• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Fick aldrig en bekräftelse första klockan jag köpte, så detta kom ju lite som en supris. Speciellt med en mer eftertraktad modell som jag kände att det inte fanns en chans att jag kommer få köpa.

Det skulle jag säga, det kommer ju efter man pratat med en säljare och de sagt att den finns tillgänglig och man tackar ja. Sedan innehåller mailet produkt, pris, levtid. Utan att vara jurist, borde det ju räknas som ett köpeavtal.
Knappast.
Du saknar en hel del i det "kontraktet" för att det skall vara juridiskt bindande.
Tex vad som händer om endera parten bryter avtalet. Dvs varan inte levereras inom utsatt tid/köparen hoppar av.
Nu har väl en Rolexhandlare svårt att hävda någon ekonomisk skada om du inte köper,men åtminstone en har ju försökt.

Men kommer det en klocka inom utlovad tid är det ju bra nog

Det skulle jag säga, det kommer ju efter man pratat med en säljare och de sagt att den finns tillgänglig och man tackar ja. Sedan innehåller mailet produkt, pris, levtid. Utan att vara jurist, borde det ju räknas som ett köpeavtal.
Är smått nyfiken på att se exakt hur mailet ser ut. Någon som vågar visa en screenshot?

Knappast.
Du saknar en hel del i det "kontraktet" för att det skall vara juridiskt bindande.
Tex vad som händer om endera parten bryter avtalet. Dvs varan inte levereras inom utsatt tid/köparen hoppar av.
Nu har väl en Rolexhandlare svårt att hävda någon ekonomisk skada om du inte köper,men åtminstone en har ju försökt.

Men kommer det en klocka inom utlovad tid är det ju bra nog
Kontrakt kanske är fel ordval, men med en bekräftelse/order har väl ändå Säljaren bundit sig till att leverera enligt de villkor som står i den?

Kontrakt kanske är fel ordval, men med en bekräftelse/order har väl ändå Säljaren bundit sig till att leverera enligt de villkor som står i den?
Nej.
Det kan enbart bli bindande vid en accept,dvs där bägge parter bekräftar sina respektive skyldigheter.

Du kan möjligen se detta,som ett orderförslag.
Skulle leverans/betalning utebli har endera part ingen laglig rätt att kräva motparten på betalning/ersättning för kostnader eller leverans.

Med tanke på hur ”svårt”’ det är att lista sig kan man med allra största säkerhet se ett sånt mejl som att man får klockan inom tidsramen.

Ologiskt för AD att ta ens uppgifter och skicka ett mejl om beställningsbekräftelse bara för att inte leverera klockan.

Är rätt säker att deras intentioner är att både leverera klockan och inom den angivna tidsramen.

Har för övrigt fått alla klockor jag fått en sån ”bekräftelse” på.

Med tanke på hur ”svårt”’ det är att lista sig kan man med allra största säkerhet se ett sånt mejl som att man får klockan inom tidsramen.

Ologiskt för AD att ta ens uppgifter och skicka ett mejl om beställningsbekräftelse bara för att inte leverera klockan.

Är rätt säker att deras intentioner är att både leverera klockan och inom den angivna tidsramen.

Har för övrigt fått alla klockor jag fått en sån ”bekräftelse” på.
Fått både en Rolex Submariner Date och en Rolex Explorer utan att fått ett enda mail om någon bekräftelse, via Nymans. Så antar att detta är något nytt som gällt senaste max 2 åren?

Nej.
Det kan enbart bli bindande vid en accept,dvs där bägge parter bekräftar sina respektive skyldigheter.

Du kan möjligen se detta,som ett orderförslag.
Skulle leverans/betalning utebli har endera part ingen laglig rätt att kräva motparten på betalning/ersättning för kostnader eller leverans.
Ok! Vi kommer inte så mycket längre här känner jag. Får helt enkelt hoppas att de uppfyller sitt "orderförslag".

Beror förmodligen hur deras försäljningsvillkor ser ut, finns många parametrar som kan göra att ett köpeavtal inte är giltigt.

Råder ingen brist på dinkor…
IMG_2564.jpeg

Tillbaka
Topp