• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolexbashing, del 2 (konkret)

Tack, ja det här var ju absolut inte menat som ett inlägg i rolex-debatten, även om jag förstår att det kommer tolkas så med tanke på min illa valda rubrik. Jag ville bara ha lite roligt.
Jag tycker detta var ett utmärkt sätt att nyttja sig av humor. Dock fick jag inledningsvis en klump i magen när jag trodde att du blivit blåst. Fattade nog inte hur det egentligen låg till förens ugnen kom in i bilden.

Humor! Läste/kollade igenom lite slarvigt så trodde du testade en riktigt Rolex i vetenskapens namn!:)
Var tvungen att dubbelkolla. :D

Tråden tillförde onekligen en ny dimension till "bashing".
För övrigt, skojj ställe du jobbar på UL-tvätt, press, ugn. Finns det en CNC och lite sådant så är ju lekparken komplett...

Otroligt roligt! Did not see that one coming!

Har ingen aning om "modellen", men tyckte framför allt tavlan såg för j-la tattig ut från början & det hade ju sin förklaring!
Snyggt jobbat!

Tråden tillförde onekligen en ny dimension till "bashing".
För övrigt, skojj ställe du jobbar på UL-tvätt, press, ugn. Finns det en CNC och lite sådant så är ju lekparken komplett...

Vi har nog det mesta här (Ångströmlaboratoriet), så det fanns mycket att välja mellan när det skulle bashas. Det gällde bara att det inte skulle kosta nånting, och att det inte skulle vara farligt. Övervägde IR-laser och syra, men båda missar andra kravet.

Här är en röntgenbild av ett ETA2842

IMG_0102.jpg

Kul! Hade gärna sett exakt samma tester på en g-shock. 500 grader tar nog kål på alla klockor dock. :)

Jo, allt med plast eller elektronik lär ju stryka med, och färg/lack, oljor och packningar kommer inte heller må så bra. Däremot blev jag rejält förvånad av att boetten började smälta, vilket får mig att tro att den var av zink eller någon tenn-legering. Det lär definitivt inte drabba en klocka i stål. Baklocket, glasringen, länken, och en hel del av innanmätet var ju helt intakt. Jag hade hoppats kunna dra upp ugnen till glödande åtminstonde, så jag är lite besviken, även om resultatet var mer dramatiskt än jag hade kunnat hoppas.
Jag var också nyfiken på hur klockan (och klockor i allmänhet) skulle må av att kastas hela i en ultraljudstvätt, så även om det här kanske inte var helt representativt så är det nog något man bör undvika.

Den sanna historien bakom klockan är att min pappa köpte den till sig själv, troligen på 80-talet. Jag fick den när han gick igenom lite gammalt skräp för något år sedan. Redan då mådde jag lite dåligt av den och jag har aldrig burit den, men ju mer intresset för klockor växte desto mer sugen var jag på att göra något annat än att bara kasta den. Därav denna tråd. :)

Höll också på att bryta ihop när polygripen dök upp :)

Tyckte dock att formen inte alls såg ut som en OQ.

Bra reportage!

Fantastiskt! Började läsa med tron att det var på riktigt. Gick från "ja sannerligen udda fågel", till "nej han har blivit lurad" till "det är jag som är lurad!". Grymt kul!

Underbart och grymt roligt. Såg med förskräckelse till en början att nu kommer stora sågen fram när jag såg de första bilderna på uret men vilket skönt slut. Bommade denna del två tidigare och såg du lagt ut del tre så nu ska jag snabbt slänga mig till del tre. Lite orolig vad som kan hända där för nu vet man ju absolut inte vart man har dig.
Kul och bra trådar än så länge.

Jag lovar att du kan sälja detta konstverk tillsammans med din bildserie och lösa ut en
ny Rolle! En glasmonter mitt på golvet och en projektion med bilderna på Moderna så är du hemma!:)

Tillbaka
Topp