• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Ifall Bloomberg skulle låsa artiken senare:

Tycker inte att artikeln säger så mycket. Fallet av Crypto är en sak men sedan kommer vi nog se en inverkan av Ukraina och den Europeiska energikrisen. Om köpkraften minskar på en av kontinenterna kommer säkerligen varor att omdistribueras och göras tillgängliga på de marknader som går bättre. Vilket i sig ger en ripple effect på andra handsmarknaden.

Signs of Bottom Emerge for Rolex, Patek Prices After Secondhand Slide​

In the spring, there was a surge of trade for top tier pre-owned timepieces. The euphoria faded fast.

More signs are emerging that the secondhand luxury watch market is finding its footing, after prices surged and then tumbled earlier this year.

An index for Rolex resale prices at WatchCharts, a consultancy, fell 1.84% in early September from the prior month, a slower place of decline following a summer slump of at least twice that rate.

Meanwhile, the Subdial50 index, which tracks prices of the 50 most-traded luxury watches, ticked up 1.2% in the 30 days prior to Sept. 7, “hinting at a bottoming out of prices in the world’s most popular luxury watch references,” the company said in a post published Wednesday. The index tracks references for watches such as the Rolex Daytona and Datejust, as well as Patek Philippe Nautilus and an Audemars Piguet Royal Oak.

Luxury timepieces have been on a wild ride this year, particularly in the closely tracked secondary market. While there is wide variation of price performance in the market, valuations for some of the most coveted models slumped in the late spring after hitting a peak sometime in March or April, depending on which models are tracked. The downturn had been linked by some to a collapse in cryptocurrency prices, though others thought different factors were in play, such as dealers trying to get rid of overstock.

Gains in other asset classes, stimulus cash and speculation fueled what some were calling a bling boom early this year, with new buyers looking for alternative investments. Demand for the most sought-after watch resales was high, sending prices soaring. In March, the WatchCharts Rolex index was up 35% over the same month the previous year.

“It was almost a sense of euphoria in the market,” said Austen Chu, founder and CEO of online watch platform Wristcheck.

Then came the fall. In the steepest month-over-month drop, the WatchCharts Rolex index fell 5.9% in June, followed by a 3.5% decline in July and 5.1% drop in August.

“Flippers and day traders who’d been told you couldn’t lose money in watches came with little underlying passion and found themselves burnt when prices began to fall,” Subdial said in the post.

The price slide was largely attributed to dealers and individual owners trying to sell more watches, rather than fear from buyers. “Consumer demand has been resilient,” Kathryn Parker, luxury research analyst at Jefferies, said in an interview.

— With assistance by Andy Hoffman
 
“Flippers and day traders who’d been told you couldn’t lose money in watches came with little underlying passion and found themselves burnt when prices began to fall,” Subdial said in the post.

Vissa av dessa tycker man ju lite synd om eftersom de är idioter som inte vet bättre än att lita på sådant.. Men samtidigt är det ändå så att de lekt med elden och trott att det är helt riskfritt. inget är riskfritt, inte Rolex, inte bitcoin, inte guld eller diamanter eller fastigheter.
 
Helt enig. Göra världens affär av det, offerkoftan på och alla andra är dumma - för att nästan direkt flippa.

Har kanske missat, men inte sett någon uppdatering om att han fått plocka ut den. Vore extra kul med all klagosång och sedan total tystnad när klockan väl landat. Men som sagt - kanske bara jag som missat
Lyfter in denna hör då den passar bättre. Men ja det var ju högt och lågt över hela forumet om hur AD ”lovat” massa saker. Sedan helt tyst. Fri prissättning råder, men om man flippar ett par månaders gammal med ett par 100k i profit så får man skylla sig själv om AD framgent inte vill sälja till hen. 🤷🏻‍♂️
 
Senast ändrad:
1662801530709.png


1662801547393.png
 
Du menar att ekonomin är enkelriktad? Om det är högkonjunktur så är det svårt att köpa Rolex till vettiga priser för att folk har gott om pengar, men om det blir lågkonjunktur går det ändå inte att köpa Rolex till vettiga priser för att de rika är de som egentligen köper och därtill sitter på alla sålda klockor och vägrar sälja?
Jag får inte ihop det resonemanget.

Jag har ingen statistik men det känns som att väldigt mycket ”vanliga människor” köper Rolex. Kanske säljer de inte vad de har i brådrasket men de lär inte prioritera att köpa nytt om de måste lägga halva klockbudgeten på elräkningen. Sånt spelar roll ändå.
Klart du har rätt här. En stor del (tillräckligt många) här ju köpt sina klockor i spek syfte. Då sjunker såklart priserna till någonstans runt det reella underliggande värdet då kortsiktig spek blir meningslös/negativ och långsiktig väldigt oklar. Sedan att det finns många välbeställda som köper för att dom vill ha en Rolex och fortfarande har råd är ju klart men det är ju inte dom som dragit prisnivåerna sky high.
 
Baserar man index på sålda klockor eller på begärt pris? Tror nog inte vi nått botten riktigt än men vi närmar oss. Sen beror det ju också på hur världens ekonomi utvecklas så egentligen är det omöjligt att sia om.

Får man gissa så är vi snart i botten där priserna stabiliseras. Sedan står priserna stilla där ett tag och kommer inte följa inflationen för att sedan gå upp när det blir en bättre konjunktur. Fast det är ju bara en ren gissning som inte baseras på något.
 
  • Like
Reactions: par
I takt med ökad inflation är den faktiska värdeminskningen större än bara prisraset. Egentligen är det ju billigare att handla nu än för ett år sedan, förutsatt att priset ör detsamma då..
 
“Flippers and day traders who’d been told you couldn’t lose money in watches came with little underlying passion and found themselves burnt when prices began to fall,” Subdial said in the post.

Vissa av dessa tycker man ju lite synd om eftersom de är idioter som inte vet bättre än att lita på sådant.. Men samtidigt är det ändå så att de lekt med elden och trott att det är helt riskfritt. inget är riskfritt, inte Rolex, inte bitcoin, inte guld eller diamanter eller fastigheter.
Kunde inte hålla med mer, MEN är det inte i människans natur att tro att snöbollen bara blir större och större tills den går helt sönder?
 
Kunde inte hålla med mer, MEN är det inte i människans natur att tro att snöbollen bara blir större och större tills den går helt sönder?
Det finns ju en kategori människor som tyvärr lagt in sparkapital i diverse cryptoschemes och trott att värdet bara kommer växa och växa. För att ”experterna” sa det.
vill man vinna stort & snabbt måste man ta stora risker, men just klockor har varit ett ganska dåligt sätt att snabbt generera avkastning trots de senaste årens stora värdeökningar på några få modeller.

Tittar man tillbaka så har man ju ändå behövt hålla klockorna i ett flertal månader, eller år, för att kunna hämta hem större vinster om man köpt på andrahandsmarknaden. Hade jag köpt en pepsi GMT 2019/2020 hade jag behövt betala 50% över listpris och sedan tålmodigt vänta på en uppgång. När priset sedan börjat dra uppåt så skulle jag behövt ytterligare is i magen för att vänta på toppen för att maximera min vinst.

De som bränt sig nu har ju klivit på för sent, men det vet vi ju nu. Det har länge pratats om att bubblan skulle spricka, men inte ens nu har den gjort det på riktigt.. så hur vet man när man skall kliva på eller av?
Jo, som vanligt måste man göra en kalkyl och bestämma hur mycket risk man är beredd att ta för en given vinst. Men jag gissar att många inte gör det. De köper och hoppas på det bästa.

Själv köper jag för att jag gillar klockor och gör sällan eller aldrig nån ekonomisk vinst.
Men jag vinner i upplevelse. :)
363F1726-9BDD-4D47-AF52-535920FFED12.png
 
Klart du har rätt här. En stor del (tillräckligt många) här ju köpt sina klockor i spek syfte. Då sjunker såklart priserna till någonstans runt det reella underliggande värdet då kortsiktig spek blir meningslös/negativ och långsiktig väldigt oklar. Sedan att det finns många välbeställda som köper för att dom vill ha en Rolex och fortfarande har råd är ju klart men det är ju inte dom som dragit prisnivåerna sky high.
Rolex må ju vara dyrt och svåruppnåeligt men faktum är att helt vanliga människor ändå haft råd att köpa. Jag betraktar Rolex som ett svenssonlyxmärke där sortimentet i stål med undantag för några modeller (Pepsi, Daytona och hulk typ) är åtkomliga för medelklassen.

Det är när vi går in på Patek, AP, Lange och ännu mer nischade märken som vi kommer upp i stratosfären.
Jag har tidigare skrivit att jag tror att det är viktigt för Rolex att upplevas vara inom räckhåll för även ”vanliga människor” och det tror jag fortfarande. Rolex är inte Patek och nog kommer aldrig bli något liknande heller.

De har byggt så stor del av sin storytelling på toolwatches att de skulle behöva göra våld på hela sin identitet för att bli ett märke endast för de superrika.
Det är för övrigt det som är mest fascinerande med Rolex - att de så länge lyckats stå stabilt i två läger. De har Daydate, Datejust och alla varianter i ädelmetall som tilltalar presidenter, oljeschejker och kungligheter samtidigt som vanliga knegare som jag kan köpa de billigare modellerna.
Det, vill jag hävda, är anledningen till att Rolex har ett så starkt varumärke.
 
Någon som har koll hur väntetid ser ut på en OP 41 Blå? Sugen på en 40års present till mig själv. Men det kanske bara är att glömma!? Man läser ju om kölistor på år, plus att man ska ha köphistorik osv.
 
Någon som har koll hur väntetid ser ut på en OP 41 Blå? Sugen på en 40års present till mig själv. Men det kanske bara är att glömma!? Man läser ju om kölistor på år, plus att man ska ha köphistorik osv.
Finns en till salu här på KS:

 
Finns en till salu här på KS:

Såg det! Men köpa ny från butik är det jag vill göra. Jag köper väldigt sällan klocka. Så vill att det ska vara en speciell händelse med allt va de innebär. Beg är beg så att säga!! Blir inte samma känsla som en ny.
 
Någon som har koll hur väntetid ser ut på en OP 41 Blå? Sugen på en 40års present till mig själv. Men det kanske bara är att glömma!? Man läser ju om kölistor på år, plus att man ska ha köphistorik osv.
Just Blå OP 41 är väl en av de mest populära modellerna. Men som andra nämnt kolla med olika AD. Möjligt att kötiden lättat upp?
 
Just Blå OP 41 är väl en av de mest populära modellerna. Men som andra nämnt kolla med olika AD. Möjligt att kötiden lättat upp?
Nymans var man tvungen att boka personlig tid. De svara inte om tillgänglighet på mail eller telefon.
Synd att inte Nymans i Västerås får sälja Rolex längre. Nu har man ändå 12mil till Stockholm. Känns lite B att boka en tid och sen få veta att det är 18mån kötid till att få en klocka. Då får det bli annat isf.
 
Jag minns inte att det brukar vara så här mycket Rolex ute på Köp och sälj vid den här tiden på året. Känns som att många vill kliva av, eller övertolkar jag?
 
Jag minns inte att det brukar vara så här mycket Rolex ute på Köp och sälj vid den här tiden på året. Känns som att många vill kliva av, eller övertolkar jag?
Det tror jag inte du gör.

Men många har ju så lustigt pris att dom ligger länge med mycket bumps. Ex varför köpa senaste Sub LV för 215 på KS när du kan få billigare från handlare…🤷🏼‍♂️
 
Senast ändrad:
Det tror jag inte du gör.

Men många har ju så lustigt pris att dom ligger länge med mycket bumps. Ex varför köpa senaste Sub LV för 215 på KS när du kan få billigare från handlare…🤷🏼‍♂️
Precis, känns som om flertalet säljare prissätter sina klockor betydligt högre än vad marknadspriset är för stunden.
Då med resultatet att annonserna ligger kvar länge, prisbumpas flera gånger för att sedan tas bort.
 
Precis, känns som om flertalet säljare prissätter sina klockor betydligt högre än vad marknadspriset är för stunden.
Då med resultatet att annonserna ligger kvar länge, prisbumpas flera gånger för att sedan tas bort.
Och här kommer ju frågans essens.

De som vill ha mer än marknaden är villig att betala. Kryper de till korset och "tar vad de får"? Eller struntar de helt enkelt i att sälja när de upptäcker att ingen vill betala begärt pris inom rimliga gränser?
Det är väl där den intressanta frågan ligger.
 
Och här kommer ju frågans essens.

De som vill ha mer än marknaden är villig att betala. Kryper de till korset och "tar vad de får"? Eller struntar de helt enkelt i att sälja när de upptäcker att ingen vill betala begärt pris inom rimliga gränser?
Det är väl där den intressanta frågan ligger.
80/20 går nog att applicera......80% kryper till korset över tid......20% har inget behov av pengarna för stunden.....
 
80/20 går nog att applicera......80% kryper till korset över tid......20% har inget behov av pengarna för stunden.....
Du tror det är såpass. Jag hade nog gissat på det omvända om det blir en baksängesaffär.
Men att 100% säljer om det blir vinst oavsett hur lite om tanken ifrån första början varit att tjäna slant.

Bättre att ha tjänat en femma och vara klar att återinvestera slanten i något annat som kan ge vinst än att hoppas på större vinst senare och ha sitt kapital låst.
Men för den som har mer kapital att leka med så intrader scenario ett
 
Du tror det är såpass. Jag hade nog gissat på det omvända om det blir en baksängesaffär.
Men att 100% säljer om det blir vinst oavsett hur lite om tanken ifrån första början varit att tjäna slant.

Bättre att ha tjänat en femma och vara klar att återinvestera slanten i något annat som kan ge vinst än att hoppas på större vinst senare och ha sitt kapital låst.
Men för den som har mer kapital att leka med så intrader scenario ett
Säkert så att handlare kan ha en annan strategi, jag tänker mest på gemene man som kommit över en klocka hos AD och vill/ville göra sig en hacka. De kommer nog anpassa sig till marknaden och ta det man kan få. Sen finns det alltid en mindre klick som inte är i behov av pangarna i tightare tider...
 
Tillbaka
Topp