• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Ligger något i det du säger även om jag tycker att du hårdrar det lite. Tack för input
Jag förstår precis dina tankar och även om jag håller med flera om att en Sub ND inte orsakar home invasions eller är högst på listan för gaturån, så är den helt säkert stöldbegärlig och därmed förhöjd risk. Den sortens klocka skulle jag gärna bära dagtid, men tyvärr inte kvällstid i Stockholm. Tråkigt, men har varit alldeles för många gaturån i Sthlm, även om dom verkar minskat? Det grundar sig inte i rädsla, utan rent riskminimerande tänk.

Alla kan inte vara orädda som @FlipSwede, som navigerar undan skurken, trots en rejäl Jordan Belfort-trip på årgångsquaaludes, för att sedan oskadliggöra denne med en YMII i tinningen 😉
 
Milgauss är ju next level shit, marknaden har bara inte förstått det än. Sett till Rolex är det verkligen en modell som tar ut svängarna.

E745DE7A-51EB-4A5B-AADE-17A1D5F5E727.jpeg
9EF39DBB-7F39-4024-82E9-FB8B1B4CA55E.jpeg
514C9DD0-BBDB-402B-93FF-0028FF3CED19.jpeg
C02D1021-1827-4789-9885-69E56B695D28.jpeg

F7E938A3-C245-4A44-91DB-59DDC6EBC063.jpeg

Tyckte mig skymta en Milgauss på James Mays handled i senaste Grand Tour specialen.
 
Milgauss är ju next level shit, marknaden har bara inte förstått det än. Sett till Rolex är det verkligen en modell som tar ut svängarna.

E745DE7A-51EB-4A5B-AADE-17A1D5F5E727.jpeg
9EF39DBB-7F39-4024-82E9-FB8B1B4CA55E.jpeg
514C9DD0-BBDB-402B-93FF-0028FF3CED19.jpeg
C02D1021-1827-4789-9885-69E56B695D28.jpeg

F7E938A3-C245-4A44-91DB-59DDC6EBC063.jpeg
Helt enig i att den är grym. Dock så har den aldrig varit eftertraktad eller dyr på andrahandsmarknaden. Det är de senaste 2 hysteriska åren när folk köpte allt med rolex på tavlan. Bara för att det var rolex och i den masshysteri som varit där man spekulerat på uppgång i pris.

Vissa rolex kommer, killgissat, att falla då det inte finns en tillräcklig marknad av slutkonsumenter som vill betala upptrissade priser efter att 3-4 gråhandlare alla köpt klockan av varandra och gjort sin marginal.

Med det sagt så är det ingen diss mot en grym klocka. Bara min tanke kring hur jag hade gått tillväga för att köpa en rolex som inte är en GMT/Dayton/Sub.
 
Dessutom får jag ju för mig att en Submariner i stål är ungefär lika intetsägande som valfri klocka från Clas Ohlsson för 98% av befolkningen som inte är intresserade alls.
Har du rullat runt med en strösslad Pearlmaster, Nautilus eller möjligtvis Royal Oak med massor av näsgodis konsumerat klockan tre på morgonen efter en blöt natt på Stureplan.....så jo det vore en dalig ide.
Instämmer till viss del. Större delen av massan är knappast intresserade eller vet skillnaden mellan en Seamaster och en Sub. Och om de tittar närmare och ser märket så vet de endast att det är en dyr klocka. Men tyvärr så gäller ju ”de som vet de vet”. Men då gäller de ju att det verkligen är gäng eller liknande som är medvetet ute efter att ”få tag på en”.
Det som däremot existerat ett längre tag är ju fall där dörrvakten haft koll på vad gäster i kön haft på sig och sedan meddelat sina kompisar som sedan följt efter klockbäraren när denne lämnat.
Men som någon annan skrev; om att bära klockan framkallar ångest och oro så ska du ju inte bära den.

Poliser jag känner säger att gaturån är kleti och pleti.
Med ”kreti och pleti” menar du medelsvenssons? 😳 Förstår vad du menar men det är inte riktigt rätt benämning 😉.

Rolex må ju vara dyrt och svåruppnåeligt men faktum är att helt vanliga människor ändå haft råd att köpa. Jag betraktar Rolex som ett svenssonlyxmärke där sortimentet i stål med undantag för några modeller (Pepsi, Daytona och hulk typ) är åtkomliga för medelklassen.
Instämmer och det är ju Rolex eget mål att med med lite flit och smuts under naglarna ska man kunna köpa en.
I över 14 månader har jag stått på listan för en Rolex 124270 (vid denna återförsäljare har jag ingen tidigare historik). I våras hämtade jag ut en klocka som hade varit på service vid en annan Åf. Passade då på att fråga om intresset för Explorern.
Så lång tid borde det inte ta nu. Nu vet jag ju iof inte vilken ort det gäller och om det bara finns en AD(?).
Är det kanske så att jag rackar ner på Rolex eftersom jag måste spara för att ha råd och därför är omedvetet avundsjuk ?
Jag tänker mig att innan prisuppgångarna och köandet var det inte ovanligt att kunder impulsköpte en Rolex till helgen ?
De flesta behöver nog spara på något sätt och om inte annat prioritera sina utgifter. Sedan tror jag de flesta flippar sig uppåt. Och sedan är det ju skillnad på att impulsköpa något med undanlagda pengar och att köpa på lönen för månaden.
 
Med ”kreti och pleti” menar du medelsvenssons? 😳 Förstår vad du menar men det är inte riktigt rätt benämning 😉.

Inte alls! Menar gatukriminella som lever dag för dag på brott. De gör gaturån, inbrott, stölder och de som råkar hamna i deras väg.

De som sysslar med home invasions är ett par snäpp upp i den brottsliga hierarkin. Ofta nätverk av kriminella individer med högre nivå och möjlighet till planering och framskaffande av fordon och resurser att planera och iscensätta såväl flyktplaner som att hålla sig gömda i perioder.

De förstnämnda stryker omkring på stan typ och de andra planerar brott framför en dator.
 
Milgauss är ju next level shit, marknaden har bara inte förstått det än. Sett till Rolex är det verkligen en modell som tar ut svängarna.

E745DE7A-51EB-4A5B-AADE-17A1D5F5E727.jpeg
9EF39DBB-7F39-4024-82E9-FB8B1B4CA55E.jpeg
514C9DD0-BBDB-402B-93FF-0028FF3CED19.jpeg
C02D1021-1827-4789-9885-69E56B695D28.jpeg

F7E938A3-C245-4A44-91DB-59DDC6EBC063.jpeg
Både Milgauss och Air king är det mest annorlunda du kan köpa från Rolex som vanlig dödlig. Det finns ju en del spännande utföranden av Daytona (smaksak naturligtvis, men de tar iaf it svängarna där) i diverse ädelmetaller men annars är det dåligt utbud.
Problemet är ju storleken, eller kanske mest proportionerna.
Sen har jag sett vår VD med en Milgauss, men karln är ju en idiot med 0 karisma så det är ju ett minus. 😉
 
Rolexpriserna klarade coronadippen utan problem men jag undrar verkligen om priset på begagnade Rolex kommer ligga kvar på samma höga nivå nu när mat, el och räntor drar iväg. Kön utanför Louis Vuitton butiken på Birger Jarlsgatan försvann direkt redan efter Riksbankens förra räntehöjning, en konjunkturindikator så god som någon!
 
Hej, hur menar du med att den börjar bli för dyr? Du menar att försäkringen börjar bli för dyr? För tänker att om du köpte den för 5+ år sedan så var väl klockan i sig inte lika dyr?

Hej, ursäkta jag som är otydlig. När jag köpte denna för ca 60 KSEK för 5 år sen kändes det både som att den var något mindre stöldbegärlig (lyxklockor har ju fungerat som ”valuta” bland kriminella rätt länge men känns som att det ökat senaste åren) och att den gick inom ramen för hemförsäkringen (100 KSEK). Nu har förutsättningarna förändrats - alltså börjar klockan kännas för ”dyr att gå runt med”.
Med prisläget nu täcks den snart av hemförsäkringens 100k om det nu är någon tröst?
Men jag förstår ditt tänkande, när jag haft klockor av högt värde 150-200k och tex ska ut och sladda på krogen har jag valt en enklare Seiko på armen istället :)
 
Rolexpriserna klarade coronadippen utan problem men jag undrar verkligen om priset på begagnade Rolex kommer ligga kvar på samma höga nivå nu när mat, el och räntor drar iväg. Kön utanför Louis Vuitton butiken på Birger Jarlsgatan försvann direkt redan efter Riksbankens förra räntehöjning, en konjunkturindikator så god som någon!
Gjorde den¿

Igar ringlade den runt hornet till...javafan tvargatan heter som korsar Bibilioteksgatan med kopsugna Unga damer och en hog kineser trots regn och Kyla.
Nymans var fullt och utan tidsbokning fick du vanta ute I kon.
Breitling daremot var tomt som Systembolaget pa en Sondag trots kundservice I varldsklass.

Kan aterkomma med hur det ser ut idag om du vill.
 
Jag förstår precis dina tankar och även om jag håller med flera om att en Sub ND inte orsakar home invasions eller är högst på listan för gaturån, så är den helt säkert stöldbegärlig och därmed förhöjd risk. Den sortens klocka skulle jag gärna bära dagtid, men tyvärr inte kvällstid i Stockholm. Tråkigt, men har varit alldeles för många gaturån i Sthlm, även om dom verkar minskat? Det grundar sig inte i rädsla, utan rent riskminimerande tänk.

Alla kan inte vara orädda som @FlipSwede, som navigerar undan skurken, trots en rejäl Jordan Belfort-trip på årgångsquaaludes, för att sedan oskadliggöra denne med en YMII i tinningen 😉
YMII WG I all Ara men banka tjockskalle gor man bast med en AP The Beast....🤠
 
Rolexpriserna klarade coronadippen utan problem men jag undrar verkligen om priset på begagnade Rolex kommer ligga kvar på samma höga nivå nu när mat, el och räntor drar iväg. Kön utanför Louis Vuitton butiken på Birger Jarlsgatan försvann direkt redan efter Riksbankens förra räntehöjning, en konjunkturindikator så god som någon!
Vet inte när du varit förbi. Men både LV, Nymans, Krons m fl har fortfarande rätt saftiga köer.
 
 

Bilagor

  • 353D031A-F271-4C19-BD04-6D86EB2AC067.jpeg
    353D031A-F271-4C19-BD04-6D86EB2AC067.jpeg
    135.4 KB · Visningar: 12
Hej,
Har en fråga (spåkulan) till alla kunniga i denna tråd.
- Jag har tidigare köpt en Tudor BB58 från en AD och står på listan på en Explorer I (väntas få hämta den under november månad). från samma AD. Jag tänkte ta tillfället i akt att samtidigt som jag köper min Explorer I sätta upp mig på en lista på en annan Rolex modell.

De modellerna jag främst är intresserad av är Daytona, Sub, GMT, DJ 36 och Explorer II. Hur bedömer ni att chanserna är att kunna få ställa sig på någon av dessa listor är efter att ha köpt två klockor (BB58 & Exp. I inom loppet av 1år). Och vad skulle en ”list tid” kunna vara? AD är belägen i Stockholm.
 
Hej,
Har en fråga (spåkulan) till alla kunniga i denna tråd.
- Jag har tidigare köpt en Tudor BB58 från en AD och står på listan på en Explorer I (väntas få hämta den under november månad). från samma AD. Jag tänkte ta tillfället i akt att samtidigt som jag köper min Explorer I sätta upp mig på en lista på en annan Rolex modell.

De modellerna jag främst är intresserad av är Daytona, Sub, GMT, DJ 36 och Explorer II. Hur bedömer ni att chanserna är att kunna få ställa sig på någon av dessa listor är efter att ha köpt två klockor (BB58 & Exp. I inom loppet av 1år). Och vad skulle en ”list tid” kunna vara? AD är belägen i Stockholm.
Först och främst, grattis till två bra val. Båda trevliga klockor. DJ och Explorer II är nog inga problem att sätta upp sig på. Men Daytonan, Sub eller GMT tror jag du att du behöver bygga på din lojalitet lite mer. Sedan handlar det inte bara om antalet klockor du köpt utan även att du kan visa att de inte åker ut på K&S eller liknande inom överskådlig framtid. Men i slutänden är det olika mellan olika butiker och säljare. Och fråga kostar aldrig något. 😉
 
Först och främst, grattis till två bra val. Båda trevliga klockor. DJ och Explorer II är nog inga problem att sätta upp sig på. Men Daytonan, Sub eller GMT tror jag du att du behöver bygga på din lojalitet lite mer. Sedan handlar det inte bara om antalet klockor du köpt utan även att du kan visa att de inte åker ut på K&S eller liknande inom överskådlig framtid. Men i slutänden är det olika mellan olika butiker och säljare. Och fråga kostar aldrig något. 😉
Sen är det väl också så att det är en fördel att inte köpa lika attraktiva klockor. Tror inte att bara köp av Rolex skapar lika stora fördelar som köp av andra dyra märken som inte är så lättsålda. Tänk Breitling, Tag, IWC, mm 😊
 
Sen är det väl också så att det är en fördel att inte köpa lika attraktiva klockor. Tror inte att bara köp av Rolex skapar lika stora fördelar som köp av andra dyra märken som inte är så lättsålda. Tänk Breitling, Tag, IWC, mm 😊
Helt rätt

Det som näringsidkaren inte behöver dig som kund för att sälja dvs varor som "säljer sig självt" ger noll vad gäller "tjänster och gentjänster"
Att ha lagt fem miljoner på Rolex som i samma sekund du kommit hem är värda sju var ju trevligt för dig,men inte för butiken om det var allt du köpte.
Blir det ett nollsummespel för dig så har jag en känsla av att det är betydligt lättare få till en affär-

Sedan hänger ju mycket också på hur du uppfattas som kund. Är du enkel att ha och göra med så har du klart övertag över en kund som kanske spenderar mer men upplevs som "jobbig" eller "tråkig"
 
Hej,
Har en fråga (spåkulan) till alla kunniga i denna tråd.
- Jag har tidigare köpt en Tudor BB58 från en AD och står på listan på en Explorer I (väntas få hämta den under november månad). från samma AD. Jag tänkte ta tillfället i akt att samtidigt som jag köper min Explorer I sätta upp mig på en lista på en annan Rolex modell.

De modellerna jag främst är intresserad av är Daytona, Sub, GMT, DJ 36 och Explorer II. Hur bedömer ni att chanserna är att kunna få ställa sig på någon av dessa listor är efter att ha köpt två klockor (BB58 & Exp. I inom loppet av 1år). Och vad skulle en ”list tid” kunna vara? AD är belägen i Stockholm.
Som redan påpekats kvalificerar BB58 och en Explorer dig inte på långa vägar som en storkund. Men det finns inga substitut för att prata med ADn och försöka förstå hur de ser på dig och berätta vad din målsättning är och varför du är sugen på flera av Rolex storsäljare.

Magkänslan är att även om du hamnar på något intresselista så kan nog ingen annan än din AD säga hur lång tid det kommer ta.

Man kan se det från ADs perspektiv: om de antar att du kommer sluta handla av dem när du väl uppnått ditt mål, varför skall de erbjuda dig modeller de inte har några problem att bli av med?
Du får ställa dig själv frågan om du är intresserad av att köpa ett gäng klockor från andra märken för att få chans på en GMT eller Sub till listpris.
Räknat i tid och pengar kan jag känna att det kan kosta mer än det smakar, men det kan ju också bli lättare på sikt när marknadspriserna rör sig neråt.
 
Hej
I över 14 månader har jag stått på listan för en Rolex 124270 (vid denna återförsäljare har jag ingen tidigare historik). I våras hämtade jag ut en klocka som hade varit på service vid en annan Åf. Passade då på att fråga om intresset för Explorern. Fick då till svar att listan var stängd men att jag kunde återkomma i början av nästa år för att se hur läget var då.
Börjar tröttna lite på väntan. Vad tror ni. Är väntan förgäves? Den som väntar på något gott? Eller stämma av läget nu när marknaden ser lite annorlunda ut?
Rent spontant känns det inte värt att vänta på den modellen när begagnatpriserna ligger 5-10K över listpris. Då kan man lika gärna köpa den på andrahandsmarknaden, än att vänta 12-24 månader och åka på minst en prishöjning.

Fanns för övrigt en Explorer 36mm i tvåton hos Rob i fönstret häromdagen. Ingen exhibition piece utan ute till försäljning till förste bäste. Klurade någon stund men avstod då jag väntar "leverans" av en annan klocka inom kommande månader.
 
Senast ändrad:
Som redan påpekats kvalificerar BB58 och en Explorer dig inte på långa vägar som en storkund. Men det finns inga substitut för att prata med ADn och försöka förstå hur de ser på dig och berätta vad din målsättning är och varför du är sugen på flera av Rolex storsäljare.

Magkänslan är att även om du hamnar på något intresselista så kan nog ingen annan än din AD säga hur lång tid det kommer ta.

Man kan se det från ADs perspektiv: om de antar att du kommer sluta handla av dem när du väl uppnått ditt mål, varför skall de erbjuda dig modeller de inte har några problem att bli av med?
Du får ställa dig själv frågan om du är intresserad av att köpa ett gäng klockor från andra märken för att få chans på en GMT eller Sub till listpris.
Räknat i tid och pengar kan jag känna att det kan kosta mer än det smakar, men det kan ju också bli lättare på sikt när marknadspriserna rör sig neråt.

Tack för många bra inspel, era tankar och funderingar ligger i linje hur jag misstänker att de är. Men som ni även tillägger fråga går alltid. Övertid kommer jag även köp en Cartier Santos, och ska självklart göra det via samma AD. Så jobbar på att bygga en långvarig relation mao
 
Som redan påpekats kvalificerar BB58 och en Explorer dig inte på långa vägar som en storkund. Men det finns inga substitut för att prata med ADn och försöka förstå hur de ser på dig och berätta vad din målsättning är och varför du är sugen på flera av Rolex storsäljare.

Magkänslan är att även om du hamnar på något intresselista så kan nog ingen annan än din AD säga hur lång tid det kommer ta.

Man kan se det från ADs perspektiv: om de antar att du kommer sluta handla av dem när du väl uppnått ditt mål, varför skall de erbjuda dig modeller de inte har några problem att bli av med?
Du får ställa dig själv frågan om du är intresserad av att köpa ett gäng klockor från andra märken för att få chans på en GMT eller Sub till listpris.
Räknat i tid och pengar kan jag känna att det kan kosta mer än det smakar, men det kan ju också bli lättare på sikt när marknadspriserna rör sig neråt.
AD:s works in mysterious ways...

Hos min AD handlade jag under två-tre år 6-7 st klockor, rolex (impopulära), tudors, en bvlgari och diverse smått, tavla till daytona osv.
Varit god kontakt, suttit och druckit bubbel efter stängning med personalen flertalet gånger.
Väntat 4.5 år nu på Pepsin dom varje sommar sagt "nästa är nog din" (gett upp nu totalt).
Också väntat på en OP 36mm (silver) i två år ...
Samtidigt känner jag 4 kompisar som aldrig satt sin fot i butiken som fick plocka sina pepsis för flera år sedan.. 🙃
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp