min Explorer II 226570 precis vid släppet för två år sedan som ren walk-in. Stod uppskriven på intresselistan sedan tre veckor innan med beräknad leveranstid 6-12 månader. Knatade in under lunchrasten en dag för att kolla läget. Blev erbjuden att köpa klockan där och då.

Hade jag flax eller är detta normen för mindre attraktiva modeller?
Beror på vem du är, din köphistorik osv hos ADn. För vissa går det andra inte.

Lika så med ”rabatter” som många skriver att det inte går att få, jag fick själv rabatt på Rolex förra året även 2021, vet även andra medlemmar nämnde att dem fått rabatt som senast i slutet av förra året på stål Rolex
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Hur vanligt är det med walk-in köp på sportstål? Köpte min Explorer II 226570 precis vid släppet för två år sedan som ren walk-in. Stod uppskriven på intresselistan sedan tre veckor innan med beräknad leveranstid 6-12 månader. Knatade in under lunchrasten en dag för att kolla läget. Blev erbjuden att köpa klockan där och då.

Hade jag flax eller är detta normen för mindre attraktiva modeller?
Senast i onsdags hade Bergström Göteborg en vit och svart 226570 i skyltfönstret utan ”exhibition only” skylt framme. Tror nog det går att göra Walk-in köp där också. Jag köpte min vita efter 3 månaders väntetid.
 

Datzun

Omega
2-Faktor
Min absoluta favorittråd den här. Jag följer med spänning utvecklingen kring dyrare klockor i allmänhet och Rolex i synnerhet nu när ekonomin svajar och den svenska fortsätter sin bana på det sluttande planet.
Hur är det med Explorer 2 med vit tavla, hur eftertraktad är den modellen skulle ni säga?
 

Narnia

Omega
Min absoluta favorittråd den här. Jag följer med spänning utvecklingen kring dyrare klockor i allmänhet och Rolex i synnerhet nu när ekonomin svajar och den svenska fortsätter sin bana på det sluttande planet.
Hur är det med Explorer 2 med vit tavla, hur eftertraktad är den modellen skulle ni säga?
Här verkar du ha svar:
Senast i onsdags hade Bergström Göteborg en vit och svart 226570 i skyltfönstret utan ”exhibition only” skylt framme. Tror nog det går att göra Walk-in köp där också. Jag köpte min vita efter 3 månaders väntetid.
 

PE76

Cartier
2-Faktor
Senast i onsdags hade Bergström Göteborg en vit och svart 226570 i skyltfönstret utan ”exhibition only” skylt framme. Tror nog det går att göra Walk-in köp där också. Jag köpte min vita efter 3 månaders väntetid.
De brukar iofs vara ganska dåliga på att sätta ut exhibition only-skyltarna då de ställer ut nyinkomna klockor i montrarna.
 

BankAnden

Panerai
Minns jag inte helt fel skulle dom bygga större fabrik och anställa mer folk? Dom ska väl inte rulla tummarna som en kommunanställd?
Är väl rimligt att Rolex höjer volymerna lite, dock lär de knappast fylla marknaden med klockor för den sakens skull.
@Patrik123 yes, ska byggas en till och rykten säger att den förväntas klar framåt slutet av årtiondet.

Att gå från 4 till 5 lär betyda ökade volymer, men är inte så enkelt att säga 25% ökning. Kan vara betydligt mindre, eller kanske mer. Ingen aning hur många som arbetar i befintliga fyra - någon som vet?

En tanke som poppar upp är också att behovet av service kommer öka iom senaste årens försäljningssiffror och ett då - sannolikt - väl etablerat CPO som kommer kräva rejält mer servicekapacitet än idag. Kanske blir en enhet en ren servicefabrik…nu ska jag sluta sitta och tokgissa och gå till gymmet istället 😅
 
Någon som vågar sig på en gissning hur lång leveranstid det är på en Oyster Perpetual 36 grön utan tidigare historik? Tidigt i höstas hörde jag 12 månader utan möjlighet att skriva upp sig.
 

FlipSwede

Rolex
Minns jag inte helt fel skulle dom bygga större fabrik och anställa mer folk? Dom ska väl inte rulla tummarna som en kommunanställd?
Bygga fler klockor ska de absolut inte göra om de vill ha några köpare kvar om tio år.
Göra det motsatta vore mycket bättre om efterfrågan börjar svikta,eller klockor ligger osålda I skylten mer än någon dag

Vad den nya fabriken ska göra vet väl ingen mer än Rolex själva.

Är det ens en ProduktionsFabrik?
Kanske blir där alla CPO klockor certifieras.
 
Topp