• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

E.Z.

Panerai
Hatar den nya väntetiden helt sinnessjukt att typ 80 av alla rolexköp hamnar på sälj för 50% mer än va de kostar.

Nu fick ja köpa en plats för 10k på en Rolex klocka som ja velat ha. Den här trenden har dödat lite av mitt klockintresse tyvärr.

Ja va påväg att köpa en för dubbla priset men snubblade över en plats, men usssh va tråkigt det har blivit.

Finns andra märken än Rolex så hela klockintresset bör inte behöva ta stryk.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Varför höjer dom då inte priset rejält?
Jag tror att man avvaktar och ser hur de höga begagnatpriserna påverkar marknaden. Rolexpriserna kan bara gå åt ett håll så man bör nog vara försiktig med prishöjningar och undvika förhastade beslut.

Skulle de höja listpriset rejält och sen märka att man inte säljer i den takt man önskar är det svårt att backa från det och rea på Rolex gör knappast under för varumärkets status. Givetvis bara spekulation från min sida men jag tycker att det mesta tyder på att de har tänkt i dessa banor och haft större prishöjningar i kikaren.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor

Zed

Swissera
Professional Dealer
Varför höjer dom då inte priset rejält?

De populära modellerna fungerar som morötter när AD säljer de kalla modellerna. De kalla modellerna säljer snabbare och det prutas mindre om AD samtidigt erbjuder en 116500LN = Rolex tjänar mer pengar över hela utbudet istället för att bara tjäna på de mest populära modellerna.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Mycket handlar om tillgång, efterfråga, låg och högkonjunktur. Idag är det högkonjuktur vilket resulterar att folk har råd att köpa lite mer exklusiva klockor än vanligtvis, vilket leder till större efterfråga.

En tidsfråga innan lågkonjunkturen kommer med tanke på att nyproduktion på bostadsrätter och hyresrätter sänks from nästa år med ca 33%. Brukar vanligtvis börja på det viset. Större företagen varslar anställda, som tex Ikea och Sony gjorde häromveckan.

Efter lågkonjunkturen kommer successivt högkonjukturen. Dröjer ett par år efter en lågkonjuktur. Därefter ökar priserna igen på klockorna. Min hypotes är att rolex kommer alltid vara en rolex. Priserna på begagnat kommer sjunka och AD kommer ha alltför fler klockor i butiken och därefter när högkonjukturen kommer så kommer priser stiga mer än någonsin.

Tråkig marknad men så är det. Nästan 10 år sedan vi hade en finanskris.
Snart har rolex nått toppen, sen sänks det lite ute på marknaden sen höjs det igen osv.....
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Mycket handlar om tillgång, efterfråga, låg och högkonjunktur. Idag är det högkonjuktur vilket resulterar att folk har råd att köpa lite mer exklusiva klockor än vanligtvis, vilket leder till större efterfråga.

En tidsfråga innan lågkonjunkturen kommer med tanke på att nyproduktion på bostadsrätter och hyresrätter sänks from nästa år med ca 33%. Brukar vanligtvis börja på det viset. Större företagen varslar anställda, som tex Ikea och Sony gjorde häromveckan.

Efter lågkonjunkturen kommer successivt högkonjukturen. Dröjer ett par år efter en lågkonjuktur. Därefter ökar priserna igen på klockorna. Min hypotes är att rolex kommer alltid vara en rolex. Priserna på begagnat kommer sjunka och AD kommer ha alltför fler klockor i butiken och därefter när högkonjukturen kommer så kommer priser stiga mer än någonsin.

Tråkig marknad men så är det. Nästan 10 år sedan vi hade en finanskris.
Snart har rolex nått toppen, sen sänks det lite ute på marknaden sen höjs det igen osv.....
Bor du i hyresrätt och drömmer om att komma in på bostadsmarknaden?
Om vi bortser från det sidospåret.... Du har rätt att priserna och efterfrågan på Rolex är all-time high, men folk har pratat om marknadskrash i åratal nu and here we are... Innan man förespråkar en stor marknadskrash och dess faktiska innebörd så bör man sätta sig in hur mycket som gjorts på senare år för att kontrollera tillgång. Dyker efterfrågan så stryper Rolex distributionen blixtsnabbt, de har kassareserver som gör att de med lätthet vänta ut nästa lågkonjuktur. Rolex har sedan frikopplat sig från att mätas kring volymen nyproducerade klockor de säljer, deras prioritet ligger på varumärket.
 

HebbeM3

Omega
Vilken ref? Du tror inte att du hade en ödmjukare och skönare inställning när du gick in på Krons efter Nymans?

Nej verkligen inte.
Brukar aldrig lägga mig till med några olika fasoner :).
Samma bemötande från min sida men väldigt olika approach från personalen.

Kvinnan på Nymans svarade ganska snabbt att ”Nej den har vi haft kunder som väntat på sen förra hösten så minst ett år skulle jag tro” frågade då om jag fick ställa mig på kö, vilket gick bra.

Medans de på Krons sa att de gärna löste det och på ca 1 veckas tid.

Ingen stor kund hos någon av butikerna. Köpt en uppsättning Rubber B på Nymans endast. Ingenting från Krons.

Gällde en DJ 41.
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Har inte sett någon här bekräftat att det faktiskt tagit 12mån innan dem fått en DJ med vanligare konfig, Explorer 1&2.. kan det vara så att ad hellre ger en lång ledtid för att sen ge bättre besked för att inte skjuta ut tiden och göra kunder sura?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Har inte sett någon här bekräftat att det faktiskt tagit 12mån innan dem fått en DJ med vanligare konfig, Explorer 1&2.. kan det vara så att ad hellre ger en lång ledtid för att sen ge bättre besked för att inte skjuta ut tiden och göra kunder sura?
Min kollega skrev upp sig på en DJ41 med blå tavla, Oyster och fluted bezel (126234)
I typ Januari. Han fick den i Juli, så inga 12 månader men samtidigt duktigt lång tid att vänta på en sån klocka.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Bergströms i Gbg hade två blåa 116200 på oyster inne i fredags. Höll på att bara bli en kvar men la band på mig. Rabatt var inte aktuellt för en förstagångsförbrytare.
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Min kollega skrev upp sig på en DJ41 med blå tavla, Oyster och fluted bezel (126234)
I typ Januari. Han fick den i Juli, så inga 12 månader men samtidigt duktigt lång tid att vänta på en sån klocka.

Då blev det ganska blandat då, men många faktorer som spelar in, stamkund, köpa flera klockor etc
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Beställde och la en handpenning på en 39mm svart OP hos Bergströms i Malmö tidigare idag. Det skulle ta ca en vecka att få hem den. Easylinken jag beställde till den skulle dock ta lite längre tid att få hem ;)
 

Barricello

Audemars
Beställde och la en handpenning på en 39mm svart OP hos Bergströms i Malmö tidigare idag. Det skulle ta ca en vecka att få hem den. Easylinken jag beställde till den skulle dock ta lite längre tid att få hem ;)
Snyggt! Dom hade både svarta och vita på Nymans Sthlm i lördags. Samt både svart och vit Explorer II. Som dom även hade båda av på Krons. ...lite sugen på någon av dessa måste jag erkänna :)
 
Jag skrev inte att det hänt. Jag skrev "Tror de vill betydligt hellre sälja hälften så många klockor till dubbla priset, än att vara på dagens nivå."
Notera "tror". Notera "vill". Notera "än att vara på dagens nivå".
Det ligger ju helt i deras egna händer...
De populära modellerna fungerar som morötter när AD säljer de kalla modellerna. De kalla modellerna säljer snabbare och det prutas mindre om AD samtidigt erbjuder en 116500LN = Rolex tjänar mer pengar över hela utbudet istället för att bara tjäna på de mest populära modellerna.
Det blir lite konstigt när det svaras på min fråga som var en kommentar till en annan post.
Jag tror att man avvaktar och ser hur de höga begagnatpriserna påverkar marknaden. Rolexpriserna kan bara gå åt ett håll så man bör nog vara försiktig med prishöjningar och undvika förhastade beslut.

Skulle de höja listpriset rejält och sen märka att man inte säljer i den takt man önskar är det svårt att backa från det och rea på Rolex gör knappast under för varumärkets status. Givetvis bara spekulation från min sida men jag tycker att det mesta tyder på att de har tänkt i dessa banor och haft större prishöjningar i kikaren.
se min kommentar ovan.
 

Belfort

Omega
Hade de så man var tvungen att betala en viss procent för att få stå i kö? Jag var där i slutet av förra sommaren och då skulle jag behöva betala en viss procent av listpriset (som hon inte kunde i huvudet utan var tvungen att slå upp, ja ni vet vad hon bröt på för språk). Jag gick till företaget som omsätter en halv miljard istället och placerade mig på kö för en date, inte hört ens en suck från dem angående någon klocka :woot:
Citerar mitt egna inlägg.
Jag ställde mig i kö i slutet av sommaren 2017. Jag fick samtal den här veckan från Nymans om att det fanns en Rolex Submariner Date till mig om jag var intresserad. Så det blev ungefär 15 månaders kötid från att jag var inne och skrev upp mig. Har inte tidigare köpt något från Nymans utan bara lämnat in en klocka på service.
 
Topp