• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kugghjul

Panerai
Mycket handlar om tillgång, efterfråga, låg och högkonjunktur. Idag är det högkonjuktur vilket resulterar att folk har råd att köpa lite mer exklusiva klockor än vanligtvis, vilket leder till större efterfråga.

En tidsfråga innan lågkonjunkturen kommer med tanke på att nyproduktion på bostadsrätter och hyresrätter sänks from nästa år med ca 33%. Brukar vanligtvis börja på det viset. Större företagen varslar anställda, som tex Ikea och Sony gjorde häromveckan.

Efter lågkonjunkturen kommer successivt högkonjukturen. Dröjer ett par år efter en lågkonjuktur. Därefter ökar priserna igen på klockorna. Min hypotes är att rolex kommer alltid vara en rolex. Priserna på begagnat kommer sjunka och AD kommer ha alltför fler klockor i butiken och därefter när högkonjukturen kommer så kommer priser stiga mer än någonsin.

Tråkig marknad men så är det. Nästan 10 år sedan vi hade en finanskris.
Snart har rolex nått toppen, sen sänks det lite ute på marknaden sen höjs det igen osv.....

Korrekt analys men du får inte blanda ihop Sveriges konjunktur/bostadsbubbla med den globala ekonomin, även om vi inte är ensamma med vår bubbla. Rolex är ju en global produkt. Något fick ju Rolex att dra i bromsen vad gäller utbudet, kanske försöker de fronta en global konjunkturnedgång, kanske sneglar de mot priserna AP och PP får för sina sportmodeller och tänker att det där kan vi närma oss, vem vet.


Bor du i hyresrätt och drömmer om att komma in på bostadsmarknaden?
Tompa, tråkigt att höra att du sitter maxbelånad och i en bostad som är värd mindre än lånen, samtidigt som din juridiska process mot bostadsutvecklaren där du tecknat dig för nyproduktion går dåligt. :-( Glöm inte att bostadspriserna faktiskt KAN växa mot himlen och bli oändligt höga! Tappa inte hoppet!
 

Kugghjul

Panerai
Citerar mitt egna inlägg.
Jag ställde mig i kö i slutet av sommaren 2017. Jag fick samtal den här veckan från Nymans om att det fanns en Rolex Submariner Date till mig om jag var intresserad. Så det blev ungefär 15 månaders kötid från att jag var inne och skrev upp mig. Har inte tidigare köpt något från Nymans utan bara lämnat in en klocka på service.

Jag tror dessutom att det är en i högsta grad managerad kö. AD:na har fått order om att klockor skall säljas till personer med minimal risk för att klockan kommer ut på marknaden igen. Jag vet personer som fått mer åtråvärda Rolex modeller än Sub Date till och med snabbare än vad Belfort beskriver, just genom att de (sanningsenligt) innebar lågriskkunder vad gäller återförsäljning, trots att det var första Rolexen, ja till och med första klockan, hos den AD:n.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Jag tror dessutom att det är en i högsta grad managerad kö. AD:na har fått order om att klockor skall säljas till personer med minimal risk för att klockan kommer ut på marknaden igen. Jag vet personer som fått mer åtråvärda Rolex modeller än Sub Date till och med snabbare än vad Belfort beskriver, just genom att de (sanningsenligt) innebar lågriskkunder vad gäller återförsäljning, trots att det var första Rolexen, ja till och med första klockan, hos den AD:n.
Så om de t.ex graverar klockan så får man eventuellt "gå före i kön"?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag tror dessutom att det är en i högsta grad managerad kö. AD:na har fått order om att klockor skall säljas till personer med minimal risk för att klockan kommer ut på marknaden igen. Jag vet personer som fått mer åtråvärda Rolex modeller än Sub Date till och med snabbare än vad Belfort beskriver, just genom att de (sanningsenligt) innebar lågriskkunder vad gäller återförsäljning, trots att det var första Rolexen, ja till och med första klockan, hos den AD:n.
Ska AD stå och gissa ifall jag som köpare kommer kränga klockan vidare eller ej?
Eller man ska gå in och lova på heder och samvete att man tänker behålla klockan så är saken biff? Pepsi direkt i handen?
 

Tapiren

Cartier
De populära modellerna fungerar som morötter när AD säljer de kalla modellerna. De kalla modellerna säljer snabbare och det prutas mindre om AD samtidigt erbjuder en 116500LN = Rolex tjänar mer pengar över hela utbudet istället för att bara tjäna på de mest populära modellerna.
Och om de höjer priset rejält nu, kan de inte gärna sänka det igen den dag marknaden viker.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ska AD stå och gissa ifall jag som köpare kommer kränga klockan vidare eller ej?
Eller man ska gå in och lova på heder och samvete att man tänker behålla klockan så är saken biff? Pepsi direkt i handen?
Att kunna visa upp repig 116500LN mer än ett år efter köp hos samma AD kan vara ett sätt med. ;)
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
Att kunna visa upp repig 116500LN mer än ett år efter köp hos samma AD kan vara ett sätt med. ;)

Då blir man belönad.

image.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
De populära modellerna fungerar som morötter när AD säljer de kalla modellerna. De kalla modellerna säljer snabbare och det prutas mindre om AD samtidigt erbjuder en 116500LN = Rolex tjänar mer pengar över hela utbudet istället för att bara tjäna på de mest populära modellerna.
Kanske bättre att Rolex lägger ner de kalla modellerna och bara producerar heta...
 

HebbeM3

Omega
Min kollega skrev upp sig på en DJ41 med blå tavla, Oyster och fluted bezel (126234)
I typ Januari. Han fick den i Juli, så inga 12 månader men samtidigt duktigt lång tid att vänta på en sån klocka.

Har inte sett någon här bekräftat att det faktiskt tagit 12mån innan dem fått en DJ med vanligare konfig, Explorer 1&2.. kan det vara så att ad hellre ger en lång ledtid för att sen ge bättre besked för att inte skjuta ut tiden och göra kunder sura?

Komiskt nog ringde de igår och jag kunde hämta ut klockan idag. Så det blev knappt 1,5månader istället för 12 :)
 

HebbeM3

Omega
Det krävs nog lite mer än så, va va va?

Ja precis. Känns som att det krävs mer än så. Gissar på väldigt bra kund sen innan eller väldigt bra kontakt/vän hos AD.

Eller 3:e alternativet, hänger på låset när nytt släpps.

Men jag kan ha helt fel. Skulle gärna vilja få samma möjlighet att köa på en av de där. GMT:n är jag helt nedkärad i men har kammat noll överallt där jag hört mig för.

Och vägrar pynta 150+ för en beggad.
 

Stbg

Omega
Jag tror dessutom att det är en i högsta grad managerad kö. AD:na har fått order om att klockor skall säljas till personer med minimal risk för att klockan kommer ut på marknaden igen. Jag vet personer som fått mer åtråvärda Rolex modeller än Sub Date till och med snabbare än vad Belfort beskriver, just genom att de (sanningsenligt) innebar lågriskkunder vad gäller återförsäljning, trots att det var första Rolexen, ja till och med första klockan, hos den AD:n.

Det stämmer till stor del. Rolex övervakar begagnatmarknaden ganska duktigt och om de märker att en specifik ADs kunder säljer vidare åtrovärda modeller i högre utsträckning än andra så ligger AD:n pyrt till. Av denna anledning väljer ADs av min erfarenhet prioritera att sälja till de kunder som man har en relation till för att minimera risken för att råka ut för detta. Det är mao. helt upp till vardera AD att sälja till vem som helst så länge Rolex inte hittar klockorna på valfri säljplattform ett par månader senare. För övrigt kan jag även finna det uppseendeväckande att så många svenska ADs verkar kunna ge så pass specifika ETA-intervaller avseende väntetider oavsett modell. Jag skulle tycka att det var mycket intressant att höra hruvida de tidsangivelserna visat sig stämma eller ej. Så som det ser ut för den Australiensiska ADn jag jobbar för så vet vi i praktiken inte vad vi får för moddeller mer eller mindre förrens vi öppnar fraktpaketen. Mao. så är det praktiskt taget omöjligt att ge en tidsangivelse baserat på empirisk data som stämmer någorlunda med verkligheten. Nu arbetar jag som tidigare nämnt inte i Sverige men jag har svårt att se att det skulle skilja sig särskillt mycket länder mellan.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det stämmer till stor del. Rolex övervakar begagnatmarknaden ganska duktigt och om de märker att en specifik ADs kunder säljer vidare åtrovärda modeller i högre utsträckning än andra så ligger AD:n pyrt till. Av denna anledning väljer ADs av min erfarenhet prioritera att sälja till de kunder som man har en relation till för att minimera risken för att råka ut för detta. Det är mao. helt upp till vardera AD att sälja till vem som helst så länge Rolex inte hittar klockorna på valfri säljplattform ett par månader senare. För övrigt kan jag även finna det uppseendeväckande att så många svenska ADs verkar kunna ge så pass specifika ETA-intervaller avseende väntetider oavsett modell. Jag skulle tycka att det var mycket intressant att höra hruvida de tidsangivelserna visat sig stämma eller ej. Så som det ser ut för den Australiensiska ADn jag jobbar för så vet vi i praktiken inte vad vi får för moddeller mer eller mindre förrens vi öppnar fraktpaketen. Mao. så är det praktiskt taget omöjligt att ge en tidsangivelse baserat på empirisk data som stämmer någorlunda med verkligheten. Nu arbetar jag som tidigare nämnt inte i Sverige men jag har svårt att se att det skulle skilja sig särskillt mycket länder mellan.
Någon kommentar om att ADs i Sverige och utomlands, bland annat i USA har populära modeller inlåsta i butiken, och som tas fram om kunden kan tänka sig att köpa en hyllvärmare samtidigt?
 

Stbg

Omega
Någon kommentar om att ADs i Sverige och utomlands, bland annat i USA har populära modeller inlåsta i butiken, och som tas fram om kunden kan tänka sig att köpa en hyllvärmare samtidigt?
Av min erfarenhet att döma är sådanna vanligt förekommande rykten inte mer än just rykten. I ärlighetens namn finns idagens läge inte fler hyllvärmare än Cellini. Återigen så kan det dock vara så att det ser annorlunda ut på andra platser i världen.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Av min erfarenhet att döma är sådanna vanligt förekommande rykten inte mer än just rykten. I ärlighetens namn finns idagens läge inte fler hyllvärmare än Cellini. Återigen så kan det dock vara så att det ser annorlunda ut på andra platser i världen.
Det är inte rykten. Folk som har jobbat på svenska ADs och är medlemmar här har bekräftat detta. Jag har sett bilder på allt roligt som de har i kassåskapen.

På TRF berättar användare om hur klockor som till en början inte fanns på lager plockas fram efter att kunden har köpt något annat för 20k dollar.

Hyllvärmare. Syftade på andra märken. Inte Rolex.
 

Bonumm

Panerai
När jag pratade tillgång på sportrolex med AD i helgen som var så var de tydliga med att de inte såg med blida ögon på någon som flippade en nyköpt SS direkt. Vi pratade också kölistor och de var noga med att påpeka att deras kö gällde och det delades ut klockor enligt denna. Jag påstod att jag var lite skeptisk till att listan verkligen följdes, men de påstod det i allafall. Jag är fortfarande VÄLDIGT skeptisk till att det verkligen är så.
 
Topp