• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jo, index styr prissättning av varor och tjänster i varje land. Grundläggande inom nationalekonomi. Sen tilkommer beskattning där man kan reglera ytterliggare, som exempel kostar bilar mer än dubbelt mot sverige i Danmark, men lönerna är inte nödvändigtvis det dubbla, där har du skattereglerade priser ovanpå prisindex.
Klocktillverkarna styr utpris och anpassar sitt försäljningspris efter detta. Gör det inte svårare än vad det är.
 
Klocktillverkarna styr utpris och anpassar sitt försäljningspris efter detta. Gör det inte svårare än vad det är.
skriv inte nej, när du inte verkar kunna ett dugg om makroekonomi. Har du aldrig undrat över varför de flesta tillverkade bolag använder sig av MRP? Sen att Rolex har valt att kanske harmonisera är en annan sak, men likväl skiljer sig priser hos ex AD på flygplats i Melbourne mot AD flygplats Zurich/Moskva. Skulle säga att Melbourne -20% mot de andra högkostnadsländerna. Har själv personligen besökt alla AD jag nämner senaste 12 mån.
Där har du en direkt effekt av index.
 
skriv inte nej, när du inte verkar kunna ett dugg om makroekonomi. Har du aldrig undrat över varför de flesta tillverkade bolag använder sig av MRP? Sen att Rolex har valt att kanske harmonisera är en annan sak, men likväl skiljer sig priser hos ex AD på flygplats i Melbourne mot AD flygplats Zurich/Moskva. Skulle säga att Melbourne -20% mot de andra högkostnadsländerna. Har själv personligen besökt alla AD jag nämner senaste 12 mån.
Där har du en direkt effekt av index.
Du blandar äpplen och päron. Finns en anledning till att de flest, alla?, tillverkare prisjusterar efter valutavariationer. Man vill undvika gråhandel och att folk reser iväg från hemlandet för att köpa. Just flygplatser kan vara lite luriga också men har ingen erfarenhet av dem. Verkar som Rolex städat lite där nu. Sedan kanske du missade att vi pratade om Danmark?
 
Du skrev ju: Nej, klocktillverkare jobbar för att listpris skall vara lika i hela världen
Vilket de gör, men kan säkert finnas viss variation beroende på viss typ av skatter. Tex lyxskatter tror jag inte man tar hänsyn till? Moms tar man hänsyn till vad jag vet. Däremot var JLCs exempel på ett europeiskt land och därför kände jag att det spårade lite då jag fokuserade på "vanliga" länder. Håller dock med om att det blev lite otydligt.
 
Vet inte om någon nämnt detta men det skiljer brutalt i väntetid i olika länder upplever jag!
Jag åkte runt på Scicilien nu i somras och där tyckte jag (jag var inte in och fråga utan såg endast i skyltfönstret) att en AD i Taormina hade rätt bra utbud av Rolex. Dock ingen aning om priserna men Italien tror jag generellt brukar ligga ok (åtm på beg/2.a hands marknaden).
 
När jag var i Dubai sist med så kunde jag nästan få vad som utan vänt (men de har väl ingen moms så det kanske betyder 25% bättre marginal då priserna är ganska snarlika de sista åren)
 
  • Like
Reactions: JLC
När jag var i Dubai sist med så kunde jag nästan få vad som utan vänt (men de har väl ingen moms så det kanske betyder 25% bättre marginal då priserna är ganska snarlika de sista åren)
Jag var också i Dubai tidigare i år (främst runt Jebel Ali trade zone, men även runt guldsouken samt såklart flygplatsen) och upplevde också priserna rätt höga. Även guldet som man tidigare kunde fynda på i guldsouken var rätt högt.
 
Jag åkte runt på Scicilien nu i somras och där tyckte jag (jag var inte in och fråga utan såg endast i skyltfönstret) att en AD i Taormina hade rätt bra utbud av Rolex. Dock ingen aning om priserna men Italien tror jag generellt brukar ligga ok (åtm på beg/2.a hands marknaden).
Är nog inte helt ovanligt att klockor som ligger i fönstret redan är sålda :)
 
Oki, jag får hålla lite koll helt enkelt. tack
haha köpa en OP39 överlistpris ?!?!
asså dessa finns ju överallt ute i europa hos handlarna!
var i hamburg för ca 3 veckor sedan och handlarna där hade både 34,36 och 39 med dom nya tavlorna i lager och var villiga att diskutera priset så handlaför fan inte av LW för över listpris!

kolla upp tex billiga flighter ut i europa och ring ad i dom stöderna och förhandla över telefon så kan du rätt lätt få både en weekendresa och din OP39a för samma peng som listpriset i sverige om du är bra på att prata med säljarna ;)
 
haha köpa en OP39 överlistpris ?!?!
asså dessa finns ju överallt ute i europa hos handlarna!
var i hamburg för ca 3 veckor sedan och handlarna där hade både 34,36 och 39 med dom nya tavlorna i lager och var villiga att diskutera priset så handlaför fan inte av LW för över listpris!

kolla upp tex billiga flighter ut i europa och ring ad i dom stöderna och förhandla över telefon så kan du rätt lätt få både en weekendresa och din OP39a för samma peng som listpriset i sverige om du är bra på att prata med säljarna ;)

Tackar för tipset! Gällande resa är det knappast problem då jag reser en hel del:) Det är just denna typ av info man önskar som ny här, man är ju ett enkelt ett offer för säljarna hos AD. Var nära att igår slå till på en, 53.995kr rakt över disk. Men inser nu att jag kan spara 5-6 tusen på att vara om och kring mig. Enl säljaren fanns bara detta ex inne och det var låååång väntetid på ny, minns inte riktigt, men 6-8 mån iaf.

Ja, det var en av de seriösa handlarna.

Tack
 
Tackar för tipset! Gällande resa är det knappast problem då jag reser en hel del:) Det är just denna typ av info man önskar som ny här, man är ju ett enkelt ett offer för säljarna hos AD. Var nära att igår slå till på en, 53.995kr rakt över disk. Men inser nu att jag kan spara 5-6 tusen på att vara om och kring mig. Enl säljaren fanns bara detta ex inne och det var låååång väntetid på ny, minns inte riktigt, men 6-8 mån iaf.

Ja, det var en av de seriösa handlarna.

Tack
visserligen har det tillkommit en prisökning i världen men i europa kan man oftast pruta lite löttare än i sverige

OP linjen är oftast rätt lätt prutat!
 
visserligen har det tillkommit en prisökning i världen men i europa kan man oftast pruta lite löttare än i sverige

OP linjen är oftast rätt lätt prutat!
Kan även tillägga att i Dubai så får du 10% off nästan direkt när du frågar om ett bättre pris utan att behöva pruta eller lägga energi
 
Ja men sen måste man ju betala 25% moms när du tar in klockan i Sverige
Ja det är helt sant, och nu så gör jag absolut inte reklam för att bryta mot någon lag men det är nog mindre än 5% av folket som köper utomlands som sedan betalar moms i Sverige när de flyger in med den runt armen.
Butiken erbjöd och sa att de var "extremt vanligt" att de postar box samt kvitto veckan efter så att man inte åker fast i tullen om man har dem i resväskan när man ska hem. Men som sagt så gör jag ingen reklam i att bryta mot lagen, dock så har jag uppfattningen att flertalet inte följer den lagen när de hämtar hem själva.
 
Ja det är helt sant, och nu så gör jag absolut inte reklam för att bryta mot någon lag men det är nog mindre än 5% av folket som köper utomlands som sedan betalar moms i Sverige när de flyger in med den runt armen.
Butiken erbjöd och sa att de var "extremt vanligt" att de postar box samt kvitto veckan efter så att man inte åker fast i tullen om man har dem i resväskan när man ska hem. Men som sagt så gör jag ingen reklam i att bryta mot lagen, dock så har jag uppfattningen att flertalet inte följer den lagen när de hämtar hem själva.
Stämmer säkert. Poängen var att det inte blir så mycket billigare. Om man inte fuskar med momsen
 
Ja det är helt sant, och nu så gör jag absolut inte reklam för att bryta mot någon lag men det är nog mindre än 5% av folket som köper utomlands som sedan betalar moms i Sverige när de flyger in med den runt armen.
Butiken erbjöd och sa att de var "extremt vanligt" att de postar box samt kvitto veckan efter så att man inte åker fast i tullen om man har dem i resväskan när man ska hem. Men som sagt så gör jag ingen reklam i att bryta mot lagen, dock så har jag uppfattningen att flertalet inte följer den lagen när de hämtar hem själva.

Stämmer säkert. Poängen var att det inte blir så mycket billigare. Om man inte fuskar med momsen

I Norge krever forsikringsselskaper ofte at du har papper på momsbetaling om cert er stemplet utomlands. Har noen hatt problemer med liknande her i Sverige?
 
I Norge krever forsikringsselskaper ofte at du har papper på momsbetaling om cert er stemplet utomlands. Har noen hatt problemer med liknande her i Sverige?
Vet du att det är så i Norge eller antar du? Mycket rykten i Norge, som exempelvis att tillverkare vägrar serva klockor som inte är sålda i Norge eller där momskvitto saknas om klockan ursprungligen kommer från ett annat land. Detta stämmer definitivt inte.
 
Vet du att det är så i Norge eller antar du? Mycket rykten i Norge, som exempelvis att tillverkare vägrar serva klockor som inte är sålda i Norge eller där momskvitto saknas om klockan ursprungligen kommer från ett annat land. Detta stämmer definitivt inte.

At visse forsäkringsbolag ber om momskvitto vet jeg sikkert da jeg har bekjente som har hatt problemer med å få forsikret klokker, men det gjelder ikke alle forsäkringsbolag etter hva jeg vet.

Har også hört om tilverkere som vägrer serva, men ingen konkrete fall så det er fullt mulig at det bare er rykter. Har hört det samme i sverige også.
 
Tillbaka
Topp