Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
Klart fan jag överdriver, men det gör inte att jag har fel ifrågan.
Nobelmiddag, dress code nödvändigt.
Rolex butik, nej.
Jobba med virus, ja, hazmat dress bör användas.
Att tro att det hänger på kläderna eller om man har på sig nya fina skor eller ej är bara fånigt.
Respekt för sin omgivning....
Det är nog det sjukaste jag hört när vi pratar om att få köpa en klocka.
Det finaste klädesplagget jag äger är väl ett par jeans. Trots denna brist på respekt har jag fått plocka ut en GMT på jubilee som jag inte ens har beställt eller ståt i kö för.
Jag tror herr vikgul gör fel. Kanske han bör sända sin garderob till butikerna om det är det han tror sig ska ordna dealen.
Lite naivt att du inte tror att klädsel gör någon skillnad i hur man uppfattas. Tycker det är ganska märkligt att man lägger så mkt tanke och pengar på klockan men resten man ska ha på sig kan se ut hur som helst. Men man har ju olika intressen
Lite naivt att du inte tror att klädsel gör någon skillnad i hur man uppfattas. Tycker det är ganska märkligt att man lägger så mkt tanke och pengar på klockan men resten man ska ha på sig kan se ut hur som helst. Men man har ju olika intressen
Det är väl mest du som känner att du inte får den respekt du förtjänar om folk går "felklädda".
Folk flest klär sig inte för att behaga dig.
Knallar jag ute på stan så inte fan går jag hem och byter om för att jag ska till någon Rolex AD...eller behaga någon udda figur som försöker köpa en klocka.
Som sagt. Jag hade nog på ett par "skogsmullebyxor" senast jag hämtade ut en klocka. Keps hade jag inte då det var vinter
Det är väl mest du som känner att du inte får den respekt du förtjänar om folk går "felklädda".
Folk flest klär sig inte för att behaga dig.
Knallar jag ute på stan så inte fan går jag hem och byter om för att jag ska till någon Rolex AD...eller behaga någon udda figur som försöker köpa en klocka.
Som sagt. Jag hade nog på ett par "skogsmullebyxor" senast jag hämtade ut en klocka. Keps hade jag inte då det var vinter
Förstår inte hur fåfängan bara är begränsad till handleden. Men handlar väl till stor del om vilka intressen man har, lite roligt att du förlöjligar ett intresse samtidigt som du uppenbarligen tycker det är väldigt viktigt att ha en ny GMT på jubliee på handleden och berätta om det.
Förstår inte hur fåfängan bara är begränsad till handleden. Men handlar väl till stor del om vilka intressen man har, lite roligt att du förlöjligar ett intresse samtidigt som du uppenbarligen tycker det är väldigt viktigt att ha en ny GMT på jubliee på handleden och berätta om det.
Klockan har jag för att jag gillar klockor. Att jag drar fram att jag har köpt en ny GMT på jubilee hos AD är mest för att få dig att förstå att det är väldigt sekundärt om du så klär upp dig till jultomte när du kliver in hos närmaste Rolex AD.
Jag tycker inte att det är respektlöst att folk går med en Q&Q, Smart Watch eller går helt utan klocka.
Jag har inte en klocka för att vara respektfull mot andra människor eller för att jag tror att klockan ska ge mig möjligheter som vanliga dödliga aldrig får tillgång till.
Jag tror heller inte att mina klockor ska "öppna dörrar" och ge mig förmåner som andra inte får på grund av att dom har fel klockor.
Om du gillar kläder är helt upp till dig och du får klä dig precis som du vill. Förvänta dig dock inte att folk ska klä upp sig för att behaga dig.
Att du sedan tycker att det är respektlöst att inte gå klädd som en cirkusdirektör hos närmaste Rolex AD är enbart dina egna värderingar som framvisas.
Klockan har jag för att jag gillar klockor. Att jag drar fram att jag har köpt en ny GMT på jubilee hos AD är mest för att få dig att förstå att det är väldigt sekundärt om du så klär upp dig till jultomte när du kliver in hos närmaste Rolex AD.
Jag tycker inte att det är respektlöst att folk går med en Q&Q, Smart Watch eller går helt utan klocka.
Jag har inte en klocka för att vara respektfull mot andra människor eller för att jag tror att klockan ska ge mig möjligheter som vanliga dödliga aldrig får tillgång till.
Jag tror heller inte att mina klockor ska "öppna dörrar" och ge mig förmåner som andra inte får på grund av att dom har fel klockor.
Om du gillar kläder är helt upp till dig och du får klä dig precis som du vill. Förvänta dig dock inte att folk ska klä upp sig för att behaga dig.
Att du sedan tycker att det är respektlöst att inte gå klädd som en cirkusdirektör hos närmaste Rolex AD är enbart dina egna värderingar som framvisas.
Har inget intresse av att köpa en ny Rolex men stundtals kul att följa tråden. Man får absolut bryta mot klädkoder och normer man tycker det är viktigt, men de finns till för att underlätta och inkludera. Jag pratar inte om att någon ska sätta på sig en kostym för att gå till AD och tigga köplats.
Vi blir alla dömda för hur vi ser ut. Det är det första och ibland enda vi kan döma en person efter. Hur stor roll det spelar i olika situationer är svårt att veta. Det var viktigare förr än vad det är nu. Rent generellt visar man respekt jämte mot den man besöker om man klär upp sig ett snäpp. Allmänt hyfs. Behöver man det för att köpa en klocka? Förmodligen inte speciellt ofta.
För att koppla till klockor är tex en Rolex oftast negativt om man kommer in som konsult. Då överfakturerar man…
Klart fan jag överdriver, men det gör inte att jag har fel ifrågan.
Nobelmiddag, dress code nödvändigt.
Rolex butik, nej.
Jobba med virus, ja, hazmat dress bör användas.
Att tro att det hänger på kläderna eller om man har på sig nya fina skor eller ej är bara fånigt.
Respekt för sin omgivning....
Det är nog det sjukaste jag hört när vi pratar om att få köpa en klocka.
Det finaste klädesplagget jag äger är väl ett par jeans. Trots denna brist på respekt har jag fått plocka ut en GMT på jubilee som jag inte ens har beställt eller ståt i kö för.
Jag tror herr vikgul gör fel. Kanske han bör sända sin garderob till butikerna om det är det han tror sig ska ordna dealen.
Fast ”bara en klocka” förknippas oftast inte som nåt casual. Rolex är ett premium märke och det är vad dem förknippas med. Tror nog majoriteten inte går in till en Rolex butik i mjukis och T-shirt om man hoppas på tilldelning. Man grattis till GMT
Vi blir alla dömda för hur vi ser ut. Det är det första och ibland enda vi kan döma en person efter. Hur stor roll det spelar i olika situationer är svårt att veta. Det var viktigare förr än vad det är nu. Rent generellt visar man respekt jämte mot den man besöker om man klär upp sig ett snäpp. Allmänt hyfs. Behöver man det för att köpa en klocka? Förmodligen inte speciellt ofta.
För att koppla till klockor är tex en Rolex oftast negativt om man kommer in som konsult. Då överfakturerar man…
Absolut kan det vara både det första och det enda man kan döma en person på.
Som sagt, bröllop och Nobelmiddagen är långtifrån både Rolex AD, lokala Ferrari krängaren eller om man så ska förhandla om en kompressionsmodul till närmaste oljerigg.
I de flesta tillfällen är det mig som person man föredrar. Skulle det vara dresscode hos klockförsäljaren så hade jag fått köpa klockor på blocket.
Men kanske det inte går utan blazer och axelvaddar?
När folk är mer upptagna av hur dom framstår än hur och vad dom presterar, så blir resultaten ofta därefter.
Fast ”bara en klocka” förknippas oftast inte som nåt casual. Rolex är ett premium märke och det är vad dem förknippas med. Tror nog majoriteten inte går in till en Rolex butik i mjukis och T-shirt om man hoppas på tilldelning. Man grattis till GMT
Nu är det sällan jag går runt i mjukisbyxor, men mest för att det ofta är värdelösa fickor.
T-shirt har jag om det inte är för kallt. Annars kör jag mestadels någon hoodie.
Att klä upp sig, för att kliva in i en butik, känns för mig lika avlägset som att klä upp mig med turisthatt, midjeväska och batik tisha för att jag ska ta flyga som turist till Danmark.
För att vara helt ärlig så hoppades jag inte på någonting när jag köpte GMT’n. Jag hade bara vägarna förbi då hotellet låg nära.
Nu är det iofs så att om jag kliver in i ett möte så är det jag som kliver in och inte min klocka.
Säger jag korkade saker så spelar det ingen roll om det så är en Nautilus i guld jag bär på armen eller om jag sitter där med en kostym gjord av ånglahår och enhörningspäls och sydd av älvor.
Som sagt, bröllop och Nobelmiddagen är långtifrån både Rolex AD, lokala Ferrari krängaren eller om man så ska förhandla om en kompressionsmodul till närmaste oljerigg.
I de flesta tillfällen är det mig som person man föredrar. Skulle det vara dresscode hos klockförsäljaren så hade jag fått köpa klockor på blocket.
När folk är mer upptagna av hur dom framstår än hur och vad dom presterar, så blir resultaten ofta därefter.
Det känns som att ni pratar om varandra så det är nog bäst att ni ger upp diskussionen. Jag förstår bådas sidor men trots det är jag en person som gärna klär mig efter situation, dels för att Jag uppskattar att känna mig rätt klädd och indirekt av just respekt gentemot omgivningen, hur dumt det än kan verka.
Mycket snack om kläder i den här tråden, men jag kan säga att vill man lyckas hos AD:n så handlar det om mycket mer än så.
-Hur man för sig, hur man a-r-t-i-k-u-l-e-r-a-r, hur väl man lyckats med sin "business casual"-stil, frisyren. Ledtråd: Det behövs hårgéle. Mycket hårgélé.
Det är så att säga en helhet.
Klarar du att släpa det bakre benet efter dig som den chica överklassen plägar göra, eller går du tvärs över golvet som nån jävla friskis-å-svettis-Svensson?
Ja, förflyttar du dig på det simpla "middle-manager-sättet" sättet så kommer expediten bakom disken självfallet ge dig det onda ögat, oavsett hur du är klädd.
Vissa kommer kanske ihåg hur jag 2023 lyckades sätta upp mig på listan för en strösslad Cellini. Och nu, bara två senare, kom telefonsamtalet från AD:n.
Så jag håller nu på att förbereda för eldprovet att hämta ut klockan. Allt måste gå rätt till, från den avmätta hälsningen till vakten på vägen in, fram till disken som man måste luta sig emot på det där nonchalanta men ändå självklara sättet. Det måste lixom synas att man är en värdig kund.
Har hållit på och öva på det där under hela helgen hemma i hyrestvåan på bottenplanet: Släntra in från balkongen, genom vardagsrummet och fram till diskbänken, där jag världsvant lutar mig mot köksskåpet. "Jag är här för att... ehummm.. hämta ut min ehö... Rolex".
Efter att oroat och ojat mig i åratal så kände jag idag att tiden var mogen för att på det rätta sättet stega in till Nymans och köpa en Rolex. Nervöst värre, naturligtvis. Skulle jag passera testet? ...Säljarnas obevekliga blickar. Efter att läst den här tråden med tips om hur man bygger en "relation" med sin AD så var det äntligen dags. Och jag har förberett mig, ty man har bara en chans att göra ett första intryck.
Först köpte jag mig ett par "elevator shoes", för att bli lite längre:
Man måste ju kunna prata på rätt sätt också. Jag som är från Göteborg kan ju inte bräka på Stockholmska på rätt sätt.. "-tjeeena! tjeena!" ..glöm det... Så vad göra? Jag kan ju inte låta som en jävla hamnarbetare. "-Men dô, é du go ellär?" ...Finns bara en lösning: Hovåsamerikanska!! Tänk PG Gyllenhammar! Det fixar jag!!
Alla vet att business casual är vad som gäller, så jag körde på det. Finns ju ingen anledning att uppfinna hjuLet en gång till.. Så här ser det ut, enligt internet. För att vara på den säkra sidan körde jag en kombination av alltihop, just för att vara extra casual: T-shirt, skjorta, slips, tröja, kavaj och väska. Tyvärr hade jag bara en väska och på den stod det "OHLSSONS AVLOPP- OCH SEPTITANKSERVICE AB" på ena sidan, så jag vände texten inåt, mot benet. Smart.
Sen har jag naturligtvis detaljstuderat Rivierans guldgossar, där Steve Martin får lära sig att se rik ut. Att gå, sitta, dricka champagne som en välbärgad. Ja, till och med att luta sig mot en stolpe är en hel vetenskap. Rika lutar sig helt enkelt inte mot stolpar på samma sätt som kreti och pleti.
Så hur gick det? Svar; Fantastiskt bra.
Jag vacklade fram till AD:n, två meter lång med mina hiss-skor. Sen fick jag gå som en egyptier genom entrédörren, lixom på sniskan, pga alla axellvaddar. Jag kände personalens prövande blickar granska mig från topp till tå, men med 1kg gélé i håret kände jag mig självsäker. Snacket med AD gick kanon. Jag kände verkligen att jag byggde en "relation" med honom. Svante hette han, tror jag. Jag lät väldigt sofistikerad med min utpräglade hovåsamerikanska -mycket intressant informasjjjooon.... och jag lutade mig mot disken precis som Steve Martin lutar sig mot stolpen. Enda smolket var att det blev jävligt varmt med alla kläder och att jag var tvungen att dölja avloppstexten på väskan.
Men det är resulatet som räknas: -Jag har nu betalat handpening och är uppsatt på listan för en strösslad Cellini, med strutsarmband!!
Det ena utesluter inte det andra. Det är viktigt hur vi ser ut i nästan alla sammanhang. Ibland avgörande och ibland inte.
Tatueringar? För vissa säljare är det säkert negativt, för andra inte. Rent generellt är ju folk som köper nya Rolex inte de som utmärker sig för att ha god smak. Mao väldigt svårt att säga hur man ska klä sig för att få köpa en eftertraktad Rolex till underpris. Kan dock bli kul när folk påstår sig ha koll på det i tråden för att de har fått köpa. Kan bli humor.
Vad har det att göra med att man i alla lägen bör klä för plats, tillställning och situation är att visa respekt för sin omgivning? Han säger själv att det var "Den absolut mäktigaste upplevelsen" på 30 år. Låter ju som att mannen inte mådde helt bra.
Det är ju bara trams, tror vi alla vet hur Nymans behandlar och har behandlat sina kunder. Att han sedan tycker den historien är kul att berätta är ju en helt annan sak. Det var förmodligen inte en klocka till underpris kunden köpte heller. Undra om de kollade upp var pengarna var ifrån på den tiden...
Nu är det sällan jag går runt i mjukisbyxor, men mest för att det ofta är värdelösa fickor.
T-shirt har jag om det inte är för kallt. Annars kör jag mestadels någon hoodie.
Att klä upp sig, för att kliva in i en butik, känns för mig lika avlägset som att klä upp mig med turisthatt, midjeväska och batik tisha för att jag ska ta flyga som turist till Danmark.
För att vara helt ärlig så hoppades jag inte på någonting när jag köpte GMT’n. Jag hade bara vägarna förbi då hotellet låg nära.
Nu är det iofs så att om jag kliver in i ett möte så är det jag som kliver in och inte min klocka.
Säger jag korkade saker så spelar det ingen roll om det så är en Nautilus i guld jag bär på armen eller om jag sitter där med en kostym gjord av ånglahår och enhörningspäls och sydd av älvor.
Fast tycker nog att du jämför lite äpplen och päron. Att klä sig lite bättre för att kliva in hos en AD för att med hopp kanske få sin drömklocka är inte samma sak som ta på sig hatten och midjeväska när man åker på semester
Vad har det att göra med att man i alla lägen bör klä för plats, tillställning och situation är att visa respekt för sin omgivning? Han säger själv att det var "Den absolut mäktigaste upplevelsen" på 30 år.
Att han,trots kundens klädsel,behandlade denna på samma,sätt som vilken kund som helst.
De gav två sälj istället för noll.
Nu vågade kunden också gå in i butiken klädd som han var. Något han kanske inte gjort om han läst denna tråd.
Men poäng var att om en säljare på förhand dömer en potentiell kund efter dennes kläder och ger olika service därefter har man missat grovt vilka egenskaper en bra säljare bör/ska ha.
Sedan är det väl upp till var och en hur man vill klä sig för att gå till en affär.
Kostym på Jula eller mjukisar hos Rolex.
Flup är efter frukost påväg till lokala Rolexkrängarn för morgonkaffe i just mjukisar tisha keps och konkurrerande klocka.
Kommer jag ens släppas in tro?
I de branscher jag verkat i under åren så lär man sig att klä sig och prata med bondens på bondens vis.
Det innefattar alltså att antingen klä upp eller ner sig beroende situation, det funkar nog i alla läger!
Om jag, hemska tanke, skulle köpa en helt ny dyrklocla så skulle jag klä mig det jag känner mig trygg i, så utstrålar jag trygg och kan äga rummet om det nu behövs.
Kul att vi tänker olika i alla fall och lycka till med all nya klockköp hörni!
Det är ju bara trams, tror vi alla vet hur Nymans behandlar och har behandlat sina kunder. Att han sedan tycker den historien är kul att berätta är ju en helt annan sak. Det var förmodligen inte en klocka till underpris kunden köpte heller. Undra om de kollade upp var pengarna var ifrån på den tiden...
Jag har oavsett min klädsel som aldrig består av varesig kostym axelvaddar putsade skor et al fått förstklassig service hos just Nymans.
Men visst,Även Flup har blivit rejält oförskämt bemött i (lyx)butiker. Men att det skulle ha med min klädsel att göra tror jag mindre på än att det helt enkelt var fel person på fel plats.
Att han,trots kundens klädsel,behandlade denna på samma,sätt som vilken kund som helst.
De gav två sälj istället för noll.
Nu vågade kunden också gå in i butiken klädd som han var. Något han kanske inte gjort om han läst denna tråd.
Men poäng var att om en säljare på förhand dömer en potentiell kund efter dennes kläder och ger olika service därefter har man missat grovt vilka egenskaper en bra säljare bör/ska ha.
Sedan är det väl upp till var och en hur man vill klä sig för att gå till en affär.
Kostym på Jula eller mjukisar hos Rolex.
Flup är efter frukost påväg till lokala Rolexkrängarn för morgonkaffe i just mjukisar tisha keps och konkurrerande klocka.
Kommer jag ens släppas in tro?
Som Aurum skrev är det spel för galleriet från Olof.. Pratar vi 90-talet så gick man rakt in i butiken utan säkerhetsluss eller vakter, och kunde köpa allt över disk. Det som diskuteras här primärt är ju folk som vill göra gott intryck och charma sig till en plats på kölistan. Inte jag inkluderat. I USA så kommer man väl undan med vad som helst i klädväg?
Som Aurum skrev är det spel för galleriet från Olof.. Pratar vi 90-talet så gick man rakt in i butiken utan säkerhetsluss eller vakter, och kunde köpa allt över disk. Det som diskuteras här primärt är ju folk som vill göra gott intryck och charma sig till en plats på kölistan. Inte jag inkluderat. I USA så kommer man väl undan med vad som helst i klädväg?
Helt rätt att det gör man
Kostym bär ofta springpojkar eller anställda där klädkod gäller även om det nog börjar luckras upp rätt ordentligt.
Rena jeans tisha eller skjorta och sneakers vill jag kalla vad gårdagens kostym var för de flesta.
Men jag begriper givetvis också din poäng. Står det klädkod Kavaj på inbjudan är det inte acceptabelt komma klädd som ovan.
Självklart klär man sig efter situation, inget konstigt med de. Jag har aldrig varit vad jag själv tycker direkt uppklädd när jag besökt ad men lite kul när det ändå pratas om det är att ett par ad kommenterat min klädsel ( på ett positivt sätt) och tyckt att bla min drömklocka sub no date passar bra med klädseln.
Det ena utesluter inte det andra. Det är viktigt hur vi ser ut i nästan alla sammanhang. Ibland avgörande och ibland inte.
Tatueringar? För vissa säljare är det säkert negativt, för andra inte. Rent generellt är ju folk som köper nya Rolex inte de som utmärker sig för att ha god smak. Mao väldigt svårt att säga hur man ska klä sig för att få köpa en eftertraktad Rolex till underpris. Kan dock bli kul när folk påstår sig ha koll på det i tråden för att de har fått köpa. Kan bli humor.
Det är nog ingen som har koll på varför man får köpa….eller inte.
Men att gråta över att man inte fick köpa, även om man var klädd korrekt, säger lite mer om hur folk tänker.
Där är vi ganska eniga.
Att komma välklädd och tro att det ska ge ett resultat är ganska naivt.
Gillar man att klä sig i fluga, plommonstop och monokel, så är det helt ok.
Men att klä upp sig och bli besviken att man inte fick tilldelning eller ens komma på en lista trots att man hade det absolut finaste kläderna på hela Biblioteksgatan……
Nja, då har man nog uppfattat hela livet fel.
Själv kommer jag som jag är. Jag tror det skulle lysa igenom om jag skulle försöka mig på ett teaterstycke om jag klev in med cylinderhatt.
Nu är jag varken Steve Jobs, Ingvar Kamprad eller någon annan höjdare. Men dessa klarade sig rätt bra trots avsaknad av finare garderob.
I de branscher jag verkat i under åren så lär man sig att klä sig och prata med bondens på bondens vis.
Det innefattar alltså att antingen klä upp eller ner sig beroende situation, det funkar nog i alla läger!
Om jag, hemska tanke, skulle köpa en helt ny dyrklocla så skulle jag klä mig det jag känner mig trygg i, så utstrålar jag trygg och kan äga rummet om det nu behövs.
Kul att vi tänker olika i alla fall och lycka till med all nya klockköp hörni!
En del får och en del får inte.
Jag borde knalla in här i Oslo eller kanske ta en tur till Stavanger och se om man får loss ett eller annat roligt från rummet bakom butiksväggen.
En del får och en del får inte.
Jag borde knalla in här i Oslo eller kanske ta en tur till Stavanger och se om man får loss ett eller annat roligt från rummet bakom butiksväggen.