• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex värdeminskning

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Klockans garanti aktiveras 2016, men jag hade frågat efter tillverkningsår.
Okej. Bör jag fråga innan jag skickar iväg pengarna då kanske? Har dock fått detta svar på FB:

Jag: And it is delivered in a fullset right? All tags, plastics etc?
Säljare: Yes, it's full set, it's brand new with all stickers, plastic and original box

Och i ett tidigare meddelande:
Dear Michael, We will receive this model in few days. The watch is from 2016, will be brand new with original box and 5 years warranty papers. Concerning the guarantee card, once you will confirm your purchase we will activate it and this is gonna take few weeks. Therefore, you will receive the watch and after few weeks the guarantee card. Our best price for this watch is 5,850€ shipping to Europe included. Concerning the payment, we accept pre payment with bank transfer, as soon as the payment is confirmed we will ship the watch to your country with our international courier. All our shipments are fully insured, and you will receive the tracking number to follow the shipment. We are looking forward to hearing from you. Best regards, Francesca
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Alltså för mig så faller alla pusselbitar på plats och jag ser inga konstigheter. Är samtidigt mycket tacksam att ni hjälper mig och kritiskt granskar så att riskerna minimeras. Detta är mitt första klockköp. Tack igen på er!
 

Mattias79

Cartier
Jag är på riktigt imponerad av att du klarar att vänta två veckor på den. När jag väl bestämt mig för att handla har jag inte tid att gå på toaletten innan klockan ska hämtas hem. Men grattis!
 

JohnDoe

Rolex
Vet att det blir mindre avgifter för säljarna när de klr banköverföring istället för kort eller paypal etc. MEN, köpskyddet i betalningsmetoden banköverföring är absolut noll. Om säljaren går i konkurs, tar pengarna etc så är du 100% torsk. Betalar du med kreditkort (ej bankkort) eller paypal så kan du få tillbaka pengarna. Obs när det gäller trusted checkout så vill du ju få leverans innan c24 reklamationstid går ut. Kan heller nte riktigt förstå varför det tar några veckor att få garantikortet. För ad tar det någon minut att aktivera garantin, vart kan de behöva skicka garantikortet för att det skall ta flera veckor t.o.r.? Skickar de ytpost till påskön eller?
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Vet att det blir mindre avgifter för säljarna när de klr banköverföring istället för kort eller paypal etc. MEN, köpskyddet i betalningsmetoden banköverföring är absolut noll. Om säljaren går i konkurs, tar pengarna etc så är du 100% torsk. Betalar du med kreditkort (ej bankkort) eller paypal så kan du få tillbaka pengarna. Obs när det gäller trusted checkout så vill du ju få leverans innan c24 reklamationstid går ut. Kan heller nte riktigt förstå varför det tar några veckor att få garantikortet. För ad tar det någon minut att aktivera garantin, vart kan de behöva skicka garantikortet för att det skall ta flera veckor t.o.r.? Skickar de ytpost till påskön eller?
Spelar det verkligen någon roll då? Efter 2 veckor när jag fått klockan så börjar tiden ticka och jag har två veckor på mig att bestämma om jag vill behålla den eller ej. Att butiken konkar är väl inte så stor sannolikhet.
 

Hutti

Cartier
Funderar också förresten att köpa en rolex. Jag menar om man tar hand om den och köper den för marknadspriset idag lär man kunna sälja den för minst samma om 2 år, om det är en vintage rolex. Jag tänker att det är en förflyttning av tillgång från likvida medel. Kanske för jag är en 21 årig student som har en omega på 2k som dyraste klocka. Och kan inte rationalisera på något annat sätt för att köpa mig en 30-50k klocka med min stränga budget och lilla kapital, haha.
 

JohnDoe

Rolex
Så prisskillnaden blir ca drygt 11tkr, dvs 55 mot 66.5 på nymans. Det är väl ungefär vad den kostar på gassans schipol. De kör ju "taxfree" priser till alla. Eller snarare så är det inye taxfree men de håller en lägre prisnivå. Jag skulle aldrig förskottsbetala med banköverföring ens till en svensk butik. Vid ev konkurs så står man sist i kö....
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Funderar också förresten att köpa en rolex. Jag menar om man tar hand om den och köper den för marknadspriset idag lär man kunna sälja den för minst samma om 2 år, om det är en vintage rolex. Jag tänker att det är en förflyttning av tillgång från likvida medel. Kanske för jag är en 21 årig student som har en omega på 2k som dyraste klocka. Och kan inte rationalisera på något annat sätt för att köpa mig en 30-50k klocka med min stränga budget och lilla kapital, haha.
Är också en student på 21 år. Ser det på samma sätt som dig, en överflyttning av pengar till materia. Se bara till att göra en stor(!) research innan du faktiskt betalar på ch24. Har kanske gjort 10 förfrågningar och 9/10 har det varit något skumt med, såsom fel beskrivning i annonsen eller dylikt.

Hoppas att denna affär går smidigt och smärtfri :)
 

JohnDoe

Rolex
Inte så stor sannolikhet att den konkar... Öhhh,,, det finns så många exempel på butiker och företag som konkar så det går ju inte ens att räkna. Det du läser om in tidningarna är de stpra, typ flygbolag men butiker konkar dagligen i Sverige, samma över hela världen. Bara kolla dagliga publiceringar.
 

Hutti

Cartier
Inte så stor sannolikhet att den konkar... Öhhh,,, det finns så många exempel på butiker och företag som konkar så det går ju inte ens att räkna. Det du läser om in tidningarna är de stpra, typ flygbolag men butiker konkar dagligen i Sverige, samma över hela världen. Bara kolla dagliga publiceringar.

Håller med, skulle aldrig tagit chansen faktiskt.
 

JohnDoe

Rolex
Jag är bara en paranoid gubbe som är försiktigt i mitt val av betalningsformer. Även C24 kan konka. Men det är många på forumet som utan att blinka köper betydligt dyrare klockor över nätet. Det du ska göra är att känna till vad du gör och vad risken är. Känner du dig nöjd så köp, tvekar du så köp inte.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Har använt c24 utan problem för betalning såsom många andra. Det enda jag tycker är lustigt är de två veckor de vill ha på sig för att "aktivera" låter snarare som att de inte har klockan i lager och behöver tid för att få tag på den.
 

Hutti

Cartier
Inte till c24, det kostar ju med kortavgifter och paypal. Sepa överföring kostar ca 10 kr. Tycker de skulle kunna erbjuda kortbetalning mot tex någon procents påslag. Billig försäkring
Ja precis, det var det jag trodde först. Några procent extra för som du säger en billig försäkring tycker jag är värt. Men finns det ingen annan möjlighet så..
 

JohnDoe

Rolex
Kollade lite på c24 och tyvärr hittade jag inte några gratisuppgifter om bolaget. I vart fall är de tyska och ägs delvis av investbolag. De tog in 21M€ för ett par år sedan. Tyckte det såg ut som rocket (de är väl kinneviksägda) var investmentbolaget. Finns säkert några glada "investmentnissar" (ursäkta uttrycket) här på forumet som bättre kan kolla läget för c24.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jag är bara en paranoid gubbe som är försiktigt i mitt val av betalningsformer. Även C24 kan konka. Men det är många på forumet som utan att blinka köper betydligt dyrare klockor över nätet. Det du ska göra är att känna till vad du gör och vad risken är. Känner du dig nöjd så köp, tvekar du så köp inte.

Att vara orolig för att världens största klockhandlarsite i en bransch med miljardomsättning helt plötsligt ska gå i konkurs är lite foliehatts varning :)
 

JohnDoe

Rolex
Så känner du dig trygg med c24 och får aktiverat cert o klocka innan tidsfristen för betalningen löper ut så slå till. Om inte så vänta. Men jag skulle nog be dem förklara varför aktiveringen tar flera veckor. Låter konstigt att det tar så lång tid. Använder de en AD i asien o smugglar in klockan och får certet skickat med båt?
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Måste erkänna att ni har gjort mig lite osäker nu. Det är i all mening positivt då jag vill riskminimera så gott det går. Men för att klargöra lite:
Bolaget är/har:
-Etablerade i Monaco och på deras Facebook har nöjda kunder skrivit om sina köp hos dem.
-Väldigt goda reviews på sin hemsida.
-Enligt chrono24's handläggare en mycket god historik utan några som helst tvister tidigare.

Jag kör med trusted checkout och två veckor efter jag hämtat klockan och konfirmerat allt med äkthet osv så betalar ch24 pengarna till säljaren.

Länkar:
http://www.mallofthewatch.com/sample-page/our-stock/
https://www.facebook.com/mallofthewatch/?fref=ts
 

JohnDoe

Rolex
Att vara orolig för att världens största klockhandlarsite i en bransch med miljardomsättning helt plötsligt ska gå i konkurs är lite foliehatts varning :)
Eller flygbolag med miljardomsättning. Näe det är inte foliehatt. Däremot är det naivt att tro att alla på internet är för stora för att gå i konkurs. Det är skygglapp på.
 

Vesper

Rolex
Det kommer säkert gå bra, men skulle du inte våga så kan du köpa via show commerce istället och betala med kort på hemsidan visserligen blir det dyrare, dom begär 6090 plus 120€ för frakt.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Måste erkänna att ni har gjort mig lite osäker nu. Det är i all mening positivt då jag vill riskminimera så gott det går. Men för att klargöra lite:
Bolaget är/har:
-Etablerade i Monaco och på deras Facebook har nöjda kunder skrivit om sina köp hos dem.
-Väldigt goda reviews på sin hemsida.
-Enligt chrono24's handläggare en mycket god historik utan några som helst tvister tidigare.

Jag kör med trusted checkout och två veckor efter jag hämtat klockan och konfirmerat allt med äkthet osv så betalar ch24 pengarna till säljaren.

Länkar:
http://www.mallofthewatch.com/sample-page/our-stock/
https://www.facebook.com/mallofthewatch/?fref=ts

Kör. Du har gjort din research och köper inte helt i blindo, annars får du nog ta och köra genom AD.
 
Topp