• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

ROLEX/TUDOR

Utan att säga för mycket kan man säkert, som vanligt, dra paralleller till bilvärden. Tänk Rolex som Porche och Tudor som Audi. Samma koncern och det byts säkerhet en hel del tankar mellan bolagen. Om man då jämför en Audimotor och en Porchemotor finns det säkert en massa likheter. Motorerna kan ha samma antal hästkrafter, samma antal cylindrar mm. en massa likheter. Exakt vad som är skillnaden är svårt att svara på men det finns säkert en massa olikheter bakom "skalet".

Kan tillägga att jag i grund och botten kan ytterst lite om såväl motorer som urverk ;)

Utan att säga för mycket kan man säkert, som vanligt, dra paralleller till bilvärden. Tänk Rolex som Porche och Tudor som Audi. Samma koncern och det byts säkerhet en hel del tankar mellan bolagen. Om man då jämför en Audimotor och en Porchemotor finns det säkert en massa likheter. Motorerna kan ha samma antal hästkrafter, samma antal cylindrar mm. en massa likheter. Exakt vad som är skillnaden är svårt att svara på men det finns säkert en massa olikheter bakom "skalet".

Kan tillägga att jag i grund och botten kan ytterst lite om såväl motorer som urverk ;)
Det märks hahaha men poängen var bra.

Hahaha...

Nä det vill jag inte och vet vad Tudor är och hur det har kommit. Men skulle vara kul om dom utvecklat urverket till samma nivå...köpt Tudor av flera anledningar. Tex snowflake visarna, lite mer snyggare index mm..
Tudors urverk är enligt min åsikt väldigt bra, det är cosc certifierat, 70h power reserve m.m. MEN Du kan inte förvänta dig att den ska vara på samma nivå som storebror rolex. Visst du kan säkerligen hitta grymma urverk för 25-35tkr men överlag så kommer en 80tkr ha ett bättre urverk än en klocka för 30tkr. Common sense liksom.

Tudors urverk är enligt min åsikt väldigt bra, det är cosc certifierat, 70h power reserve m.m. MEN Du kan inte förvänta dig att den ska vara på samma nivå som storebror rolex. Visst du kan säkerligen hitta grymma urverk för 25-35tkr men överlag så kommer en 80tkr ha ett bättre urverk än en klocka för 30tkr. Common sense liksom.
Återigen. Vad är bättre på tex 3130 jämnfört med MT5602 om man läser specen?

Men allt du är ute efter står inte på specen. Du behöver nog hitta någon som kan de båda urverken bättre för att kunna jämföra/berätta för dig att turdors är sämre ( ;) ).
Kanske kan @Echo Delta utveckla något?
Tror inte nån kan MT5604 här inne utan blir massa spekulationer. Eftersom urverket är såpass nytt. Har ju knappt varit i bruk. Fått mitt svar. Tack för alla svar..

Det är ju dock rätt "lätt" bedömt utav någon som kan urverk på riktigt.

Vad blev din slutsats då?
Min slutsats så som jag uppfattade det är att dom är MINST lika bra (inhouse Mt5604) men att Rolex kan ta mer betalt pga märket, samt att dom funnits längre. Och att Rolex urverk kanske har liiite bättre "finish" på sina urverk med en markant skillnad....menar tex 70 tim powerreserv?!?! Inte ens Rolex har det..

Min slutsats så som jag uppfattade det är att dom är MINST lika bra (inhouse Mt5604) men att Rolex kan ta mer betalt pga märket, samt att dom funnits längre. Och att Rolex urverk kanske har liiite bättre "finish" på sina urverk med en markant skillnad....menar tex 70 tim powerreserv?!?! Inte ens Rolex har det..
Vad ska du göra med powerreserven? :) Rolex 40-50h duger väl mer än väl. Man använder ju klockan. Men gör man inte det är det ju inte så jobbigt att vrida upp den om den stannat, eller sätta den i windern:D

Och jag TROR även att dom gör nya "saker" med urverken för att utvecklas och inte stå på samma plats...

Sedan så är väl tanken att Tudor skall vara mer "ungdomligt", det handlar helt enkelt om att rikta sig mot olika segment. Porsche "äger" Volkswagen och de riktar sig överlag mot olika målgrupper.
Porsche försökte kuppa till sig ägarskap över VW, men det slutade med att VW köpte Porsche istället.

IMG_6677.JPG

Daytona 4130.
Skydweller 9001.
Day Date 3255.
Sea Dweller 3235.

Allt nytt har 72h+ gångreserv.

Rolex 3135 är nog aningen daterat, men ändå en av marknadens med lättarbetade verk som är otroligt pålitligt i slitage och prestanda.
MT5602 (finns ingen som heter MT5604.) är någon blandning mellan ETA 2892-A2 och ett Rolex 3235. Kiselspiral och balans är ett plus på vissa sätt, men uppdragsmekanismen och rotorlagret samt dess låsbricka till rotorn är väldigt lik ETA. (Just kring de sistnämnda ETA 7750.)

Tldr; Det är ett riktigt bra verk för priset, men Rolex är fortfarande vassare. Men det är avsevärt bättre än ETA, men prismotiveringen är ett personligt val.

Rolex 3135 är nog aningen daterat, men ändå en av marknadens med lättarbetade verk som är otroligt pålitligt i slitage och prestanda.
MT5602 (finns ingen som heter MT5604.) är någon blandning mellan ETA 2892-A2 och ett Rolex 3235. Kiselspiral och balans är ett plus på vissa sätt, men uppdragsmekanismen och rotorlagret samt dess låsbricka till rotorn är väldigt lik ETA. (Just kring de sistnämnda ETA 7750.)

Tldr; Det är ett riktigt bra verk för priset, men Rolex är fortfarande vassare. Men det är avsevärt bättre än ETA, men prismotiveringen är ett personligt val.
Tack för svar! :)
ping: @Vincentb

Nu pratar du helt i nattmössan....

1. MT5602 har INGENTING med ETA och göra, då Tudor tillverkar dom helt själva.. Och hur kom ens ETA 2892 in i bilden?

Mer kopia av Rolex 3235...

Bilagor

• 20170806_150104.png
    20170806_150104.png
    325.4 KB · Visningar: 27
  • Screenshot_20170806-150405.png
    Screenshot_20170806-150405.png
    169.4 KB · Visningar: 26
Nu pratar du helt i nattmössan....

Jaså? Utveckla gärna!
3135 lanserades 1988, och har fått en del uppdateringar sedan dess, som har varit kring spiralen, uppdragsmekanismen, klinkhjulen, stenlager istället för stål och så vidare.
Men.
Det finns en anledning Rolex lanserade deras 32XX serie nu när 31XX börjar bli någorlunda jämförbar med "normala" urverk. Dags för Rolex att öka avståndet på som ledning igen.
Kan skriva en längre text snart om skillnaderna mellan 3135 och 3235.

Som någon som jobbar varje dag med 2892, 7750 och många andra In house kalibrar, främst IWC och en del JLC, så är det väldigt lätt för mig att se likheter mellan ETA och MT5602. Sen har jag fått kika närmare på ett sådant, dock inte skruva i det.

Tillbaka
Topp