• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Butikerna verkar ha en kvot hur många de får in. Frågade på op och de verkar fullt så att säga. Ligger redan massa beställningar och de får inte in mer. Givetvis får man som storkund inte samma svar, har jag fått bekräftat av bekanta som beställt op i samma butik. Explorer eller datejust man får köpa först för att sen kanske få chans på de andra modellerna. Nuvarande upplägg gynnar bara stamkunder som säljer vidare klockorna sen. De får nog inte så mkt nya kunder.
Storkund betyder att du handlat massa klockor hos Rolex AD som säljs under list på gråmarknaden. Med andra ord -- du har medvetet förlorat pengar. Vissa modeller i helguld, dammodeller och Tudor på listpris bygger den summan snabbt. Detta fick jag på ett ärligt vis förklarat hos en Rolex och Patek AD jag handlade hos mycket (förvisso sydeuropeisk AD).

Det finns tydligen folk som är redo att göra det. Jag gjorde det inte och vägrar göra det.

Besökte en Rolex-butik i Grekland igår, mest av nyfikenhet då jag står i kö. Tänkte att det kunde vara intressant att se om de hade något att sälja.
De hade faktiskt några modeller tillgängliga: Datejust 41, ref. 126333 Wimbledon, en Explorer 36, ref. M124270-0001 och en GMT-Master II, ref. 126719BLRO.

Hur upplever ni, är det enklare att få tag på klockor utomlands än hemma i Sverige?

Besökte en Rolex-butik i Grekland igår, mest av nyfikenhet då jag står i kö. Tänkte att det kunde vara intressant att se om de hade något att sälja.
De hade faktiskt några modeller tillgängliga: Datejust 41, ref. 126333 Wimbledon, en Explorer 36, ref. M124270-0001 och en GMT-Master II, ref. 126719BLRO.

Hur upplever ni, är det enklare att få tag på klockor utomlands än hemma i Sverige?

Ingen upplevelse då mina utlandsvistelser är på en och samma plats.
Nu är det väl kanske inte de svåraste att få tag på TT DJ eller ädelmetalls Rolex.
I Sverige hade det inte varit några större problem att plocka ut day-date runt årsskiftet.
Har dessvärre inte varit i butik på 6 månader

Sverige badar i Rolex jmfrt med här (USA)
Men visst. Spenderade jag sexsiffrigt i dollar på billiga smycken,osäljbara Breitling Oris Tag och Omegas av dam-modeller öppnas kassaskåp även för mig.
Nu har jag inget intresse av ovanstående och får därför se ledsna hundögon och höra historier om hur små schweiziska dvärgar jobbar i sju år för att bygga en Rolexklocka.

Men visst. Även här börjar iskalla
TT med Diamantkransar,PM Sub,31mm och mindre ligga framme för Walk-Ins.
Och det är ju bra för de som är intresserade av sådant.

Sverige badar i Rolex jmfrt med här (USA)
Men visst. Spenderade jag sexsiffrigt i dollar på billiga smycken,osäljbara Breitling Oris Tag och Omegas av dam-modeller öppnas kassaskåp även för mig.
Nu har jag inget intresse av ovanstående och får därför se ledsna hundögon och höra historier om hur små schweiziska dvärgar jobbar i sju år för att bygga en Rolexklocka.

Men visst. Även här börjar iskalla
TT med Diamantkransar,PM Sub,31mm och mindre ligga framme för Walk-Ins.
Och det är ju bra för de som är intresserade av sådant.
Jag har faktiskt fått ID-nummer på de dvärgar som byggt mina Rolex-klockor. Väldigt trevliga. Har snackat ett par gånger med dem men det är helt omöjligt att förstå dvärgiska med Schweizisk brytning.

Är så kallade visningsex äkta och riktiga exemplar eller så kallade ”dummys”? Gäller en Rolex ÅF. Sorry för dum fråga kanske 🤔

Frugan ska till New York för jobb och kontaktat några återförsäljare för möjlighet att köpa en DJ. Vad tror ni om mina chanser?
Någon som har erfarenhet av NY?

Frugan ska till New York för jobb och kontaktat några återförsäljare för möjlighet att köpa en DJ. Vad tror ni om mina chanser?
Någon som har erfarenhet av NY?
Är ju bara gå in hos alla som hon passerar "ändå" och fråga. Kan knappast ta mer än 10 minuter per ställe.

Men dyrt kommer det bli då du får räkna med NY salestax på 8.875% om jag inte missminner mig och så 25% svensk moms på totalen vid hemkomst.

Är ju bara gå in hos alla som hon passerar "ändå" och fråga. Kan knappast ta mer än 10 minuter per ställe.

Men dyrt kommer det bli då du får räkna med NY salestax på 8.875% om jag inte missminner mig och så 25% svensk moms på totalen vid hemkomst.
Alright! 8% NY sales tax var inte bra. Trots att dollarn är låg kommer det nog bli en dålig affär. Tack för info.

Alright! 8% NY sales tax var inte bra. Trots att dollarn är låg kommer det nog bli en dålig affär. Tack för info.

1USD=9.42SEK.
Skulle det vara lågt? Då har man ytterst låga förväntningar på svensk valutapolitik och framtidstro för landet i gemen.

Lägre än vad växelkursen var i början av året kanske,men överlag är 9sek en dyr usd historiskt sett.
8%salestax är väl knappast något att gråta över.
25% däremot......

Tjena gänget,
Slänger ut en fråga här då jag misstänker att kunskapen är betydligt större här än innanför mitt eget pannben 😅
Jag har köphistorik vid min AD, och har stått på kö/intresselista i ca 2,5 år för en 126710BLRO. Min stora oro just nu är att modellen hinner tas ur produktion innan jag får möjligheten att hämta ut pärlan. Har suktat efter den här klockan länge, och min intention är helt klart att behålla den, alltså ej flippa. Vad tror ni - hur ser oddsen ut att jag får hämta ut den innan året är slut?

Senast ändrad:
Tjena gänget,
Slänger ut en fråga här då jag misstänker att kunskapen är betydligt större här än innanför mitt eget pannben 😅
Jag har köpt tre Rolex och en Tudor hos min AD, och har stått på kö/intresselista i ca 2,5 år för en 126710BLRO. Har även svängt förbi och köpt en doppresent på vägen. Min stora oro just nu är att modellen hinner tas ur produktion innan jag får möjligheten att hämta ut pärlan. Har suktat efter den här klockan länge, och min intention är helt klart att behålla den, alltså ej flippa. Vad tror ni - hur ser oddsen ut att jag får hämta ut den innan året är slut?
Vet inte hur mycket sanning som ligger i detta eller om samma gäller i Sverige, men BW kommenterade just detta nyligen.

Hur långt är ett snöre?Jäkligt svårt att säga. Själv hade jag turen att bara vänta ett halvår.
Men enklast är väl att besöka din AD och fråga.

Tjena gänget,
Jag har köpt tre Rolex och en Tudor hos min AD, och har stått på kö/intresselista i ca 2,5 år för en 126710BLRO. Har även svängt förbi och köpt en doppresent på vägen. Min stora oro just nu är att modellen hinner tas ur produktion innan jag får möjligheten att hämta ut pärlan. Har suktat efter den här klockan länge, och min intention är helt klart att behålla den, alltså ej flippa. Vad tror ni - hur ser oddsen ut att jag får hämta ut den innan året är slut?
Har du handlat så mycket där och fortfarande står på vänt är det nog inte jättetroligt att de hör av sig inom det närmaste. Men jag handlar ju aldrig hos AD så vad vet jag. Känns rätt fult oavsett.

Tack för snabb återkoppling! Ja… hur långt är ett snöre egentligen? Kort för vissa, men uppenbarligen betydligt längre för mig haha. Stort grattis till dig som bara fick vänta sex månader! Jag har varit inne hos AD:n ett par gånger och frågat men får inget rakt svar. Oftast landar det i att “det är den mest eftertraktade modellen just nu”.

Senast ändrad:
Tjena gänget,
Det är ju knappast något positivt att du köpt 3 Rolex innan och vill ha en 4e.
Du har ju fått tre och vissa har inte fått någon.

Köp lite strösslade Longines IWC Breitling Chopard GrandSeikos eller vad nu din ÅF har som ingen människa vill ha för att visa din uppskattning.
Å andra sidan.
Vad är premium på en Pepsi idag? 50.000kr?
Dela det på de 30månader du väntat så är det knappt 2000 i månaden.
Allt beror ju på hur gärna du vill ha och hur mycket längre du är beredd att vänta

Tack för tipsen!

Det hade varit intressant att höra ungefär hur lång väntetiden brukar vara här i Sverige. Jag har scrollat tillbaka och läst en hel del i trådar, men verkar skilja sig mycket. Nåja, den som väntar får se, antar jag.

Ish väntetid för en 126234 med fluted och jubee? Någon som nyligen fått tilldelningen?

Tillbaka
Topp