Mig veterligen finns det ingen som helst avgörande skillnad mellan Breitling kaliber 17 och ETA 2824-2 "Top", så jag tror att du har fel. Drivfjädern är förvisso en annan och enligt Breitling av högre kvalitet, men kraftreserven är densamma. Den kan väl dock tänkas vara mer hållbar i ett längre perspektiv. Utöver detta har Breitling, precis som du påpekar, finslipat balansen men den är inte modifierad i någon egentlig bemärkelse; det är precis samma indexreglerade Glucydyr-balans med planspiral som i ETA's "Top-version". Att den sedan är väl regulerad till toleranser som är tajtare än COSC's får man ju verkligen hoppas för det hutlösa pris som Breitling vill ha för sina B17-klockor, men att med ovanstående som grund hävda att det är "en väldigt stor skillnad" mellan Breitling kaliber 17 och ETA 2824-2 "Top" är i mina ögon direkt missvisande. Urverken är, sett till konstruktion och funktion, i det närmaste identiska. Inte ens dekoreringen har ju Breitling lagt någon större energi på.
Jag har absolut ingenting emot Breitling, har ju själv haft en Breitling Colt GMT med Breitling kaliber 32 (ett likaledes omoddat ETA 2893-2) tills helt nyligen. Min poäng var väl mest att man som konsument i prisklassen runt 30k bör förvänta sig så mycket mer än ett robust och pålitligt, men samtidigt så simpelt och i low-end klockor så vanligt förekommande urverk som ETA 2824-2.
Vänligen
Forumets undersköterska