• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

EWEA

Cartier
Det är väl klart att Rolexbubblan kommer spricka? Inte för att jag vill det, utan för att sett till historien brukar spelulationsbubblor göra det :)
 

Abrakadabra

Cartier
Det är väl klart att Rolexbubblan kommer spricka? Inte för att jag vill det, utan för att sett till historien brukar spelulationsbubblor göra det :)

En korrektion kommer alltid för eller senare efter en tids uppgång, kan ju även vara så att många har "sommarklockor" och vill göra sig av med dessa inför vintern, den som lever får se :)
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Du vill inte att Rolexbubblan ska spricka? :)

Inte mig emot. Jag var mycket mer road av klockcirkusen när man handlade Rolex med 20% rabatt på nästan hela sportstålsortimentet. En klart roligare marknad. Kan dock konstatera att det inte regnade Daytonas på den tiden heller, man fick snällt stå i kö.
 
Senast ändrad:

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Japp har också den magkänslan.
Lyxkonsumtion brukar avta i "sämre tider" så det är inte förvånansvärt om nu priserna på Rolex sjunker i takt med att vi går in i lågkonjuntur. :)

Va inne på min lokala Rolex AD i jkpg, de hade betydligt fler rolexmodeller än vad jag brukar se vilket är ett ytterligare tecken på att rolex-bubblan kan va påväg att spricka

Var også mange fler en tidligere på Nymans også når jeg gikk forbi der i veckan.
Ingen subs eller gmt, men iaf expl 2 i både svart og hvit + några andra jeg ikke har sett på lenge. Var vel lite kö på disse for noen måneder siden også. Iaf bestillingstid.

Kan jo selvfölgelig väre juleperioden også så folk prioriterer annet, men har tyvärr ikke så bra koll på markedet og om det bruker väre stille i november/desember.
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Det som stack ut var: Explorer, Explorer ii, Milgauss och datejust 41
så nej, inga subs, gmts eller daytonas men jämfört med några månader tillbaka är detta en ganksa markant skillnad då skyltfönsterna i princip stod tomma och det som fanns var datejust TT.

Men det har väl aldrig varit ngt direkt drag efter modellerna du nämner? AD får leverans ca en gång per månad och mkt av det som det inte är ”kö” på hamnar i ”fönstren”. Säljer det bra blir det fortare tomt.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Men det har väl aldrig varit ngt direkt drag efter modellerna du nämner? AD får leverans ca en gång per månad och mkt av det som det inte är ”kö” på hamnar i ”fönstren”. Säljer det bra blir det fortare tomt.
Det har varit upp mot ett års kötid på explorers hos vissa AD's. Likandant har nya datejust 41 i stål varit relativt svår att få tag på.
 
Håller helt med. Marginaler viktigare än kvantitet. Tror de vill betydligt hellre sälja hälften så många klockor till dubbla priset, än att vara på dagens nivå. Deras prisökningar och strypning av tillgång och järnhårda regler till AD:s styrker det.
Hittills verkar det vara en bra strategi. Tror de säljer färre klockor idag jft med fem år sedan, men varumärkesvärdet (pga hajp) gör att de kan prishöja. Och ev ge AD mindre marginal då dessa slipper prut...
Varför höjer dom då inte priset rejält?
 
Hade satt upp mig i kö och väntat på min tur om jag hade varit ute efter en ny Rolex. Inte en chans att jag hade köpt en via gråhandlare eller annan lycksökare på andrahandsmarknaden som lyckats komma över en populär modell.

Noterade här om veckan att det låg ute 5 stycken Patek Philippe Nautilus av olika säljare på blocket. Bara önska dem lycka till med försäljningen. Detsamma gäller de som vill sälja sina Daytonas för ca 80- 90 tkr över listpris.

Lite lågkonjuktur hade nog inte skadat folk i allmänhet och i synenhet spekulanterna ovan.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Flertal butiksbiträden som samstämmigt säger att det är ett års kö på en Explorer, kom igen nu. Det är trams.

En näre venn forsökre få tag på el Expl 2 i somras. Var innom alle ADs i Stockhom samt en eller to utenfor Stockholm og fikk som svar at det var 3-4 mnd ventetid eller lenger fra alle. Og ja, jeg er 100% sikker for jeg var med inn i två av butikkene, men det var vel også bare trams for det stemmer jo ikke overens med din verklighet?

Eller så kanskje du borde tenke om og innse at alle ikke lever i samma verklighet som deg eller at du bare rett og slett har feil ibland.
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
En näre venn forsökre få tag på el Expl 2 i somras. Var innom alle ADs i Stockhom samt en eller to utenfor Stockholm og fikk som svar at det var 3-4 mnd ventetid eller lenger fra alle. Og ja, jeg er 100% sikker for jeg var med inn i två av butikkene, men det var vel også bare trams for det stemmer jo ikke overens med din verklighet?

Eller så kanskje du borde tenke om og innse at alle ikke lever i samma verklighet som deg eller at du bare rett og slett har feil ibland.

1. 3-4mån är inte samma sak som 12mån.
2. Vad en säljare säger om ev väntetid och hur lång den eventuella väntetiden blir realiteten behöver heller inte vara samma sak.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
En näre venn forsökre få tag på el Expl 2 i somras. Var innom alle ADs i Stockhom samt en eller to utenfor Stockholm og fikk som svar at det var 3-4 mnd ventetid eller lenger fra alle. Og ja, jeg er 100% sikker for jeg var med inn i två av butikkene, men det var vel også bare trams for det stemmer jo ikke overens med din verklighet?

Eller så kanskje du borde tenke om og innse at alle ikke lever i samma verklighet som deg eller at du bare rett og slett har feil ibland.

Ping @yonsson var finns översätt knappen?
 
  • Like
Reactions: Bas
Topp