Men en fråga. Du säger "att dom liknar" ETA 2892 och en blandning av Rolex 3235. Men Tudor har mkt bättre finish mm än tex ETA. Då till min fråga förutom "finish" och att Rolex tex 3130 går +-2sek / per dygn, vad skiljer dom åt mer i kvalité? (Om man jämnför specen?
Vad definierar du som kvalité i sammanhanget?
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med dina citationstecken kring att verket liknar ETA. Det är fakta, det är inte något som går att diskutera, vare sig för din del eller min.
Vad menar du även med speccen? Specifikationerna endast i sin grundform (Vilket är den enda form du och folk utanför branschen får se då denna info hålls väldigt hårt av företagen.)
Du kan hitta ett Patek-verk med snarlik specifikation i sin grundform (Gångreserv, antal juveler, höjd, diameter, In-house eller ej mm.) som ett verk från Seiko typ.
Du begränsar din egna argumentation genom att lägga upp det på så vis.
Saker som 'Variable Inertia Balance' som MT5602 har är en fancy beskrivning på en balans med viktskruvar som kan justeras in eller ut för att utföra en dynamisk avvägning och därmed minsta deltat i de vertikala positionerna. Rolex har detta, IWC har detta, Omega har detta, Patek Philippe har detta, Jaeger-LeCoultre har detta och många andra har detta. Tekniken går ut på att man justerar dessa skruvar, som ibland kan ha brickor innanför dem, för att påverka den roterande massan i balansen fria svängning. Är denna HELT exakt, med INGEN kraftförlust alls och en teoretiskt perfekt spiral och balansaxelpolering, så har du i teorin delta noll.
Men det är i praktiken nästan omöjligt, framförallt att serie eller massproducera.
Värt tt nämna med denna typ av balans, är att tekniken har funnits väldigt länge och existerar för att man ska slippa borra/avlägsna material från balansen vid en noga uträknad punkt för att uppnå samma ovannämnda effekt. ETA har aldrig detta som standard, även deras Top Grade som är kronometer-certifierad från deras fabrik saknar detta. Har ett ETA-verk detta så är det något som modifierats och satts in senare.
Detta är något som måste handjusteras vid produktion och kan inte göras per maskin, men kan också finjusteras mycket mer. Tudor har endast 4 skruvade punkter på sin balans. Rolex detsamma.
Dock så har många av företagen modeller eller kaliberserier som saknar detta, av diverse olika anledningar.