• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

At visse forsäkringsbolag ber om momskvitto vet jeg sikkert da jeg har bekjente som har hatt problemer med å få forsikret klokker, men det gjelder ikke alle forsäkringsbolag etter hva jeg vet.

Har også hört om tilverkere som vägrer serva, men ingen konkrete fall så det er fullt mulig at det bare er rykter. Har hört det samme i sverige også.
Späd inte på rykten. :)
 
undra hur många klockor som slinker igenom tullen för att man "måste" deklarera, tänker att tullen är väl ganska slapp i Sverige? stängt efter en viss tid osv.
Majoriteten vill jag lova! Även Ronaldo åkte väl fast vill jag minnas på väg hem från Dubai med två klockor till Spanien. Brutal skillnad om man landar i CPH mot ARN, där de verkligen scannar av dig, och står extra efter att just Emirates landat. (sorry om detta blivit lite off topic mot väntelistdiskussionen)
 
Hur motiverar de att de behöver den informationen?
Innan denna mystiska diskussion fortsätter
vill jag bara göra det väldigt tydligt att vi snackar Norge, rykten och hörsägen som grundar sig i skrämseltaktik för att rättfärdiga höga priser hos norska ADs och för att rättfärdiga att norsksålt ska vara ”premium” i Norge.
 
:D Har bättre koll än du tror men det är fritt fram att tro vad man vill. Norska ADs går längre än att inte korta länkar gratis.

IMG_9070.JPG
 
Ja det är helt sant, och nu så gör jag absolut inte reklam för att bryta mot någon lag men det är nog mindre än 5% av folket som köper utomlands som sedan betalar moms i Sverige när de flyger in med den runt armen.
Butiken erbjöd och sa att de var "extremt vanligt" att de postar box samt kvitto veckan efter så att man inte åker fast i tullen om man har dem i resväskan när man ska hem. Men som sagt så gör jag ingen reklam i att bryta mot lagen, dock så har jag uppfattningen att flertalet inte följer den lagen när de hämtar hem själva.
Kan garantera att 99% av medlemmarna på KS gör så. Inte fan går de och deklarerar klockan i tullen och hostar upp ett par 10.000:- för att de har så stark moral.
 
Kan garantera att 99% av medlemmarna på KS gör så. Inte fan går de och deklarerar klockan i tullen och hostar upp ett par 10.000:- för att de har så stark moral.
Nu citerar jag dig men frågan är allmän. Vid vilken tidsgräns behöver man inte längre betala moms? Om jag stannar i ett halvår, måste jag momsa när jag kommer hem ändå? Om jag åker till Dubai för att arbeta i tre veckor och inser att jag måste ha en klocka på armen för jobbet, måste jag momsa på den? Om jag köper en dator för att ha och arbeta på, momsar jag på den också?
 
Nu citerar jag dig men frågan är allmän. Vid vilken tidsgräns behöver man inte längre betala moms? Om jag stannar i ett halvår, måste jag momsa när jag kommer hem ändå? Om jag åker till Dubai för att arbeta i tre veckor och inser att jag måste ha en klocka på armen för jobbet, måste jag momsa på den? Om jag köper en dator för att ha och arbeta på, momsar jag på den också?
Skyldigheten kvarstår ju i praktiken tills tullbrottet är preskriberat.
 
Dags att ta en allvarlig funderare på att köpa en Yachtmaster II. Den borde ju appelera många konnässörer som inte är ute efter snabba cash utan tar the long road.

Varför en YIIa: originell, lite ball och udda komplikation, kanske rätt klocka (på sikt), storleksmässigt funkar den för alla som kör panna, Dssd, SD röd, Omega PO, Plopp, de flesta brattar osv, handlas långt under list (och går att få tag på till samma pris som en Hulk).

Hur resonerar ni?
 
Dags att ta en allvarlig funderare på att köpa en Yachtmaster II. Den borde ju appelera många konnässörer som inte är ute efter snabba cash utan tar the long road.

Varför en YIIa: originell, lite ball och udda komplikation, kanske rätt klocka (på sikt), storleksmässigt funkar den för alla som kör panna, Dssd, SD röd, Omega PO, Plopp, de flesta brattar osv, handlas långt under list (och går att få tag på till samma pris som en Hulk).

Hur resonerar ni?
Du glömde även nämna att den är ful som stryk :)
 
Kan jag rekommendera ”Den fula ankungen” som kvällslektyr. Skämt åsido försöker inte övertyga dig om nåt subjektivt som smak men har vi inte lärt oss att många nutida klassiker var iskalla när de släpptes?
Jag har väldigt svårt att se YMII göra samma resa som till exempel en Daytona. Men du kanske sitter på en framtida Trisslott-vinst, så det är bara att börja bunkra :)
 
Kan jag rekommendera ”Den fula ankungen” som kvällslektyr. Skämt åsido försöker inte övertyga dig om nåt subjektivt som smak men har vi inte lärt oss att många nutida klassiker var iskalla när de släpptes?
Jag tror du har en väldigt bra poäng. Om det är så att vintagemarknaden på Rolex är en grej om 30-40 år kommer nog en YM2 slå alla stålsubbar/GMTs på fingrarna vilken dag som helst.

Samtidigt, man vill ju njuta av klockan här och nu, inte köpa något man egentligen inte vill ha för att det lönar sig sen. Typ som att köpa den ”nyttiga” glassen när man vill ha en jävla Daimstrut i värmen.
 
Jag tror du har en väldigt bra poäng. Om det är så att vintagemarknaden på Rolex är en grej om 30-40 år kommer nog en YM2 slå alla stålsubbar/GMTs på fingrarna vilken dag som helst.

Samtidigt, man vill ju njuta av klockan här och nu, inte köpa något man egentligen inte vill ha för att det lönar sig sen. Typ som att köpa den ”nyttiga” glassen när man vill ha en jävla Daimstrut i värmen.
Sub / GMT är ikoniska klockor. Du menar att YMII kan ta över denna tron i framtiden?
 
Dags att ta en allvarlig funderare på att köpa en Yachtmaster II. Den borde ju appelera många konnässörer som inte är ute efter snabba cash utan tar the long road.

Varför en YIIa: originell, lite ball och udda komplikation, kanske rätt klocka (på sikt), storleksmässigt funkar den för alla som kör panna, Dssd, SD röd, Omega PO, Plopp, de flesta brattar osv, handlas långt under list (och går att få tag på till samma pris som en Hulk).

Hur resonerar ni?
Bär hellre Steinhart
 
Sub / GMT är ikoniska klockor. Du menar att YMII kan ta över denna tron i framtiden?
Jag menar att den som visste vad som var gångbart i framtiden skulle vara en mycket rik man, men att YM2 nog har en bra chans att bli något unikt och speciellt om 40 år. Det är en unik komplikation med ett för Rolex väldigt avvikande formspråk, lite som Daytona på sin tid. Den säljs inte i parti och minut heller och man kan nog få fullset från AD en rätt bra bit under list. Låter som en framtida klassiker som paradoxalt nog nästan alltid är klockan ingen köpte back-in-the-days.

Vidare är termen ”ikonisk” något som fluktuerar å det grövsta. Annars förmedlar jag gärna ett lass bubblebacks :)
 
Tillbaka
Topp